Gå til innhold

Klippe værhår på katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg har ikke tenkt å klippe værhårene på en katt:P Jeg vet man ikke skal gjøre det, både på katter og andre dyr med værhår, men hvorfor egentlig? Er det vondt? Hvilke konsekvenser kan det få?



Anonymous poster hash: 9dfea...bcb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg har ikke tenkt å klippe værhårene på en katt:P Jeg vet man ikke skal gjøre det, både på katter og andre dyr med værhår, men hvorfor egentlig? Er det vondt? Hvilke konsekvenser kan det få?

Anonymous poster hash: 9dfea...bcb

Slik bruker katten sine værhår

Kattens værhår er følelseorgan som registrerer luftstrømmer. De har en mengde nervetråder som gir informasjon om berøringer. Alle faste objekt forårsaker små luftvirvler og værhårene kan registrere disse strømmene og reagere på de uten at man kommer nærme objektet.

Katten har 24 værhår rundt snuta, 12 stykker på hver side i fire horisontale rader. De er bevegelige både fremover og bakover. Det finnes også følelsehår på kinnene, ovenfor øynene, på haka og på frambeinas baksider.

Værhårene er livsviktige ved nattejakt. Skadede værhår kan bety at man biter byttet på feil sted. Med værhårenes hjelp kan katten også bedømme om en åpning er tilstrekkelig stor for at den skal kunne komme igjennom.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fra Dyrewebbens faktasider:

Berøring

Kattens værhår fungerer som antenner, og hjelper katten å unngå å støte bort i ting i svakt lys. Et nett av fine nerver rundt roten på værhårene reagerer på den minste bevegelse eller berøring. Til og med luftstrømninger fra gjenstander som beveger seg oppfattes via værhårene, og utfyller på denne måten kattens sanseoppfatning av omgivelsene. En katt er svært var for berøring, og hvert eneste hår på kroppen er følsom for selv den minste vibrasjon. De bløte tredeputene er også velforsynte med nerver, og fornemmer vibrasjoner i bakken som ikke kan oppfattes av mennesket.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Katten blir "blind" uten værhår. Det er dyreplageri å klippe. Katter er langsynte og ser ikke på kort avstand. Så her må de stole på sine værhår. Men jeg har allikevel sett noen gjøre dette på utstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er helt avhengig av værhårene, og det er uten tvil dyreplageri å fjerne dem. Likevel måtte jeg til med saksa her en dag fordi Pusina hadde fått et stygt sår etter en flått som satt akkurat mellom røttene på to værhår. Det var klin umulig å komme til uten å klippe bort 2 stk. Det er jo ikke følelse i selve hårene, men ved roten sitter det utallige svært følsomme nervetråder. Så la værhårene være, så langt det er mulig! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for hjelp:) Dette passer meg helt perfekt for det jeg har tenkt å bruke infoen til, som egentlig ikke har noe med katter å gjøre i det hele tatt :fnise: Så er ikke noe værhår-klipping jeg skal begi meg ut på altså :)



Anonymous poster hash: 9dfea...bcb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...