AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #1 Skrevet 28. september 2013 Jeg var til legen i forrige uke. Han ba meg komme igjen til neste uke, og da kommer han til å henvise med videre til spesialist. Det vil si jeg må være borte fra jobb (ikke hele dagen) 3 ganger i løpet av ganske kort tid. Hva tenker sjefen om dette? Og har hun krav på å vite hvorfor jeg skal til legen? Hun må da lure når det blir så ofte fremover... Jeg HATER å be om fri, så synes dette kommer til å bli ubehagelig. Hvor vanlig er det å gå så ofte til legen? Ser sjefer "ned" på slik? Anonymous poster hash: 65f56...3b4
Gjest Funky Punk Skrevet 28. september 2013 #2 Skrevet 28. september 2013 Tja, kommer an på hva slags spesialist du skal til og hvor mye det haster, men det kan jo ta flere måneder før du kommer inne til en spesialist da. Jeg måtte til revmatolog for å få en diagnose...og dette hastet...det tok 7 mnd før jeg fikk time.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #3 Skrevet 28. september 2013 Som sagt over, det tar ofte flere måneder å få time hos spesialist. Hadde sagt på jobb at det var en oppfølgingstime, for sannsynligvis blir det lenge til spesialisttimen. Anonymous poster hash: f3d37...fa5
Nasse1 Skrevet 29. september 2013 #4 Skrevet 29. september 2013 Arbeidsgiver har ingen rett på å vite hvorfor du er borte, så i utgangspunktet trenger du ikke en gang si at du skal til legen. At folk må til legen, er vel noe de fleste har forståelse for, så ser selv ikke problemet med å si dette. Personlig hadde jeg sagt at jeg var til utredning, uten nødvendigvis å utdype noe mer.
Chloe- Skrevet 29. september 2013 #5 Skrevet 29. september 2013 Arbeidsgiver har ingen rett på å vite hvorfor du er borte, så i utgangspunktet trenger du ikke en gang si at du skal til legen. At folk må til legen, er vel noe de fleste har forståelse for, så ser selv ikke problemet med å si dette. Personlig hadde jeg sagt at jeg var til utredning, uten nødvendigvis å utdype noe mer. Du må jo si du skal til legen. Du kan jo ikke bare si du skal "noe"...
Nasse1 Skrevet 29. september 2013 #6 Skrevet 29. september 2013 Du må jo si du skal til legen. Du kan jo ikke bare si du skal "noe"... Arbeidsgiver har da ikke krav på å vite hvorfor du ber om fri. En kan jo få nei, da lønner det seg å si at man skal til legen. Det er vel noe man sjeldent får nei til. Har aldri opplevd at en arbeidsgiver graver i hva man skal dersom man har bedt om fri fordi man må ordne noe viktig. Det er forhold som man nødvendigvis ikke ønsker å opplyse til arb.giver, for eks mange ønsker ikke si til arbeidsgiver at de skal til psykolog eller at man skal i jobbintervju. Snakker ikke om fri med lønn her ( med mindre man bruker feriedager).
Athene Skrevet 29. september 2013 #7 Skrevet 29. september 2013 Arbeidsgiver har ikke krav på å vite. Men min klare anbefaling er å være åpen. Jeg har hatt mange legebesøk som følge av utredning og prøverørsforsøk, og har vært åpen med min leder. Det gir gjensidig fleksibilitet og forståelse, og jeg har fått en enorm støtte. Når folk ikke helt vet hva som skjer skaper det, selv ubevisst, irritasjon og frustrasjon.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #8 Skrevet 29. september 2013 I "min" bransje ville dette vært problematisk, bortsett fra egen eller foreldres begravelse så er det ikke mye rom for å være fraværende fra jobben. Anonymous poster hash: 86f2c...832
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #9 Skrevet 29. september 2013 De fleste kan få velferdspermisjon med lønn for å dra tillegg/tannlege. Unntaket er de som har arbeidstider hvor det er mulig å komme seg til legen utenom arbeidstid. Må man, så må man. Og det skal man ikke ha dårlig samvittighet for. Det hjelper ingen. Jeg er selv kronisk syk, og har i tillegg til en god del lege- og spesialisttimer en del sykefravær. Sånn er det. Alternativet mitt er å kjøre meg så hardt ved å ikke ta ut sykedager når jeg nærmer meg felgen, og ende opp som ufør.Anonymous poster hash: f1709...8df
Cata Skrevet 29. september 2013 #10 Skrevet 29. september 2013 Hos oss er det grei aksept for at man av og til må til lege/tannlege i arbeidstida. (Kontorene er jo bare åpne mens vi er på jobb, så vi har ikke stort valg.) Da sier jeg bare fra til kolleger eller leder hvis jeg finner ham at jeg skal til legen/tannlegen kl. sånn og slik og regner med å bli borte en times tid. En periode da jeg gikk ganske hyppig pga. mistanke om kreft så opplyste jeg alle om at jeg var under utredning så de måtte regne med litt økt fravær inntil jeg hadde fått svar på alle prøver. Var aldri noe problem det heller, selv om de syntes det var litt tøft da jeg opplyste om det ved morgenkaffen en dag .
sol87 Skrevet 29. september 2013 #11 Skrevet 29. september 2013 I "min" bransje ville dette vært problematisk, bortsett fra egen eller foreldres begravelse så er det ikke mye rom for å være fraværende fra jobben. Anonymous poster hash: 86f2c...832 Hva gjør du hvis du blir syk og må til legen, da? Bare gir faen i å gå til legen?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #12 Skrevet 29. september 2013 Jeg pleier bare å si fra at "jeg går kl 12 til en legetime, er vel tilbake om 45 min hvis de ikke er alt for forsinket der borte". Så sier sjefen "OK". Jeg trenger ikke å fortelle hvorfor jeg skal til legen. Men alle vet at i blandt må man ha en legetime, og de spør ikke og graver om hva som er galt og hvorfor du skal det. Noen ganger sier jeg hvorfor jeg skal til legen, andre ganger ikke. Anonymous poster hash: fd509...8be
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #13 Skrevet 29. september 2013 Enkelte ganger blir det bare slik, jeg var hos tannlegen torsdag som var, skal tilbake på tirsdag, og jeg må også ringe å få en legetime for urinveisinfeksjon som ikke har gått helt bort. Ingen problem hos min arbeidsgiver det, så lenge vi arbeider det inn igjen. Anonymous poster hash: df479...9af
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå