AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #1 Skrevet 23. september 2013 Så, hva er gøy å se og gjøre i Berlin? Hvilke områder er kulest?Anonymous poster hash: 14cb5...eb6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #2 Skrevet 24. september 2013 Nå er Berlin nokså full av severdigheter fra annen verdenskrig og ting som har med muren å gjøre, så om du er ute etter noe som er gøy å se, er det kanskje ikke stedet å dra. Hvilke områder som er kulest varierer veldig og endrer seg fort. Først var det Prenzlauer Berg, nå har det blitt dritkjedelig, så var det Kreuzberg og Friedrichshain som er en blanding av kult og kjedelig, men først og fremst er proppfull av turister og folk som synes det er stas å bo i Berlin. Neukölln tok over etter Kreuzberg og Friedrichshain, der er det stadig nye steder som popper opp, men også skikkelig etablerte etablissementer og igjen fullt av turister som desperat jakter på det kule og dynamiske Berlin, så alle snakker om Wedding og Moabit nå. I alle bydeler finnes det forskjellige "Kiez" som mener at de er kule og har en spesiell identitet. Om du drar nå, finner du nok en del bra i Neukölln, men om du drar om noen måneder, er det godt mulig at Neukölln har blitt helt ut. Hvis det er virkelig kule ting du er ute etter, så endrer det seg fra uke etter uke. Partylivet i Berlin baserer seg i stor grad på okkuperte områder og hus, så her varierer det mye med hvor politiet eller andre slår til. Det er alltids avstengte industriområder langs elvene og jernbanelinjene, så man må rett og slett følge med på hva folk snakker om eller kikke ut av vinduet når man tar toget. Jeg bodde i Berlin i litt mer enn ett år. I begynnelsen var vår "Kiez" superpopulær, nå er den nokså kjedelig og daff. Sånn rent konkret: Simon-Dach-Straße i Friedrichshain har holdt seg som partygate lenge (men er etter mine begreper et over-hipstrifisert og turistifisert gjesp), og av en eller annen grunn strømmer folk (dvs. mest langtidsturister) til Admiralbrücke i Kreuzberg. Anonymous poster hash: 7381e...3b2 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #3 Skrevet 24. september 2013 Det eneste jeg syntes var verdt å få med seg der, var dyrehagen. Kanskje også museene på museumsøya. Spørs jo hva man er interessert i. Selv er jeg ingen fan av verken shopping, uteliv eller krigshistorie, og da var det lite å gjøre. Anonymous poster hash: 3512f...ce9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #4 Skrevet 24. september 2013 Nå er Berlin nokså full av severdigheter fra annen verdenskrig og ting som har med muren å gjøre, så om du er ute etter noe som er gøy å se, er det kanskje ikke stedet å dra. Hvilke områder som er kulest varierer veldig og endrer seg fort. Først var det Prenzlauer Berg, nå har det blitt dritkjedelig, så var det Kreuzberg og Friedrichshain som er en blanding av kult og kjedelig, men først og fremst er proppfull av turister og folk som synes det er stas å bo i Berlin. Neukölln tok over etter Kreuzberg og Friedrichshain, der er det stadig nye steder som popper opp, men også skikkelig etablerte etablissementer og igjen fullt av turister som desperat jakter på det kule og dynamiske Berlin, så alle snakker om Wedding og Moabit nå. I alle bydeler finnes det forskjellige "Kiez" som mener at de er kule og har en spesiell identitet. Om du drar nå, finner du nok en del bra i Neukölln, men om du drar om noen måneder, er det godt mulig at Neukölln har blitt helt ut. Hvis det er virkelig kule ting du er ute etter, så endrer det seg fra uke etter uke. Partylivet i Berlin baserer seg i stor grad på okkuperte områder og hus, så her varierer det mye med hvor politiet eller andre slår til. Det er alltids avstengte industriområder langs elvene og jernbanelinjene, så man må rett og slett følge med på hva folk snakker om eller kikke ut av vinduet når man tar toget. Jeg bodde i Berlin i litt mer enn ett år. I begynnelsen var vår "Kiez" superpopulær, nå er den nokså kjedelig og daff. Sånn rent konkret: Simon-Dach-Straße i Friedrichshain har holdt seg som partygate lenge (men er etter mine begreper et over-hipstrifisert og turistifisert gjesp), og av en eller annen grunn strømmer folk (dvs. mest langtidsturister) til Admiralbrücke i Kreuzberg. Anonymous poster hash: 7381e...3b2 Tusen takk! Jeg har vært i Berlin før og har sett typiske severdigheter, så vil heller oppleve livet denne gangen. Flotte tips!Anonymous poster hash: 14cb5...eb6
Nephthys Skrevet 24. september 2013 #5 Skrevet 24. september 2013 Museums Insel er et must, i tillegg til Checkpoint Charlie og Fernsehturm. Av kuriositeter vil jeg anbefale Das Klo (en veldig interessant pub) , og om det fremdeles eksisterer: Gruselkammer!
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #6 Skrevet 24. september 2013 Jeg bor i berlin. Moabit og Wedding er fortsatt ikke it! Det er ikke mye å finne på der. For å oppleve berlins kule steder må du dra til Friedrichshain, Neucölln, kreuzberg og Prenzlaueberg (de tre første er mer alternative). Anonymous poster hash: 11114...e4e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #7 Skrevet 24. september 2013 gå på yam, lichtpark, warschawerstrasse, görlizer park, kottbusser tor, schwarzes cafe, wilde renate (club), katerholzig (club) Anonymous poster hash: 11114...e4e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #8 Skrevet 24. september 2013 Nå er Berlin nokså full av severdigheter fra annen verdenskrig og ting som har med muren å gjøre, så om du er ute etter noe som er gøy å se, er det kanskje ikke stedet å dra. Hvilke områder som er kulest varierer veldig og endrer seg fort. Først var det Prenzlauer Berg, nå har det blitt dritkjedelig, så var det Kreuzberg og Friedrichshain som er en blanding av kult og kjedelig, men først og fremst er proppfull av turister og folk som synes det er stas å bo i Berlin. Neukölln tok over etter Kreuzberg og Friedrichshain, der er det stadig nye steder som popper opp, men også skikkelig etablerte etablissementer og igjen fullt av turister som desperat jakter på det kule og dynamiske Berlin, så alle snakker om Wedding og Moabit nå. I alle bydeler finnes det forskjellige "Kiez" som mener at de er kule og har en spesiell identitet. Om du drar nå, finner du nok en del bra i Neukölln, men om du drar om noen måneder, er det godt mulig at Neukölln har blitt helt ut. Hvis det er virkelig kule ting du er ute etter, så endrer det seg fra uke etter uke. Partylivet i Berlin baserer seg i stor grad på okkuperte områder og hus, så her varierer det mye med hvor politiet eller andre slår til. Det er alltids avstengte industriområder langs elvene og jernbanelinjene, så man må rett og slett følge med på hva folk snakker om eller kikke ut av vinduet når man tar toget. Jeg bodde i Berlin i litt mer enn ett år. I begynnelsen var vår "Kiez" superpopulær, nå er den nokså kjedelig og daff. Sånn rent konkret: Simon-Dach-Straße i Friedrichshain har holdt seg som partygate lenge (men er etter mine begreper et over-hipstrifisert og turistifisert gjesp), og av en eller annen grunn strømmer folk (dvs. mest langtidsturister) til Admiralbrücke i Kreuzberg. Anonymous poster hash: 7381e...3b2 Jeg har bodd i Berlin i totalt tre år, den siste perioden var et år fra sommeren 2012 til sommeren 2013. Jeg er ikke enig i alt du skriver her. Ja, Prenzlauer Berg var den første bydelen i tidligere øst som ble hipp og kul, og er vel nå kanskje blitt litt for kul for sitt eget beste- og ja, det er MYE turister der. Men det finnes fortsatt masse bra restauranter og kule, annerledes småbutikker der, så det er absolutt verdt et besøk. Friedrichshain, hvor jeg bodde den siste perioden jeg bodde i Berlin, er også blitt voldsomt populær de senere årene, og det er mye turister der óg, men også masse bra spisesteder, utesteder og shopping. Vil definitivt ikke si at Fr.hain er døllt og ødelagt, og i hvert fall ikke hvis man beveger seg litt unna Simon Dach-Str., spesielt østover. Kreuzberg er jeg ikke like begeistret for som de andre bydelene du nevner, hovedsakelig fordi jeg synes det er mindre å se og gjøre der enn i mange av de andre "kule" bydelene i Berlin. Enig i at Neukölln er up and coming, men det er fortsatt såpass up and coming (= mye mindre "etablert" enn Prenzl'berg og Fr.hain) at det helt klart vil gå noen år før det er helt ut. Også enig i at Moabit og etter hvert også Wedding nok blir nye hippe områder, spesielt siden de ligger så sentralt. Men i de områdene må man jo virkelig vite hvor man skal dra for å oppleve ting, så det er ikke akkurat områder jeg ville ha anbefalt til førstegangsreisende til Berlin. Mine viktigste tips for Berlin er å bo i en av de sentrale bydelene i tidligere øst, og kun dra til sentrum vest for shopping/museer/ andre attraksjoner som måtte befinne seg der. Byens sjel, gode uteliv og spennende opplevelser befinner seg i øst (sentrumsbydelene). Anonymous poster hash: cdc29...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #9 Skrevet 24. september 2013 Jeg bor i berlin. Moabit og Wedding er fortsatt ikke it! Det er ikke mye å finne på der. For å oppleve berlins kule steder må du dra til Friedrichshain, Neucölln, kreuzberg og Prenzlaueberg (de tre første er mer alternative). Anonymous poster hash: 11114...e4e Jeg postet mitt innlegg (rett over her) samtidig med deg- og ja, helt enig med deg i at Moabit og Wedding er dårlige anbefalinger! (Btw, hvis du bor i Berlin vet du vel at det heter Neukölln med K? )Anonymous poster hash: cdc29...2a1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #10 Skrevet 24. september 2013 Du har rett neuKölln Anonymous poster hash: 11114...e4e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #11 Skrevet 24. september 2013 Tusen takk! Jeg har vært i Berlin før og har sett typiske severdigheter, så vil heller oppleve livet denne gangen. Flotte tips!Anonymous poster hash: 14cb5...eb6 Jeg gikk nok litt lei selv av å ha "livet" så tett på Prøv Simon-Dach-Straße i Friedrichshain, Warschauer Straße sier noen, men også Schlesische Straße, Oranienstraße og sidegatene/områdene mellom disse to stedene (blant annet Wrangelkiez). Bergmannstraße er også et sted mange drar. I Neukölln er det litt ymse, men tar du utgangspunkt i Weserstraße og Karl-Marx-Straße burde du få med deg en del. Men altså, det nye popper opp i Moabit og Wedding, man ser det blant annet på utleieprisene - men det er ikke mange vanlige etablerte steder der, så du må velge "Kiez" med omhu. Vil du følge massene, drar du til Fr.hain og Xberg og Neukölln. Ser du etter det hotte og vil menge deg med dem som ikke vil vasse i turister, finner du dem bak et hull i veggen i Wedding eller Moabit. Vil du ha noe mer dempet, for eksempel på dagen eller til frokost, er Prenzlberg tingen - Kastanienallee og Kollwitzplatz, evt. også Helmholtz Platz, men egentlig er nesten hele Prenzlberg full av kafeer nå. I Mitte er det først og fremst området rundt Rosenthaler Platz og Rosa Luxemburg Platz som gjelder. Disse ligger ikke langt fra Prenzlauer Berg, kort og grei gangavstand til områdene jeg nevnte. Hvis livet er homsemiljøet er området rundt Motzstraße tingen - en helt annen del av byen og et helt annet miljø. Anonymous poster hash: 7381e...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #12 Skrevet 24. september 2013 Hehe.. Tenker bare litt rocka steder, men mer indie enn heavy om du skjønner. Og digg mat og spennende mennesker. Heller alternativt enn turistplass liksom. Takknemlig for alle de fine tipsene her, takk folkens! Anonymous poster hash: 14cb5...eb6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #13 Skrevet 24. september 2013 Glemte å si at vi har bestilt et rom i Fr.hain. Greit å ikke bruke så lang tid på å finne steder å spise. Så ut som det var et ålreit område.Anonymous poster hash: 14cb5...eb6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2013 #14 Skrevet 24. september 2013 Jeg har bodd i Berlin i totalt tre år, den siste perioden var et år fra sommeren 2012 til sommeren 2013. Jeg er ikke enig i alt du skriver her. Ja, Prenzlauer Berg var den første bydelen i tidligere øst som ble hipp og kul, og er vel nå kanskje blitt litt for kul for sitt eget beste- og ja, det er MYE turister der. Men det finnes fortsatt masse bra restauranter og kule, annerledes småbutikker der, så det er absolutt verdt et besøk. Friedrichshain, hvor jeg bodde den siste perioden jeg bodde i Berlin, er også blitt voldsomt populær de senere årene, og det er mye turister der óg, men også masse bra spisesteder, utesteder og shopping. Vil definitivt ikke si at Fr.hain er døllt og ødelagt, og i hvert fall ikke hvis man beveger seg litt unna Simon Dach-Str., spesielt østover. Kreuzberg er jeg ikke like begeistret for som de andre bydelene du nevner, hovedsakelig fordi jeg synes det er mindre å se og gjøre der enn i mange av de andre "kule" bydelene i Berlin. Enig i at Neukölln er up and coming, men det er fortsatt såpass up and coming (= mye mindre "etablert" enn Prenzl'berg og Fr.hain) at det helt klart vil gå noen år før det er helt ut. Også enig i at Moabit og etter hvert også Wedding nok blir nye hippe områder, spesielt siden de ligger så sentralt. Men i de områdene må man jo virkelig vite hvor man skal dra for å oppleve ting, så det er ikke akkurat områder jeg ville ha anbefalt til førstegangsreisende til Berlin. Mine viktigste tips for Berlin er å bo i en av de sentrale bydelene i tidligere øst, og kun dra til sentrum vest for shopping/museer/ andre attraksjoner som måtte befinne seg der. Byens sjel, gode uteliv og spennende opplevelser befinner seg i øst (sentrumsbydelene).Anonymous poster hash: cdc29...2a1 Bodde i Berlin i samme periode og er der ofte fremdeles siden kjæresten min bor der. At byens sjel er i øst, er bare tull. Det er vel så mye sjel i de sentrale delene i vest, som Motzstraße/Winterfeldplatz/Nollendorfplatz, Savignyplatz osv. Det er bare ikke så overhipt og kult som i øst. Jeg fatter ikke hvor du har det fra at Kreuzberg har mindre å tilby. Berlins mest kjente indie rock-klubber er jo der (Lido, SO36, Privat Club, Magnet, Comet Club, Sage, nå utbrente Festsaal Kreuzberg) i tillegg til flere av de mest skurile barene, som for eksempel Barbie Bar og Madame Claude. Til deg som vil ha liv og indie, prøv Kater Holzig ikke så langt fra Jannowitzbrücke. Anonymous poster hash: 7381e...3b2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå