Gå til innhold

Svigermor uttaler navnet feil!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke noe for det, dette irriterer meg skikkelig.. Vi har et barn og svigermor uttaler navnet feil! Det er så irriterende, og navnet høres stygt ut om man uttaler det sånn. Hun uttaler endel andre ord feil også. Hun er ikke Norsk, men har bodd i Norge i sikkert over 40 år.

Hvordan kan vi rette på henne? Hvordan sier man sånt? Bare "du uttaler navnet feil, det skal uttales slik:"?

Kun seriøse svar takk!

Anonymous poster hash: 73a03...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke noe for det, dette irriterer meg skikkelig.. Vi har et barn og svigermor uttaler navnet feil! Det er så irriterende, og navnet høres stygt ut om man uttaler det sånn. Hun uttaler endel andre ord feil også. Hun er ikke Norsk, men har bodd i Norge i sikkert over 40 år.

Hvordan kan vi rette på henne? Hvordan sier man sånt? Bare "du uttaler navnet feil, det skal uttales slik:"?

Kun seriøse svar takk!Anonymous poster hash: 73a03...dc9

Få din mann, altså hennes sønn, til å si fra om det.

Anonymous poster hash: 99708...938

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få din mann, altså hennes sønn, til å si fra om det. Anonymous poster hash: 99708...938

Ok, det er kanskje ikke så lurt om jeg sier noe. Skal prøve å få det til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er veldig viktig for deg, kan du la mannen snakke med henne om det. Hvis ikke ville jeg latt det ligge. Bestefaren min uttaler ikke mitt navn riktig, og det er ikke noe noen egentlig bryr seg om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"du uttaler navnet feil, det skal uttales slik:"

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm, hvor ille kan det være egentlig? Det er vanlig med ulik uttale på en del navn, avhengig av hvor i landet man er fra. _Jeg uttaler f.eks. min manns navn med stum D til slutt, mens svigers uttaler D'en. Har aldri slått meg at noen kunne reagere på det...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min norske bestemor uttalte navnet mitt feil, min bror pleide å lage en lang pause mellom de to navnene mine - har dobbeltnavn. Veldig irriterende, veldig stygt, men ikke noe å ta på vei for.

Når svigermoren din uttaler andre ord feil også, så er det antagelig fordi hun ikke klarer å uttale dem riktig. Å gi henne en leksjon i norsk uttale, er helt uhørt. Jeg tipper at dine fremmedspråk ikke er perfekte de heller og antagelig heller aldri kommer til å bli det.

Anonymous poster hash: 8dd4d...b9d
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er veldig viktig for deg, kan du la mannen snakke med henne om det. Hvis ikke ville jeg latt det ligge. Bestefaren min uttaler ikke mitt navn riktig, og det er ikke noe noen egentlig bryr seg om

Vel, det er jo forskjell på navn da.. Noen høres verre ut enn andre om man endrer melodien når man sier navnet. Men skal snakke med mannen om det. Tror ikke han liker det han heller, men han er litt pinglete når det kommer til kjææære mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min norske bestemor uttalte navnet mitt feil, min bror pleide å lage en lang pause mellom de to navnene mine - har dobbeltnavn. Veldig irriterende, veldig stygt, men ikke noe å ta på vei for. Når svigermoren din uttaler andre ord feil også, så er det antagelig fordi hun ikke klarer å uttale dem riktig. Å gi henne en leksjon i norsk uttale, er helt uhørt. Jeg tipper at dine fremmedspråk ikke er perfekte de heller og antagelig heller aldri kommer til å bli det. Anonymous poster hash: 8dd4d...b9d

Det er ikke fremmedspråk når hun har bodd her i førti år. Og kommer fra et annet skandinavisk land. Hun snakker riktig ellers, helt rett uttale, bortsett fra dette navnet og enkelte andre ord.

Men jeg tar på vei for det, for det høres bare så fælt ut det navnet når hun soer det slik. Folk må tro vi er helt sprø når hun forteller dem navnet på ungen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo forskjell på navn da.. Noen høres verre ut enn andre om man endrer melodien når man sier navnet. Men skal snakke med mannen om det. Tror ikke han liker det han heller, men han er litt pinglete når det kommer til kjææære mor.

Tror du skal tenke over hvorvidt han er pinglete eller rett og slett bare er respektfull.

Som noen andre sier, det finnes dialektvariasjoner i uttale. For eksempel Harrall og Haaa-ral-d eller Annesj og An-derr-s.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fremmedspråk når hun har bodd her i førti år. Og kommer fra et annet skandinavisk land. Hun snakker riktig ellers, helt rett uttale, bortsett fra dette navnet og enkelte andre ord.

Men jeg tar på vei for det, for det høres bare så fælt ut det navnet når hun soer det slik. Folk må tro vi er helt sprø når hun forteller dem navnet på ungen :)

Fremmedspråk i den forstand at det ikke er hennes morsmål, jo. Det er neimen ikke sikkert at du heller hadde snakket flytende svensk eller dansk, helt uten norsk aksent, selv etter 40 år.

Jeg tror faktisk at folk flest vet hvordan de fleste navn uttales. For eksempel sier han TV-Sturla Emma med en veldig rar melodi og ikke sånn som folk flest sier det, nemlig sånn at det rimer på hemma. Likevel forstår jo folk hvilket navn det er snakk om.

Navnet mitt har faktisk blitt galt skrevet av mange pga uttalen til bestemoren min. Veldig irriterende å hete f.eks. Live Kristine og folk kaller en Liv-Kristiiiin. Men jeg lever likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet?

Min datter på 5 år retter på folk når de sier navnet hennes feil. Ikke noe jeg har lært henne, men hun er tydeligvis opptatt av at andre skal si det riktig :-)

Kanskje det kan være en idè?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du skal tenke over hvorvidt han er pinglete eller rett og slett bare er respektfull. Som noen andre sier, det finnes dialektvariasjoner i uttale. For eksempel Harrall og Haaa-ral-d eller Annesj og An-derr-s. Anonymous poster hash: 8dd4d...b9d

Ja, det er jo så. Men ingen dialekt sier navnet på den måten altså :)

Nei, jeg kjenner mannen best, han er ikke respektfull. Det kan jeg si med sikkerhet. Han er bare redd henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet?

Min datter på 5 år retter på folk når de sier navnet hennes feil. Ikke noe jeg har lært henne, men hun er tydeligvis opptatt av at andre skal si det riktig :-)

Hvor gammelt er barnet?

Barnet kan ikke prate enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, det er kanskje ikke så lurt om jeg sier noe. Skal prøve å få det til :)

Skal prøve? Snakk om å lage storm i vannglass. Hva er du redd for vil skje? Jeg er enig med deg at din mann er pinglete, når han ikke tør si ifra til sin mor hvordan navnet til barnet deres skal uttales.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare rette henne da? "Nei, ikke Krist-offer, men Kristoffer"

Jeg heter Jeanette og HATER når folk sier Sjannett!

Anonymous poster hash: 8ff5b...d1d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare sagt til henne at "du sier det feil, hun heter xxx".

Ok, det kan jo hende at hun bare sier "ok", og så er saken løst. :) men da tror jeg mannen må si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve? Snakk om å lage storm i vannglass. Hva er du redd for vil skje? Jeg er enig med deg at din mann er pinglete, når han ikke tør si ifra til sin mor hvordan navnet til barnet deres skal uttales.

Med skaø prøve mente jeg prøve å få ham til å si det ;) det burde jo egentlig være en enkel sak, jeg hadde syntes det var helt ok om jeg uttalte et navn feil og noen sa ifra. Hadde skjønt det godt :)

Men man vet jo aldri hvordan andre tenker, selvom det ikke er vondt ment..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...