VesleBråka Skrevet 5. mai 2004 #21 Del Skrevet 5. mai 2004 Og fjernsynsapparatet er fremdeles på prøvetid i Norge ?? Ta ikke alle juridiske definisjoner og lover på ordet. Hvorfor ikke det? Straffeloven ble jo skjerpet/utvidet for å ta med disse tilfellene også. Uønsket samleie ER voldtekt, uansett om man ikke blir banket opp først! Jeg synes dine holdninger er litt skremmende her! Jeg er enig i utvidelsen, jeg forstår det slik at du er uenig. Eksemplet over synes jeg helt klart er et overgrep. Hvorfor er det ikke voldtekt hvis en sovende kvinne blir hatt samleie med? Tenker du på at et overgrep har lavere strafferamme enn voldtekt, og at det ikke er så farlig om mannen slumpet til å få penisen sin inn i kvinnen, et samleie til eller fra er ikke så farlig? Jeg tror den juridiske definisjonen er noe påvirket av det å bevare alvoret i hendelsene, da slike saker er noe som må slåes hardt ned på. Det må slås hardt ned på nettopp fordi det er voldtekt. Alvoret i hendelsen er der allerede, men ved å nevne dette spesielt i straffeloven under voldtekt, presiserer man hvor skylden ligger i slike situasjoner. Dvs. det er ikke kvinnen som har gjort feil ved å sovne på fest, men mannen som har gått over alle grenser for anstendig adferd. Jeg mener ikke å si at rettsapparatets definisjon ikke er reflektert og sofistikert bygd. Men jeg tror nok den er en smule modifisert for å best passe straffemønsteret. At straffeloven er modifisert for å passe hvilket straffemønster? Det høres nesten ut som at du synes voldtektsparagrafen favner for vidt for å være grei.. Ja, men her setter du sitatet inn i feil sammenheng. Stefansens uttalelse går på at kvinner ikke er seg bevisst hva som er voldtekt, at de har et snevrere syn på hva andre har lov å gjøre mot dem enn hva straffeloven sier. Det er bl.a. vanskelig for kvinner å erkjenne at de har blitt voldtatt av noen de er glad i, som livspartneren osv. På samme måte som at du har et smalere syn på hva som er voldtekt enn hva som faktisk defineres som voldtekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2004 #22 Del Skrevet 5. mai 2004 Flott innlegg Veslebråka!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 5. mai 2004 #23 Del Skrevet 5. mai 2004 Stefansens uttalelse går på at kvinner ikke er seg bevisst hva som er voldtekt' date=' at de har et snevrere syn på hva andre har lov å gjøre mot dem enn hva straffeloven sier. [/quote'] Hans uttalelse går på at kvinners definisjon differerer fra den juridiske. Den juridiske definisjonen, som tidligere nevnt, er nok modifisert til å best beskytte ofrene. Med andre ord så synes jeg ikke den juridiske definisjonen er objektiv nok til å taes med i en "real life definition". Altså, den akademiske. Men kanskje vi bare skal la dette ligge? Du definerer det i henhold til den juridiske definisjonen, mens holder en mer nøytral og teoretisk definisjon. End of story? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki1971 Skrevet 6. mai 2004 #24 Del Skrevet 6. mai 2004 Det er alt for lave straffer for å ødelegge et annet menneskes liv på den måten! :evil: Det burde vært like strafferammer for voldtekt/incest som for drap, syns jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #25 Del Skrevet 6. mai 2004 En annen viktig ting å merke seg er politiets manglende ressurser. Jeg har selv blitt utsatt for grov vold som trengte legebehandling og røntgen. Jeg får behandling hos psykolog for dette. Anmeldte mishandlingen for 5 uker siden. Politiet har ennå ikke hatt tid til å etterforske saken. Ventetiden skaper usikkerhet og angst. Dette er en ekstra belastning. Legemsbeskadigelse har en strafferamme på 3 år. I teorien. I praksis blir straffen mye lavere. Personen som utførte voldshandlingene trenger først og fremst behandling. Han er psykisk syk og kan utføre nye voldshandlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. mai 2004 #26 Del Skrevet 6. mai 2004 Det er alt for lave straffer for å ødelegge et annet menneskes liv på den måten! :evil: Det burde vært like strafferammer for voldtekt/incest som for drap' date=' syns jeg![/quote'] Det er det også..... Les straffelovens § 192 og 195 http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #27 Del Skrevet 6. mai 2004 Hans uttalelse går på at kvinners definisjon differerer fra den juridiske. Jepp, kvinner er seg ikke bevisst på hva som faktisk er voldtekt. De har større aksept for dårlig behandling enn de trenger å ha, er ikke klare nok på å trekke grenser. Likedan er det mange menn som ikke er seg bevisst på hva som faktisk er voldtekt (kanskje du også). Det er derfor det finnes så mye skjult voldtekt, hvor gjerningsmann er livspartner eller noen man kjenner godt. Det er en bra dørstokkmil for å anmelde da. Da er det bedre at menn blir mer bevisst på å holde seg godt innenfor det akseptable (enn at kvinner må anmelde seg til rettigheter), noe loven prøver si ganske direkte. Den juridiske definisjonen, som tidligere nevnt, er nok modifisert til å best beskytte ofrene. Med andre ord så synes jeg ikke den juridiske definisjonen er objektiv nok til å taes med i en "real life definition". Du definerer det i henhold til den juridiske definisjonen, mens holder en mer nøytral og teoretisk definisjon. Det høres ut som du prater fra langt inne i ammetåka her.. Jeg skjønner virkelig ikke hva du prøver å si når du sier at den juridiske definisjonen er modifisert til å beskytte ofrene (??) eller at jeg holder meg strengt til den juridiske definisjonen, mens du er mer nøytral og teoretisk (??). Kan du ikke bruke klarere og mer direkte språk når du hevder ditt standpunkt så jeg skjønner hva du mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 6. mai 2004 #28 Del Skrevet 6. mai 2004 Meg over.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #29 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg har opplevd to ulike typer seksuelle overgrep. Var på ferie i Ayia Napa da jeg var i tenårene. Ble med en type til en bar han jobbet. Han spanderte en drink. Bare en altså. Ble skikkelig dårlig. Svimmel, ustø, trøtt og uvel. Han kjørte meg til hotellet og fikk meg til sengs. Jeg trodde vel bare han var hjelpsom. Hvis jeg i det hele tatt klarte å tenke på annet enn å sove. Han voldtok meg. Jeg klarte ikke å gjøre motstand. Han smittet meg med gonore, men heldigvis ble jeg ikke smittet av alvorligere kjønnssykdommer. Fikk beskjed om at det hadde ingen hensikt å anmelde det. Min eks mann mishandlet meg hvis jeg ikke ville ha sex. Noen ganger hadde vi sex fordi jeg var redd for å bli mishandlet hvis jeg sa at jeg heller ville sove. Det tolket han som en avvisning. Jeg følte faktisk dette som et større overgrep enn voldtekten i syden. Disse overgrepene er mye vanskeligere å legge bak seg. Det som er ekstra vondt nå i ettertid er at barna også ble påvirket av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki1971 Skrevet 6. mai 2004 #30 Del Skrevet 6. mai 2004 ok, mulig det er det, men da burde de blitt brukt i grusomme tilfeller også. Syns det er horribelt når jeg hører om fedre som har misbrukt barn på 3 år f.eks. også får de kanskje 2 år i fengsel - det ligner jo ingenting! :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 6. mai 2004 #31 Del Skrevet 6. mai 2004 ok, mulig det er det, men da burde de blitt brukt i grusomme tilfeller også. Syns det er horribelt når jeg hører om fedre som har misbrukt barn på 3 år f.eks. også får de kanskje 2 år i fengsel - det ligner jo ingenting! :-? Bevis på at forgripere har det altfor lett her i Norge...desverre Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 6. mai 2004 #32 Del Skrevet 6. mai 2004 Kan du ikke bruke klarere og mer direkte språk når du hevder ditt standpunkt så jeg skjønner hva du mener? Ok, i layman's terms. Du er en dust, jeg er en sopp. Jeg ser virkelig ikke at denne diskusjonen går noen sted. Agree to disagree? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 6. mai 2004 #33 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg har diskutert Norges strafferammer for seksualforbrytelser til det kjedsommelige med venner og bekjente og har bare en ting å si: F-o-r-k-a-s-t-e-l-i-g Nettopp det er grunnen til at jeg ville vært troende til å ta loven i egne hensynsløse hender hvis mitt barn eller noen jeg var veldig glad i ble rammet av noe slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 7. mai 2004 #34 Del Skrevet 7. mai 2004 Ok, i layman's terms. Du er en dust, jeg er en sopp. Jeg ser virkelig ikke at denne diskusjonen går noen sted. Agree to disagree? Jeg synes det er interessant å diskutere dette temaet, jeg skjønner bare ikke hva du prøver å si. Derfor vet jeg heller ikke hva vi evt. er uenige om.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. mai 2004 #35 Del Skrevet 8. mai 2004 Jeg har diskutert Norges strafferammer for seksualforbrytelser til det kjedsommelige med venner og bekjente og har bare en ting å si: F-o-r-k-a-s-t-e-l-i-g Som sagt er det en strafferamme på 21 år. Er du misfornøyd med dette, eller er du misfornøy med hvordan strafferammene praktiseres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 10. mai 2004 #36 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg er misfornøyd med hvordan strafferammene praktiseres for seksuell vold. Jeg synes de gir alt for lite i de aller fleste tilfeller, også når det er forbrytere som gjentar og gjentar, så får de seg noen måneder med pallespikring. Jeg synes straffene burde bli hardere så man understreker overfor samfunnet at slik adferd tolereres IKKE (dette gjelder spesielt overgrep mot barn, både incest og voldtekt og tukling). Idag tror jeg mange tenker at det er ikke så farlig, det er syting hvis offeret tar på vei etterpå, sjansen for å bli tatt er minimal, og hvis de blir dømt så er straffen uansett minimal. Jeg synes de burde teste ut tvang i adferdsbehandling på samme måte som fengsel er tvang. Der kan forskjellige metoder brukes, f.eks at de blir idømt bevaringsdom og kun har sjanse til løslatelse hvis de gjennomfører program x,z og y med åpent sinn og innsatsvilje. Altså, at de jobber for å forstå at det de gjør er galt, og at de legger ned innsats i å endre seg. Andre løsninger har vi diskutert før, som kjemisk kastrering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BREKKA LILL Skrevet 14. mai 2004 #37 Del Skrevet 14. mai 2004 Jeg vil gjerne sende deg et svar, fordi jeg har blitt voldtatt - flere ganger. Grunnen har ofte vært at jeg har vært redd og full. Første gangen var bestefar - ikke min skyld - jeg var et barn. De neste gangene var jeg jeg full hver eneste gang og trodde at det var slik "det skulle være" med sex.. Ektemannen voldtok meg nesten hver natt / morgen. Den siste gangen jeg ble voldtatt var hjemme i mit hjem, av mannen til ei venninne - det ble gjort i ondskap - mener jeg. En annen tok livet sitt etterpå.. Alt dette mener jeg var voldtekt... men jeg vet at de fleste av disse mener det motsatte... Før man kan prate om strafferammer og voldtekt, må man definere HVA som er voldtekt. Dommstoler har et annet syn på hva som er vold / voldtekt enn det bl.a. jeg har. Så lenge man strides om hva voldtekt egentlig er, kommer man ingen vei. Full dame? = hun har skyld Utfordrende klær? = hun har skyld Venn med voldtekstforbryter = hennes skyld "Mannen" hennes = hun har skyld På fest = hun har skyld. jeg kan ramse opp flere slike, men det tar bare mye plass.. Voldtekt er å tvinge seg på et menneske uten at det vil det. Det gjelder både fysisk og psykisk.. En annen person / system tvinger en annen person / system til å gå med på det han / hun vil.. Sekstrakasering og annen trakasering er også en form for voldtekt, hvis man ser det på den måten. Jeg anmeldte bare en av dem, fordi jeg var edru og følte og føler ingen skyld for det som skjedde - episoden hjemme. Saken ble henlagt på bevisets stilling. det betyr at de trodde han.. Det at de tror mannen før de tror damen, er også et tegn på hvorfor voldtekter ikke blir sett på som seriøst. "Jeg trodde hun ville" "Hun var ikke så full" "Hun sa hun ville" eller det som kanskje er mest vanlig "Hun var med på det" og " vi hadde ikke seksuell samvær, hun lyger" Domstolene tror mer på en mann, sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 14. mai 2004 #38 Del Skrevet 14. mai 2004 Jeg anmeldte bare en av dem, fordi jeg var edru og følte og føler ingen skyld for det som skjedde - episoden hjemme. Saken ble henlagt på bevisets stilling. det betyr at de trodde han.. Trist historie du har. Vil bare fortelle deg at det ikke betyr at de trodde han. Det betyr at de ikke mener de hadde bevis nok til å få dømt han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2004 #39 Del Skrevet 18. mai 2004 Takk for svaret ditt, nei, det betyr ikke at de trodde han mer enn meg... jeg vet at folk på dette stedet kok over sjokket og mange av de jeg har pratet med sier at de tror meg. Inkludert lensmann på stedet.. Problemet er at systemet tror mer på en mann enn en kvinne... Trist? ja, det var det i begynnelsen, men nå har jeg kommet meg videre og kjemper tilbake til "livet" slik at jeg kan begynne å leve igjen og ikke bare eksistere.. Nå er det "sinna meg" og "de knekker ikke meg" tanker som styrer.. Jeg ville bare lufte mine tanker ang voldtekt, siden det var et tema her inne. Så lenge folk er uenige om hav som er hva i bl.a. voldtekt, kommer man ikke langt - egentlig..-s- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 18. mai 2004 #40 Del Skrevet 18. mai 2004 Husk at det er ikke nok at kvinnen blir trodd, man må også ha fellende bevis for å kunne låse inn et menneske. Bevisbyrden ligger på den fornærmede, hovedgrunnen til at så få blir dømt for voldtekt her i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå