Gå til innhold

Sene familiemøter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det rareste her synes jeg, er at familien selv (de som har middagselskapet) ikke ønsker å legge litt mer til rette for alle gjestene som kommer. Jeg mener, hvis det er nær familie og man ønsker å treffe og samle familien, så legger man til rette for de minste i familien også. Rett og slett fordi man ønsker å treffe de minste barnebarna/nevøer/nieser og foreldrene deres. Etter noen ganger skjønner man jo hvorfor noen av gjestene drar tidlig hjem (hvis man har glemt hvordan det er med småbarn), og flytter middagen en time eller to.

Anonymous poster hash: 1536e...45d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, for det er så sunt å få behovene sine oversett inntil man blir apatisk og slutter å skrike?

Anonymous poster hash: bb83c...d56

Hvem har sagt at barnet skal overses selv om det fra tidlig alder venner seg til å tilpasse seg resten av familien? Tror det for de aller fleste som har mange barn (flere enn 3-4) er særdeles nødvendig at den/de minste bare "henger" med i resten av familiens gjøremål.

Skjønner heller ikke hvorfor du mener at dette vil gjøre barnet apatisk, det er vel en kjent sak at psykiske lidelser er et langt større problem i den norske befolkningen enn i en rekke afrikanske land.

Anonymous poster hash: 8737d...f8e

• Liker 2
Skrevet

Hehe ok, if you say so :ler: Da var det jo enda godt at akkurat han ikke ble født inn i en afrikansk familie med 12 barn, der han bare blir hengt i sjal på mammaen sin hele dagen og må tilpasse seg resten av familiens behov og gjøremål, da ;)

Og hva er poenget? De ungene er jo faktisk vant til å bli båret rundt og sin families rutiner, men hvis disse barna plutselig ble slutt på bæringen og det ble forventet å ligge i en vogn og sove, så hadde de også fått problemer.. Ironien er vel at da hadde du vel sagt at det er "straffen" for å bære ungen hele tiden og ikke gi den skikkelige rutiner.

• Liker 2
Skrevet

Sånn var det for oss også når vi var invitert i familiesammenkomster når barna våre var små. Jeg synes det er litt frekt og be vertskapet om å starte tidligere. De tenker sikkert at kl 15-16 er tidlig nok. Det er bare å si at dere må gå tidligere pga leggetiden til datteren deres. Jeg tror de andre vil ha forståelse for det.

Skrevet

Og hva er poenget? De ungene er jo faktisk vant til å bli båret rundt og sin families rutiner, men hvis disse barna plutselig ble slutt på bæringen og det ble forventet å ligge i en vogn og sove, så hadde de også fått problemer.. Ironien er vel at da hadde du vel sagt at det er "straffen" for å bære ungen hele tiden og ikke gi den skikkelige rutiner.

Poenget er at et barn kan vennes til familiens rutiner helt fra dag en (uten å ta skade av det). Men mange foreldre i Norge velger å ikke venne barnet til familens liv og rutiner, men isteden lage nye rutiner tilpasset barnet. Regner med at dere som må dra hjem kl 18 for å legge poden ikke pleide å dra hjem kl 18 i familieselskap også før dere ble foreldre?

• Liker 1
Skrevet

Poenget er at et barn kan vennes til familiens rutiner helt fra dag en (uten å ta skade av det). Men mange foreldre i Norge velger å ikke venne barnet til familens liv og rutiner, men isteden lage nye rutiner tilpasset barnet. Regner med at dere som må dra hjem kl 18 for å legge poden ikke pleide å dra hjem kl 18 i familieselskap også før dere ble foreldre?

Noen gang tenkt på at det er hverdagen som legger grunnlaget for familiens rutiner og så lenge man ikke drar i familiemiddager hver dag, så legger man livet opp i forhold til det? Eller skal man holde ungene våkne hver kveld fordi 2 ganger i måneden er man i familiemiddag og det kan bli litt seinere enn vanlig? Personlig foretrekker jeg å gjøre det som får hverdagen til å gå opp for oss, så tar vi resten som det passer og orker.

• Liker 3
Skrevet

Noen gang tenkt på at det er hverdagen som legger grunnlaget for familiens rutiner og så lenge man ikke drar i familiemiddager hver dag, så legger man livet opp i forhold til det? Eller skal man holde ungene våkne hver kveld fordi 2 ganger i måneden er man i familiemiddag og det kan bli litt seinere enn vanlig? Personlig foretrekker jeg å gjøre det som får hverdagen til å gå opp for oss, så tar vi resten som det passer og orker.

Som jeg har forsøkt å få frem mange ganger nå, så kan alle barn vennes til at rutinene innimellom endres. Jeg har da aldri sagt at barna må holdes våkne like lenge hver kveld, men at det kan være lurt å venne barna til at de innimellom legges senere, at kveldsrutinene noen ganger blir litt annerledes eller at de sover et annet sted enn vanlig (for eksempel i vogna si istedenfor i senga). Hvis de er vant til det helt fra starten, er det null problem å ha med seg barn ut. Og mange millioner barn i verden vokser opp helt fint uten å få eksakt samme rutiner hver eneste dag.

Men som sagt, mange foreldre i Norge er veldig opptatt av at det skal være DE som tilpasser seg barnet, og ikke omvendt. Og når barnet vennes til dette fra dag en, er det klart man har et problem den dagen man skulle ha behov for å gjøre ting tlitt annerledes enn de vante rutinene.

• Liker 2
Skrevet

Som jeg har forsøkt å få frem mange ganger nå, så kan alle barn vennes til at rutinene innimellom endres. Jeg har da aldri sagt at barna må holdes våkne like lenge hver kveld, men at det kan være lurt å venne barna til at de innimellom legges senere, at kveldsrutinene noen ganger blir litt annerledes eller at de sover et annet sted enn vanlig (for eksempel i vogna si istedenfor i senga). Hvis de er vant til det helt fra starten, er det null problem å ha med seg barn ut. Og mange millioner barn i verden vokser opp helt fint uten å få eksakt samme rutiner hver eneste dag.

Men som sagt, mange foreldre i Norge er veldig opptatt av at det skal være DE som tilpasser seg barnet, og ikke omvendt. Og når barnet vennes til dette fra dag en, er det klart man har et problem den dagen man skulle ha behov for å gjøre ting tlitt annerledes enn de vante rutinene.

Og mange ganger kan ikke barn vennes til noe som helst...

Forøvrig, andre barn i verden har også rutiner selv om disse rutinene ikke samenfaller med typisk norske rutiner... Det er som å si at den afrikanskee storfamilien må venne sine barn til å sove alene i senga si kl 19 for innimellom vil foreldrene ha en kveld i ro og fred alene..

Skrevet

De er jo avhengige av rutinene sine fordi dere har gjort dem sånn :roll: Hvis dere hadde vent barna til å legges i vogna når man var på besøk, noen ganger legges senere, noen ganger med en litt annen leggerutine osv fra de var helt små, så hadde de jo ikke vært så totalt avhengige av å ha det fullstendig identisk hver gang de skal legge seg...!Anonymous poster hash: 8737d...f8e

Endelig noen som har skjønt det, som jeg skulle skrevet det selv. Barn er tilpasningsdyktige, enkelte voksne er det verre med.

Anonymous poster hash: 20886...ca9

Skrevet

Gutten vår kan godt være oppe et par timer etter sengetid han, ikke noe problem..han er i godt humør hele kvelden. Legger han seg kl halv 10 i steden for halv 8, våkner han som regel før halv 6 og han får alt for lite søvn, som resulterer i en dårlig dag.

Så nei, alt går ikke an å vennes til.

Skrevet

Vi lar rutinene våre styre, ihvertfall når barna er små og avhengige av rutiner for at det skal fungere. Storebror var veldig avhengig av rutiner frem til han var ca ett år, og om leggetiden ble forstyrret var hele natta og neste dag et slit. Så vi reiste tidlig og opplyste om at det var enklest for oss alle å gjøre det slik.

De nærmeste tok hensyn og sa at vi kunne ta middagen litt tidigere, for de ville gjerne ha oss med på hele måltidet. Ellers har vi ikke gjort noe stort ut av det, slik er det når man har små barn. Synes ikke det er noe stort offer uansett, det viktigste er at vi får søvn og gode dager.

Vi har også gjort det slik at en av oss reiser hjem med barnet, og den andre kan være lenger i selskapet, forutsett at det er praktisk mulig.

Skrevet

Ts her. Vi har ikke valgt å vekke ungen 0530 noen gang. Det var aldri mating på det tidspunktet heller når ungen var baby. Jeg tror på at noen barn er morgenfugler andre ikke. Vi har lagt ungen både i vign og på madrass på gulvet eller reiseseng når vi har vært borte. Å sovne på nye steder eller andre rutiner er ikke problemet, men får å få en god natt må ungen ikke flyttes ......det resulterer i hyling i timer og en grinete, klengete og trøtt unge neste dag. Vi må desuten levere i barnehagen senest kl 08, så morgen kl 0530 passer i vår hverdag.

Anonymous poster hash: a2945...70e

Skrevet

Ts her. Vi har ikke valgt å vekke ungen 0530 noen gang. Det var aldri mating på det tidspunktet heller når ungen var baby. Jeg tror på at noen barn er morgenfugler andre ikke. Vi har lagt ungen både i vign og på madrass på gulvet eller reiseseng når vi har vært borte. Å sovne på nye steder eller andre rutiner er ikke problemet, men får å få en god natt må ungen ikke flyttes ......det resulterer i hyling i timer og en grinete, klengete og trøtt unge neste dag. Vi må desuten levere i barnehagen senest kl 08, så morgen kl 0530 passer i vår hverdag. Anonymous poster hash: a2945...70e

Nei, jeg har heller ikke sagt at dere har vekt barnet 5.30. Men når man legger et barn så tidlig som 18-18.30 må man nesten regne med at det står opp mellom 5 og 6 en gang. Noen barn har selvsagt et større søvnbehov og sover derfor lengre, men langt de fleste babyer sover 10-12 timer på natten.

Skrevet

Det rareste her synes jeg, er at familien selv (de som har middagselskapet) ikke ønsker å legge litt mer til rette for alle gjestene som kommer. Jeg mener, hvis det er nær familie og man ønsker å treffe og samle familien, så legger man til rette for de minste i familien også. Rett og slett fordi man ønsker å treffe de minste barnebarna/nevøer/nieser og foreldrene deres. Etter noen ganger skjønner man jo hvorfor noen av gjestene drar tidlig hjem (hvis man har glemt hvordan det er med småbarn), og flytter middagen en time eller to.

Anonymous poster hash: 1536e...45d

Jeg kan svare for min egen familie, der alle bursdager og feiringer nå er lagt til 13.00-14.00 på lørdager og søndager i stedet for det som har vært vanlig rundt kl. 18. Dette er gjort for å tilpasse alt til de to ungene som er kommet inn i familien. Vi dør ikke av det, men det ender jo med kaker i stedet for middag/grilling som vi har pleid (ingen her spiser middag så tidlig..). Det er ganske trist syns jeg! Dagene blir jo også ødelagt for shopping og tur i skog og mark som gjerne ligger på dagen i helgene. Sånn er det nå, og det er forståelig med de to små som må hjem før leggetid, men det er altså ikke SÅ greit at hele familien skal endre sine "rutiner" fordi noen har valgt å få barn.. Ingen er sure og sinte om noen drar tidlig hos oss, da.. :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...