Gå til innhold

"Billig-bryllup"


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Forbrukerinspektørene på NRK hadde en tre-delt serie om to brudepar, siste del i går. Det ene paret brukte 30.000, det andre 130.000.

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/4745587.html

Jeg har ikke funnet noe info på hvordan de brukte alle pengene, hvor mange gjester etc. Men de som brukte minst gjorde i hvertfall:

- hun lagde all mat selv, over flere uker

- hun kjøpte kjole på salg over nettet, og lagde diadem etc selv

- de droppet fotograf, og tok sjansen på bra bilder fra gjestene

- tror hun lagde alle invitasjoner selv

- de hadde en kuvertpris på 140 kr tror jeg, inkludert drikke

Det er mulig du kan se episodene på nrk sine sider. De så ut til å være ganske fornøyd med opplegget sitt, men jeg synes synd på bruden. Hun gikk og la seg kl. 03.00 etter å ha stått oppe halve natten og laget mat, og så stryke kjolen. Under festen var hun inne på kjøkkenet og fortalte kokken at grønnsakene ikke var sautert riktig. Det så stress ut, men de sa i hvertfall at det hadde gått bra.

Hvordan de andre klarte å bruke 130.000 kr lurer jeg på, sammenliknet med mitt eget bryllup. Når vi så "pakken" deres, så skjønner jeg ikke helt hva de har brukt ekstra penger på i de andre episodene.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av tipsene er sikkert nevnt før her men.

*Handle inn litt og litt alkphol om gangen. (ta deg en poltur en gang mnd. Det er jo et år igjen til du gifter deg. Får skaffet mye på den tiden). Så at noen nevnte sverige her.. kanskje litt vansklig for deg som bor på vestlandet (fremfor oss her på østsiden som bruker 1-2 timer ditt). Er du utenlands eller kjenner folk som skal spør pent om de kan handle inn litt alkhol til deg.

* Transport. Kjenner du noen med en fin bil. spør de. Å leie utenifra kan bli dyrt.

* Kjolen. Har sikkelig lyst på en rambo kjole jeg også. Men fant ut at det ikke ble aktuelt for oss å bruke 10 000 kr på det. Men skjønner deg godt der. Hva skal din kjære ha? En pen dress (som han kan også bruke senere) Eller noe flottere? 8da kan det kanskje være smart å leie)

* Fotograf? Du nevnte faren din. Smart.

*Pynt med markblomster. Å få noen proffe til å ordne med blomster kan fort bli dyrt,

* Sminke og frisyre. Du nevnte en tante?!.. da kan det jo bli billig der da.

*Maten. Dere skal jo ha koldtbord..så der er det kasnkje ikke så mye mer å spare..(annet enn at dere får kjente til å lage mer mat..fremfor å bestille.. (vet ikke om dere skulle gjøre begge deler jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

ser du er fra Hordaland. Har du vært inne på denne nettsida http://www.snart-gift.no/

Ho har jo utsalg på Os. Søstra mi var der oppe og fant seg selskapskjole til en billig penge. Hun hadde utrulig masse kjoler. Ho har visst brudekjoler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerinspektørene på NRK hadde en tre-delt serie om to brudepar, siste del i går. Det ene paret brukte 30.000, det andre 130.000.

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/4745587.html

Jeg har ikke funnet noe info på hvordan de brukte alle pengene, hvor mange gjester etc. Men de som brukte minst gjorde i hvertfall:

- hun lagde all mat selv, over flere uker

- hun kjøpte kjole på salg over nettet, og lagde diadem etc selv

- de droppet fotograf, og tok sjansen på bra bilder fra gjestene

- tror hun lagde alle invitasjoner selv

- de hadde en kuvertpris på 140 kr tror jeg, inkludert drikke

Det er mulig du kan se episodene på nrk sine sider. De så ut til å være ganske fornøyd med opplegget sitt, men jeg synes synd på bruden. Hun gikk og la seg kl. 03.00 etter å ha stått oppe halve natten og laget mat, og så stryke kjolen. Under festen var hun inne på kjøkkenet og fortalte kokken at grønnsakene ikke var sautert riktig. Det så stress ut, men de sa i hvertfall at det hadde gått bra.

Hvordan de andre klarte å bruke 130.000 kr lurer jeg på, sammenliknet med mitt eget bryllup. Når vi så "pakken" deres, så skjønner jeg ikke helt hva de har brukt ekstra penger på i de andre episodene.

Catzy

Jeg så også en episode av det, og det er helt sikkert at jeg hadde langt heller spist nudler til middag i en måned, eller et år, enn å stå sånn midt på natta og lage mat til alle gjestene. I det minst ville jeg fått noen til å hjelpe til...

Man kan gjøre mye selv, og spare penger, mamma lager koldtborene selv når vi skal feire noe, og de blir bedre og pnere enn de kjøpte synes jeg, og rimligere. Men det re grenser for hva jeg ville utsatt meg for natten før eget bryllupp...

Ellers synes jeg det er mange gode tips her, og siden jeg selv ikke har tenkt på bryllup i det hele tatt (kkke forlova enda engang) så har jeg ikke noe å birda med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Veslo. ser du er fra Hordaland. Her er en side som du kan se på koldtbodt bestilling. Her kan du lage ditt eget koldtbord og se på summen samtidig.

http://www.catecom.no/

Jeg brukte de i barnedåpen i mai og de har veldig god mat.

Ellers så har jeg en slektning som og ville gjøer bryllupet litt billigere og dermed droppet fotograf, men fikk gode venner til å ta bilder i stedet. Ville bare fortelle deg at er det en ting hun angrer på i dag så er det dette! Fikk mange fine bilder, men ingen proffe liksom. Hun ville ikke gjort det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal velge en med peiling for å ta bildene ja. Selve fotograferinga. Av festen og alle "alle mulige slektninger sammen med brudeparet" kan nok venner gjøre nytte, men selve fotograferigen skal man ha litt peil. Dersom man kjenner en som har peiling, så er det flott.

Jeg kjenner ETT menneske jeg vet jeg kunne overlatt dette til, og fått et fantastiske resultat. Når, forhåpentligvis en gang, den dagen kommer at jeg skal gifte meg kan han IKKE være fotograf. Da skal han nemlig være brudgom. Det er bedre om en ene hobbyfotografen (eller fotgrafen) man kjenner er en bror/far/venn/svoger enn akkurat i mitt tilfelle altså min samboer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

på foto siden ville jeg vært sikker på at bildene blir bra ja.. har ikke helt bestem oss for hva vi gjør der,, men satser nok på en fotograf selv om det koster litt mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brud2002

Hvis du har funnet drømmekjolen nå, men skal gifte deg neste år, så er jo det en utgått modell. Kommer nok på salg, eller du kan kjøpe brukt. Selv var jeg frekk nok til å prute, sparte 3000 på det.... solgte kjolen etterpå, så totalprisen ble 3000, mot opprinnelig 11.000.

Vi sådde masse blomster, salat, agurk, tomat, krydder osv. Sparte masse på det! Mamma er blomsterdekoratør, og laget alle dekorasjoner + buketten. Alle har noen i familien som kan gjøre noe, enten det er at de har fin bil som kan brukes, pynte/lage kake, pynte bord, ta bilder eller lignende. Bruk de ressursene som finnes

Handlet inn kjøtt til middagen i sverige, kjøpte vinen også der. Fikk folk som skulle til utlandet til å kjøpe div. alkohol taxfree for oss. Kjøpte sommerkjoler til brudepikene, laget invitasjoner/bordkort/program osv. selv, tanter og venner bakte kaker (selvsagt alt for mye!), hadde dessert av rabarbra fra egen hage, en kusine ordnet håret mitt.

Vi hadde 72 gjester, og totalsummen ble rundt 30.000 med fotograf og alt.

For oss var det viktig å ha hele familien der, selv om økonomien ikke var på topp. men jeg synes vi hadde et fantastisk fint bryllup!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plukket ut noen ting som var viktige for oss å bruke litt penger på, og prøvde heller å gjøre andre ting rimeligere. Jeg fikk tak i veldig rimelig kjole i Danmark, så der sparte jeg masse. Vi skulle ikke ha egne kaffegjester - alle var bedt til alt. Men så hadde vi ikke drinker etter maten. Det var aperitif, vin til maten og avec til kaffen.

En venninne driver et lite trykksak-firma og hun laget alt av papirvarer for oss akkurat slik vi ville ha det. Og i den forbindelse tenkte jeg å komme med et tips til bordkort. Mener å ha lest et sted at du lager serviettringene dine selv? Det gjorde jeg også. Og bordkortet var helt enkelt en strimmel i tykt papir/kartong med navnet på. Vi stakk enden på bordkortet inn under serviettringen og la servietten vannrett på tallerkenen i stedet for loddrett. Ble veldig stilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare koma med nokre tips angåande kjole. Har du prøvd dei Rembo-kjolane du har forelska deg i? Det er jo absolutt ikkje det same å sjå ein kjole på eit bilete som å sjå han på seg sjølv. Eg ville ha lagt desse kjolane litt på is og prøvd å gå i brudesalongar i staden for. Der kan du jo sei at du er interessert i billege kjolar, så treng dei ikkje visa deg dei dyre? Det er godt mogleg at du forelskar deg i ein ny kjole etter å ha prøvd ein del. Den kjolen eg endte opp med synest eg var kjedeleg då eg såg han på hengaren i salongen, men då eg fekk han på var han liksom bare heilt meg. Eg tviler på at eg hadde lagt noko særleg merke til han dersom eg hadde sett bilete av han på ein (tilfeldig) modell. Elles så kan du jo prøva kikki.no og snart-gift.no som foreslått her. Eg ville og prøvd Lilly, dei har ein del billege kjolar trur eg. Her kan du stort sett setja saman overdel og skjørt sjølv, så du kan få ein personleg og billeg kjole. Du kan jo og prøva å sjå etter lyse sommarkjolar? Med ein gong det ikkje heiter brudekjole så blir det jo mykje billegare.

Elles så er eg samd i at det er lurt å laga invitasjonar, bordkort og andre trykksaker sjølv. Bare hugs å vera obs på kor mykje pengar du brukar, heimelaga invitasjonar kan verta både billeg og dyrt, avhengig av kva type materiale du brukar o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjolen eg endte opp med synest eg var kjedeleg då eg såg han på hengaren i salongen, men då eg fekk han på var han liksom bare heilt meg.

Signerer! Min kjole var en Lilly-kjole. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Oj, ser at det har komt mykje tips til meg her! DET var eigentleg ikkje meiningen.. Henta tråden opp att fordi det var nokon andre her inne som spurte om sparetips... Men takk for at det svarar likevel!!

Kjole-problemet ordna seg på den flotte måten at eg skal få kjolen min sydd!!!! Eg får meg ein rembo-kopi til ein tredjedel av kva kjolen kostar i butikken! Så det blir bra... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, god idè det! Bra anlegg har vi faktisk, kanskje vi endeleg kan få skikkeleg bruk for dei store Cerwin-Vega høgtalarane då, for no bur vi i blokk og kan knapt ha bass på.. :)

Kan jo brenne massevis av cd-ar, så får vi det akkurat slik vi vil!

Eller enda bedre; legg inn masse sanger på en laptop (får sikkert lånt en om dere ikke har). Slipper dere å styre med å brenne cder. Også er det mye enklere å finne fram. Cdene blir sikkert bare slengt rundt etterhvert, og det blir masse kaos for å finne frem til riktig sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har fått utrolig mange tips her, så jeg skal ikke komme med flere, men ville bare si at det går an å gjøre det billig, om man går inn for det. :enig_animasjon:

Vi hadde 55 gjester, alle til middag. Hele festen kom på 17.000 kr!!! (Bryllupsreise, fotograf og kjole ikke inludert...)

Alle gjestene var kjempefornøyde... :)

Håper du får drømmebryllupet ditt. :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips!

Det var bare en ting jeg reagerte litt på, nemlig tipset om å ha bjørk på bordet.

Hadde noen plassert noe som helst som inneholdt bjørkepollen (eller andre pollen jeg ikke tåler) foran meg, så ser de ikke mye til meg resten av dagen.

Jeg ville kanskje tatt litt høyde for eventuelle allergikere når bordpynten bestemmes.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finn noen som har kjolen i danmark - det er mye penger å spare på det!

Ang drikke: Var i bryllup i helga - på et lokal hvor en kunne ta med alt selv. Her betalte vi innkjøpspris for drikke etter maten. Kjøpte bnger på øl - 10,-.

Duker: lei på vaskeri - skal selv leie på sentralvaskeriet her i byen. Eller kjøp billig stoff.

Er detflere i vennekretsen som skal gifte seg? kan dere kjøpe noe som dere kan bruke begge to - del på prisen og behold halvparten hver...

Du hadde da fått mange tips!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Miss.Chanel
Takk Pam. Forstår det er mykje å spare på kjole også' date=' men eg har blitt så forelska i ein Rembo Styling-kjole eg har sett på nett.... Den kostar 10 000 då.... :-?[/quote']

ta kontakt med Elisabeth på www.brudeshop.com

du får sydd duplikat av den kjolen til 5200;

jeg har bestilt duplikat selv.

kjolene kommer fra akurat samme fabrikk!, men de setter ikke "label" på duplikatene. de som settes label på sendes til sottero etc... og koster dobbelt så mye! samme kjolen altså! jeg har mobil nummeret til henne viss du vil så send pri mld så får du det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veslo skreiv: "Heidi25: Smart å la gjestene betale alkohol sjølv, i alle fall den etter maten. Men vi skal ha bryllupet i eit privat lokale, det går vel ikkje akkurat an å be gjestene ta med seg drikke sjølv vel? Eller? "

På min brors bryllupsfest hadde de skrevet i invitasjonen at alkoholen til maten var gratis, og at det etter dette var mulig å "nyte medbragt". Dette var det ingen som reagerte på, så jeg synes det burde gå fint for dere og... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss.Chanel

men det er jo et helt år til!

kansje du får spart opp mer enn du tror! og sånn.

det blir nok fint uannsett da, men slitsomt å måtte gjøre så mye selv. håper det ikke blir så ille slit som på NRK serien der hun laget maten etc selv... huff grøss og gru!

tvi tvi at du vinner eller no! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ryddet litt i tråden. Salg av brudekjoler og andre ting er ikke lov i forumet, til det har vi markedsplassen.

Remyline Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...