AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #1 Skrevet 24. september 2013 I morgen er vi svært sent hjemme fra aktiviteter og jeg lurer på om jeg skal være lur å lage noe til oss alerede idag som vi kan varme opp i mikro i morgen.. Så, er det noen med tips? Helst litt sunt og ikke for mye raske karbohydrater.. Eks. Enkel grateng av noe slag?? Tips mottas med takk! :-)Anonymous poster hash: 7afed...50c 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #2 Skrevet 24. september 2013 Forresten, jenta er 8 år! :-) Anonymous poster hash: 7afed...50c
Chloe- Skrevet 24. september 2013 #3 Skrevet 24. september 2013 En jente på åtte år kan vel spise "voksenmat"? Jeg ville laget løksuppe, den blir bare enda bedre dagen derpå! Så varmer du bare litt brød med ost på til å dyppe oppi. Eller bare ost for de voksne som vil være carb-frie. 1
skruf Skrevet 24. september 2013 #4 Skrevet 24. september 2013 Jeg testet ei gryte som jeg fant oppskrift på, som var god og kjempeenkel. Kan sikkert lage den kvelden før for å varme opp dagen etter; 1 pakke karbonadedeig 1 tomat 1/2 purreløk 5 gulrøtter 1 hvitløksfedd 2.5dl vann 1/2 grønnsaksbuljongterning Kok vann og grønnsaksbuljongterning i en egen gryte. Stek karbonadedeigen, og ta i raspete gulrøtter, tomat i biter, og purreløk i tynne skiver, samt et opphakket hvitløksfedd. La det surre litt i olje eller smør, tilsett grønnsaksbuljongvannet og småputre i noen minutter. Smak til med salt og pepper. Kan serveres med hva som helst; poteter, fullkornris, pasta, potetmos osv osv. Ellers så kan du lage opp pølsegrateng. Lag gjerne flere i brødformer og frys de til senere bruk (ikke stek de opp først). Da er det bare til å strø på litt ost dagen etter og putte den på 200g til osten er gratinert. Grønnsaksuppe er og veldig godt å varme opp dagen etter. De gangene jeg lager det så lager jeg alltid ei stor gryte sånn at jeg har en restemiddag av det.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #5 Skrevet 24. september 2013 En jente på åtte år kan vel spise "voksenmat"? Jeg ville laget løksuppe, den blir bare enda bedre dagen derpå! Så varmer du bare litt brød med ost på til å dyppe oppi. Eller bare ost for de voksne som vil være carb-frie. Tusen takk for godt tips! Ang. mat så var det kanskje mest ut i fra min egen smak - når jeg ikke behøver å ta hensyn til barn så spiser jeg gjerne mat med mye chili, oliven, hvitløk, mye vegetar ol.. :-) Anonymous poster hash: 7afed...50c
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #6 Skrevet 24. september 2013 Jeg testet ei gryte som jeg fant oppskrift på, som var god og kjempeenkel. Kan sikkert lage den kvelden før for å varme opp dagen etter; 1 pakke karbonadedeig 1 tomat 1/2 purreløk 5 gulrøtter 1 hvitløksfedd 2.5dl vann 1/2 grønnsaksbuljongterning Kok vann og grønnsaksbuljongterning i en egen gryte. Stek karbonadedeigen, og ta i raspete gulrøtter, tomat i biter, og purreløk i tynne skiver, samt et opphakket hvitløksfedd. La det surre litt i olje eller smør, tilsett grønnsaksbuljongvannet og småputre i noen minutter. Smak til med salt og pepper. Kan serveres med hva som helst; poteter, fullkornris, pasta, potetmos osv osv. Ellers så kan du lage opp pølsegrateng. Lag gjerne flere i brødformer og frys de til senere bruk (ikke stek de opp først). Da er det bare til å strø på litt ost dagen etter og putte den på 200g til osten er gratinert. Grønnsaksuppe er og veldig godt å varme opp dagen etter. De gangene jeg lager det så lager jeg alltid ei stor gryte sånn at jeg har en restemiddag av det. Tusen takk for supert og detaljert tips - dette må prøves ut! :-) Anonymous poster hash: 7afed...50c
Gjest chiki Skrevet 24. september 2013 #7 Skrevet 24. september 2013 Mousakka, lapskaus, pølse/skinkegrateng, taco
Veggdyret Skrevet 24. september 2013 #8 Skrevet 24. september 2013 Jeg ville lagd en blomkål- og brokkoligrateng med biter av røkt pølse + ostesaus. Sunt, kjempegodt, veldig enkelt og smaker minst like bra dagen etter. Minimalt med karbohydrater også.
Gjest Propelly Skrevet 24. september 2013 #9 Skrevet 24. september 2013 Skinkegratengen vi bruker å lage mye av her hjemme er super å lage kvelden i forveien! Kok opp makaroni sånn at den ikke er heeelt ferdigkokt, bare nesten. Lag hvit saus; smør/margarin og ha oppi litt mel, spe med melk, og krydre med salt og pepper. La den kjølne litt. Kutt opp skinkebiter (bogskinke er bra), og ønskede grønnsaker. Her bruker vi kun mye brokkoli. Ha alt oppi en ildfast form. Dagen etter tar du bare litt ost på toppen og steker til retten er varm og osten gyllen. :-)
Chloe- Skrevet 24. september 2013 #10 Skrevet 24. september 2013 Jeg ville lagd en blomkål- og brokkoligrateng med biter av røkt pølse + ostesaus. Sunt, kjempegodt, veldig enkelt og smaker minst like bra dagen etter. Minimalt med karbohydrater også. Nydelig! Men husk å oppbevare denne godt forseglet. Kokt blomkål kan sette lukt på andre matvarer.
Furstina Skrevet 25. september 2013 #11 Skrevet 25. september 2013 Jag behöver snabbuppvärmd mat en dag i veckan då vi har aktiviteter hela familjen. Här om veckan tog jag ris från kvällen före, micrade tillsammans med lax och msör. Serverade med römme och majs. Färdigt på 3 minuter! Annars brukar jag ha färdiga matlådor med: Pasta med köttfärssås Köttgryta Fisksoppa Pytt i panna (färdigköpt i frysen som akutmat) Linsgryta Potatismos och falukorv i ugn Majsbiffar eller sesamkroketter (färdiga och frysta, serveras med nudlar) Köttsoppa på burk (bra att ha i skafferiet när allt annat är slut) Strimlad lövbiff med sås på creme fraishe och potatismos eller ris till. Kan serveras med wokade grönsaker (går på 5 minuter att steka upp) Lasagne Moussaka Laxpudding Stekt ris (kan steka gårdagens ris), med grönsaker och stekt strimlad kycklingfilé (färdiglagat och i frysen) (mmm... nu blev jag hungrig) Vanligtvis lagar jag alltid för mycket mat, då vet jag att alla blir mätta och att det går att lägga i matlåda/box i kyl eller frys för de dagar vi har ont om tid. Ibland är det bara extra stekt kött, ibland grytor men det gör det enkelt att göra hemmagjord "snabbmat"
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #12 Skrevet 25. september 2013 Når barna har aktivitetsdag her hos oss, blir det alltid fiskeburger. Altså enellerannen god fiskekake som stekes kjapt og legges i hamburgerbrød (grove, om det har noe å si) med noe grønt til. Kjempelettvint og populært (heldigvis). Anonymous poster hash: 09e04...f99
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå