Gå til innhold

"Billig-bryllup"

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Dytter denne opp igjen jeg.. (så lenge det varer til forumet stenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En viktig ting (ser jeg med 2 1/2 uke igjen) er kanskje å ha et bevisst forhold til alle "små-utgiftene" som kommer på slutten - mange bekker små blir jo en stor å... Eks - gjestebok/scrapbook bilder og hilsner, kommer kjapt opp i 300-400 (Bor i Oslo så mulig ting er dyrere her enn ellers i landet), gave til forlover og toastmaster, ca 600-700 totalt. Gave til alle som tar bilder, filmer, pakker opp gaver etc , ca 150-200 kroner til 5 personer = 750-2000 kroner... Og en masse andre småting..

NB: Jeg sier IKKE at du må gjøre det slik og gavene etc, men bare hver klar over at plutselig har det gått kanskje 2000-3000 på "detaljer".

En annen sak er at når det gjelder å lage invitiasjoner, bordkort, menykort og slikt hjemme (som vi har gjort, og jeg angrer ikke, bare så det er sagt!) så kan det lønne seg å regne NØYE ut hva det koster i forhold til å kjøpe ferdig. Med spesialpapir og farve til printeren og litt prøving og feiling (les: kjøpe inn enda mer papir....)så tror jeg faktisk ikke at "hjemmevarianten" ble den billigste, litt avhengig av hvor mange gjester dere skal ha og hvor avansert dere gjør det. (mange " små duppedipper" til invitasjoner koster faktisk ekstremt mye per stk).

Ang- sminke seg selv: for meg kommer det også an på hvor mye erfaring du selv har på området og hvor mye sminke du har i din sminkepung pt som du vet du kan bruke. Jeg vet ikke hva brudesminking koster rundt omkring, men la oss si det koster ca 700 kroner da.-- så får man faktisk ikke så mye god sminke for 700 kroner... :P Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer endel på at mamma syr brudekjolen min + brudepikekjolene, har koldtbord til middag, lager brudebukett og borddekorasjoner selv, får lånt bil, har kjentsfolk som fotograf, bestilt dress til sambo på nettet til 250,-, svigermor m/mann betaler vinen, baker kaker selv + får slekt til å bake noen, kjøpt endel alkohol i sverige, printet ut invitasjoner fra pc, lager bordkort selv osv.

Vi blir rundt 40 til middag, og mellom 50-60 til kaffe. Vi ender opp under 30.000,- og da får vi 25000,- av foreldre. (i tillegg har mamma betalt for kjolestoff 1000,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt på et par sparetips til jeg.

Ang alkohol og sånn kan man jo ønske seg det til jul og bursdager det.. (er jo standard svar det når man ikke vet hva man ønsker seg.. "en flaske vin kanskje",,) hvis man da vet hvilken vin man skal ha kan man jo ønske seg denne og på den måten spare litt penger på drikkevarer.

Ellers kommer vi nok til å ønske oss gavekort på det byrået vi skal reise med..så blir reisa litt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_wok_*

Noen tips fra meg:

Få venninner til å pynte i kirken med markblomster eller eføy og roser fra en hage, ta med noe av pynten til selskapslokalet

Pynt bordene litt utradisjonelt: hva med steiner, blader, kvister, eføy eller villvin som du eller venninner finner i naturen

Kanskje du eller ei venninne kan lage brudebuketten på samme måte? Søk på nett og finn inspirasjon.

Lag drikkebonger som gjestene får, feks 2 hver, så betaler de selv for resten av det de vil drikke

(Da må dere lage til en bar, kanskje du kan få en kamerat til å være bartender?)

Synes CDer er en god ide, men jeg synes det kreves at det er en som får jobben som DJ, ellers blir det til at alle skal ordne med musikken, og da blir det fort kaos! Erfaring fra flere fester!

Kjøp billige sko: Nå er det jo moderne med lyse sko, så det burde ikke være vanskelig å finne noe annet enn dyre silkesko.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer på at vi ikke ønsker oss bryllupsgaver i det hele tatt fra våre nærmeste, men heller vil at de skal bli med ut og spise en bedre middag for egen regning. Kanskje noen ikke vil noe slikt når de skal gifte seg, men vi er ikke så materialistiske så det vil heller bety mye mer for oss at de blir med ut og spiser enn at vi skal få masse gaver når vi har alt vi trenger.

Ellers sparer vi mye på at snuppen leier sjakett istedenfor å kjøpe helt ny dress/sjakett.

Vi kommer også til å velge den billigste måten å få den kjolen jeg vil ha på, det være seg om jeg får den sydd eller leier eller kjøper, det vet jeg ikke enda, men jeg kommer ikke til å bruke 10000kr på en kjole for å si det sånn.

Ei venninne av meg skal sminke meg, dette sparer vi også en del på. Forhåpentligvis får jeg ei annen venninne til å ordne håret mitt, men jeg må smøre henne først fordi hun har litt for mye prestasjonsangst enda. hehe..

Vi prøver stadig å finne billigere løsninger på det meste, vi tar ikke det første og beste vi ser.

Jeg skal lage invitasjonene for hånd (det blir bare ca. 12 invitasjoner), og sparer da både blekk og ekstra fint printerpapir. Nå er jeg kreativ og har mye papirting fra før, så jeg sparer vel ekstra mye på det. Det eneste vi trenger å kjøpe inn til invitasjonene er kartong til å lage invitasjoner og konvolutter av.

Jeg kjøper undertøy på en vanlig butikk, Lindex og KappAhl fører brudeundertøy, mye fint å finne der uten å bli totalt bankrott. Strømper koster 100kr på KappAhl og strømpebånd koster 69kr, om jeg ikke dropper strømpebåndet. Kjekt å spare inn på alt man kan spare inn på.

Vi skal ikke ha bryllupskake, og skulle vi hatt så hadde vi laget den selv. Det er faktisk ikke så vanskelig som det ser ut som..

Masse tips til å spare inn og likevel få et flott og minneverdig bryllup!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder kake, så får vi nok noen i familien til å lage den.. trenger ikke noe stort når vi bare blir 15 stk...

(sparer jo også på at vi blir så få gjester også da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje misforstå, vi vil ikkje ha eit Rema-bryllup, men pga. økonomi er vi avhengige av å vere litt sparsommelege. Er det nokon som har gode spare-tips for korleis å få eit flott bryllup som ikkja kostar for mykje?

Kjempeflott! :klappe:

Godt å vite at ikke alle kan velge og vrake bryllupstingtang på øverste hylle.

Mange fine tips her!

Lykke til, veslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laget rød og kvit vin selv... og svigermor.. (vin kjenneren vår) er helt frelst.. hun har drikket på den en stund og blir mer og mer glad i den....

Så det pengene er velykket spart...

Og her i våre utkanstrøk... siden vi skal ha privat lokalet.... Kan folk som vil ha noe spesielt å drikke til festen på kvelden.... ta med seg en på innerlomma.... som er vanligt her på øya.... Jeg kommer ikke til å spandere rusbrus til 25 kr flaska til desse ungdommene... så da er det like godt vi ber dei ta det med selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei nå har jeg hørt deg nevne denne bryllupsvinen en del ganger og jeg liker tanken... hvordan lagde dere den? jeg har aldri laget noe annet alkoholholdig en tyrkershott før....og den er laget av kjøpe-sprit..

Endret av nique
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...