123run Skrevet 22. september 2013 #21 Skrevet 22. september 2013 http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Polen/
Kanko Skrevet 22. september 2013 #22 Skrevet 22. september 2013 Hvis du skal studere medisin i utlandet, ville jeg heller studert i Tyskland. Kunne du grunngitt hvorfor?
Kanko Skrevet 22. september 2013 #23 Skrevet 22. september 2013 Det finnes jo et eller annet forum for de som studerer medisin i utlandet. Husker at jeg leste det for noen år siden. Kan det ha vært på Diskusjon.no mon tro? Anonymous poster hash: cd16c...abf Jeg får vell prøve å finne den siden da, hehe!
Kanko Skrevet 22. september 2013 #24 Skrevet 22. september 2013 http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Polen/ Har vert innpå der å lest ja Men har i bunn og grunn vurdert mest de største byene som Warszawa, Krakow og Poznan!
FruLuna Skrevet 22. september 2013 #25 Skrevet 22. september 2013 Jeg vil anbefale deg å dra til f.eks. Ungarn, Tsjekkia eller Slovakia fremfor Polen. Grunnen til det er at med den nye turnusordningen i Norge er det nå et krav om autorisasjon for å søke, og dette får du etter endt studium en del land, men ikke Polen. Velger du Polen likevel, må du derfor regne med å gjennomføre turnus der også, og det innebærer at du må bli veldig god i polsk.
Kanko Skrevet 22. september 2013 #26 Skrevet 22. september 2013 Jeg vil anbefale deg å dra til f.eks. Ungarn, Tsjekkia eller Slovakia fremfor Polen. Grunnen til det er at med den nye turnusordningen i Norge er det nå et krav om autorisasjon for å søke, og dette får du etter endt studium en del land, men ikke Polen. Velger du Polen likevel, må du derfor regne med å gjennomføre turnus der også, og det innebærer at du må bli veldig god i polsk. huffda.. blir visst bare mer og mer jeg må tenke på .. :/ Håper en telefon til rådgiveren vil hjelpe meg til å ta det rette valget!
Kanko Skrevet 22. september 2013 #27 Skrevet 22. september 2013 Hei! Jeg går medisin i Norge, og vil på det sterkeste anbefale deg dette. Jeg har flere i klassen som har gått flere år medisin i Polen, men som ikke trivdes og jobbet hardt i ettertid for å komme inn i Norge. Den største grunnen til å ikke studere i utlandet er likevel hvordan turnusordningen er i dag. Nå må du søke om turnusplass på samme måte som en vanlig jobb, og da er det mye høyere sjanser for at en medisinstudent fra Norge som feks har jobbet som pleieass på uni.sykehuset får seg jobb framfor en som er medisinutdannet fra Polen. Hadde jeg vært deg, ville jeg jobbet hardt i 2 år for å forbedre karakterene nok til å komme inn i Norge. Hvordan er det å holde seg på studiet når du først er komt inn? Hvor mye er det å gjøre? Er kravet på prøver 6 da, eller hvordan er det med prøver og slikt? Kunne du sagt litt om dette?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #28 Skrevet 22. september 2013 http://www.dagensmedisin.no/nyheter/958-turnussokere---455-fikk-jobb/ http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/ny-turnusordning-for-leger-status-for-forste-soknadsrunde-varen-2013/Publikasjoner/ny-turnusordning-for-leger.pdf Avdet totale antall søkere var det 381 norske statsborgere som hadde utdanning fra et EU/EØS-land. Av disse har 153 (40 %) blitt tilsatt i denne første søknadsrunden. Av det totale antall søkere var det 409 norske statsborgere som hadde utdanning fra Norge. Av disse har 283 (69 %) blitt tilsatt i denne første søknadsrunde - Ville aldri påbegynt et medisinstudium i utlandet slik som situasjonen er nå! Egentlig ikke i Norge heller, men for meg var det kun medisin som var aktuelt pga interessene mine. Dessverre mistet jeg interessen for matematikk på grunn av en ekkel mattelærer i tredjeklasse på videregående, ellers kunne jeg sikkert gjort det bra som sivilingeniør også... Hilsen tredjeårsstudent i Norge Anonymous poster hash: 3bde7...a2b
La Luna Skrevet 22. september 2013 #29 Skrevet 22. september 2013 Jeg vil anbefale deg å dra til f.eks. Ungarn, Tsjekkia eller Slovakia fremfor Polen. Grunnen til det er at med den nye turnusordningen i Norge er det nå et krav om autorisasjon for å søke, og dette får du etter endt studium en del land, men ikke Polen. Velger du Polen likevel, må du derfor regne med å gjennomføre turnus der også, og det innebærer at du må bli veldig god i polsk. Polen har nå lagt om løpet sitt, slik at man har mulighet til å ta statseksamen etter seks år, og dermed få autorisasjon.
La Luna Skrevet 22. september 2013 #30 Skrevet 22. september 2013 Hvis du skal studere medisin i utlandet, ville jeg heller studert i Tyskland. Men da må man jo kunne tysk....
Kanko Skrevet 23. september 2013 #31 Skrevet 23. september 2013 Tror jeg får vurdere og prøve ut sjansene jeg har for å komme inn i Norge, men det blir nok utrolig tøft!
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #32 Skrevet 23. september 2013 Ville ikke ha studert medisin i utlandet med mindre jeg var god nok til å komme inn på medisin i Norge. Rett og slett fordi det per i dag utdannes for mange leger i Norge, så turnusplass vil bli vanskeligere å vanskeligere å få seg. Noe som kan resultere i at du med 5 års medisinutdanning og OK+ karakterer aldri får jobb som lege. Den eneste grunnen til å ta medisin i utlandet er hvis du vil ha en bedre utdannelse enn i Norge og kommer inn på en av de virkelig gode skolene. I det fall ville jeg ha vurdert Ungarn eller England. Anonymous poster hash: 6db8e...1ba
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #33 Skrevet 23. september 2013 Men da må man jo kunne tysk.... I polen må du ha både polsktimer og latintimer... Å lære seg tysk er mye lettere enn å lære seg polsk samtidig som man leser i et vilt tempo for å rekke å lese alt til prøvene på lørdagene. I tillegg er det ekstremt varierende kvalitet på forelesere og seminarlærere i polen. Anonymous poster hash: 3d8bb...8bb
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #34 Skrevet 23. september 2013 Med den nye turnusordningen ville jeg forsøkt å forbedre karakterene til å komme inn i Norge, evt skandinavia, først. Arbeidserfaring teller utrolig mye i tildeling av turnusplasser, og ved i studere i et land der du kan språket og jobbe i helsevesenet under utdanningen blir du mye mer attraktiv når du skal søke turnus senere. De turnuslegene som ble ansatt der jeg jobber har alle studert i Norge, og alle har arbeidserfaring fra helsevesenet gjennom studietiden (pleieassistent på sykehus/sykehjem, hjemmesykepleie, legevakt eller ambulanse, en med turnuslegevikararbeid de to siste årene). Hvis du virkelig vil til utlandet ville jeg også anbefalt Tyskland eller England som er kjent for å ha solide medisinutdanninger, der du lett lærer språket og kan jobbe litt ved siden av, evt har mulighet for å jobbe som lege etter endt utdanning om du ikke får turnus. Anonymous poster hash: 7fb09...ab9
La Luna Skrevet 24. september 2013 #35 Skrevet 24. september 2013 I polen må du ha både polsktimer og latintimer... Å lære seg tysk er mye lettere enn å lære seg polsk samtidig som man leser i et vilt tempo for å rekke å lese alt til prøvene på lørdagene. I tillegg er det ekstremt varierende kvalitet på forelesere og seminarlærere i polen. Anonymous poster hash: 3d8bb...8bb Det er ganske stor forskjell på å lære seg litt polsk for å kunne begynne å kommunisere med pasienter tredje eller fjerde året, og det å lære seg nok tysk på forhånd til å studere på språket.
La Luna Skrevet 24. september 2013 #36 Skrevet 24. september 2013 Man kan ikke søke i Danmark og Sverige med forbedrede karakterer som en foreslår oppi her. http://ansabloggen.com/2013/09/18/turnus-vol-2/ Anbefaler alle som skal studere medisin i utlandet til å lese denne:
Gjest GiftMann38 Skrevet 19. april 2018 #37 Skrevet 19. april 2018 On 22/09/2013 at 2:48 PM, AnonymBruker said: Jeg er 19 år med generell studiekompetanse og tar nå et friår for å tenke litt over hvilken karriere jeg vil satse på videre. Tenker nå på å bli lege, men har funnet ut at jeg ikke vil ha sjansen til å komme inn på medisin i Norge, siden snittet er så utrolig høyt. Jeg har heller ikke fagene biologi, kjemi og fysikk, men vurdere å kanskje ta et nytt friår der jeg fokuserer på å ta disse fagene, for så å søke meg inn på et medisinstudie i Polen. Har hørt at der skal vere et flott studentmiljø, at selve skolen er grei å gå på og at de utdanner flinke leger der. Ønsker gjerne å få høre fra noen som enten går der, har gått der eller kjenner noen som går det om det er verdt å reise fra Norge, for å reise ned dit å studere? Er det bra? Vil det vere verdt å ta (for min del) to friår for å begynne å studere der? Vææær så snill å svare dere som kan - er virkelig desperat til litt hjelp! så usikker.. Anonymous poster hash: 869e4...b45 Jeg har vært mye på besøk i Warzawa til kompiser som har studert der. Det er et fantastisk studentmiljø og et flott studie. Rent faglig er det om noe bedre enn det norske studiet ettersom de fokuserer på pugg og lær, med eksamener nesten ukentlig som du må passere. De som har studert der sier at de stiller faglig sterkere enn mange som har studert i Norge. Jeg vil anbefale det på det sterkeste og det er ett av få studier jeg ville vurdert fremfor det jeg endte opp med dersom jeg kunne velge på nytt. Bare spør hvis du lurer på mer spesifikke ting.
Gjest Reputation Skrevet 19. april 2018 #38 Skrevet 19. april 2018 4 timer siden, GiftMann38 skrev: Jeg har vært mye på besøk i Warzawa til kompiser som har studert der. Det er et fantastisk studentmiljø og et flott studie. Rent faglig er det om noe bedre enn det norske studiet ettersom de fokuserer på pugg og lær, med eksamener nesten ukentlig som du må passere. De som har studert der sier at de stiller faglig sterkere enn mange som har studert i Norge. Jeg vil anbefale det på det sterkeste og det er ett av få studier jeg ville vurdert fremfor det jeg endte opp med dersom jeg kunne velge på nytt. Bare spør hvis du lurer på mer spesifikke ting. Nå er tråden 5 år gammel og TS har sikkert funnet utav studieløpet sitt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå