AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #1 Skrevet 22. september 2013 Hei. Tok hvilepulsen på meg selv etter at ha ligget i ro i 20 min. Den var på 56. Er det lavt? Tenker på bradykardi?Anonymous poster hash: 6a44b...8e0
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #2 Skrevet 22. september 2013 Nei, det er ikke spesielt lavt, det er rett under grensen for hva som kan karakteriseres som bradykardi. Hvis du har noen problemer som kan være relatert til dette, så kan det være sykelig. Spesielt hvis du er litt trent, så er det slettes ikke noen lav hvilepuls. Det er mange mosjonister som har hvilepuls helt nede på 30- og 40-tallet uten noen som helst problemer med det. 50-60 er en veldig normal verdi. Anonymous poster hash: 3f8c1...cf6
spinnwild Skrevet 22. september 2013 #3 Skrevet 22. september 2013 "Selv om en puls under 60 slag per minutt i hvile defineres som bradykardi, betyr ikke en lav hvilepuls at noe er galt. Hvis du er i god form, kan hjertet ditt klare å pumpe tilstrekkelige mengder med blod med færre enn 60 slag per minutt i hvile. Hvis du derimot har langsom puls og plages av dette, kan du ha en type bradykardi som defineres som en sykdom." NHI Hvor godt trent er du? Idrettsutøvere kan jo ha under 50 slag i minuttet... Normalen er vel mellom 60-80.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #4 Skrevet 22. september 2013 Sånn høvelig godt trent. Jogger 6 km i terreng med kun en liten, rask gåpause når jeg er halvveis. Føler bare jeg får sånn trykk i kropp og hode når jeg ligger for tiden. Kan ikke huske det var sånn før. Men kan jo være noe jeg innbiller meg. Anonymous poster hash: 6a44b...8e0
sberg Skrevet 22. september 2013 #5 Skrevet 22. september 2013 56 i hvilepuls for en ivrig mosjonist høres helt normalt ut for meg. Ligger på ca 54-58 selv. Når man driver med kondisjonstrening så fører det til at kroppen utnytter oksygenet i kroppen bedre og hjertet trenger ikke å slå så ofte som tidligere. Hvis du bruker pulsklokke under trening burde du også merke at du er i stand til å løpe med samme tempo som før, men med lavere puls. Eller omvendt at du kan løpe fortere på samme puls. I kondisjonsidretter er man også opptatt av arbeidsintervallet, differansen mellom hvilepuls og makspuls. Jo større arbeidsintervall, jo bedre fordi du da kan øke ytelsen din mer før. Makspuls kan (som kjent) ikke økes og hvilepulsen ønsker man å senke gjennom god målrettet trening (rolig løping slik at blodårene kan utvikles mest mulig). Hadde ikke hørt om bradykardi før, ut fra det lile jeg har lest på nettet om det nå virker det som et mål like dårlig egnet som det BMI er til å si noe om din helsetilstand.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå