Gå til innhold

Sakramenter i den lutherske og katolske kirke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sånn at den lutherske kirke "bare" har to sakramenter, dåp og nattverd, fordi det var Jesus som ba om det?

Hvorfor har den katolske kirke syv sakramenter? Jeg leste i en fagbok at den katolske kirke fikk syv sakramenter en gang på 1400-tallet, men det står ikke hvorfor eller hvordan.

Anonymous poster hash: e16ca...f82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Riskjeks

Er det sånn at den lutherske kirke "bare" har to sakramenter, dåp og nattverd, fordi det var Jesus som ba om det?

Hvorfor har den katolske kirke syv sakramenter? Jeg leste i en fagbok at den katolske kirke fikk syv sakramenter en gang på 1400-tallet, men det står ikke hvorfor eller hvordan.

Anonymous poster hash: e16ca...f82

Det er riktig - den katolske kirke anerkjenner 7 sakramenter. Dåp, vigsel, nattverd, ordinasjon, konfirmasjon, skriftemål og sykesalving. Dåp og nattverd er likevel de viktigste. De fleste protestantiske kirker har dåp og nattverd som sakramenter, men tror noen bare har dåp. Den lutherske kirke har i alle fall dåp og nattverd, men det er forskjeller på hva den katolske og den lutherske læren legger i sakramentene, spesielt gjelder det nattverden (transsubstansiasjonslæren).

Akkurat når de 7 sakramentene ble "vedtatt" vet jeg ikke (er ingen ekspert her), men det var i alle fall tidligere enn 1400-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Piiiip

Godt spørsmål og jeg som er Katolikk vet ikke engang når det ble slik, men hør med en Katolsk eller Lutersk prest :) De kan garanter svare. Riskjeks sier det hele rett at Dåpen og Nattverden er de 2 hoved sakramentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...