AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #1 Skrevet 26. september 2013 Hva har du fått av premieringer/gaver på jobb, som du har likt? Eller synes har vært morsomt? Hva liker du å vinne om det er små konkurranser på jobb? Jeg drodler litt på en konkurranse og har en del tanker om hva premiene skal være, men trenger litt påfyll av inspirasjon. Anonymous poster hash: 20052...4fc
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #2 Skrevet 26. september 2013 Liker vinlotterier eller konkurranser som baserer seg på effektivitet / resultatoppnåelse ol. Men akkurat når det kommer til konkurranser bør det være slik at man får premie om man "når et mål" heller enn at man gir premien til "førsteplass". Førsteplasser fører bare til juks, fanteri, spisse skuldre og dårlig arbeidsmiljø. Feks at man heller stjeler et enkelt salg fra en kollega i stedet for å jobbe hardere selv. Eller spolerer for andre. Eller at man tar snarveier, feks pusher på for å få inn ett salg i uke 3 som man uansett ville ha fått i uke 4. Eventuelt utsetter registreringen av et salg man egentlig hadde i uke 2 og i stedet registrerer det i uke 3 for å få ekstra poeng.. Anonymous poster hash: c30c3...436 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #3 Skrevet 26. september 2013 Godt poeng med å belønne for mål og ikke seier. Takk for innspill Anonymous poster hash: 20052...4fc 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #4 Skrevet 26. september 2013 Er det kosekonkurranser eller jobbkonkurranser? Kosekonkurrnser kan jo være alt mulig. Jobbkonkurranse har jeg ikke sansen for, men måtte jeg har valgt noe hadde det vært penger. Anonymous poster hash: bf459...954 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #5 Skrevet 26. september 2013 Kosekonkuranse Just for fun. Anonymous poster hash: 20052...4fc
Anglofil Skrevet 26. september 2013 #6 Skrevet 26. september 2013 (endret) Jobben spanderte middag og drikke på restaurant for min avdeling (10-12 stykker) da vi hadde levert noen fantastiske resultater nylig. Sånt liker jeg, noe som vi alle kunne kose oss med. Mvh Yvonne Endret 26. september 2013 av Yvonne 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #7 Skrevet 27. september 2013 Jobben spanderte middag og drikke på restaurant for min avdeling (10-12 stykker) da vi hadde levert noen fantastiske resultater nylig. Sånt liker jeg, noe som vi alle kunne kose oss med. Mvh Yvonne Folk er veldig forskjellige, for en sånn premie hadde ikke motivert meg. Jeg vil jobbe hardt når jeg er på jobben og ha ordentlig fri når jeg har fri, og ikke være på en jobbmiddag. Det føles som "nå skal vi teambuilde, dere!". Da vil jeg heller gå ut på restaurant med venninner Jeg hadde likt vin, god konfekt eller pengebonus som premie Anonymous poster hash: 8a73c...e63 4
Anglofil Skrevet 27. september 2013 #8 Skrevet 27. september 2013 (endret) Folk er veldig forskjellige, for en sånn premie hadde ikke motivert meg. Jeg vil jobbe hardt når jeg er på jobben og ha ordentlig fri når jeg har fri, og ikke være på en jobbmiddag. Det føles som "nå skal vi teambuilde, dere!". Da vil jeg heller gå ut på restaurant med venninner Jeg hadde likt vin, god konfekt eller pengebonus som premie Anonymous poster hash: 8a73c...e63 Man må se an de man jobber med. Selv hadde jeg likt verken vin eller god konfekt, men fordi det er tanken som teller så hadde jeg nok blitt glad allikevel. Mvh Yvonne Endret 27. september 2013 av Yvonne 1
LittDiva Skrevet 27. september 2013 #9 Skrevet 27. september 2013 Jeg har fått iPad, bonus, kinobilletter, reise, massasje, sykkel, middag, gavekort.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #10 Skrevet 27. september 2013 Selv om det er tenkt som kosekonkurranse, så er det veldig fort det blir feil. Tenk deg nøye om før du setter i gang slikt. Det bør i hvert fall være en helt nøytral konkurranse som ikke er knytta til arbeidsoppgaver. Ofte blir sånne kosekonkurranser opplevd som påtvungen teambuilding blant de ansatte, og selv når det gjøres i beste mening synes jeg stort sett det er kleint. Anonymous poster hash: 2821e...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #11 Skrevet 29. september 2013 Jobben spanderte middag og drikke på restaurant for min avdeling (10-12 stykker) da vi hadde levert noen fantastiske resultater nylig. Sånt liker jeg, noe som vi alle kunne kose oss med. Mvh Yvonne Hadde jeg blitt "belønnet" med en jobbmiddag med alle ansatte hos oss fordi at vi har oppnådd ett godt resultat så hadde jeg stått over i protest fordi vi har en 3-4 stykker som drar ned produksjonen veldig og i tillegg er en del syke, så om de hadde fått en belønning fordi de 10 andre har stått på å jobbet som noen helter så hadde jeg følt att det var blodig urettferdig at de skulle fått nyte goder som de ikke har bidrat med Anonymous poster hash: 4dc18...9e1
Gjest Blondie65 Skrevet 29. september 2013 #12 Skrevet 29. september 2013 Folk er veldig forskjellige, for en sånn premie hadde ikke motivert meg. Jeg vil jobbe hardt når jeg er på jobben og ha ordentlig fri når jeg har fri, og ikke være på en jobbmiddag. Det føles som "nå skal vi teambuilde, dere!". Da vil jeg heller gå ut på restaurant med venninner Jeg hadde likt vin, god konfekt eller pengebonus som premie Anonymous poster hash: 8a73c...e63 Jeg gjør bare oppmerksom på - for din egen skyld - at deg vil svært mange ikke ha som kollega. Det er et valg du tar ja, du er i din fulle rett til å ta det valget, men hadde du sagt noe sånt på et intervju hadde du gått i nei bunken. Jobben handler også om teambuilding og det å ha sosial omgang utenfor arbeidsplassen. Personer som insisterer på at slik skal det ikke være passer ikke inn i bedrifter som tenker anderledes om jobben enn deg.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #13 Skrevet 29. september 2013 Ikke vin, med mindre du vet at alle drikker alkohol. Jeg hadde en sjef som konsekvent delte ut vin ved alle anledninger, og ble like overrasket hver gang over at jeg ikke drakk. Anonymous poster hash: eb20c...958
Gjest Blondie65 Skrevet 29. september 2013 #14 Skrevet 29. september 2013 Her er noen forslag: Dersom det er en teampremiering kan opplevelser teamet kan gjøre i fellesskap være en god premie. Dersom det er individuell premiering er gavekort en god ide: gavekort får du hos Thon sine kjøpesentere, spen-on viss kan kjøpes i alle dagligvarer, Ving har reisegavekort, kinokort . Jeg mener også at man bør unngå vin og sjokolade og heller velge noe som kan nå alle. Vær obs på den negative effekten av "bonus" konkurranse: man har "salg" liggende på lur til neste måned fordi en allerede har oppnådd bonusen denne måneden og vil heller kick-starte neste måned. Etc.
Petra75 Skrevet 29. september 2013 #15 Skrevet 29. september 2013 Pass på den lønnsmessige biten i dette, og hva som er lov og ikke. Ha også kontroll på hva som trenger å lønnsinnberettes. Har inntrykk av at mange arbeidsgivere glemmer dette. Den ansatte kan risikere baksmell hvis dette ikke gjøres rett.
Gjest Teora Skrevet 29. september 2013 #16 Skrevet 29. september 2013 (endret) Kommer litt an på hvordan man konkurrerer. Selv liker jeg at man konkurrerer på lag med de man jobber sammen med, har opplevd at det arbeidet dårligere for kundene og arbeidsmiljøet når det ble veldig fokus på individuelt snittsalg. Særlig en godt voksen person jeg jobbet med kunne plutselig komme og "ta" kassen om hun hadde hjulpet en kunde som valgte noe dyrt, til tross for at jeg da passet kasseområdet mens hun hjalp til lenger ute. Med andre ord fikk hun høyt snitt siden jeg tok i mot alle salg, mens hun bare fulgte etter bort med kundene som kjøpte mye. Opplevde også at hun tok en kunde hun hadde hjulpet forbi køen for å selv slå inn salget, ikke fint mot kunden jeg sto klar til å hjelpe som nestemann... Litt på siden, men det illustrerer hvordan dette ødela et godt system for samarbeid og effektiv service mot alle uansett hvor mye de kjøpte. Samarbeider man derimot mot et mål, evt. til nød konkurrerer sammen mot andre skift kan man motiverer hverandre. Som premiering har jeg satt pris på å gå ut på en bedre middag med jobben, helst fredag rett etter jobb og ikke en søndag der jeg gjerne har andre planer. Men jeg jobbet en sted der 80% av kollegaene var folk jeg fint kunne hatt som venner privat, og vi dro uansett ut på ting sammen uten organisering ovenfra. Ellers syns jeg gavekort på senteret vi holdt til på var fint, og det samme med spa-gavekort på massasje i julegave et år, perfekt etter en stressende høytidsinnsats. Men det viktigste er å bli sett for innsatsen man gjør, ikke å få ting, mener jeg. Endret 29. september 2013 av Teora
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #17 Skrevet 29. september 2013 Jeg gjør bare oppmerksom på - for din egen skyld - at deg vil svært mange ikke ha som kollega. Det er et valg du tar ja, du er i din fulle rett til å ta det valget, men hadde du sagt noe sånt på et intervju hadde du gått i nei bunken. Jobben handler også om teambuilding og det å ha sosial omgang utenfor arbeidsplassen. Personer som insisterer på at slik skal det ikke være passer ikke inn i bedrifter som tenker anderledes om jobben enn deg. Det kommer litt an på hva slags jobb det er, men de fleste foretrekker gode teamspillere ja. Så jeg er enig med deg på dette området. I min jobb er det viktig å være sosial og en god teamspiller. Det blir ingen premieringer som gjør at man blir trukket i skatt. Det er ufint å måtte trekkes i skatt for en gave du får uten at du vil. Husker jeg selv fikk en klokke i gave fra en arbeidsplass. Jeg likte ikke klokka noe spesielt. Jeg bruker ikke klokke heller. Og hadde ørten klokker hjemme fra før. Og så ble jeg trukket kr 500,- i skatt for klokka fordi den i utgangspunktet var så dyr. Det blir ingen konkurranse om salg heller her. Det er, som noen sier, mange som blir ufine i kampens hete. Det blir mer sosiale konkurranser for å skape litt å snakkis på jobb. Og muligheter for alle å vinne uansett forutsetninger. Det er viktig for meg å prøve å engasjere så mange som mulig. Og det er for å bryte litt ut av hverdagsrutinene så dagene ikke blir for montone. Veldig mange gode innspill her Anonymous poster hash: 20052...4fc 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #18 Skrevet 29. september 2013 Jeg gjør bare oppmerksom på - for din egen skyld - at deg vil svært mange ikke ha som kollega. Det er et valg du tar ja, du er i din fulle rett til å ta det valget, men hadde du sagt noe sånt på et intervju hadde du gått i nei bunken. Jobben handler også om teambuilding og det å ha sosial omgang utenfor arbeidsplassen. Personer som insisterer på at slik skal det ikke være passer ikke inn i bedrifter som tenker anderledes om jobben enn deg. Noe sånt ville jeg da heller aldri sagt på jobb eller på intervju Men jeg har rett til å mene noe annet likevel. Ett eksempel: Da jeg jobbet i servicebransjen fikk jeg høre at jeg var veldig koselig å jobbe med og at kundene likte meg godt, selv om jeg ikke egentlig likte jobben. Jeg klistret på meg et smil og ga folk god service hver eneste dag. Det funka fint Og da jeg ikke likte sjefen og han spurte om jeg kunne jobbe en fridag sa jeg likevel "det kan jeg godt gjøre". Jeg er nemlig en utadvendt arbeidstaker som tar mye ansvar, jobber godt med andre og bryr meg om å gjøre en god jobb, selv om jeg ikke ville blitt ekstra motivert av å få en jobbmiddag. Det at fem stykker har plusset mine meninger om jobbmiddag viser at jeg ikke er den eneste som tenker sånn. Det betyr ikke at vi sier det på jobb. Jeg er jo ikke helt idiot heller... Anonymous poster hash: 8a73c...e63
Anglofil Skrevet 29. september 2013 #19 Skrevet 29. september 2013 Hadde jeg blitt "belønnet" med en jobbmiddag med alle ansatte hos oss fordi at vi har oppnådd ett godt resultat så hadde jeg stått over i protest fordi vi har en 3-4 stykker som drar ned produksjonen veldig og i tillegg er en del syke, så om de hadde fått en belønning fordi de 10 andre har stått på å jobbet som noen helter så hadde jeg følt att det var blodig urettferdig at de skulle fått nyte goder som de ikke har bidrat med Anonymous poster hash: 4dc18...9e1 Jo, det kan jeg skjønne selvfølgelig, men nå var ikke det tilfellet her. Alle bidro og da fortjente også alle en belønning. Jeg tenker jo selvsagt at man må belønne de som har stått på og bidratt, det har vært min mening hele tiden. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #20 Skrevet 29. september 2013 I min forrige jobb hadde vi OL-konkurranse da det var vinter-OL. Den gikk gjennom hele OL med forskjellige quizer (en lang som gikk gjennom hele OL, lynquizer (et eller flere spm. ble sendt på mail til alle og den som svarte riktig først vant, quizer som "dukket opp" på forskjellige plasser i lokalet uten forvarsel), temaquizer (utøver, gren, rekorder)), tippelister for resultater og aktiviteter. Det var fullstendig frivillig å delta. Noen var med på nesten alt og andre deltok ikke på noe. Premiene var varierte; mobildeksel, minnepinner, hjemmestrikkede votter og ullsokker, billetter til kino og konserter, reisegavekort, sjokolade/konfekt, vin, iPad, iPhone, treningstøy, fruktkurv, Midtbykort (gavekort som kan brukes i Midtbyen i Trondheim) med forskjellige beløp. Da OL var over ble alt av premier som var igjen donert til en veldedig organisasjon stemt fram av alle de ansatte. Jeg synes det var veldig morsomt å delta og vant noen småting. Blant oss som deltok var det veldig god stemning, men jeg vet at enkelte syntes det ble for mye fokus på konkurransen og de som ikke deltok mente at de fikk mer jobb siden mange brukte tid på å google svar og lage bob-baner. Det var strenge regler om at bortsett fra lynquizene så fikk man kun bruke oppsatte pauser på konkurransen, men jeg tror ikke alle fulgte reglene (jeg vet at jeg ikke gjorde det). Anonymous poster hash: 076a0...b49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå