Gå til innhold

Accutane/roaccutane

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg vurderer å ta accutane/roaccutane på grunn av kvisene jeg har. Fikk de første kvisene rundt 11-12 års alderen og er nå 15. Jeg er så lei av trynet mitt og alle de stygge merkene og kvisene jeg har/får. Går på Epiduo nå, men den fungerer ikke så veldig. Kan dere som har vært igjennom denne kuren (accutane/roaccutane), være så snille å fortelle meg om deres erfaringer med den? Og er det sånn at disse mørkerøde/brune merkene går bort etterhvert?

Setter veldig stor pris på det :)

takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra en tråd jeg svarte i i forrige uke:

Jeg prøvde denne kuren etter 16 år med kviser og utallige antibiotikakurer.

For meg så ble det mange bivirkninger som betennelser under foten, i halebeinet ++, tørr hud, neseblod, tørre øyne osv. Ikke ble jeg kvitt betennelsene etter kuren heller, og har dem enda 3 år etterpå. Ikke ble jeg kvitt kvisene heller. De er borte på rygg og bryst, men har fremdeles kviser i hodebunn og noen i ansiktet i perioder.

Prismessig er det en dyr kur, både mtp økonomi og kropp. Rent økonomisk brukte jeg vel minst 6k. I tillegg ble jeg sykmeldt i tre uker da jeg ikke kunne gå på den betente foten. Pluss penger på fuktighetskremer, øyedråper og tabletter for munntørrhet.

Ta en alvorlig prat med hudlegen før du begynner på kuren, og vær klar over risikoene:) De fleste slipper unna alt det jeg måtte slite med under og etter kuren, men det er faktisk en risiko for alle de som tar disse tablettene.

Lykke til, uansett hva utfallet blir!

Anonymous poster hash: f7d49...14a
Skrevet

Ja, det tror jeg nok jeg må gjøre. Dette må man tenke godt over. Jeg er usikker til tider men det er som regel det jeg vurderer å prøve ut. Er så redd bivirkningene og er lei meg for at du har endt opp med flere problemer enn du hadde.

Hvor gammel var du når du tok accutane?

Skrevet

Jeg var 29 da jeg begynte på kuren. Da hadde jeg først prøvd to forskjellige typer antibiotika og p-pillen DIane.

Skrevet

Jeg avsluttet en kur i sommer, den koster nesten 900 hver gang du kjøper for en ekstra måned, men du kan få tilbake endel av Helfo når du er ferdig da, det gjorde jeg.

Alle reagerer inviduelt, jeg hadde stiv rygg noen uker da jeg startet, resten av tiden tørre lepper, øyne og nese (neseblod), men var ikke noe problem å leve over.

Hadde slitt med kviser siden jeg var 13, nå er jeg 21 og kvisefri♥

Jeg ville prøvd det hvis de plager deg så mye, snakk med hudlegen din. Får du grusomme bivirkninger så slutter du jo bare, fins vel andre alternativer etter den kuren også.

Skrevet

Dette er kopi av et av mine svar fra en annen tråd om Isotretinoin;

Det er umulig å si hvilken bivikninger en får under kuren, for det varierer fra person til person. Jeg fikk kun tørrere lepper og en sjelden gang litt tørr på øynene om morgenen. Ikke hatt bruk for øyedråper eller tabletter for munntørrhet og brukt minimalt med fuktighetskrem. Eneste jeg trengte litt mer av var leppepomade.

Kapslene er på 20 mg pr stk og prisen pr 20.03-13 er;

30 Kapsler; 257.60

100 kapsler; 758.50

Så kommer legetimene og blodprøver i tillegg.

Skrevet

Heldiggris. Jeg var hos legen i dag og fikk resept på Tetracyclin, fordi fastlegen min mener jeg har mild akne og at det ikke er vits å kontakte hudlege.. :/ håper virkelig denne fungerer. Om ikke, SKAL jeg ha accutane!

Skrevet

Så lenge noe fungerer, bryr jeg meg ikke om hvor mye det koster. Men fikk i dag resept på Tetracyclin, får bare håpe den virker og at jeg blir kvitt kvisene for alltid!

Takk.

Skrevet

Jeg tror du er for ung for Roaccutane. Det er jo helt normalt med kviser i ungdomsstiden.

Anonymous poster hash: a460c...d49
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke ung.. har hørt om 15 åringer som har tatt den. Kommer kanskje litt ann på hvilket land en bor i, men men. Jeg fikk tetracyclin arco, så får bare se hva som skjer videre :)

Skrevet

Du bør prøve Diane før du begynner med Accutane pga bivirkningene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke ung.. har hørt om 15 åringer som har tatt den. Kommer kanskje litt ann på hvilket land en bor i, men men. Jeg fikk tetracyclin arco, så får bare se hva som skjer videre :)

Eh, du er 15 år? Da er du ung enten du vil det eller ei. (kke bare i forhold til Roaccutan, men i forhold til omtrent alt)

Og da vil det være mye vanskeligere å få Roaccutane. Men det er klart det må være individuelle vurderinger. Er du 15 år og ser ut som dette så vil jeg tro du kan får Roaccutane.

Skrevet

Får man kvisene tilbake etter å ha avsluttet kuren?

Skrevet

Noen får kvisene tilbake etter å ha avsluttet en isotretinoinkur ja.

Skrevet

Eh, du er 15 år? Da er du ung enten du vil det eller ei. (kke bare i forhold til Roaccutan, men i forhold til omtrent alt)

Og da vil det være mye vanskeligere å få Roaccutane. Men det er klart det må være individuelle vurderinger. Er du 15 år og ser ut som dette så vil jeg tro du kan får Roaccutane.

Så alvorlig er det heldigvis ikke. Jeg har arket kviseproblemene fra min mor. Hun sleit også med dette på min alder. Hun orøvde mange forskjellige produkter men ingenting fungerte. Når hun nærmet seg 19 år, sier hun at kvisene begynte å forsvinne. Er det da stor sjanse for at det samme vil skje med meg? Nå har hun helt fantastisk nydelig hud og du vil aldri tro at hun noen gang har slitt med alvorlig akne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...