Gjest Sille4 Skrevet 26. september 2013 #1 Del Skrevet 26. september 2013 Hei Om 1 års tid har jeg tenkt til å kjøpe meg katter (britisk korthår), men ønsker gjerne å kjøpe to stk samtidig slik at de har selskap i hverandre, siden de også blir innekatter. Men det jeg lurer på er om noen har erfaring med å kjøpe to søsken? Om det blir mer krangling enn vanlig? Har hørt både og. Foreldrene mine har to gutter nå, men fra forskjellig kull og alder og det går fint. Men jeg er interessert i søsken, så vil høre andres erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #2 Del Skrevet 26. september 2013 Har bedre erfaringer med søsken sammen enn ukjente katter som plutselig blir samboere Anonymous poster hash: 56331...ac1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sille4 Skrevet 26. september 2013 #3 Del Skrevet 26. september 2013 Har bedre erfaringer med søsken sammen enn ukjente katter som plutselig blir samboere Anonymous poster hash: 56331...ac1 Så bra Jeg har virkelig lyst på to fra samme kull, så håper det vil gå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kiarapus Skrevet 26. september 2013 #4 Del Skrevet 26. september 2013 I gjengen min her så har jeg to søsken-par. Mine to eldste jenter er søstre, og så har jeg en bror og en søster. Ikke noe problem med de 4 seg imellom. Men siden at jeg har så mange her så er de faktisk ikke så ekstremt knyttet til sine kullsøsken heller. Den ene jenta fra det første kullet og jenta fra det andre kullet er derimot ekstremt knyttet til hverandre. Men det kan være fordi den minste jenta (og selvfølgelig broren) kom hit da hun var bare 3 uker og den eldste jenta da tok henne til seg som sin unge. Men jeg har iallefall som sagt null negativ erfaring med kullsøsken. Men så er det egentlig ikke noe problem med to kattunger fra forskjellige kull heller. Kattunger er så utrolig lett å introdusere til hverandre. Ta f.eks de to minste her. Hun som kom inn sist var funnet hjemløs og var veldig nervøs og aggressiv. Hun brukte ett par uker på å føle seg trygg på de voksen kattene her, men hun knyttet seg til kattungen som var på hennes egen alder allerede samme dag som hun kom hit. Det er ikke noe å bekymre seg over å skaffe deg to kattunger samtidig! Det eneste du kan oppleve er når de blir fertile at de kan finne på å skal måle litt krefter en periode for å finne ut av rangen seg i mellom. Men det er helt naturlig og går seg til ganske fort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 27. september 2013 #5 Del Skrevet 27. september 2013 Søsken er en fordel, for du slipper at de må venne seg til hverandre, men pass på å kastrere dem tidlig så det ikke blir noe kattungekull fra dem, og kastrer dem gjerne samme dag eller dagen etter hverandre, for å unngå mest mulig stress for begge to. En relativt nylig tråd her inne omhandler nettopp den problemstillingen, der hunnkatten har blitt kastrert og hannkatten ventes med, hvor hannkatten angriper hunnkatten fordi den lukter rart eller oppfører seg feil. Av søskenkull spiller det som regel ingen rolle om det er to hanner, to hunner eller en av hver, annet enn at om du har en hann og en hunn så ender som regel hunnen om med å være sjefen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sille4 Skrevet 27. september 2013 #6 Del Skrevet 27. september 2013 Søsken er en fordel, for du slipper at de må venne seg til hverandre, men pass på å kastrere dem tidlig så det ikke blir noe kattungekull fra dem, og kastrer dem gjerne samme dag eller dagen etter hverandre, for å unngå mest mulig stress for begge to. En relativt nylig tråd her inne omhandler nettopp den problemstillingen, der hunnkatten har blitt kastrert og hannkatten ventes med, hvor hannkatten angriper hunnkatten fordi den lukter rart eller oppfører seg feil. Av søskenkull spiller det som regel ingen rolle om det er to hanner, to hunner eller en av hver, annet enn at om du har en hann og en hunn så ender som regel hunnen om med å være sjefen Har planer om å ha to gutter og kastrere de samtidig, så fort det er mulig Men flott å høre at det ikke bare er ulemper med søsken, som jeg har hørt fra andre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sille4 Skrevet 27. september 2013 #7 Del Skrevet 27. september 2013 I gjengen min her så har jeg to søsken-par. Mine to eldste jenter er søstre, og så har jeg en bror og en søster. Ikke noe problem med de 4 seg imellom. Men siden at jeg har så mange her så er de faktisk ikke så ekstremt knyttet til sine kullsøsken heller. Den ene jenta fra det første kullet og jenta fra det andre kullet er derimot ekstremt knyttet til hverandre. Men det kan være fordi den minste jenta (og selvfølgelig broren) kom hit da hun var bare 3 uker og den eldste jenta da tok henne til seg som sin unge. Men jeg har iallefall som sagt null negativ erfaring med kullsøsken. Men så er det egentlig ikke noe problem med to kattunger fra forskjellige kull heller. Kattunger er så utrolig lett å introdusere til hverandre. Ta f.eks de to minste her. Hun som kom inn sist var funnet hjemløs og var veldig nervøs og aggressiv. Hun brukte ett par uker på å føle seg trygg på de voksen kattene her, men hun knyttet seg til kattungen som var på hennes egen alder allerede samme dag som hun kom hit. Det er ikke noe å bekymre seg over å skaffe deg to kattunger samtidig! Det eneste du kan oppleve er når de blir fertile at de kan finne på å skal måle litt krefter en periode for å finne ut av rangen seg i mellom. Men det er helt naturlig og går seg til ganske fort Kjempe flott Da skal jeg gå til anskaffelse av to brødre når det lar seg gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 27. september 2013 #8 Del Skrevet 27. september 2013 Jeg har brødre fra samme kull. Jeg ble anbefalt å ha samme kjønn om jeg skulle skaffe to samtidig. De er uadskillelige. Når jeg skal rope dem inn på kvelden, og ser den ene.. så er den andre maks 15 meter unna. De er seks år gamle, og vært sammen hele livet. De var innekatt de første par årene. Største frykten nå er at noe skal skje med den ene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #9 Del Skrevet 27. september 2013 Har bedre erfaringer med søsken sammen enn ukjente katter som plutselig blir samboere Anonymous poster hash: 56331...ac1 Samme her. Har hatt bror og søster i mange år, de har vært bestiser hele veien. Hannen var borte i noen år, og hun savnet han tydelig, og når han kom hjem igjen var det rett tilbake til det gamle, det var åpenbart at de husket hverandre. Nå er hun død, og det gikk skikkelig inn på han at hun var syk, og han savner henne fortsatt. Så jeg har god erfaring med det, det eneste er at det er enda viktigere enn vanlig å kastrere dem, for å unngå innavl, siden han plukket det opp med en gang søsteren ble kjønnsmoden. Anonymous poster hash: 44d4e...caa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 27. september 2013 #10 Del Skrevet 27. september 2013 Kjempe flott Da skal jeg gå til anskaffelse av to brødre når det lar seg gjøre Hannkattene kan kastreres ved fire-fem måneders alder, så ta det så tidlig som mulig. Snakk også med veterinæren din om hvor tidlig de kan kastreres, da det varierer utifra størrelse og tyngde på kattene hvor tidlig de kan snippes. Vi hadde planlagt kastrering på minsten ved fylte seks måneder, men han kunne kastreres allerede en drøy måned tidligere enn planlagt fordi han hadde blitt så stor. Hunnkattene velger ofte veterinæren å drøye til seks måneder fordi det er enklere å operere på større hunnkatter, da det er et vesentlig mer omfattende inngrep enn på hannkattene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sille4 Skrevet 28. september 2013 #11 Del Skrevet 28. september 2013 Samme her. Har hatt bror og søster i mange år, de har vært bestiser hele veien. Hannen var borte i noen år, og hun savnet han tydelig, og når han kom hjem igjen var det rett tilbake til det gamle, det var åpenbart at de husket hverandre. Nå er hun død, og det gikk skikkelig inn på han at hun var syk, og han savner henne fortsatt. Så jeg har god erfaring med det, det eneste er at det er enda viktigere enn vanlig å kastrere dem, for å unngå innavl, siden han plukket det opp med en gang søsteren ble kjønnsmoden. Anonymous poster hash: 44d4e...caa Så koselig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #12 Del Skrevet 17. juli 2022 Veldig gammel tråd... Men noen som har erfaring med å ta inn 2 kattunger fra ulike kull samtidig, eller med bare noen ukers mellomrom? Samme kjønn (jenter)... Anonymkode: 2f486...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. juli 2022 #13 Del Skrevet 17. juli 2022 Sille4 skrev (På 26.9.2013 den 21.50): Hei Om 1 års tid har jeg tenkt til å kjøpe meg katter (britisk korthår), men ønsker gjerne å kjøpe to stk samtidig slik at de har selskap i hverandre, siden de også blir innekatter. Men det jeg lurer på er om noen har erfaring med å kjøpe to søsken? Om det blir mer krangling enn vanlig? Har hørt både og. Foreldrene mine har to gutter nå, men fra forskjellig kull og alder og det går fint. Men jeg er interessert i søsken, så vil høre andres erfaringer. Går utrolig bra har 4 pusekatter her nå som er 16 år gamle de er søsken født 23 Juli 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. juli 2022 #14 Del Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Veldig gammel tråd... Men noen som har erfaring med å ta inn 2 kattunger fra ulike kull samtidig, eller med bare noen ukers mellomrom? Samme kjønn (jenter)... Anonymkode: 2f486...30c Det skal nok gå bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #15 Del Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Veldig gammel tråd... Men noen som har erfaring med å ta inn 2 kattunger fra ulike kull samtidig, eller med bare noen ukers mellomrom? Samme kjønn (jenter)... Anonymkode: 2f486...30c Har du ikke mulighet til å ta inn to fra samme kull? Ikke erfaring men tipper det vil gå helt fint, kattunger er de enkleste å få til å gå overens. Hvis det blir problemer ville jeg brukt denne metoden jeg linker til som jeg ALLTID anbefaler på det sterkeste, men vil egentlig anta at du ikke trenger det når begge er 12 uker, jeg hdde bare prøvd å ta de sammen først og så heller skilt de og tatt denne metoden hvis de viser stress og begynner å krangle. https://www.potesporihjertet.no/single-post/introdusere-katter Ellers anbefaler jeg deg å google «multicat household», da får du mange fine tips som gjør at du har de beste forutsetningene for å lykkes. Feliway friends og feliway classic er god å ha også! Kan hjelpe se litt av Jackson Galaxy sine youtube klipp om å få kattunger også! Lykke til! Det går nok super fint, og takk for at du tar to katter samtidig ❤️❤️ Anonymkode: aff8c...b86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #16 Del Skrevet 17. juli 2022 Vi kjøpte to katte-brødre da de var små. De har veldig mye selskap med hverandre. Sloss en sjelden gang, men de blir umiddelbart venner igjen etterpå. De storkoser seg! Anonymkode: 11f94...313 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #17 Del Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du ikke mulighet til å ta inn to fra samme kull? Ikke erfaring men tipper det vil gå helt fint, kattunger er de enkleste å få til å gå overens. Hvis det blir problemer ville jeg brukt denne metoden jeg linker til som jeg ALLTID anbefaler på det sterkeste, men vil egentlig anta at du ikke trenger det når begge er 12 uker, jeg hdde bare prøvd å ta de sammen først og så heller skilt de og tatt denne metoden hvis de viser stress og begynner å krangle. https://www.potesporihjertet.no/single-post/introdusere-katter Ellers anbefaler jeg deg å google «multicat household», da får du mange fine tips som gjør at du har de beste forutsetningene for å lykkes. Feliway friends og feliway classic er god å ha også! Kan hjelpe se litt av Jackson Galaxy sine youtube klipp om å få kattunger også! Lykke til! Det går nok super fint, og takk for at du tar to katter samtidig ❤️❤️ Anonymkode: aff8c...b86 Vi skal hente en kattunge allerede til uken, men ønsker å ta til oss enda en kattunge som er klar om ca 4 uker, fra et kull som ble oppdaget under en låve. Men jeg vet ikke om det er så lurt, de er tross alt ikke søsken, og hva om kattungene hater hverandre selv om de begge er jenter 😕 Skal selvfølgelig sterilisere begge to. Anonymkode: 2f486...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #18 Del Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi skal hente en kattunge allerede til uken, men ønsker å ta til oss enda en kattunge som er klar om ca 4 uker, fra et kull som ble oppdaget under en låve. Men jeg vet ikke om det er så lurt, de er tross alt ikke søsken, og hva om kattungene hater hverandre selv om de begge er jenter 😕 Skal selvfølgelig sterilisere begge to. Anonymkode: 2f486...30c Åja! Men det er kjempe fint det. Hvis du tilrettelegger for de (nok ressurser og miljø, som du lærer mer om hvis du sjekker ut multicat household) så går det kjempe fint. Hvis det blir trøbbel så gjør du den metoden og så går det kjempe fint. Nå skal det sies at det ofte sies at det er bedre å ha to gutter eller gutt og jente ovenfor to jenter, fordi jenter gjerne er litt mer kranglete og teritorielle, men jeg mener bestemt at alle katter kan gå overens så lenge eieren vet hva de driver med. Se på my cat from hell på discovery hvis du får problemer (noe jeg ikke tror du kommer til å få), serien er egentlig grei å se uansett for den er veldig lærerik generelt. Det viktigste når det kommer til at to katter skal trives er introdusering (ikke så viktig når begge er så små og nye i huset) og tilpassing av miljøet. Så er det personlighet og alder. Kjønn og at de er søsken eller ikke har ikke så mye å si, det er nok mange som har hatt søsken som ender opp med å krangle. Anonymkode: aff8c...b86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #19 Del Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Åja! Men det er kjempe fint det. Hvis du tilrettelegger for de (nok ressurser og miljø, som du lærer mer om hvis du sjekker ut multicat household) så går det kjempe fint. Hvis det blir trøbbel så gjør du den metoden og så går det kjempe fint. Nå skal det sies at det ofte sies at det er bedre å ha to gutter eller gutt og jente ovenfor to jenter, fordi jenter gjerne er litt mer kranglete og teritorielle, men jeg mener bestemt at alle katter kan gå overens så lenge eieren vet hva de driver med. Se på my cat from hell på discovery hvis du får problemer (noe jeg ikke tror du kommer til å få), serien er egentlig grei å se uansett for den er veldig lærerik generelt. Det viktigste når det kommer til at to katter skal trives er introdusering (ikke så viktig når begge er så små og nye i huset) og tilpassing av miljøet. Så er det personlighet og alder. Kjønn og at de er søsken eller ikke har ikke så mye å si, det er nok mange som har hatt søsken som ender opp med å krangle. Anonymkode: aff8c...b86 Vi ønsker i utgangspunktet å ha jentekatt, da vi har lest at de er mindre borte/ikke er på farten i ukevis. Vi ønsker hjemmekjære puser. Kan jo selvfølgelig ta feil av kjønnet når de er så små da, kanskje blir det gutt- og jentepus selv om vi egentlig ikke ønsker det 😆 Anonymkode: 2f486...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Crimson123 Skrevet 17. juli 2022 #20 Del Skrevet 17. juli 2022 Det beste er å kjøpe fra sanne kull, da slipper man å venne de til hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå