sofus Skrevet 28. september 2013 #1 Skrevet 28. september 2013 Hei dere. Jeg er så utrolig svimmel. Jeg er fin i noen minutter også kommer svimmelheten for fullt igjen, og sånn går dagene. Føles ut som om alt gynger! Jeg gynger ikke særlig, men i hodet mitt er det som en karusell... Urolig frustrerende, fordi det hemmer meg i å gjøre ting... Jeg har tatt blodprøver hos legen mange ganger men de finner aldri noe.. Hva kan det være ?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #2 Skrevet 28. september 2013 Jeg blir svimmel hver gang jeg reiser meg opp. Har tatt masse prøver hos lege selv, men alt er normalt. Min fastlege sier at det er ganske normalt, og ikke er noe å bry seg om(selv om det er plagsomt). Men hvis du er svimmel sånn ellers, virker jo ikke det helt bra? Anonymous poster hash: a40f4...a27
sofus Skrevet 28. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2013 Nei, er ikke bare når jeg reiser meg opp, er når jeg går, står, gjør ting.. Hele tiden.. Føler alt gynger. Vist jeg skal innpå et senter på butikk eller noe så hender det ofte at jeg bare må gå for jeger så svimmel alt jeg ikke greier å se på noe uansett. Jeg har en jobb der jeg står hele dagen og må være konsentrert, og det er skikkelig ubehagelig når jeg føler jeg må holde meg fast i noe. Og hjelper ikke at sjefen min ikke forstår heller..
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #4 Skrevet 28. september 2013 Høres ut som du har fått krystallsyken utifra dine symptomer. Rart ikke legen din har sjekka deg for det. Finn en fysio eller kiropraktor som kan om krystallsyken. De kan ta en spesiel test for og sjekke om det er det du har. Testen bør du ikke gjøre selv. Kan forklare hva de gjør. Du sitter oppå benken og mens de holder deg blir du på en måte kasta bakover med overkroppen. De sjekker øyene dine for og se om de beveger seg ukontrollert. Dette er ikke farlig, ubehaglig hvis du er svimmel. Har du krystallsyken vil du å få karusell lignene opplevelse. Hvis det er dette du har så kan de behandle deg for det med en spesiell manøver som heter Epleys manøver. Krystallsyken kommer fra inne i øret der senteret for balanse sitter. Har du gått lenge med dette? Anonymous poster hash: 2966c...32f
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #5 Skrevet 28. september 2013 Glemte og si at det kan komme fra nakken også, anspenhet og slike ting. En dyktig kiropraktor/fysio vil da sjekke nakken også og den er anspent osv. Anonymous poster hash: 2966c...32f
sofus Skrevet 28. september 2013 Forfatter #6 Skrevet 28. september 2013 Høres ut som du har fått krystallsyken utifra dine symptomer. Rart ikke legen din har sjekka deg for det. Finn en fysio eller kiropraktor som kan om krystallsyken. De kan ta en spesiel test for og sjekke om det er det du har. Testen bør du ikke gjøre selv. Kan forklare hva de gjør. Du sitter oppå benken og mens de holder deg blir du på en måte kasta bakover med overkroppen. De sjekker øyene dine for og se om de beveger seg ukontrollert. Dette er ikke farlig, ubehaglig hvis du er svimmel. Har du krystallsyken vil du å få karusell lignene opplevelse. Hvis det er dette du har så kan de behandle deg for det med en spesiell manøver som heter Epleys manøver. Krystallsyken kommer fra inne i øret der senteret for balanse sitter. Har du gått lenge med dette? Anonymous poster hash: 2966c...32f Hmmm... Krystallsyken har jeg aldri hørt om før ? Legen har aldri nevnt det. Min mor var veldig plaget med svimmelhet som ung og voksen, men det var pga anstrengt muskler og stress/lett angst. Men jeg har ikke sånne problemer. Jeg gikk mye ned i vekt for ca 2 år siden, da var jeg også plaget med svimmelhet, men det gikk over. Ca et år siden. Jeg går ikke lenger ned i vekt, og nå, et år etter er svimmelheten komt tilbake for fullt. Og mye, mye verre enn første gang....
Gjest iGirl Skrevet 28. september 2013 #7 Skrevet 28. september 2013 (endret) Hei TS. Du sier at du opplever en "gyngende svimmelhet", på fagspåk heter dette "nautisk svimmelhet"- altså er følelsen lik som når du er på en båt. Denne type svimmelhet har sjelden sammenheng med forhold på balansenerven eller i ørene generelt, altså er det ikke krystallsyken slik som andre her foreslår. Slike tilstander ville gitt "karusell-følelse", "rotarisk" svimmelhet. Jeg vil i første omgang anbefale deg å be om henvisning til en nevrolog, for å utelukke at svimmelheten din skyldes forhold i hjernen. Du burde også sjekke spesifikke blodverdier hos legen din, spesielt B og D vitaminer. Mangel på enkelte b og d - vitaminer kan gi en slik gyngende følelser. (Nesten som om man går på puter). Nautisk svimmelhet kan også skyldes forhold i nakkemusklaturen. Dette kalles da Cervicogen svimmelhet - eller "nakkesvimmelhet". Dette er også verdt å sjekke ut. Endret 28. september 2013 av iGirl
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #8 Skrevet 28. september 2013 Hei TS. Du sier at du opplever en "gyngende svimmelhet", på fagspåk heter dette "nautisk svimmelhet"- altså er følelsen lik som når du er på en båt. Denne type svimmelhet har sjelden sammenheng med forhold på balansenerven eller i ørene generelt, altså er det ikke krystallsyken slik som andre her foreslår. Slike tilstander ville gitt "karusell-følelse", "rotarisk" svimmelhet. Jeg vil i første omgang anbefale deg å be om henvisning til en nevrolog, for å utelukke at svimmelheten din skyldes forhold i hjernen. Du burde også sjekke spesifikke blodverdier hos legen din, spesielt B og D vitaminer. Mangel på enkelte b og d - vitaminer kan gi en slik gyngende følelser. (Nesten som om man går på puter). Nautisk svimmelhet kan også skyldes forhold i nakkemusklaturen. Dette kalles da Cervicogen svimmelhet - eller "nakkesvimmelhet". Dette er også verdt å sjekke ut. Hun skriver at hun har karusell i hodet og det er typis for krystallsyken. Jeg har det selv ser du. Har gått veldig lenge. Krystallsyken kan komme tilbake selv om man har hatt det før. Men det kan jo være lurt å få sjekket ut andre ting også. Svimmelhet er veldig vanlig med blir ikke alltid tatt så alvorlig. Har selv tatt CT og MR av hode og nakke for og utelukke andre ting. Jeg mener det er lurt å få sjekket om det er krystallsyken. Har selv vært hos nevrolog men der fant de ingenting. Er plaget av veldig svimmelhet etter krystallsyken forsvant. Det gynger fælt nå mener de det kommer fra nakken. Er veldig plagsomt og ubehagelig. Anonymous poster hash: 2966c...32f
sofus Skrevet 28. september 2013 Forfatter #9 Skrevet 28. september 2013 Takk dere. Jeg kan prøve å forklare helt : det er ikke direkte karusell (det går bare rundt på det verste) bortsett fra det så gynger det, som om jeg står ute på dekk på en båt i full storm, gynger frem og tilbake, ikke engang tv'n ser ut som å kunne stå i ro. Det er veldig ubehagelig men ingen tar meg seriøst (bortsett fra min mor som har vert plaget med det samme) jeg har vert borte fra jobb i noen dager nå, og sjefen min virker nesten sur på meg, sikkert fordi man ikke kan se at jeg er direkte dårlig.. I fjord tok jeg blodprøver to ganger men de fant ingenting....
Gjest iGirl Skrevet 28. september 2013 #10 Skrevet 28. september 2013 Takk dere. Jeg kan prøve å forklare helt : det er ikke direkte karusell (det går bare rundt på det verste) bortsett fra det så gynger det, som om jeg står ute på dekk på en båt i full storm, gynger frem og tilbake, ikke engang tv'n ser ut som å kunne stå i ro. Det er veldig ubehagelig men ingen tar meg seriøst (bortsett fra min mor som har vert plaget med det samme) jeg har vert borte fra jobb i noen dager nå, og sjefen min virker nesten sur på meg, sikkert fordi man ikke kan se at jeg er direkte dårlig.. I fjord tok jeg blodprøver to ganger men de fant ingenting.... Så for det meste er svimmelheten din nautisk. Du burde gjøre det jeg skrev tidligere.
sofus Skrevet 28. september 2013 Forfatter #11 Skrevet 28. september 2013 Jeg har nettopp tatt blodprøver hos legen igjen, men ikke fått svar. Men jeg frykter at det viser det samme som sist, og da kommer jeg ingen vei igjen. Legen sier de er fine, og ferdig med det. Men jeg vil ikke gå sånn lenger! Når prøvene er fine begynner jeg å bli redd det kan være noe alvorlig!
Gjest iGirl Skrevet 28. september 2013 #12 Skrevet 28. september 2013 Jeg har nettopp tatt blodprøver hos legen igjen, men ikke fått svar. Men jeg frykter at det viser det samme som sist, og da kommer jeg ingen vei igjen. Legen sier de er fine, og ferdig med det. Men jeg vil ikke gå sånn lenger! Når prøvene er fine begynner jeg å bli redd det kan være noe alvorlig! Har du vært hos nevrolog ?Tatt MR/CT ? Hvis ikke ber du om henvisning. Ta også en tur til en kiropraktor som spesialserer seg i cervicogen svimmelhet.
Sugerøret Skrevet 28. september 2013 #13 Skrevet 28. september 2013 Krystallsyken? jeg har hatt det og det stemmer veldig med hva jeg opplevde. Google deg frem til videoer på nett. http://en.wikipedia.org/wiki/Benign_paroxysmal_positional_vertigo
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #14 Skrevet 28. september 2013 Takk dere. Jeg kan prøve å forklare helt : det er ikke direkte karusell (det går bare rundt på det verste) bortsett fra det så gynger det, som om jeg står ute på dekk på en båt i full storm, gynger frem og tilbake, ikke engang tv'n ser ut som å kunne stå i ro. Det er veldig ubehagelig men ingen tar meg seriøst (bortsett fra min mor som har vert plaget med det samme) jeg har vert borte fra jobb i noen dager nå, og sjefen min virker nesten sur på meg, sikkert fordi man ikke kan se at jeg er direkte dårlig.. I fjord tok jeg blodprøver to ganger men de fant ingenting.... Du sier det går rundt, det er det vi kaller karusell ser du. Jeg hadde og gyngende følelse når det startet. T.o.m når jeg satt i stolen så gynga det. Uansett hva som ble gjort så gynga alt. Denne tilstanden viser ikke på blodprøver. Det finnes, som andre og skriver her, flere typer svimmelhet. Det er ikke lett selv om finne ut hvilken. Det verste er vel at ingen ser det på deg hvordan du har det. Jeg sjangla ganske mye men nå kan ingen se det. Lavt blodtrykk kan og forårsake svimmelehet. Det finnes ingen tabletter for det. De fleste kiropraktorer eller fysioen kan mye om svimmelhet i dag. Det beste er om du får sjekka deg så fort så mulig. Jo lenger tid du går jo lenger tid kan det ta før du blir bra. Er behandlere i tvil så vil de nok anbefale at du går til legen igjen og får evnt henvisning til nevrolog evnt. MR av hode og nakke. Det vil nok hjelpe deg til og slappe av og. Man kan få angst av dette og symptomene kan bli verre. Så for din egen del bør du ta tak i det over helga. Min lege ville ikke sjekke for krystallsyken pga tidsmangel så de henvise videre. Du trenger ikke henvisning til kiropraktor. Det er ikke godt å gå slik i lengden. Anonymous poster hash: 2966c...32f
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #15 Skrevet 30. september 2013 Fått tak i fysio/kiropraktor i dag? Anonymous poster hash: 2966c...32f
xxhmj Skrevet 30. september 2013 #16 Skrevet 30. september 2013 Har du tatt EKG hos legen? Jeg sliter med det samme som deg, legene fant ikke ut av det før han lyttet til hjertet mitt. Tok EKG, det var da de på en måte visste hva de måtte gå etter..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå