Gå til innhold

3 år og lyver :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal vi gjøre? barnet vårt sier ting som overhode ikke er sant, han truer de ansatte i BHG om at han skal si til oss at de er slemme mot han når han ikke får vljen sin.

Og han forteller at han er redd for pappan sin, men pappan hans er verdens snilleste, så det ligger ikke noe sannhet i det han sier.

Flere som opplever dette med sine barn, er dette normalt?? er så redd BHG skal tro på det han sier og kontakte barnevernet, han er jo ellers en blid og fornøyd gutt, snill og omteksom mot søsknene sine og vennene sine.

Noen råd om hva vi burde gjøre??

Anonymous poster hash: d2d05...bcd
Videoannonse
Annonse
Gjest Heartbeat
Skrevet

De vet tidlig våre svakheter ja. Husker min pode kunne rope høyt ut om han ikke fikk viljen sin : Slutt å slå meg mamma, slutt å klipe!

Det enkleste er vel å ta det opp med barnehagen og snakke om det? De fleste som jobber med barn er vant med slikt fra unger

Skrevet

De vet tidlig våre svakheter ja. Husker min pode kunne rope høyt ut om han ikke fikk viljen sin : Slutt å slå meg mamma, slutt å klipe!

Det enkleste er vel å ta det opp med barnehagen og snakke om det? De fleste som jobber med barn er vant med slikt fra unger

godt å høre på en måte ;)

Vil gjerne snakke med BHG om det, håper de ikke ser på deg som en coverup liksom.

Hilsen TS.

Skrevet

En venninne av meg fortalte en gang om da hun og mannen konfronterte en lærer med (løgn)historier fra skolehverdagen.

Læreren svarte helt enkelt: "hvis dere tror på alt barnet forteller om hva som foregår på skolen, skal jeg tro på alt barnet forteller om hva som foregår hjemme."

Barnet hadde da fortalt læreren at hun ble lukket inne i et skap hver dag etter skoletid, at foreldrene slo henne hver eneste dag, at hun ble tvunget til å spise mark, edderkopper og jord, og en del andre ting.

Lignende fortellinger fortalte hun hjemme, om det som hadde skjedd på skolen.

Nesten alle barn har en fantasiverden, og som oftest er de prinser eller prinsesser, som slåss med drager eller pirater, leter etter monstere, og slike vanlige ting.

Men hos noen barn er fantasiverdenen knyttet nært opp til den virkelige verden, og det gjør det vanskelig for de voksne å skille mellom hva som er fantasi og virkelighet i barnas fortellinger.

Jeg har egentlig ikke noe godt råd til deg, annet enn å ta det opp med barnehagen, og kanskje få veiledning fra PPT om dette.

Anonymous poster hash: c6d23...bae
Skrevet

TS her, er det så alvorlig det han sier at vi må dra inn PPT tjenesten allerede ?

Skrevet

TS her, er det så alvorlig det han sier at vi må dra inn PPT tjenesten allerede ?

Jeg vil si at trusler og løgnhistorier av den grad du beskriver er ganske så alvorlig, og at det kan være greit å be om veiledning fra PPT om hvordan det kan hånteres.

Som du sier, barnet forteller at det er redd for far.

Hva om barnet sier dette til feil person, og barnevernet blir koblet inn?

Konsekvensene kan bli ganske så store.

Jeg mener ikke at PPT må kobles på barnet, men at veiledning om hvordan dette kan håndteres er lurt, er jeg ikke i tvil om, mest av alt for å dokumentere problematikken for senere tiltak dersom det ikke løser seg av seg selv i løpet av kort tid.

Anonymous poster hash: c6d23...bae

• Liker 4
Skrevet

Snakket litt med bhg idag og de sa at det var visst ikke et eneste barn som ikke gjorde det samme som vårt barn der, så er tydelig helt normalt, tror ikke vi kontakter PPT tjenesten for å få han til og slutte med det han gjør, de sier i bhg at det går over etterhvert :)

Skrevet

PPT er ikke noe monster. Det er en avdeling bestående av en gruppe mennesker som kun vil det beste for barnet ditt. Vår treåring er selv inni dette systemet. Det eneste "negative" med det er at det er et papir-mølle-system. Ekstra papirer å lese gjennom, skrive under, ekstra oppfølging osv. PPT i seg selv er ikke noe onde.

Anonymous poster hash: a48b8...ec1

Skrevet

Å lyve er en overlevelsesmekanisme og det er bra at ungene lærer det også. Ellers da så lyver alle. Det går ikke an å være totalt sannferdig hele tiden.

Skrevet

Jeg tror nok det at om vi skulle kontaktet PPT Tjenesten så burde hele BHG kontaktet de også.

Da ser jeg for meg at det hadde blitt laaaaaang kø for å få noe hjelp eller råd. Jeg ble ganske rolig når den pedagogiske lederen sa at dette var helt normalt for barn i den aldreren, fordi de har så vill fantasi, vi skal bare ta tak i det når det oppstår, på ting vi vet ikke er sant.

hilsen TS

Gjest Magdalene
Skrevet

Det er helt normalt! Og forhåpentligvis går det over om en stund.

Har det slik med vår datter på 4år. Hun kan lyve om de mest utroligste ting.

Skrevet

Det er vanlig at barn lyver, men det er ikke like vanlig at så små barn gjør det, og det tyder på et høyt intelligensnivå.

Det som overrasker meg med det du forteller, er ikke at barnet lyver, men hva det lyver om.

Vanligvis lyver barnet for å skjule noe galt de har gjort, eller for å være høflige, men ut i fra det du forteller lyver ditt barn for å få oppmerksomhet.

At barnet får oppmerksomhet på slik løgn er naturlig, for barnehagen er pliktige til å undersøke om det er hold i det barnet sier, eller om det er fri fantasi, men hvorfor søker barnet den typen oppmerksomhet, er et annet spørsmål.

Det er viktig at barnet blir konfrontert med løgnene, og at løgnene får konsekvenser for barnet. Barnet må oppmuntres til å fortelle sannheten.

Løgn kan være uttrykk for at noe annet er galt. Hvis barnet lyver veldig mye, er det viktig at fagfolk blir koblet inn.

Dette er ikke en god artikkel, men den oppsummerer ganske greit.

Anonymous poster hash: d9a14...e4e
Skrevet

Snakket litt med bhg idag og de sa at det var visst ikke et eneste barn som ikke gjorde det samme som vårt barn der, så er tydelig helt normalt, tror ikke vi kontakter PPT tjenesten for å få han til og slutte med det han gjør, de sier i bhg at det går over etterhvert :)

He he hør på barnehagen, min og, og de fleste jeg kjenner godt nok til å vite det, drev litt sånn i perioder:)

Skrevet

Jeg tror nok det at om vi skulle kontaktet PPT Tjenesten så burde hele BHG kontaktet de også.

Da ser jeg for meg at det hadde blitt laaaaaang kø for å få noe hjelp eller råd. Jeg ble ganske rolig når den pedagogiske lederen sa at dette var helt normalt for barn i den aldreren, fordi de har så vill fantasi, vi skal bare ta tak i det når det oppstår, på ting vi vet ikke er sant.

hilsen TS

Med oss var det bhg som kontaktet PPT på vegne av oss. Etter at de hadde fått tillatelse av oss til det først, selvsagt. De som jobber i kommunen (les: ppt) har gjerne mye på sine dagsplaner, ja. Ventetid varierer selvsagt fra sted til sted.

Anonymous poster hash: a48b8...ec1

Skrevet

da storebror starta i barnehagen fortalte han der at faren kasta han "fra senga rett ned på gulvet!". Første halvåret var det sånn at jeg leverte og henta han så barnehageansatte så ikke til mannen mye. Og en dag henta han ungen, de åpnet døra og spurte hvilken unge, mannen trodde de spøkte og sa:"hvilken som helst, jeg leverer han tilbake imorra uansett". :sjokkert: Han trodde de gjenskjente ham men det gjorde de ikke.

Politiet ble nesten tilkalt! fra den dag, og hver dag, var det ham som leverte ungen og gikk til samtaler og sånn.

Anonymous poster hash: 6810a...773
  • Liker 1
Skrevet

Det er veldig skjelden ppt gir veiledning til foreldre, de forholder seg til skole og barnehage om det er behov der. Det er å så fall helsestasjon eller BUPA man skal ta kontakt med med mindre det er en veldig særegen ppt i den kommunen. Jeg hadde ikke startet denne saken med mindre barnehagen var veldig bekymret og trengte råd.

Anonymous poster hash: ee55f...881

Skrevet

TS. her, barnehagen er ikke bekymret, siden så og si alle på avdelingen sier det samme som han, jeg tror at dette er en tillært oppførsel som han har begynnt med ved å oppservere andre barn, han er en livlig, nysgjerrig til 1000 og omsorgsfull gutt. sånn som idag når han skulle hjelpe meg å ta oppi smågodt, så sa han at han måtte ta med til søsteren sin og pappan også :) Er en så god gutt, så er ikke så bekymret lengre etter å ha pratet med bhg :)

Skrevet

Shiiit... Er dette normalt blandt 3åringer?

Et sted må de vel få dette fra? Tenk på de barna som faktisk blir mishandlet og betror seg til noen, de blir ikke trodd fordi "barn har vill fantasi".

Jeg kan ikke uttale meg stort for min 3åring er forsinket i utviklingen sin, men har ei niese på samme alder og hu juger ikke om slike ting. Hu kan finne på å juge når mora spør om hu har bæsja f.eks, men det er jo filleting ift å juge om mishandling.

Ville helt klart fått inn noen til å se på dette og finne underliggende problem, kanskje ikke hos barnet, men hos bhg hvis alle barna flyr rundt og juger om mishandling i hjemmet og truer bhg ansatte med å si usannheter om de hjemme. Bhg må jo gjøre noe alvorlig galt i hverdagen om resultatet er slik

Skrevet

Shiiit... Er dette normalt blandt 3åringer?

Et sted må de vel få dette fra? Tenk på de barna som faktisk blir mishandlet og betror seg til noen, de blir ikke trodd fordi "barn har vill fantasi".

Jeg kan ikke uttale meg stort for min 3åring er forsinket i utviklingen sin, men har ei niese på samme alder og hu juger ikke om slike ting. Hu kan finne på å juge når mora spør om hu har bæsja f.eks, men det er jo filleting ift å juge om mishandling.

Ville helt klart fått inn noen til å se på dette og finne underliggende problem, kanskje ikke hos barnet, men hos bhg hvis alle barna flyr rundt og juger om mishandling i hjemmet og truer bhg ansatte med å si usannheter om de hjemme. Bhg må jo gjøre noe alvorlig galt i hverdagen om resultatet er slik

Nei, dette er ikke vanlig, og jeg er helt enig med deg!

Anonymous poster hash: d9a14...e4e

Skrevet

Har aldri hørt om så små barn som lyver om slike ting før.

Hvor får de det fra tenker jeg?

Anonymous poster hash: dc312...d33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...