Gå til innhold

Døden bak rattet

drue

Anbefalte innlegg

Noen som så dokumentaren på NRK3 i kveld? Utrolig mange triste historier. Jeg kommer ikke til å kjøre for fort igjen.

Legger ved en sterk reklamefilm.

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint om mann også bruker sete beltet. løse personer og gjennstander i bilen, gjør mye mer skade enn mann som oftest tror.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om mann også bruker sete beltet. løse personer og gjennstander i bilen, gjør mye mer skade enn mann som oftest tror.

Jeg føler meg helt naken uten setebelte på! Ingen som sitter på med meg får være med uten å bruke setebelte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dokumentaren eller tilsvarende, burde vært obligatorisk å se før en fikk ta lappen. Kanskje det burde vært satt av tid på ungdomsskolen allerde, så ungdom kanskje tenkte seg om to ganger før de satte seg inn i en bil til en eldre venn.

Har selv jobbet mange år i ambulansetjenesten og jeg mener at alle burde hatt et besøk på en intensivavdeling som en del av opplæring til lappen.

Da ville kanskje flere ikke tråkket så hardt på gassen.

Anonymous poster hash: 4c375...d6e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dokumentaren eller tilsvarende, burde vært obligatorisk å se før en fikk ta lappen. Kanskje det burde vært satt av tid på ungdomsskolen allerde, så ungdom kanskje tenkte seg om to ganger før de satte seg inn i en bil til en eldre venn.

Har selv jobbet mange år i ambulansetjenesten og jeg mener at alle burde hatt et besøk på en intensivavdeling som en del av opplæring til lappen.

Da ville kanskje flere ikke tråkket så hardt på gassen.

Anonymous poster hash: 4c375...d6e

Er enig med deg. Vet at Trygg Trafikk har opplegg for både ungdomsskole og vgs, men det er vel opptil enhver skole om de vil benytte seg av det?

Jeg husker vi hadde Trygg Trafikk på skolen da vi var russ. Det gjorde ikke så veldig sterkt inntrykk, da det var et "rollespill". Hadde jeg fått sett en dokumentar, eller fått høre fra folk som har opplevd trafikkulykker/mistet noen i trafikken, hadde det nok gjort sterkere inntrykk.

Det skal sies at jeg ikke kjører som en gris til vanlig, men det hender at jeg trykker litt for hardt på gassen. Spesielt på motorveien og når jeg kjører langt. Det skal det bli en slutt på! Trafikkulykker er jo helt forferdelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som så dokumentaren på NRK3 i kveld? Utrolig mange triste historier. Jeg kommer ikke til å kjøre for fort igjen.

Legger ved en sterk reklamefilm.

Så den ja, å har sett mange andre lignende filmer å diverse, vært på ulykkesteder m.m men kommer ikke til å forandre kjørestil av den grunn :)

Anonymous poster hash: 20c3f...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så den ja, å har sett mange andre lignende filmer å diverse, vært på ulykkesteder m.m men kommer ikke til å forandre kjørestil av den grunn :)

Så, jeg tolker det som at du kjører som en idiot, og ikke bryr deg om noen andre enn deg selv? Da håper nesten du får en "eye opener" snart, som ikke involverer andre enn deg selv.

Hvis du mener at du ikke vil endre kjørestil pga du allerede kjører fint, er saken noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ligge mellom 100-110 km/t i 80 somen og øker farten tilsvarende om fartsgrensen øker, senker farten der fartsgrensen er lavere.

Er komfortabel med egne kjøreferdigheter og bøter og det å miste lappen skremmer meg mer enn slike dokumentarer som ikke får meg til å endre kjørestil.

Men for all del, jeg vil hverken skade meg selv, andre eller biler i trafikken. Kjører derfor aldri slik at jeg føler at det blir farlig, føler meg som en trygg traffikant selv om jeg hver dag bryter de latterlig lave fartsgrensene vi stedvis har her til lands.

Vil betegne meg som en god sjåfør også, eneste feilberegning jeg har hatt er å rygge på en postkasse-stolpe en gang jeg ikke hadde måket snø fra speilene så jeg så dette, ellers kjørt uten å ta borti noe som helst eller kjørt ut etc. Ca. 1, 2-1, 5 millioner kilometer er det blitt på meg etter hvert, en god del av dette som fører av stort kjøretøy (altså lastebil).

Lusekjørere er et vell så farlig problem som råkjørere (selv er jeg ikke i noen av de kategoriene), det er de gruppene der som må skifte kjørestil da de begge skaper farligheter i trafikken. Råkjørerne må roe seg eller miste lappen, og lusekjørerne burde brutt flere av sine barrierer så de ble kvitt sin angst i trafikken (f.eks. ved å kjøre store biler og øke sin kapasitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte fortere som ungdom enn da jeg ble eldre. Har dessverre sett en rekke ulykker. Har vært første person ved dødsulykker, og det er grusomt å være vitne til slike tragiske ulykker.

Kjører etter fartsgrensene, men må likevel innrømme at jeg ligger noe over i 80-soner og 90-soner. Kjører alltid konsekvent etter fartsgrensene når jeg har barn i bilen eller andre personer. Kjører også etter fartsgrensen i tettbygde strøk, nær skoler/barnehager o.l.

Merker dessverre at det som irriterer mest er de som lusekjører. Og her i Hardanger er det mange turister som kjører i 40 km/t i 80-sonene. Det fører dessverre til at enkelte tar sjanser, og kjører fori på uoversiktlige steder. Jeg synes også at det frister å kjøre forbi, men vet at det ikke er noen vits i å risikere andre sitt liv og mitt liv. Bruker derfor hornet ganske så aktivt om våren og sommeren.

Men det som virkelig er mest irriterende er de som driver med forbikjøringer og som ikke evner å stoppe når det kommer motgående trafikk. Har selv opplevd å måtte kjøre i grøfta fordi en idiot drev forbikjøring på en for kort strekning. Slike sjåfører håper jeg en gang kjører av veien og kun skader/dreper seg selv.

Anonymous poster hash: 74ca2...9ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte fortere som ungdom enn da jeg ble eldre. Har dessverre sett en rekke ulykker. Har vært første person ved dødsulykker, og det er grusomt å være vitne til slike tragiske ulykker.

Kjører etter fartsgrensene, men må likevel innrømme at jeg ligger noe over i 80-soner og 90-soner. Kjører alltid konsekvent etter fartsgrensene når jeg har barn i bilen eller andre personer. Kjører også etter fartsgrensen i tettbygde strøk, nær skoler/barnehager o.l.

Merker dessverre at det som irriterer mest er de som lusekjører. Og her i Hardanger er det mange turister som kjører i 40 km/t i 80-sonene. Det fører dessverre til at enkelte tar sjanser, og kjører fori på uoversiktlige steder. Jeg synes også at det frister å kjøre forbi, men vet at det ikke er noen vits i å risikere andre sitt liv og mitt liv. Bruker derfor hornet ganske så aktivt om våren og sommeren.

Men det som virkelig er mest irriterende er de som driver med forbikjøringer og som ikke evner å stoppe når det kommer motgående trafikk. Har selv opplevd å måtte kjøre i grøfta fordi en idiot drev forbikjøring på en for kort strekning. Slike sjåfører håper jeg en gang kjører av veien og kun skader/dreper seg selv.

Jeg har selv irritert meg MYE over turister i Hardanger som kjører i 40 km/t i 80-sone. Jeg blir så irritert at jeg koker litt. Jeg mener ikke at man må slutte med forbikjøringer, men gjøre det på en sikker måte. Jeg tar aldri sjanser på forbikjøringer (f.eks. å bare ta sjansen på at ingen kommer rundt svingen, eller at jeg akkurat rekker det før den motgående bilen rekker bort til meg), men jeg gjør det når jeg har god oversikt.

Lusekjørere er en uting, men som du sier, usikre forbikjøringer er det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, jeg tolker det som at du kjører som en idiot, og ikke bryr deg om noen andre enn deg selv? Da håper nesten du får en "eye opener" snart, som ikke involverer andre enn deg selv.

Hvis du mener at du ikke vil endre kjørestil pga du allerede kjører fint, er saken noe annet.

Tolk det som du vil, men jeg kjører konsekvent på førerkortgrensa i alt utenom 30 40 og 50soner.

Bøter ler jeg av å lusekjørereraser jeg bare forbi, kommer jeg ikke forbi forbanner jeg dem å ønsker dem døde mens jeg tuter og blinker med lys.

Klarer du ikke å holde fartsgrensa så hold deg for helvette borte fra veien.

Vet også at det er plass til en lastebil, en moped og en personbil i bredden på E6 i Midtnorge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med disse lusekjørerne (turistene i Hardanger og sikkert også andre steder) er at de gasser godt opp når det kommer fine strekker med midtstripe og tunell. Da er det så og si umulig å kjøre forbi uten å måtte råkjøre til de grader. Da gjelder det å holde hodet kaldt og forsøke å mote seg opp til en kjøretur som gjerne tar 20-30 minutter lengre enn planlagt.

Heldgivis er det noen turister som er flinke til å stoppe der det er muligheter for det, eller som sakker ned farten i tuneller slik at andre kan kjøre forbi. Men en ting som også er fælt å se er turister og andre som kutter svinger, eller som legger seg langt over i motgående kjørefelt. Ikke så veldig lurt, siden man ikke ser utgangen på svingen og det selvsagt vil komme motgående trafikk. Og de verste er tyske turistbusser som man som regel treffer langt ut i egen kjørebane. Da er det bare og tråkke hardt på bremsen og håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kjørte raskere som yngre og roer seg som eldre og mer erfaren traffikant, for min del har det vært stikk motsatt.

Trafikken har alltid "skremt" meg og jeg har alltid følt mine begrensninger, som uerfaren traffikant var det naturlig for meg å legge inn større sikkerhetsmarginer. Etter hvert har jeg brutt barrierer og blitt tryggere på meg selv slik at farten kunne økes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har den siste tiden opplevd situasjoner som gjør at jeg lurer på om trafikkantene her på vestlandet har slettet alle sine hjerne celler som går på trafikksikkerhet.
jeg kan ligge i venstre feltet på motorveiene, følger trafikken forran meg og vi ligger i 90-95 (er 80 sone) også komme det biler bak meg, som blinker febrilsk og ligger helt oppi bakluken på bilen min...!
hva i F***** er vittsen med det? det er plagsomt, unødvendig og gjør faktisk andre sjåfører sint. jeg har like lyst å komme til min destinasjon som denne trafikk idioten, og ligger i venstre feltet fordi høyrefeltet går sakte og ofte under fartsgrensa.

Anonymous poster hash: e6f0c...5f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan se menneskers egentlige personlighet i trafikken. Det svulmende egoet som ulmer i de fleste mennesker kommer til syne. Nesten kvalmende å se på. De kan være flotte mennesker utenfor bilens trygge rammer, mens bak rattet blir de forvandlet til selvgode neandertalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den siste tiden opplevd situasjoner som gjør at jeg lurer på om trafikkantene her på vestlandet har slettet alle sine hjerne celler som går på trafikksikkerhet.

jeg kan ligge i venstre feltet på motorveiene, følger trafikken forran meg og vi ligger i 90-95 (er 80 sone) også komme det biler bak meg, som blinker febrilsk og ligger helt oppi bakluken på bilen min...!

hva i F***** er vittsen med det? det er plagsomt, unødvendig og gjør faktisk andre sjåfører sint. jeg har like lyst å komme til min destinasjon som denne trafikk idioten, og ligger i venstre feltet fordi høyrefeltet går sakte og ofte under fartsgrensa.

Anonymous poster hash: e6f0c...5f9

Er det noe jeg aldri blir stresset av så er det personer bak meg som forsøker å stresse meg, det burde du også ha et avslappet forhold til.

At noen ligger tett på forrankjørende bil er idioti og ren dumskap av dem, da fjerner dem enhver margin som gjør det trygt å holde høyere fart, dessuten hører ikke aggresjon hjemme i trafikken da det skaper farligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...