bella_ Skrevet 25. september 2013 #1 Skrevet 25. september 2013 Jeg vil gjerne ta opp et tema jeg føler at ingen gjør. Det er så mye snakk om usunne forbilder, alt for mye kroppspress og for tynne modeller. "Det er jo ikke noe fint å være et beinrangel", "Hun har jo ikke former", "Hun har anoreksia", "Gutter vil ha jenter med former" er kommentarer jeg hører hele tiden. Jeg kan være helt enig i at dagens samfunn pepres med tynne forbilder. Men jeg er lei av at tynne mennesker blir rakket ned på, bare fordi de er tynne. For litt siden leste jeg en artikkel om at Victorias Secret-modellene er dårlige forbilder, fordi de ikke viser hvordan en ordentlig kvinnekropp skal se ut. Hvorfor føler folk at det er greit å si slikt om andre mennesker bare fordi de er tynne? Hadde noen sagt det samme om en person som var overvektig hadde det blitt slått ned på med en gang. Jeg har selv høy forbrenning. Jeg spiser nok mat, og har trent styrke i flere år for å gå opp i vekt. På ungdomskolen gikk det rykter om at jeg hadde anoreksia. Folk har tatt rundt armene mine og sagt: "Herreguuud så tynn du er!". Akkurat som om det var fritt fram å kommentere kroppen min bare fordi jeg var tynn. Jeg synes det er dumt at det å være tynn forbindes med å ha et usunt forhold til kropp og kosthold. Det går faktisk an å være tynn og samtidig være sunn. Jeg vil gjerne høre andres tanker om dette :-) 14
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #2 Skrevet 25. september 2013 Hei, jeg er også ekstremt tynn og høy. Skulle selv tro jeg hadde et skilt i pannen der det sto " Fritt for å kommentere kroppen min." Jeg blir så irritert over folk som slenger dritt til folk som er så tynn, selv sitter jeg bare i klassen og får kommentarer over at armen min er for tynn. Får jo høre fra folk at det er positivt, men jeg tar det jo negativt, om de ikke kommenterer kroppen til overvektige, hvorfor kommentere kroppen til undervektige? Tror det sitter mye sjalusi i det de sier, får flere ganger lyst og slenge noe tilbake i kjeften dems(men jeg prøver å la være å synke ned på samme nivå som dem) Synes ikke modeller burde anklages for å være grunnen, det finnes jo all slags mulig modellyrker. Victoria Secret er heller ikke de tynneste modellene, de er ikke for tynne. Og alt folk skal si at de har anoreksi og alt mulig bullshit at de oppfordrer folk til det, er mildt sagt helt på tryne. Anonymous poster hash: 7824e...362 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #3 Skrevet 25. september 2013 Jeg synes ikke det er stygt å være tynn. Synes folk skal slutte å snakke stygt om andre mennesker sin kropp, det spiller da vel ingen rolle for folk om jeg er tynn, tjukk eller midt i mellom. Anonymous poster hash: 999bf...39e 2
Serpica Skrevet 25. september 2013 #4 Skrevet 25. september 2013 Ja, det er veldig mange lubne/tjukke som bruker disse argumentene. De rakker ned på andre for å føle seg bedre selv... Det går an å ha former uten å være feit! De fleste som er tynne er det uten å være i nærheten av å være så tynne som supermodellene på catwalken. Min erfaring er at veldig mange menn foretrekker slanke damer. Jeg har vært tynn hele livet og jeg ble alltid kritisert og kommentert oppgjennom oppveksten. Det var liksom greit å kalle meg stankelbein, skjelett eller be meg spise..?! Gikk aldri i badedrakt i tenårene fordi jeg i årevis hadde blitt fortalt at det var noe galt med meg. Da jeg ble eldre forandret plutselig alt seg. Da var jeg plutselig bra nok, og hadde blitt slank men MED former. Og da er jeg plutselig verdt noe. Og de som før hadde kalt meg stygg ville ha meg. Overfladisk syk verden.. Skulle ønske dette kropps og utseendehysteriet tok slutt. 10
Serpica Skrevet 25. september 2013 #5 Skrevet 25. september 2013 Folk som i fullt alvor mener de har rett til å sitte og bedømme andre sin kropp og hvordan den burde være kan dra seg til H...... 4
Rosewood Skrevet 25. september 2013 #6 Skrevet 25. september 2013 Jeg synes folk skal holde meningene om andres kropper for seg selv jeg. Tynn eller tykk 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #7 Skrevet 25. september 2013 Normen i dag er å være i øvre del av normalvektig BMI. Folk blir generelt tykkere og tykkere. Så de som fremdeles er tynne i dag skiller seg kanskje litt mer ut, tiltrekker seg litt mer oppmerksomhet, og dermed også sannsynligvis en del sjalusi. Synes folk, spesielt her i landet, er generelt elendige på normal folkeskikk og høflighet. Det er trist at det regnes som askeptabelt å komme med kritikk og negative kommentarer om folks kropper, bare fordi de avviker fra normen på en eller annen måte. Man kan si det er naturlig for flokkdyr å reagere på individer som skiller seg ut, men for mennesker, som jo også styres av kulturelle aspekter og empati, holder åpenbart ikke dette. Må innrømme at jeg selv veldig gjerne skulle vært "naturlig tynn", så jeg er kanskje blant de misunnelige selv. Men det kunne aldri falt meg inn å komme med negative kommentarer til andre, når de ikke har gjort meg noe som helst... Forestiller meg at man må være rimelig følelsesmessig avstumpet, eller meget dårlig oppdratt, for å gjøre slikt. At Victorias Secret-modellene er dårlige forbilder pga vekten alene, er kanske en (u)sannhet med modifikasjoner. Men det er ikke til å komme fra at disse modellene trener hardere og spiser mindre enn hva de fleste unge jenter bør/kan, så de er definitivt forbilder man må anstrenge seg temmelig hardt for å komme inærheten av. Streben etter å oppnå lik kropp som disse forbildene, tipper for mange lett over til å bli usunt fokusert på kropp og mat. Å bli tynn for de av oss som ikke er det "fra naturens side", er nemlig langt fra lett. Videre er det den sinnsyke Photoshoppingen som kommer i tillegg, som gjør at de ser ut som urealistisk feilfrie glansbilder, men det gjelder jo alle modeller uansett størrelse, så det blir en annen sak... Anonymous poster hash: cced8...1bc 7
Gjest navnelapp Skrevet 25. september 2013 #8 Skrevet 25. september 2013 Ei dame eg møtte lærte meg eit smart uttrykk: Å sette tann for tunge. Ein treng ikkje seie alt ein tenker, eller kommentere alt ein ser. Det er utruleg uforskamma å kommentere andres kropp på ein negativ måte. 2
typewriter Skrevet 25. september 2013 #9 Skrevet 25. september 2013 Det er bare et argument for å få tjukkaser til å føle seg bedre. Overvekt er stygt og et helseproblem. 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #10 Skrevet 25. september 2013 Jeg vet at jeg har sagt noe lignende til noen venninner av meg som er tynne, men jeg mener det ikke slemt. Jeg er bare døds-misunnelig på den slanke, fine kroppen!.. Anonymous poster hash: 43393...b96 2
Gjest BabyBlue Skrevet 25. september 2013 #11 Skrevet 25. september 2013 Selvsagt er det ikke stygt å være tynn når halvparten av alle "hjelp meg!" innlegg på kg handler om at folk ikke klarer å gå ned i vekt.
cocoon Skrevet 25. september 2013 #12 Skrevet 25. september 2013 Ja, jeg har også fått mange slike kommentarer, og får det fortsatt (!) av "venner", som sier at jeg burde legge på meg. Blir veldig irritert på folk som tror meningen deres betyr alt...
Sugerøret Skrevet 25. september 2013 #13 Skrevet 25. september 2013 Det er bare et argument for å få tjukkaser til å føle seg bedre. Overvekt er stygt og et helseproblem. Hvorfor er det greit å kalle folk for "tjukkaser" ? Nå er vel de som sliter med SP og som må innlegges et helseproblem vel? Hvem går rundt og slenger ut kommentarer om andres utseende på den måten? Det er da fanken meg ufint 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #14 Skrevet 25. september 2013 Jeg vet at jeg har sagt noe lignende til noen venninner av meg som er tynne, men jeg mener det ikke slemt. Jeg er bare døds-misunnelig på den slanke, fine kroppen!.. Anonymous poster hash: 43393...b96 Kan du ikke heller da si "wow for en flott kropp du har" i stedenfor "fyyyy søren du er så tynn ass". Anonymous poster hash: 7a278...427 2
typewriter Skrevet 25. september 2013 #15 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor er det greit å kalle folk for "tjukkaser" ? Nå er vel de som sliter med SP og som må innlegges et helseproblem vel? Hvem går rundt og slenger ut kommentarer om andres utseende på den måten? Det er da fanken meg ufint Hvorfor er det ugreit? Er sannheten for vond? Jeg gidder ærlig talt ikke å ramse opp helseproblemer knyttet til fedme for deg 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #16 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor er det ugreit? Er sannheten for vond? Jeg gidder ærlig talt ikke å ramse opp helseproblemer knyttet til fedme for deg Anser du det som din rett å gi kallenavn til alle som lever mindre sunt enn deg selv? Ifølge den logikken der er det altså ok å gi folk barnslige kallenavn, fordi det er helseproblemer knyttet til deres livsstil. Kanskje du bare skal skaffe deg litt folkeskikk, og kutte ut usaklighetene full stop? Du er jo ikke noe bedre enn de folka TS sikter til selv... Skjønner ikke hvorfor enkelte bare "må" angripe andre individer/folkegrupper. Har dere virkelig så mye sinne i dere? Stakkars.. Anonymous poster hash: cced8...1bc 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #17 Skrevet 25. september 2013 Selvsagt er det ikke stygt å være tynn når halvparten av alle "hjelp meg!" innlegg på kg handler om at folk ikke klarer å gå ned i vekt. Hvorfor slenges det ut så mange kommentarer overalt da om at mannfolk egentlig bare liker kvinner med kjøtt på kroppen og former, fordi det er så mye mer kvinnelig og naturlig? Er det bare sagt av sjalusi da? Anonymous poster hash: 40f23...d4d 4
Sugerøret Skrevet 25. september 2013 #18 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor er det ugreit? Er sannheten for vond? Jeg gidder ærlig talt ikke å ramse opp helseproblemer knyttet til fedme for deg Så sinna du høres ut. Jeg bemerker at du synes det er ille at folk kaller "tynne" for diverse ord,mens du selv bruker kallenavn på overvektige. Ser du ikke at det skurrer? Jeg vet mye om både overvekt og undervekt.Så "leksjonen" din er jeg ikke interissert i.Det var din ordbruk jeg hang meg opp i. Det er vel ikke OK å kalle overvektige folk stygge ord ,på lik linje som de som sliter med undervekt. Makan 7
Sugerøret Skrevet 25. september 2013 #19 Skrevet 25. september 2013 Anser du det som din rett å gi kallenavn til alle som lever mindre sunt enn deg selv? Ifølge den logikken der er det altså ok å gi folk barnslige kallenavn, fordi det er helseproblemer knyttet til deres livsstil. Kanskje du bare skal skaffe deg litt folkeskikk, og kutte ut usaklighetene full stop? Du er jo ikke noe bedre enn de folka TS sikter til selv... Skjønner ikke hvorfor enkelte bare "må" angripe andre individer/folkegrupper. Har dere virkelig så mye sinne i dere? Stakkars.. Anonymous poster hash: cced8...1bc Du fikk forklart hva jeg hadde problemer med. Flott innlegg
Gjest BabyBlue Skrevet 25. september 2013 #20 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor slenges det ut så mange kommentarer overalt da om at mannfolk egentlig bare liker kvinner med kjøtt på kroppen og former, fordi det er så mye mer kvinnelig og naturlig? Er det bare sagt av sjalusi da? Anonymous poster hash: 40f23...d4d En sunn kropp er en fin kropp. En sunn kropp er sjelden 20 kg overvektig (eller 20 kg undervektig for den saks skyld...). Biologisk sett er vi instinktivt tiltrukket av sunne, proposjonerte kropper. Folk føler seg truet av folk som er mer attraktive enn det de er fordi det kan ødelegge deres sjanse til å videreføre sine gener... Så ja, er nok litt det at folk er sjalu, selv om det ikke er lov å bruke det ordet på kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå