Gå til innhold

Sene familiemøter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei snuppe på snart 1 år som legger seg i 1830-19.00 tiden hver kveld. Dette har hun gjort siden hun var 9 uker, og det fungere veldig bra siden hun har våknet rundt 0530 hele livet.

Vi er nå invitert i en familiebursdag en 30 min kjøring unna. Vi liker å delta i famliesamvær, også snuppa. Problemet vårt er at veldig mange av disse tilstelningene starter i 15-16 tiden........vi opplever derfor alltid og måtte dra tidlig for å legge snuppa til rett tid. Vi har prøvd å ta med vogn så hun kan sovne der, men resulatet er at hun blir våken i mange timer når vi må flytte henne og natten blir ikke god.

Om det er vi som inviterer til samvær, starter vi ofte i 13-tiden.....

HVa kan vi gjøre? Er det oki og be vertsskapet om å starte tidligere, eller skal vi bare fortsette å reise hjem tidligere så hun får nok søvn gjennom natten?

Anonymous poster hash: a2945...70e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke dere kan bestemme når selskaper skal starte, dere må bare dra når dere må evt la henne være oppe lenger. Vi har samme "problem" men det er vi som er strenge på leggetiden så da er det vi som må ta støyten og reise tidlig.

Anonymous poster hash: c0ccc...e8a

• Liker 16
Skrevet

Enig. Det er dere som er i en spesiell situasjon, så da får dere bare innrette dere i den perioden det varer.

Sånn er småbarnstden :)

• Liker 2
Skrevet

Vi er i samme båt, bare enda litt "verre". Hos oss har alle i familien faste søndagsmiddager hos svigers, slik har det vært i mange år. Og middagen starter klokka... *trompetfanfare* 18:00.

Vi har slitt oss igjennom det med 3- og 8-åring som skulle vært i seng for lengst når middagen er ferdig sånn i åttetiden. Men nå har vi en liten baby, og når denne begynner å få faste leggetider tror jeg bare babyen og jeg må bli hjemme en periode. Senere kommer vi til å spørre om å få komme tidligere og dra tidligere. Men å spørre om de kan flytte hele middagen bare fordi vi har en baby, kommer vi ikke til å gjøre.

Anonymous poster hash: 5bc71...bda
Skrevet

Her i slekta tenker vi helt motsatt. Vi tilpasser alltid tidspunkt på kaffeselskap/middag etter de yngste som skal delta. For oss er det en selvfølge at en planlegger etter de minste :)

Om det er en litt uhøytidlig sammenkomst - hva med å spørre verten om de har lyst til at dere skal komme litt tidligere, siden dere må dra tidlig? :)

Anonymous poster hash: 04cfa...a00
  • Liker 2
Skrevet

Dere er gjester, så dere drar tidlig hvis dere trenger det. Hvis de spør/klager hvorfor, så si enkelt at baby legger seg kl 19, så alle dag-aktiviteter må avsluttes til da. Da ligger ballen i deres hjørne om de vil legge opp rundt småbarn, eller småbarn får henge på resten. Ikke aksepter klaging, det finnes en enkel løsning de kan velge, men ikke press for det. Det er lov å ha middag kl 18 selv om en av gjestene er baby.

Skrevet

I vår familie bli middagen tilpasset de minste :) ikke det at jeg mener at alt skal tilpasses den med baby, men litt hensyn må det jo gå ann å ta?

Skrevet

Vi har akkurat samme problem.

Vi løser det med å dra tidlig, men dessverre resulterer dette i mye gnål fra familien om at vi er vanskelige, at vi ødelegger ungen (13mnd) og at vi "overdriver". Derfor gjør vi stadig nye firsøk, med like dårlig resultat hver gang...

Blææh.

Anonymous poster hash: c394b...84c

• Liker 1
Skrevet

Vi har akkurat samme problem.

Vi løser det med å dra tidlig, men dessverre resulterer dette i mye gnål fra familien om at vi er vanskelige, at vi ødelegger ungen (13mnd) og at vi "overdriver". Derfor gjør vi stadig nye firsøk, med like dårlig resultat hver gang...

Blææh.

Gjest pysepusen
Skrevet

Samme her, vi går tidlig. Ingen sier noe på det ettersom alle har vært der selv.

Skrevet

Dette er mye av grunnen til at vi først legger vår ettåring i 20.30-tiden. Da er det aldri pes å være ute/i selskaper til for eksempel 19.30, og h*n står heller ikke opp før 7.30-8 om morgenen. Hadde aldri orket å venne barnet mitt til å stå opp 5.30, det er jo ALT for tidlig å stå opp for eksempel i helgene...

Anonymous poster hash: 8737d...f8e

Skrevet

... og 07:30 - 08:00 er jo ALT for sent i hverdagene, som det tross alt er flest av. Så mange velger bok å ta mest hensyn til det, selv om det betyr tidlige kvelder. Men som du sier, det er ikke opplest og vedtatt at de må legge seg tidlig, selv om de fleste nok gjør det.

Anonymous poster hash: 5bc71...bda

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde det på nøyaktig samme måte. Vi reiste enkelt og greit tidligere hjem, og måtte tåle mye kritikk fra familie som mente vi skjemte bort ungen. Var visst viktig at barna kunne sove overalt osv.

Litt festlig at de nå alle skryter av hvor flink sønnen vår er til å legge seg og at det er mye lettere å legge han enn de andre barna i familien som ikke har vært nøye på rutinene;-) Det kan selvfølgelig være tilfeldig, men jeg er glad vi heller reiste tidligere hjem og var nøye på rutiner. Det er en kort periode i livet tross alt:-)

Skrevet

... og 07:30 - 08:00 er jo ALT for sent i hverdagene, som det tross alt er flest av. Så mange velger bok å ta mest hensyn til det, selv om det betyr tidlige kvelder. Men som du sier, det er ikke opplest og vedtatt at de må legge seg tidlig, selv om de fleste nok gjør det.Anonymous poster hash: 5bc71...bda

Skjønner ikke hvorfor 7.30-8 er for sent på hverdagene? Jeg har jo uansett ikke noe behov for å stå opp så utrolig tidlig på hverdagene, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal stå opp 5.30 bare fordi det tydeligvis er opplest og vedtatt at det er det man gjør på hverdager? :klo:

• Liker 3
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor 7.30-8 er for sent på hverdagene? Jeg har jo uansett ikke noe behov for å stå opp så utrolig tidlig på hverdagene, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal stå opp 5.30 bare fordi det tydeligvis er opplest og vedtatt at det er det man gjør på hverdager? :klo:

For de av oss som må levere i barnehage 7.30 må barnet opp før 7.30-8.00. :rolleyes:

Dessuten, hvem snakker om å vende barnet til å stå opp 5.30? Her har ungen selv valgt å våkne et sted mellom 5 og 6 (tidligere var det så ille som 4.30, uten at noen av forsøkene på å få ungen til å sovne igjen fungerte). Trøtt blir ungen til samme tid og.

Vi HAR forsøkt å forskyve leggetiden, men det resulterer i dagevis med kluss. Selv da vi i sommer forsøkte å forskyve døgnrytmen med et par timer over to uker, forandret ingenting seg (annet enn at ungen sov dårligere og til og med våknet tidligere enn normalt).

Enkelte unger er totalt avhengig av rutinene sine. Det gjør det vanskelig med avbrekk fra "normalen", men det går jo over når de blir litt større. Enn så lenge må vi avveie om det er verdt at ungen får en eller flere dårlige netter hvis vi drar hjem senere, eller om vi bare lar være. Som regel er det ikke verdt det.

Men det er tydeligvis veldig vanskelig å fatte for de som ikke har hatt veldig rutinebundne unger.

• Liker 3
Skrevet

For de av oss som må levere i barnehage 7.30 må barnet opp før 7.30-8.00. :rolleyes: Dessuten, hvem snakker om å vende barnet til å stå opp 5.30? Her har ungen selv valgt å våkne et sted mellom 5 og 6 (tidligere var det så ille som 4.30, uten at noen av forsøkene på å få ungen til å sovne igjen fungerte). Trøtt blir ungen til samme tid og. Vi HAR forsøkt å forskyve leggetiden, men det resulterer i dagevis med kluss. Selv da vi i sommer forsøkte å forskyve døgnrytmen med et par timer over to uker, forandret ingenting seg (annet enn at ungen sov dårligere og til og med våknet tidligere enn normalt). Enkelte unger er totalt avhengig av rutinene sine. Det gjør det vanskelig med avbrekk fra "normalen", men det går jo over når de blir litt større. Enn så lenge må vi avveie om det er verdt at ungen får en eller flere dårlige netter hvis vi drar hjem senere, eller om vi bare lar være. Som regel er det ikke verdt det. Men det er tydeligvis veldig vanskelig å fatte for de som ikke har hatt veldig rutinebundne unger. Anonymous poster hash: c394b...84c

De er jo avhengige av rutinene sine fordi dere har gjort dem sånn :roll: Hvis dere hadde vent barna til å legges i vogna når man var på besøk, noen ganger legges senere, noen ganger med en litt annen leggerutine osv fra de var helt små, så hadde de jo ikke vært så totalt avhengige av å ha det fullstendig identisk hver gang de skal legge seg...!

• Liker 2
Skrevet

De er jo avhengige av rutinene sine fordi dere har gjort dem sånn :roll: Hvis dere hadde vent barna til å legges i vogna når man var på besøk, noen ganger legges senere, noen ganger med en litt annen leggerutine osv fra de var helt små, så hadde de jo ikke vært så totalt avhengige av å ha det fullstendig identisk hver gang de skal legge seg...!

Nå kan jeg jo bare snakke for meg og mine, men så svart/hvit er det vertfall ikke hos oss.

Lillemann her kan godt sovne i vogna under feks. selskap, men sover veldig lett og våkner når han blir flyttet på og hele natten bli ødelagt.

Og en annen ting er at jo senere gutten vår legger seg, dess tidligere våkner han.

• Liker 3
Skrevet

Nå kan jeg jo bare snakke for meg og mine, men så svart/hvit er det vertfall ikke hos oss.

Lillemann her kan godt sovne i vogna under feks. selskap, men sover veldig lett og våkner når han blir flyttet på og hele natten bli ødelagt.

Og en annen ting er at jo senere gutten vår legger seg, dess tidligere våkner han.

Hehe ok, if you say so :ler: Da var det jo enda godt at akkurat han ikke ble født inn i en afrikansk familie med 12 barn, der han bare blir hengt i sjal på mammaen sin hele dagen og må tilpasse seg resten av familiens behov og gjøremål, da ;)

Skrevet

SIgnerer duja, det er faktisk ikke SÅ svart/hvitt. Vår sovner også fint i vogna, men sover ikke fint videre der, og våkner om ungen flyttes på.

Og jeg nekter å tro at vi er de eneste som har en unge som våkner tidligere jo senere ungen sovner.

• Liker 1
Skrevet

Hehe ok, if you say so :ler: Da var det jo enda godt at akkurat han ikke ble født inn i en afrikansk familie med 12 barn, der han bare blir hengt i sjal på mammaen sin hele dagen og må tilpasse seg resten av familiens behov og gjøremål, da ;)Anonymous poster hash: 8737d...f8e

Ja, for det er så sunt å få behovene sine oversett inntil man blir apatisk og slutter å skrike?

Anonymous poster hash: bb83c...d56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...