Gå til innhold

"Jeg vet"..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg viste ikke at det var ukorrekt å si "jeg vet".
For meg kommer det helt naturlig frem.

Endret av Lilac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg viste ikke at det var ukorrekt å si "jeg vet".

For meg kommer det helt naturlig frem.

Det er vel ikke ukorrekt, men virker ufullstendig, synes jeg. Mangler et "det", jeg vet det, det vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos de unge: det irriterer så veldig når jenter kommenterer hverandres bilder med "fine" og "fineste"! Hvem i helsike prater sånn?!

Det verste er når damer på 50 år skriver: "finesteeee snuppa mi" på bildene til sin tenåringsdatter. Urghh!

Anonymous poster hash: 3bf37...89f

Fineste "sett-inn-navn-her"søta <3<3<3

Det er ille, men ikke på langt nær så irriterende som "Gledes!!". "Skal på fest i kveld, gleeeedes!! <3<3"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier de unge "jeg vet" istedenfor "jeg vet det"? Det høres helt feil ut. Hvor kommer dette fra?

Anonymous poster hash: d132c...97b

Hvorfor spør de eldre så dumme spørsmål?

Anonymous poster hash: 4b4d1...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor spør de eldre så dumme spørsmål?

Anonymous poster hash: 4b4d1...988

Hvorfor er det et dumt spørsmål? Hvorfor går du utifra at en "eldre" person har stilt dette spørsmålet?

Det heter forresten ikke å spørre et spørsmål. Man stiller et spørsmål.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette husker jeg at jeg begynte å reagere på da jeg var i konfirmasjonsalder (er nå 30). Husker jeg tenkte at det hørtes ut som en uferdig setning. Det er altså ikke bare gamle mennesker som reagerer på det :)

Det er ikke riktig å si "jeg vet" på norsk!!! Hehe :)

Men det er verre når folk sier "hvordan bil er det", "serr", "saklig" osv.

Er nok litt nerd når det gjelder språk :)



Anonymous poster hash: 9d941...91c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Språk er i kontinuerlig endring, og derfor vil den interne grammatikken variere litt mellom generasjonene. Jeg er ganske gammel, og i henhold til min interne grammatikk, må "vite" utfylles med et direkte objekt. "Jeg vet" lyder dermed feil for meg. For yngre generasjoner derimot, er dette helt korrekt språkbruk. Jeg synes for øvrig at denne endringen er helt uproblematisk, for "det" er jo helt betydningstomt her - det står der bare fordi "vite" krever utfylling i form av direkte objekt, og da kan man jo like gjerne skippe det, slik de unge altså nå har begynt å gjøre.

En annen liten endring som skiller de unge fra de godt voksne, gjelder forresten verbet "knuse". For meg må subjektet til dette verbet være den som knuser (jeg knuste ruta), mens unge folk gjerne kan sette det som knuses som subjekt (ruta knuste). Den siste setningen ser merkelig ut for meg, for i henhold til min interne grammatikk må det hete "ruta knustes" eller "ruta ble knust".

Språk er gøy, og en nesten uendelig fascinerende materie. :)

Anonymous poster hash: 9f350...171

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk endrer seg jo hele tiden, og noen ganger er det visse ord som er omtrent "mote" andre ord og uttrykk er nok her for å bli. Leser man en norsk avis for 100 år siden ser man godt hvordan språk endrer seg.

"Jeg vet" er vel mest brukt i talemåte og ikke skriftlig.. Syns ikke det er irriterende, er vel verre med "vet ass"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elseby13

Gledes? Hjelpes, er det noen som skriver det? Takk Gud for at jeg ikke har kommet over "gledeeees!" ennå!

"Å penaaaaa, du er sykt fin daaaaa!"... Grøss... kanskje jeg HAR blitt en gammel grinebiter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke ukorrekt, men virker ufullstendig, synes jeg. Mangler et "det", jeg vet det, det vet jeg.

Jeg kan faktisk finne på å si "vet det" også jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på det som barnespråk, eller o det minste fjortisspråk. Og det har avtatt med årene. Ble sagt hele tiden da vi var barn og tidlig i tenårene, men nå som vi er litt uti i 20-årene har jeg ikke hørt det på årevis.

Anonymous poster hash: 43be1...bb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledes? Hjelpes, er det noen som skriver det? Takk Gud for at jeg ikke har kommet over "gledeeees!" ennå!

"Å penaaaaa, du er sykt fin daaaaa!"... Grøss... kanskje jeg HAR blitt en gammel grinebiter?

Hva er galt med å si "pena", da?

Anonymous poster hash: 426ca...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det et underforstått "jeg" :).

Men for oss som sier "jeg vet" er det underforstått at vi mener "det", hva nå enn "det" er. Har også hør forlk bare si "vet". Skjønner jo betydningen =)

Anonymous poster hash: 83583...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en unødvendig endelse. Hva er 2+2? Jeg vet! Det er nok, det sier alt som må sies, alle forstår hva som menes og å putte på DET bakom er jo egentlig bare bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gidder ikke å henge meg opp i sånt smått, er ingenting å irritere seg over :tunge1:



Anonymous poster hash: 0c38c...588
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan fint finne på å skrive "jeg vet" i f.eks. FB chatten, og da selvsagt muntlig. eller rett og slett bare "vet".

og jeg har ikke vært "fjortiss" på ca 20 år

mens andre ting kan irritere meg også, som pena, eller serr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, syns du pena høres greit ut? Da er vel vakra og nydeliga også ok? Jaja..

Pena er ikke riktig, men de fleste sier det på tull og jeg syns det er tåpelig å reagere på det. De fleste tar seg selv for høytidelig, og det virker, ærlig talt, litt idiotisk å ta sånn på vei på grunn av dette.

Anonymous poster hash: 426ca...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...