Gå til innhold

Katt - Lukter råttent av nese og/eller munn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste 3 dagene har jeg merket en grusom råtten lukt fra et eller annet sted i nærheten av ansiktet på katten min. Jeg åpnet munnen hans og luktet der siden jeg først regnet med at han bare hadde spist en mus eller noe, men det luktet ikke derifra.

Men nå mistenker jeg sterkt at det er et eller annet med nesen hans, siden lukten kommer med små mellomrom (kanskje kun når han puster ut?), i tillegg smånyser han litt innimellom, og man ser tydelig at han er plaget av noe i munn/nese-området. Han åpner munnen halvveis og slikker seg rundt munnen og smatter.

Må vel ta han med til dyrlegen for å finne ut hva det er.. Jeg kommer til å bli flådd ned til beinet antar jeg, men vil jo det beste for katten min.

Men er nysgjerrig og lurer på om noen har opplevd lignende?



Anonymous poster hash: df4b9...f63
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dårlig ånde har ofte noe med sår eller tannproblemer. Har du prøvd å vaske pelsen rundt munn/nese?

Om dyret ser plaget ut ville jeg tatt det med til veterinær og fått svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Tror ikke det er ånden som lukter, da jeg som sagt åpnet munnen hans og luktet.

Har ikke vasket rundt munnen siden jeg tviler sterkt på at det vil hjelpe. Det er ingen synlige sår der.

Må nok ta ham til dyrlegen ja, siden han som sagt virker ganske plaget av dette.

Anonymous poster hash: df4b9...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som forkjølelse/ luftveisinfeksjon. Minstemann her i huset er forkjølet akkurat nå, og han sitter med munnen åpen slik du forklarer det her. Men det lukter ikke noe uvanlig av nesen hans. Derfor nevner jeg luftveisinfeksjon, betennelse lukter jo gjerne grusomt.

Du bør ta med deg pusen til veterinær ja. Men en slik ting er ikke den tingen som ruinerer deg aller mest altså :) Mest sannsynlig trenger du bare å betale for konsultasjon + resept på antibiotika/ nesedråper/ øyedråper (alt etter som hva problemet er). :)

God bedring til pusen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan komme fra tennene. Ene katten min stinka fælt og vetrinæren fant belegg på tennene hennes. Fikk avtalt til sånn at de fikk fiksa tennene hennes. Hun måtte faste fra kvelden i forveien og fikk narkose. Gikk veldig bra det. Hu sjangla rundt en stund og slikka seg rundt munnen. Merka nok at noe var gjort. Lukten forsvant. Hun skal snart inn og gjøre det en gang til. Dette er noen år siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan komme fra tennene. Ene katten min stinka fælt og vetrinæren fant belegg på tennene hennes. Fikk avtalt til sånn at de fikk fiksa tennene hennes. Hun måtte faste fra kvelden i forveien og fikk narkose. Gikk veldig bra det. Hu sjangla rundt en stund og slikka seg rundt munnen. Merka nok at noe var gjort. Lukten forsvant. Hun skal snart inn og gjøre det en gang til. Dette er noen år siden sist.

Er det tannstein du sikter til her? :) Ja det kan jo sette lukt. Men da kjenner man jo også at det lukter fra munnen. TS her sier jo at det ikke lukter direkte fra munnen. Hadde det luktet fra munn så kunne det jo vært både tannstein og forl og andre tannproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør ta den til veterinæren snarest. I tillegg til mest vanlige problematikken som tenner/tannbyller, forkjølelse, så vær obs på at noe kan ha satt seg i nesesvelget (passasjen mellom nese og svelg). Det skjer ved at de spiser gress, så nyser de og gresstrået blir presset opp i nesepassasjen. Det har mothaker og blir sittende. Det er ekstremt plagsomt for katten. I tillegg kan det føre til alvorlige betennelser. "Dessverre" har det ofte like symptomer med forkjølelse: Katten nyser, hoster, virker tett i pusten og synlig irritert av noe. Noen får problemer når de spiser (svelger). De fleste smådyrsveterinærer er obs på problematikken, men ikke alle. Så det kan være bra å ha i bakhodet hos doktorn! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noe galt med lever/nyrer også. Ville tatt hun med til dyrlegen fortest mulig. Det kan være tegn på nedsatt immunforsvar og at en annen sykdom ligger bak. F.eks at hun har fått en infeksjon pga kreft. Mener ikke å skremme deg for det kan jo bare være en forkjølelse eller noe sånt men greit å få sjekket ut.

Endret av Mupsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset Aurora. Det hadde jeg aldri tenkt på selv. ;) Skal se om det lukter i morgen, og hvis det gjør det bestiller jeg time så fort som mulig.

Anonymous poster hash: df4b9...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått ringt til dyrlege og rådført deg med dem? Jeg foreslår at du gjør det selvom du tydeligvis skal se an om du drar til dyrlegen eller ikke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...