Gå til innhold

premie i realityshow: baby

Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Primula
Nå må folk lære seg å lese det som står :evil:

Dette er ikke noe realityshow, de skal rett og slett følge denne unge jenta gjennom adopsjonsprosessen for å gi folk ett innblikk i hvordan det foregår. Babyen er slettes ikke noen premie, at det går an og mistolke/overdrive noe så skrekkelig.

Skjerp dere!

Hva er det da? En dokumentar? Hvor går egentlig grensen?

På denne linken kan dere lese hva tv- selskapet selv sier om programmet. Det er viktig å påpeke at de først lanserte dette konseptet som et realityshow, men at de fikk så mye reaksjoner og klager på det, at de heldigvis har moderert seg litt og kaller nå det nå dokumentar.

Jeg synes likevel det høres litt suspekt ut. Dette er altså en serie som skal gå over tid, Barbara Walters skal være programleder, tv- kameraer skal være med på intervjuer med de aktuelle foreldrene, og de kaller det hele en konkurranse. Man spiller ikke konkurranser med barn!

http://abcnews.go.com/sections/2020/Living...omo_040426.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe realityshow, de skal rett og slett følge denne unge jenta gjennom adopsjonsprosessen for å gi folk ett innblikk i hvordan det foregår. Babyen er slettes ikke noen premie, at det går an og mistolke/overdrive noe så skrekkelig.

Skjerp dere!

Synes ikke akkurat det er noe bedre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke akkurat det er noe bedre......

Det er ikke noe bedre med en dokumentar om adopsjonen, enn med et realityshow der man VINNER en unge? :o *gi premie for mest sjokkerende utsagn så langt idag*

Det jeg har sett av "mer seriøse" dokumentarer, filmer, bøker etc om adopsjon i USA har jeg fått inntrykk av at denne praksisen med at mor til barnet velger ut adoptivforeldrene selv (gjerne blant flere kandidatpar som gjør alt for å stille seg selv i et positivt lys) er relativt vanlig.. Så hvordan kan det være så mye verre at det blir filmet i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

kjente at jeg bare blei rasende når jeg leste dette!! At det virkelig går ann å konkurrere om en baby...

Syns det hele sier litt om hvor umoden denne mammaen er å da....hverfall godt at denne stakkars babyen skal får en annen mamma.....men synd at det skal være gjennom et tv-program...

hvor er moralen....? :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg syns de hadde gått over streken med "there's something about miriam"!! :hakeslepp:

Hva handler there's something about Miriam om?

Og det å gå ut på reality tv med babyen sin som premie... Det må jo mangle noe hos moren, hun kan ikke ha tenkt på hvordan det blir for barnet å vokse opp med at alle vet hvem h*n er og hva som har gjort at h*n har de foreldrene h*n har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjerp dere!

Sitat vg: Gjennom flere episoder skal TV-kameraene følge fem desperate par som har ett stort ønsket i livet, nemlig å få barn. Konkurransen er hard, og paret som blir stående igjen til slutt, vinner førstepremien.

Og det er babyens mor som velger bort og som kårer vinneren.

Skulle tilsi realitytv det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat VG ja, gå heller til kilden du, ikke en sensasjonsavis som VG. Har på følelsen av at enkelte her har mistet alt som heter gangsyn.

Foreslår at dere begynner å lese mer seriøse aviser, her er artikkelen om saken fra gårsdagens New York Times.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe bedre med en dokumentar om adopsjonen, enn med et realityshow der man VINNER en unge? :o *gi premie for mest sjokkerende utsagn så langt idag*

Opfatter ikke akkurat det og følge livet til et adoptert barn som "god TV"

Men, jeg har da tatt feil før......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Åj! Så om eg hadde fått eit barn no som eg blei "lei" av, så kunne eg berre ringt eit tvselskap så ordnar det seg?

- Satt litt på spissen kanskje, men.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula
Sitat VG ja' date=' gå heller til kilden du, ikke en [i']sensasjonsavis som VG. Har på følelsen av at enkelte her har mistet alt som heter gangsyn.

Foreslår at dere begynner å lese mer seriøse aviser, her er artikkelen om saken fra gårsdagens New York Times.

For å gå til kilden kan man vel heller se hva tv- selskapet som produserer serien sier om den.

Dette er sitater jeg har hentet fra ABCNews:

Cameras are there as each couple tries to convince the pregnant girl that they would be the best parents for her soon-to-be-born baby. But after all of the heartache, will the 8½-month pregnant high school sophomore really be ready to sign away her legal rights once the baby is born and she can hold him in her arms?

Jessica and her mother select five families to interview and they become the judge and jury in an extraordinary competition.

20/20 cameras were there last October when the competition for Jessica's baby began as the five families arrived at the agency one by one. Each couple would try to convince Jessica that they should be the parents of her unborn son.

Jeg synes dette høres ut som reinspikka reality- show jeg, men det er nå min mening.

Stakkars barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

blir trist av sånt jeg :( og Sunmin - du sier det du sier for å provosere, gjør du ikke? For dette er jo bare helt håpløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de ikke kaller det et realityshow lenger, men kaller det en dokumentar for å imøtegå reaksjoner, gjør da vel ingen forskjell.

Klart det er et realityshow!

For ungen blir resultatet det samme. "Mammaen din ga deg bort. På TV."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
At de ikke kaller det et realityshow lenger' date= men kaller det en dokumentar for å imøtegå reaksjoner, gjør da vel ingen forskjell.

Klart det er et realityshow!

For ungen blir resultatet det samme. "Mammaen din ga deg bort. På TV."

Enig - det spiller ingen rolle hva de kaller det, ordet "konkurranse" går igjen i den opprinnelige kilden også.

Dette er forkastelig!!!

En ting er jenta, som sikkert øyner en mulighet til å tjene noen kroner (mulig jeg bare spekulerer men....) , det verste er tv-produsentene som skal være voksne folk. Ja, de ser vel bare seertall de da :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Først; jeg synes ikke noe om å vise dette på tv. Det er å grave i private affærer som ikke har noe på tv å gjøre.

Men, å kalle det å "gi bort en baby" er sensasjonsmakeri. Greit nok at ABC selv startet det, men det er faktisk en reell prosess de har tatt tak i og vil ha på tv. Dere har da vel sett Friends, hvor monica og chandler reiser på intervjuer for å håpe å bli valgt av en gravid kvinne som skal adoptere bort barnet?

Jeg synes kanskje det er mer interessant å diskutere hvordan en adopsjonsprosess bør foregå. Hvor mye skal moren få bestemme; her til lands har jo ikke moren noe hun skulle ha sagt, barnet blir plassert ut og adopsjonsforeldre velges av noen andre. Er dette slik man vil ha det?

VesleBråka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en dokumentar, ikke ett realityshow. Det er ikke fabrikert et konsept for å gi bort ett barn i vinnerpremie. Adopsjonsprosessen foregår på denne måten i USA, at den som adopterer bort har mulighet til å velge hvem som skal få adoptere. Programmet ble presentert som ett "realitykonsept" fordi en av parene kommenterte at prosessen kunne føles på den måten, at man konkurrerte om en premie.

Det er en dokumentar som ikke gjør mer enn å dokumentere hvordan en adopsjonsprosess foregår i USA, OK?

Om man syns adopsjonsprosessen er fæl, fair enough, men ikke beskyld det for å være ett realityshow, fordi det rett og slett ikke er det.

TV-kanalen gjorde heller ikke helomvending i å "plutselig presentere det som en dokumentar etter reaksjoner" slik noen her påstår, men gikk ut og forklarte hva programmet handlet om når det kom fram at folk misoppfattet reklamen for programmet. Ironi, people?

Man kan faktisk se på det hele som en ganske sterk kritikk av adopsjonsmetoden ved å faktisk presentere det som ett "realityshow".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...