Gå til innhold

Trøbbel med ADSL (telenor)

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har i en periode hatt STORE problemer med ADSL (telenor), det som skjer er følgende:

¤ jeg klikker på adsl ikonet for å koble til

¤ så står det "COM port åpnes"

¤ og så "Etablerer forbindelse med kommunikasjonsutstyr"

¤ så kommer følgende beskjed opp:

"Du har valgt feil bylinjenummer eller en ugyldig driver for tilkobling, klikk endre for å kontrollere at bylinjenummer og driver er korrekt"

Om jeg så klikker endre er det eneste som kommer opp hvordan endre anntall sekunder før jeg blir koblet av ved inaktivitet.

En annen beskjed som og dukker opp er "linjen er opptatt. Prøver automatisk igjen om 5 sekunder"

Det mystiske er at jeg kommer jo på nett iblandt, men det tar ofte flere 10 talls forsøk over flere timer, og iblandt blir jeg også kastet ut av nett.

Har Norton antivirus og brannmur og har kjørt flere scan på hele pcen for å se om den finner noe, men den registerer ingen feil.

Hva er galt og hvordan løser jeg det? (steg for steg innstrukser takk, er lite datasmart :))

Videoannonse
Annonse
Gjest bare lille meg...
Skrevet

Ville ha prøvd å ringe telenor jeg....

(dèt har jeg gjort mange ganger det.....)

Da kan de jo evt si om det er noe feil på linja di eller noe.

Gjest the imp
Skrevet

vet ikke om du har ringt telenor sin support, men supporten der er faktisk til for en grunn, nemmelig å hjelpe folk på nett. Men dersom du ikke gidder det kan jeg jo gi deg en liten lynsupport. Sjekk lampestatus,du skal kunne finne hvilke lamper som skal lyse i bruksanvisningen din. Feil bylinjenummer er egentlig en feilmelding du ikke trenger å bry deg om hva sier, du kan ikke forandre noe bylinjenr. Dersom lampestatus stemmer, trekk strømmen på modemet, det er viktig at du trekker strømmen og IKKE bruker av/på knapp. La strømmen stå ute i 10 sek og så sett i strømmen.

Vent til lampene lyser som de skal, så kan du prøve å koble deg opp.

Dersom du ikke finner lampestatus i bruksanvisningen, si meg hvilket modem du har og hvilke lamper som lyser så skal jeg si deg om det er de riktige eller ikke.

Skrevet

Etter hva jeg kan se har du satt opp en oppringt forbindelse. Du skal ha en fastlinjeforbindelse - tror jeg. Visstnok kjører Telenor noe rare greier (som jeg ikke har peil på) selv på ADSLfastlinjene sine, men jeg tror det er langt fra oppringt forbindelse altså...

De på support gjør sikkert dette hveeeeer dag, så å ringe dem vil være kjapt og greit. Ellers kan jeg foreslå at du oppretter en ny fastlinjeforbindelse under ditt kontrollpanel. Jeg har ikke mer i hue akkurat nå (er aaalt for lenge siden jeg jobba med det her, gitt...).

Gjest the imp
Skrevet
Etter hva jeg kan se har du satt opp en oppringt forbindelse. Du skal ha en fastlinjeforbindelse - tror jeg. Visstnok kjører Telenor noe rare greier (som jeg ikke har peil på) selv på ADSLfastlinjene sine, men jeg tror det er langt fra oppringt forbindelse altså...

De på support gjør sikkert dette hveeeeer dag, så å ringe dem vil være kjapt og greit. Ellers kan jeg foreslå at du oppretter en ny fastlinjeforbindelse under ditt kontrollpanel. Jeg har ikke mer i hue akkurat nå (er aaalt for lenge siden jeg jobba med det her, gitt...).

Det eneste som kan få meg til å tenke samme tanke er den om at COM-port åpnes. Ellers er jo de feilmeldingene gjest får de mest normale feilmeldingene som kommer inn på supporten. De "rare" greiene som Telenor kjører er noe som heter PPPOE, det vil si at de bruker verifisering av brukernavn og passord for hver gang man skal på nettet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk meg ADSL her om dagen, og jeg har et modem (Thomson) som ringer opp av seg selv faktisk. Men jeg måtte jo selvsagt innstallere windows (98) igjen for å initialisere modemet (og Telenor skal faen meg få høre at de ikke har noe til Linux i denne sammenheng), dvs. laste inn brukernavn og passord inn i minnet på det. Det som er kjekt er at jeg slipper å ringe opp på nytt hver gang jeg har hatt strømbrudd eller slår det av - for det ringer opp selv. Trenger ingen dial-up software.

Gjest the imp
Skrevet

*kremt* hva er vitsen med å kjefte opp Telenor fordi vi ikke sender ut programvare til Linux, når du bare kan gå inn på Thomson-modemet og sette den opp manuelt? De som har Linux er som regel ikke så glad i den typen programvare som blir sendt ut likevel og de vet som regel hvor enkelt det egentlig er å sette opp en router så de trenger ikke noe programvare.

Du hadde slett ikke trengt å installere windows med mindre du absolutt vil ha connectionsenteret osv. Det er bare å slå inn ipadressen til gatewayen og sette opp modemet der. Null problem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel må bare si meg helt enig 'the imp'. Du trenger i grunn ikke programvaren på det nye modemet fra telenor. Det er der bare for å hjelpe folk som ikke vet hva modem/ruter, og enda mindre nettverkskort er. Åpne en web-browser slå inn ipadr til modem/ruter (evt telnet.. men vet ikke om det går...). og start derfra.... Dette krever selvsagt at modem er satt opp med riktig ipadr/subnetmask, eller til å ta imot slikt automatisk fra dhcp server :)

Gjest Anonymous
Skrevet

nei det er ikke oppringt, men så lenge du har win9x/me, eller win2000 må man sette opp en ekstern forbindelse, og bruke pppoe protokollen som oppringnings 'device', eller bruke startpakken. For å si det enkelt bruker du pppoe og "ringer opp" modemet (vel.. nesten det som skjer i alle fall). Får du ikke startpakken til å fungere bra er det bare å ringe telenor så kan folk der hjelpe deg med å sette opp dette.

Gjest Anonymous
Skrevet
*kremt* hva er vitsen med å kjefte opp Telenor fordi vi ikke sender ut programvare til Linux, når du bare kan gå inn på Thomson-modemet og sette den opp manuelt? De som har Linux er som regel ikke så glad i den typen programvare som blir sendt ut likevel og de vet som regel hvor enkelt det egentlig er å sette opp en router så de trenger ikke noe programvare.

Du hadde slett ikke trengt å installere windows med mindre du absolutt vil ha connectionsenteret osv. Det er bare å slå inn ipadressen til gatewayen og sette opp modemet der. Null problem.

Men hvorfor ingen informasjon om dette i ADSL-pakka da? Jeg har null peiling på dette nettverksgreiene. Linux krever ikke lenger at du skal ha peiling på slikt!

Ja hva er liksom adressa til gatewayen da?

[gjest@localhost gjest]$ /sbin/ifconfig

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:04:E2:33:15:90

inet addr:10.0.0.1  Bcast:10.0.0.255  Mask:255.255.255.0

inet6 addr: fe80::204:e2ff:fe33:1590/64 Scope:Link

UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1

RX packets:40001 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:40238 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:1000

RX bytes:39639787 (37.8 Mb)  TX bytes:4099647 (3.9 Mb)

Interrupt:11 Base address:0xb000

lo        Link encap:Local Loopback

inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0

inet6 addr: ::1/128 Scope:Host

UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1

RX packets:54 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:54 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:0

RX bytes:2380 (2.3 Kb)  TX bytes:2380 (2.3 Kb)

Har ikke peil jeg :roll:

En ting MÅ Telenor (også andre) inn i "hodet" sitt. Og det er, at ALLE har/bruker ikke Windows lenger. Faktisk så blir det fler og fler brukere på alternative plattformer, og hvorfor tar ikke Telenor (og andre) hensyn til det?

Det var ikke engang en bitteliten tekstfil om Linux og andre *nix, på den CD'n som fulgte med. Kun Windows og Mac stuff allt sammen. Et lie tankekors? I think so

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor har telenor det sånn at du må sette opp modemet? Da jeg fikk ADSL fra nextgentel var det bare plug n' play. Den andre trådløse routeren er HTTP-basert og blir da dermed plattformuavhenging.

Gjest the imp
Skrevet

Grunnen til at Telenor har det sånn at man må sette opp modemet er som jeg nevnte i stad at kunder må logge seg på med brukernavn og passord for å bruke adsl.

Til deg som bruker Linux: fordi Telenor regner med at de fleste som bruker Linux har litt peiling, dersom du ringer supporten på Telenor og spør om hvordan du setter opp modemet manuelt så vil de fleste der kunne hjelpe deg. Husker ikke ip-adressen til gatewayen i huet. Det er fortsatt flest som har peiling som bruker Linux, og det er kanskje også en liten ide å sette seg såpass inn i ting da, når du absolutt skal bruke Linux.

Jeg kan jo alltids ta det opp med mine sjefer at det også er ønskelig med en tekstfil om hvordan gjøre dette i Linux.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kan jo alltids ta det opp med mine sjefer at det også er ønskelig med en tekstfil om hvordan gjøre dette i Linux.

Selvfølgelig er det interessant! Sikkert flere som er enig med meg her. Slik som det er i dag, finnes det jo absolutt ingenting - ikke engang et A5 ark - ikke noe på nettsiden - ingenting.

Gjest Anonymous
Skrevet
Grunnen til at Telenor har det sånn at man må sette opp modemet er som jeg nevnte i stad at kunder må logge seg på med brukernavn og passord for å bruke adsl.

Det som lå litt i spørsmålet mitt var hvorfor man måtte sette opp modemet med brukernavn og passord? Bruker telenor fortsatt PppoE-(overhead i massevis)protokollen?

Gjest the imp
Skrevet

PPPOE er jo forsåvidt det man bruker når man skal ha brukernavn og passord, men nå ligger dette i routeren i stedet for i programvare vi sender ut. Dette gjelder kun nye kunder riktignok da.

Vet ikke helt hva du mener med overhead i massevis ettersom dette bare er når man kobler seg opp. Dette ligger jo også innlagt som standard i XP.

Skrevet
PPPOE er jo forsåvidt det man bruker når man skal ha brukernavn og passord, men nå ligger dette i routeren i stedet for i programvare vi sender ut. Dette gjelder kun nye kunder riktignok da.

Næmmen dæven! Har Telenor endelig skjønt noe de også?

Om man bytter modem/router, får man en sånn uten pppoe da? Eller kan man ikke bytte slikt selv med abonnement hos Telenor?

Gjest Anonymous
Skrevet

14062003.... i gamle dager brukte vanlig oppringt internett ppp som autentiseringsprotokoll... Telenor bestemte seg for å fortsette med å autentisere brukere av adsl med brukernavn og passord, men ettersom adsl ikke er oppringt men går over ethernet, måtte de bruken ppp protokoll over ethernet (ppp O E). Den har alltid telenor brukt på adsl og bruker den fortsatt. og jodda.. du kan kjøpe deg eget kombinert modem/ruter, evt modem og ruter for å bruke pppoe for å koble opp. Så hva er det liksom telenor har skjønt nå?? eller du ikke skjønt kanskje? :) Greit at nextgentel og en del andre ikke bruker brukernavn og passord for å autentisere bruker og derfor ikke trenger pppoe...

men vet du egentlig hvordan adsl fungerer? (sorry.. men man kan begynne å undre seg...) du vet i alle fall ikke noe om telenor sin løsning... så hvorfor dumme deg ut med å uttale deg om telenor sin løsning som du åpenbart ikke har peiling på.. og faktisk sier selv at du ikke vet hva er.... ???? uansett.. etter pppoe kommunikasjonen er ferdig så fungerer adsl likt overalt...

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvorfor har telenor det sånn at du må sette opp modemet? Da jeg fikk ADSL fra nextgentel var det bare plug n' play. Den andre trådløse routeren er HTTP-basert og blir da dermed plattformuavhenging.

nå er jo det nye thomsen modemet/ruteren til telenor httpbasert... sa jeg det ikke klart nok med web-browser??

Gjest Anti_telenor
Skrevet

Uansett telenor er ræva. Mange grunner til å ikke velge dem .Så lenge dem har den monopol-herskemedkunder-mentaliteten sin så holder jeg meg langt unna. Dem er hverken best på pris/hastighet eller kundeservice, så hvorfor velge dem ? Bare fordi det er "tradisjon"? At dem i det hele tatt hadde begrenset nedlastning burde være nok til at dem ble utestengt for evig og alltid. Dem har heldigvis, etter massiv kundeflukt, skjønt at det der nytter ikke. Aldri telenor på meg, det er nå helt sikkert.

Gjest Anonymous
Skrevet

Og forresten.. skal man ha brukernavn og passord må man nødvendigvis legge det inn ;) Nå syns jeg det er fint at telenor bruker autentisering ved hjelp av brukernavn og passord isteden for å koble folk rett opp jeg da.. det gir jo en følelse av at det vil være vanskeligere for folk som IKKE skal ha tilgang til den linja å få tilgang til den..? Men nå arbeider jeg mye med nettverkssikkerhet jeg da... Noen av dere som har tenkt på hvor enkelt det er å bruke et privat wlan for uvedkommende uansett om det er kryptering, tilgangskontroll på mac adr og gjemming av sid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...