Gå til innhold

Halsbånd til katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en voksen hannkatt (utekatt) som jeg overtok av min mor. Han er 6-7 år gammel. Jeg måtte flytte til et nytt sted på grunn av jobb, som forøvrig er et veldig rolig og fint sted med masse natur, og det ser ut som katten har slått seg til ro. Problemet er at det kommer en del turister til dette området, og ikke alle turister ser på katter som nusselige og søte. Jeg har hørt at noen av turistene tror at katten min er en villkatt, og derfor prøver å skremme han vekk og er slemme mot han. Han har nå begynt å bli veldig rett for mennesker som ikke tilhører nær familie, og det er veldig synd. Han er chippet og kastrert, men man kan ikke direkte se på katten at han er eid av noen. Derfor vurderer jeg å kjøpe halsbånd til han, slik at man i det minste ser at noen eier ham. Om det ikke funker, må jeg nesten finne et sted å bo litt lengre unna turistene.

Jeg bare lurer på generelle ting om halsbånd, som f.eks. om man kan vende en voksen katt til halsbånd - er det en god idé? Jeg lurer også på hvor stramt det skal være, og om det kan sette seg fast i ting?



Anonymous poster hash: 51844...6f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får halsbånd som faller av om han setter seg fast. Mye sikrere. Det går fint an å vende en voksen katt til halsbånd. Ha det løst på bare.

De turistene kan du jo sette i løpestreng når du først er i gang. Man er ikke slem med en katt bare fordi de tror det er en villkatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får halsbånd som faller av om han setter seg fast. Mye sikrere. Det går fint an å vende en voksen katt til halsbånd. Ha det løst på bare.

De turistene kan du jo sette i løpestreng når du først er i gang. Man er ikke slem med en katt bare fordi de tror det er en villkatt.

Takk for tips, jeg skal se om jeg finner et slikt halsbånd :laugh: . Jeg har gitt mange turister en ramsalt skjennepreken når jeg fersker de i å være slem mot pusen min.

Anonymous poster hash: 51844...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt med strikk som vi lar sitte ganske løst da vi kjenner noen som opplevde at halsbåndet ikke løste seg ut, og de fant katten kvelt. Med strikk klarer de å vri seg ut, eller det glir av om de blir hengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker halsbånd på pusene, blant annet av de årsakene TS nevner. Men også fordi vi gjerne vil ha beskjed dersom noe galt skulle skje.

Jeg kjøpte i en nettbutikk, og halsbåndene har både strikk + en "cat-safe" lås, dvs. hvis du trekker litt hardt i halsbåndet løsner det. Men det er i tillegg ca 5 cm med strikk (hvis låsen skulle svikte). Og refleks. Halsbåndet sitter ganske løst rundt halsen på pus. Du må nok regne med litt protester i starten, men vår erfaring er at katter fort venner seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...