Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du 50 minutter? Videoen er ikke helt ny, men likevel aktuell. Jeg er på ingen måte rasist, men jeg ble rett og slett sterkt påvirket av dette foredraget. Håper de som vil kommentere ser hele videoen før de uttaler seg.

Mine spørsmål er

-Hvorfor har ikke verden makt til å eliminere bort de ekstreme?

-Hva kan vi gjøre i Norge for å unngå lignende utvikling her?

http://vimeo.com/36087839

Ønsker en saklig debatt.

Anonymous poster hash: d5aab...da3
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vist man må si at jeg er ikke rasist da er det en stor sjanse for at det er nøyktig hva man er.

Det er ekstremister blant alle mennesker ikke bare muslimer.

Antall muslimer i Norge er for lav til at det kan skje her.

Anonymous poster hash: 42bdf...b05
  • Liker 4
Skrevet

Vist man må si at jeg er ikke rasist da er det en stor sjanse for at det er nøyktig hva man er.

Det er ekstremister blant alle mennesker ikke bare muslimer.

Antall muslimer i Norge er for lav til at det kan skje her.

Anonymous poster hash: 42bdf...b05

Jeg er overhodet ikke rasist, har f.eks to ikke vestlige nære venner (hvor ene er muslim). Men det er som regel det man blir stemplet som om man tar opp et sånt delikat tema. Jeg ønsker bare at flere skal se og kommentere innholdet i videoen og få i gang en diskusjon. Men du sier at antall muslimer er for lavt her til at dette kan skje, det kan nok stemme. Men det var en gang lavt i de andre landene som Birgitte Gabriel trekker frem.

• Liker 2
Skrevet

Du skriver også at det finnes ekstreme blant alle mennesker, ja selvfølgelig, men det ingen andre som står bak flere æresdrap, massedrap og terrorisme. Men se videoen og kom med kommentarer til den.

• Liker 2
Skrevet

Folk som ikke bekjenner seg til europeiske lands lover, verdier og grunnlov burde deporteres, i tillegg så burde NATO kuppe makta i islamistiske land og erstatte lederskapet med marionetter i regi av NATO som kan styre landene i vestlig retning. I tillegg så kunne det vært en god idè å la Israel ekspandere. Militær seier vil ikke være noe særlig til problem. Dessverre så er dette ufattelig usannsynlig, mye pga pasifister som ikke ser at vold noen gang kan være en løsning, og ikke minst vil det være ekstremt ressurskrevende.

Skrevet

Islam har hat og krig og vold som en sentral del av sin religiøse ideologi, i motsetning til mange andre religioner. Les Sam Harris, for han forklarer dette på en god måte.

• Liker 2
Skrevet

Vel, jeg er er muslim, leser islamsk teologi og Koranen og klarer ikke å finne noe hat og krig i religionen. Men hvis man bruker fantasi og vridninger som ikke har noe grobunn så kan man skrive hva som helst.

• Liker 2
Skrevet

Vel, jeg er er muslim, leser islamsk teologi og Koranen og klarer ikke å finne noe hat og krig i religionen. Men hvis man bruker fantasi og vridninger som ikke har noe grobunn så kan man skrive hva som helst.

Klarer ikke å finne noe hat og krig i religionen..?..

• Liker 8
Gjest Malanthor
Skrevet

Islam er ikke noe verre enn kristendomm slik den praktiseres av moderate. Det er ekstremistene som lager bråk, og diverse tradisjoner som har vokst fram som foreks de mere radikale sharia versjonene.

Problemet er at mye av verden fortsatt befinner seg i the dark ages med enkelte modern inspill. Vi kan egentlig ikke klandre de stakkarene som vokser opp der for at de ikke vet bedre.

Når det er sagt burde vi selfølgerlig gjøre vårt for og hjelpe dem ut av elendigheten.

- De vestlige verden er i stor grad basert på frihet, man kan ikke få bukt med ekstreme elementer med mindre man innfører et totalitært regime eller i en fjern framtid klarer og opplyse alle mennesker.

- Hva vi kan gjøre i norge. Tja. Tror egentlig ikke det er et spesielt problem her. Ihvertfall ikke enda.

La folk sone i egne land, spark ut de som ikke oppfører seg innenfor en viss tids og alvorlighetsramme, still strengere krav til de som kommer hit. Osv. Er vel enkle saker som det.

Skrevet

"Jeg er ikke rasist, en av mine beste venner er av utenlandsk opprinnelse, men.." er ikke en bra måte å si noe som helst på.

Nå har jeg ikke sett videoen ennå, fordi min muslimske ektemann ligger og ser på nyhetene og rister på hodet over handlesenter-hendelsen i Kenya, og jeg ikke vil forstyrre ham.

Det meste går på hvilket samfunn man blir oppdratt i, og holdningene der, og hjemme. Hva vi kan gjøre? Opplyse, og ikke forby eller nekte på eller avkledninger.

• Liker 2
Skrevet

Klarer ikke å finne noe hat og krig i religionen..?..

Krigsloven er der så samme måte som den er en del av lovene vi har i dag. Forsvar og lignende men ikke hat. Jeg ser barmhjertighet og nåde og jeg ser rettferdig slik Allah vil ha det. Men ikke hat!

• Liker 1
Gjest Malanthor
Skrevet

"Jeg er ikke rasist, en av mine beste venner er av utenlandsk opprinnelse, men.." er ikke en bra måte å si noe som helst på.

Nå har jeg ikke sett videoen ennå, fordi min muslimske ektemann ligger og ser på nyhetene og rister på hodet over handlesenter-hendelsen i Kenya, og jeg ikke vil forstyrre ham.

Det meste går på hvilket samfunn man blir oppdratt i, og holdningene der, og hjemme. Hva vi kan gjøre? Opplyse, og ikke forby eller nekte på eller avkledninger.

Du vil ikke forstyrre han.

Kvinne kjenn din plass, når mannen ser på tv må han ei forstyrres? :P

• Liker 2
Skrevet

Krigsloven er der så samme måte som den er en del av lovene vi har i dag. Forsvar og lignende men ikke hat. Jeg ser barmhjertighet og nåde og jeg ser rettferdig slik Allah vil ha det. Men ikke hat!

Hva vil du kalle å sprenge opp en skole med andre mennesker bare fordi de har en annen tro enn deg, fordi du ønsker å tvangsinnføre lover og regler som DU mener er best?

Senest i dag på nyhetene! Sitat fra artikkel "Siden den ytterliggående islamistgruppen Boko Haram startet sitt opprør i 2009, har de fått tusener av liv på samvittigheten. De siste månedene har gruppen trappet opp sine angrep mot sivile mål i Nigeria."

Tusener av liv...! Link: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10152130

Er ikke det hat så vet ikke jeg!

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hva vil du kalle å sprenge opp en skole med andre mennesker bare fordi de har en annen tro enn deg, fordi du ønsker å tvangsinnføre lover og regler som DU mener er best?

Senest i dag på nyhetene! Sitat fra artikkel "Siden den ytterliggående islamistgruppen Boko Haram startet sitt opprør i 2009, har de fått tusener av liv på samvittigheten. De siste månedene har gruppen trappet opp sine angrep mot sivile mål i Nigeria."

Tusener av liv...! Link: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10152130

Er ikke det hat så vet ikke jeg!

Du må ikke blande kortene her. Du må skille mellom handling utført av mennesker og hva teologien islam står for.

De som utfører slike handlinger utfører handlinger som ikke er i tråd med krigsloven. Krig i islam er bygget på etiske verdier lignende de vi har idag.

De du refererer til er muslimer. Men det vil ikke si at de begår krigshandlinger som er i tråd med islam. Sån er det i Norge og resten av den kristne verdenen og i historien. Det er folk som begår urett i religionens navn. Det samme tilfelle har du blant muslimer, uheldigvis.

Det er mennesker som hater, ikke religionen som maner til hat eller Gud

Anbefaler deg å lese Koranen og reflektere over det som står der i fred og ro da vil du få et større perspektiv.

Endret av omarel
Skrevet

Du vil ikke forstyrre han.

Kvinne kjenn din plass, når mannen ser på tv må han ei forstyrres? :P

Eller: vær hyggelig med mannen din og la han se det han vil på tv, når man gjerne krever det samme tilbake sjøl når man ser på real wives of New Jersey.

Skrevet

Du må ikke blande kortene her. Du må skille mellom handling utført av mennesker og hva teologien islam står for.

De som utfører slike handlinger utfører handlinger som ikke er i tråd med krigsloven. Krig i islam er bygget på etiske verdier lignende de vi har idag.

De du refererer til er muslimer. Men det vil ikke si at de begår krigshandlinger som er i tråd med islam. Sån er det i Norge og resten av den kristne verdenen og i historien. Det er folk som begår urett i religionens navn. Det samme tilfelle har du blant muslimer, uheldigvis.

Anbefaler deg å lese Koranen og reflektere over det som står der i fred og ro da vil du få et større perspektiv.

Sure thing, Omarel.

Den kan vi. Vi har til og med et navn på dette argumentet. Det kalles "No true Scotsman", og er en måte å distansere seg fra andre medlemmer av sin gruppe, eller om du vil, å skape en mer raffinert inn-gruppe. Men det er stort sett et fallert argument. Muslimer som Al-Shabaab og Boko Haram og Al Quaida er så troende som noen muslim du kan finne noe sted. Sannsynligvis mer. De ville ikke gjort det de gjør, om de ikke trodde at det var i tråd med Allahs vilje og Profetens åpenbaringer. De kan sin koran. Og de vil at alle andre skal kunne den like godt, og komme til de samme konklusjoner. Eller dø.

• Liker 6
Skrevet

Sure thing, Omarel.

Den kan vi. Vi har til og med et navn på dette argumentet. Det kalles "No true Scotsman", og er en måte å distansere seg fra andre medlemmer av sin gruppe, eller om du vil, å skape en mer raffinert inn-gruppe. Men det er stort sett et fallert argument. Muslimer som Al-Shabaab og Boko Haram og Al Quaida er så troende som noen muslim du kan finne noe sted. Sannsynligvis mer. De ville ikke gjort det de gjør, om de ikke trodde at det var i tråd med Allahs vilje og Profetens åpenbaringer. De kan sin koran. Og de vil at alle andre skal kunne den like godt, og komme til de samme konklusjoner. Eller dø.

Kan du fortelle meg hvorfor du mener at vi skal høre mer på noen tusen ekstreme muslimer når det gjelder hva islam er, eller ikke er, enn de ca 1 mrd. andre? For hvis dere hadde hatt rett, hvis islam og muslimer generelt kunne sammenlignes med slike ekstreme grupper, så hadde vi virkelig vært i deep shit.

Det "interessante" med grupper som Al Shabaab og Boko Haram, og også forsåvidt Al Quaida er jo at de har blitt skapt i en krigssituasjon. Når det opprinnelige grunnlaget for krigen forsvinner, sitter du igjen med en gruppe krigere som ikke kjenner noe annet og som er svært lette å lede av en autoritær figur. Når man i tillegg legitimerer handlingene med religion, for ja, de er uten tvil troende, så er det klart at det blir en autoritetstro vi ser svært lite til i Vesten. Når man snakker om tolking av religionen islam, så er det jo interessant at man tror at f.eks. ca. 5000 militante medlemmer av Al Shabaab, mange barnesoldater og unge mennesker som aldri har opplevd noe annet enn krig, fra et land der flertallet er analfabeter og som ikke har hatt noe fungerende skolesystem på mange tiår, kan regnes som en autoritet på "rettroenhet".

Og ja, islam har mange problemer i mange samfunn, men å sidestille den jevne muslim med terrorister, og endog si at terroristene er de rettroende, blir i mine øyne for dumt.

Anonymous poster hash: 45ad9...dbe

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil bare minne om at det er ikke terroristene som tas opp som hovedproblemet i videoen. For hele verden VET at dem er et problem. Det er heller de millioner muslimene som vil infiltrere et samfunn og skape islamske stater som blir fremstilt som trusselen. Begrepet snikislamisering fikk en helt ny betydning for meg etter å ha sett videoen! Hilsen trådstarter.

• Liker 1
Skrevet

Det sjokkerer meg at du som sier du studerer teologi kan komme med et sånt innlegg. For meg så blir det bare nok et bevis på hvordan denne religionen får spire og gro. Det er altfor mange som lukker øynene og ser kun det de vil se.

Det finnes faktisk over 100 vers i koranen og hadith som direkte maner opp til krig og vold. Det er et gjennomgående hat mot de vantro.

Disse kan ikke neddysses ved å si at de gir rom for tolkning, det er ganske klar beskjed.

For å holde det enkelt så kan du respondere på dette ene verset.

- Koranen: 8:12 "Jeg vil terrorisere de vantro. Halshugg dem, og kapp av deres fingrer og tær."

(Eller fra engelsk: I will cast terror into the hearts og those who disbelieve. Therefore strike off their heads and strike off every fingertip of them).

Den nylige terrorsaken i Nairobi f.eks.. der var terroristene tydelig inspirert av befalingene i dette verset. Vi kunne lese detaljer om mishandling og lemlesting (kutte av fingertupper etc.) av ofrene før de myrdet dem.

For ikke å nevne hvordan mange vers peker på at så lenge dine handlinger er gjort for å fremme islam så vil du alltid få tilgivelse av allah.

Du sier jeg må skille mellom mennesket som hater og at religionen ikke maner opp til hat. Det er jo nettopp det den gjør. Hvorfor i alle dager er det dødsstraff i mange land for å konvertere FRA Islam f.eks?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det sjokkerer meg at du som sier du studerer teologi kan komme med et sånt innlegg. For meg så blir det bare nok et bevis på hvordan denne religionen får spire og gro. Det er altfor mange som lukker øynene og ser kun det de vil se.

Det finnes faktisk over 100 vers i koranen og hadith som direkte maner opp til krig og vold. Det er et gjennomgående hat mot de vantro.

Disse kan ikke neddysses ved å si at de gir rom for tolkning, det er ganske klar beskjed.

For å holde det enkelt så kan du respondere på dette ene verset.

- Koranen: 8:12 "Jeg vil terrorisere de vantro. Halshugg dem, og kapp av deres fingrer og tær."

(Eller fra engelsk: I will cast terror into the hearts og those who disbelieve. Therefore strike off their heads and strike off every fingertip of them).

Den nylige terrorsaken i Nairobi f.eks.. der var terroristene tydelig inspirert av befalingene i dette verset. Vi kunne lese detaljer om mishandling og lemlesting (kutte av fingertupper etc.) av ofrene før de myrdet dem.

For ikke å nevne hvordan mange vers peker på at så lenge dine handlinger er gjort for å fremme islam så vil du alltid få tilgivelse av allah.

Du sier jeg må skille mellom mennesket som hater og at religionen ikke maner opp til hat. Det er jo nettopp det den gjør. Hvorfor i alle dager er det dødsstraff i mange land for å konvertere FRA Islam f.eks?

Har du lest versene før? Hva omhandler det?

Fint hvis du viser til kriterier for å kunne gå til krig. Det er det som er snakk om her, grunnlag til å gå til krig. Ikke psykologisk krigføring.

Så arabisk bruker ikke ordet terror i Koranen. Det brukes redsel i deres hjerter. Vet ikke hvilket koran du bruker, men jeg kan ikke huske å ha lest ja arabisk av det står å kutte noe tær. men det skal jeg sjekke.

Jeg har lest verset. Du bruker feil oversetting og du bruker feil kontekst.

Endret av omarel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...