Gå til innhold

Tips til privat psykolog/psykiater?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal prøve å finne en privat psykolog med avtale etter veldig dårlig erfaring med dps de siste åra. Hovedproblemet er at fokuset bare blir satt på at jeg røyker cannabis og det da bare blir dette "problemet" vi skal jobbe med. For meg er dette absolutt ikke et problem, men heller noe som bare er der. Studerer 130% og gjør det jeg skal. Problemene jeg selv har veldig lyst til å jobbe med er konstant dødsangst og generelt angst for smerte fysisk. Angst for at den bitte lille familien (mamma) jeg har skal bli borte, noe jeg vet den kommer til å skje i løpet av livet. Sosialt fungerer jeg ikke med andre jenter siden jeg går ut ifra at de misliker meg. Skal ikke gå mer inn på hva jeg synes det feiler meg, men det er ihvertfall nok andre ting å starte med enn cannabis. Og man mister veldig lysten til å prate om noe som helst med en som har moralpreken i 20 timer før vi kanskje kan se litt på det andre. Forstår selvfølgelig at det påvirker hodet og slikt, men det blir feil sted å starte. Har fått et inntrykk av at private psykologer jobber mer med det du ønsker enn dps.

Er det noen som har vært borti samme problem som meg? Og har noen tips til hvem jeg bør ta kontakt med?

Anonymous poster hash: 9343e...65d

Anonymous poster hash: 9343e...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du får henvisning fra fastlegen, så kan du søke om en psykolog/psykiater med refusjonsrett, sånn at du får frikort. Men private man betaler selv, får man time hos på dagen. Bare at det er dyrt.

Skjønner at det er leit å ikke bli sett for bare røyk/cannabis. De burde se deg mer helhetlig enn som så. Se at du sliter med angst, og at du selvmedisinerer for å takle dette. Knskje hadde det vært lettere for deg å trappe ned selv om de ikke hadde fokusert så sterkt på dette.

Anonymous poster hash: 6776f...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Du finner liste over psykologer med offentlig avtale på helseforetakene sine sider.

Har du forresten vurdert å bli innlagt på en ruspost? At du har et rusproblem er jo et problem, så jeg kan forstå at behandlere henger seg opp i dette.



Anonymous poster hash: a9dd7...43d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å finne en privat psykolog med avtale etter veldig dårlig erfaring med dps de siste åra. Hovedproblemet er at fokuset bare blir satt på at jeg røyker cannabis og det da bare blir dette "problemet" vi skal jobbe med. For meg er dette absolutt ikke et problem, men heller noe som bare er der. Studerer 130% og gjør det jeg skal. Problemene jeg selv har veldig lyst til å jobbe med er konstant dødsangst og generelt angst for smerte fysisk. Angst for at den bitte lille familien (mamma) jeg har skal bli borte, noe jeg vet den kommer til å skje i løpet av livet. Sosialt fungerer jeg ikke med andre jenter siden jeg går ut ifra at de misliker meg. Skal ikke gå mer inn på hva jeg synes det feiler meg, men det er ihvertfall nok andre ting å starte med enn cannabis. Og man mister veldig lysten til å prate om noe som helst med en som har moralpreken i 20 timer før vi kanskje kan se litt på det andre. Forstår selvfølgelig at det påvirker hodet og slikt, men det blir feil sted å starte...

Anonymous poster hash: 9343e...65d

Kanskje ikke det du vil høre, men....

Cannabis er et vanedannende narkotikum. Skadevirkningene er først og fremst av psykisk natur, bl.a. med angstanfall, depresjon, mangel på initiativ og stagnasjon i personlighetsutviklingen, jfr. http://snl.no/cannabis

Både kartlegging og behandling for eventuelle psykiske lidelser som den enkelte pasient kan ha i tillegg, bør vente til det er gått lang tid – gjerne flere måneder – etter avsluttet cannabisbruk, jfr. http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=114083&a=2

Anonymous poster hash: 00661...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått henvisning fra fastlegen, men denne gangen har jeg fått han til å fjerne det som står der om røyking. Jeg har nå vært igjennom 6 runder med ulike dps der et par også spesialiserte seg på rus de siste 3 åra. Dette har fungert veldig dårlig så jeg har lyst til å gi dette en kjangse. Bare å få en litt annen innfallsvinkel. Skal på ingen måte skjule det, men bare prøve å ikke gjøre det til et større problem en det er. De psykiske problemene mine har vært der mye lengre enn røykingen og jeg røyker ikke fordi jeg er trist eller har angst. Jeg har rett og slett ikke lyst til å slutte nå. Trassig drittunge som jeg er. Koselig sosial greie ute og mindre stressa inne. Hvis det starter å følge med problemer, må jeg absolutt tenke på å slutte. Da ikke fordi en trassig dame på dps sier det, men fordi jeg selv vil.

Bor i Oslo og lista over psykologer er veeeeldig lang. Veldig vanskelig å vite hvem man skal ringe når det bare er en lang liste med navn :S

Anonymous poster hash: 9343e...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke er dette du vil høre, men:

Det du sier, er litt som om en anorektiker skulle gå til psykolog og være misfornøyd når psykologen vil kurere anoreksien, fordi hun vil være tynn, men samtidtig føle seg bedre. Det er ikke alltid vi kan få i pose og sekk. Jeg har tidligere vært både anorektiker, hasjhode og amfetaminhode, så jeg kan sympatisere med deg, men du må nok dessverre vise en større vilje til å ta tak i problemene dine. Jeg sier ikke at hasj nødvendigvis er så ille for alle, men det er to faktorer som er svært sentrale: 1) hvor hyppig man bruker det, og 2) i hvilken grad man er naturlig disponert for å få negative psykologiske effekter av bruken.

Du kan sannsynligvis ikke få i pose og sekk. Enten må du fortsette med hasjen og være miserabel, ellers kan du slutte med hasjen og kanskje på sikt oppleve bedring. Hvis du virkelig har det vondt, skulle jeg tro at det andre alternativet er det beste. Kanskje du finner en psykolog en dag som er villig til å fokusere på andre ting enn hasjbruken din, men samtidig vil det da være en psykolog som ikke håndterer det som meget vel kan være nettopp det som i størst grad mater dine psykologiske problemer. Er det virkelig en slik behandling du ønsker deg?

Lykke til!



Anonymous poster hash: 8c7af...e6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...