AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #1 Skrevet 22. september 2013 Jeg er 19 år med generell studiekompetanse og tar nå et friår for å tenke litt over hvilken karriere jeg vil satse på videre. Tenker nå på å bli lege, men har funnet ut at jeg ikke vil ha sjansen til å komme inn på medisin i Norge, siden snittet er så utrolig høyt. Jeg har heller ikke fagene biologi, kjemi og fysikk, men vurdere å kanskje ta et nytt friår der jeg fokuserer på å ta disse fagene, for så å søke meg inn på et medisinstudie i Polen. Har hørt at der skal vere et flott studentmiljø, at selve skolen er grei å gå på og at de utdanner flinke leger der. Ønsker gjerne å få høre fra noen som enten går der, har gått der eller kjenner noen som går det om det er verdt å reise fra Norge, for å reise ned dit å studere? Er det bra? Vil det vere verdt å ta (for min del) to friår for å begynne å studere der? Vææær så snill å svare dere som kan - er virkelig desperat til litt hjelp! så usikker.. Anonymous poster hash: 869e4...b45
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #2 Skrevet 22. september 2013 Selv om du ikke vil ta medisin i Norge, så bør du ta fagene biologi, fysikk og kjemi. Det er fag du vil få mye brukt for på medisinstudiet. Mangler du grunnleggende forståelse innenfor disse emnene, så vil medisinstudiet bli enormt vanskelig. Anonymous poster hash: cd16c...abf
Demether Skrevet 22. september 2013 #3 Skrevet 22. september 2013 Datteren min på 17 har den samme planen.
Kanko Skrevet 22. september 2013 #4 Skrevet 22. september 2013 Selv om du ikke vil ta medisin i Norge, så bør du ta fagene biologi, fysikk og kjemi. Det er fag du vil få mye brukt for på medisinstudiet. Mangler du grunnleggende forståelse innenfor disse emnene, så vil medisinstudiet bli enormt vanskelig. Anonymous poster hash: cd16c...abf Ja! men nettopp dette jeg vurderer! Å ta disse fagene til neste år for så å søke meg inn i Polen, men da har jeg brukt 1 år på å jobbe og tjene litt penger, mens det andre året på å ta kjemi, biologi og fysikk. Det jeg lurer på er vell egentlig om det er verdt det om det å studere i Polen er bra
Kanko Skrevet 22. september 2013 #5 Skrevet 22. september 2013 Datteren min på 17 har den samme planen. Hva er det hun går nå? Må hun ta opp fagene kjemi, biologi og fysikk etter videregående? Hvorfor ønsker hun å gå i Polen? Er det noe positivt eller negativt hun kunne tenke seg å dele med meg?
123run Skrevet 22. september 2013 #6 Skrevet 22. september 2013 Hei! Jeg går medisin i Norge, og vil på det sterkeste anbefale deg dette. Jeg har flere i klassen som har gått flere år medisin i Polen, men som ikke trivdes og jobbet hardt i ettertid for å komme inn i Norge. Den største grunnen til å ikke studere i utlandet er likevel hvordan turnusordningen er i dag. Nå må du søke om turnusplass på samme måte som en vanlig jobb, og da er det mye høyere sjanser for at en medisinstudent fra Norge som feks har jobbet som pleieass på uni.sykehuset får seg jobb framfor en som er medisinutdannet fra Polen. Hadde jeg vært deg, ville jeg jobbet hardt i 2 år for å forbedre karakterene nok til å komme inn i Norge. 1
Demether Skrevet 22. september 2013 #7 Skrevet 22. september 2013 Hva er det hun går nå? Må hun ta opp fagene kjemi, biologi og fysikk etter videregående? Hvorfor ønsker hun å gå i Polen? Er det noe positivt eller negativt hun kunne tenke seg å dele med meg? Hun går i 2. klasse på videregående, tar fysikk, kjemi, matte og biologi. Hun får svært gode resultater og det kan godt hende at hun vil komme inn på medisin i Norge. Hun har mer lyst til å dra til Polen fordi hun har hørt at det er så godt studiemiljø der. Hun tenker også at hun da vil ha bedre råd enn studenter i Norge, pga kostnadsnivået. I tillegg er det spennende å bo i et annet land. Det kan godt hende hun har andre grunner også. Jeg følger tråden. Er spent på å høre andres erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #8 Skrevet 22. september 2013 Det er populært å studere i Polen, og har en venninne som snart er ferdig med utdannelsen sin der. Hun har bare positive ting å si om studiet. Så om du virkelig ønsker å gå den veien, er det vel bare å kjøre på. Hvordan er snittet i Norge for tiden? Er det ekstremt høyt? Eller gjelder det kun i Oslo? Anonymous poster hash: cd16c...abf
Kanko Skrevet 22. september 2013 #9 Skrevet 22. september 2013 Hei! Jeg går medisin i Norge, og vil på det sterkeste anbefale deg dette. Jeg har flere i klassen som har gått flere år medisin i Polen, men som ikke trivdes og jobbet hardt i ettertid for å komme inn i Norge. Den største grunnen til å ikke studere i utlandet er likevel hvordan turnusordningen er i dag. Nå må du søke om turnusplass på samme måte som en vanlig jobb, og da er det mye høyere sjanser for at en medisinstudent fra Norge som feks har jobbet som pleieass på uni.sykehuset får seg jobb framfor en som er medisinutdannet fra Polen. Hadde jeg vært deg, ville jeg jobbet hardt i 2 år for å forbedre karakterene nok til å komme inn i Norge. Hvor var det veninnene/kompisene dine gikk i Polen? Tenker jeg har rundt 45/46 studiepoeng med eksamenskarakterene og har hørt at man må ha minst 55 studiepoeng for å komme inn på medisin i Norge, noe som er laaangt over mitt snitt. Dette føles for min del uoverkommelig å ta opp mine verste fag, samt kjemi, biologi og fysikk, for så at jeg kanskje feiler og ikke når disse skyhøye poengskalaene, og da har det gått noen år.. Veldig redd for dette..
123run Skrevet 22. september 2013 #10 Skrevet 22. september 2013 Det er populært å studere i Polen, og har en venninne som snart er ferdig med utdannelsen sin der. Hun har bare positive ting å si om studiet. Så om du virkelig ønsker å gå den veien, er det vel bare å kjøre på. Hvordan er snittet i Norge for tiden? Er det ekstremt høyt? Eller gjelder det kun i Oslo? Anonymous poster hash: cd16c...abf Det er ganske høyt overalt, men det spørs om du søker med førstegangsvitenmål eller ordinær. Se http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/13/poenggrenser_2013_2012.html
Kanko Skrevet 22. september 2013 #11 Skrevet 22. september 2013 Hun går i 2. klasse på videregående, tar fysikk, kjemi, matte og biologi. Hun får svært gode resultater og det kan godt hende at hun vil komme inn på medisin i Norge. Hun har mer lyst til å dra til Polen fordi hun har hørt at det er så godt studiemiljø der. Hun tenker også at hun da vil ha bedre råd enn studenter i Norge, pga kostnadsnivået. I tillegg er det spennende å bo i et annet land. Det kan godt hende hun har andre grunner også. Jeg følger tråden. Er spent på å høre andres erfaringer. Ja, det virker spennende å studere i et annet land, og Polen er jo også er nokså billig land å studere i kan jeg tenke meg! Takk for at du kommenterte å ga nytt innspill!
Kanko Skrevet 22. september 2013 #12 Skrevet 22. september 2013 Det er ganske høyt overalt, men det spørs om du søker med førstegangsvitenmål eller ordinær. Se http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/13/poenggrenser_2013_ Åja, men det hørtes da bra ut! Vet du hvor i Polen hun studerer? Om ikke, er det noe du hadde giddet å funne ut? Snittet i Norge tror jeg er veeeeldig høyt..
123run Skrevet 22. september 2013 #13 Skrevet 22. september 2013 Hvor var det veninnene/kompisene dine gikk i Polen? Tenker jeg har rundt 45/46 studiepoeng med eksamenskarakterene og har hørt at man må ha minst 55 studiepoeng for å komme inn på medisin i Norge, noe som er laaangt over mitt snitt. Dette føles for min del uoverkommelig å ta opp mine verste fag, samt kjemi, biologi og fysikk, for så at jeg kanskje feiler og ikke når disse skyhøye poengskalaene, og da har det gått noen år.. Veldig redd for dette.. De fleste gikk i Szczecin. Du har ikke noe dårlig utgangspunkt for å ta opp karakterer, spør du meg. Jeg vil i det minste anbefale deg å snakke med en rådgiver på Bjørknes/sonans å høre om mulighetene og hva det kreves av deg. Forstår at du tenker at det blir forferdelig å ta opp fag.. Jeg måtte også ta opp en del fag for å komme inn i Norge, men det var faktisk ikke så ille som jeg trodde. Ja, det kreves mye, og ja, det er sykt slitsomt i perioder.. men til gjengjeld er det en mye større trygghet å gå i Norge. Du vet vel at man har eksamener/prøver man må best å på medisin i Polen omtrent hver uke? Presset der er mye høyere, og mange flere faller av underveis. Det er viktig å ikke bare tenke her og nå, men også litt framover (jfr. turnusordningen som jeg nevnte).
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #14 Skrevet 22. september 2013 Hun studerer i Krakow. Kom på at jeg også har en nabo som tok medisinutdannelsen sin i Krakow for en 10-12 år siden. Anonymous poster hash: cd16c...abf
ToveM Skrevet 22. september 2013 #15 Skrevet 22. september 2013 Er tante til en jente som snart er ferdig i Polen, hun studerer i Poznan.
Kanko Skrevet 22. september 2013 #16 Skrevet 22. september 2013 De fleste gikk i Szczecin. Du har ikke noe dårlig utgangspunkt for å ta opp karakterer, spør du meg. Jeg vil i det minste anbefale deg å snakke med en rådgiver på Bjørknes/sonans å høre om mulighetene og hva det kreves av deg. Forstår at du tenker at det blir forferdelig å ta opp fag.. Jeg måtte også ta opp en del fag for å komme inn i Norge, men det var faktisk ikke så ille som jeg trodde. Ja, det kreves mye, og ja, det er sykt slitsomt i perioder.. men til gjengjeld er det en mye større trygghet å gå i Norge. Du vet vel at man har eksamener/prøver man må best å på medisin i Polen omtrent hver uke? Presset der er mye høyere, og mange flere faller av underveis. Det er viktig å ikke bare tenke her og nå, men også litt framover (jfr. turnusordningen som jeg nevnte). Et smart tips å ringe til en rådgiver på sonans ja! tusen takk, hadde jeg ikke tenkt på. Ja, det er sant nok, men er et lite dilemma når jeg også har hørt så mye positivt om studiet i Polen, men de studerte vell og merke i de større delene av Polen! Der var det visst slik at de hadde ofte små prøver, og om man fikk veldig gode resultat på de, så var de mulig å slippe de veldig store prøvene. men nettopp dette jeg håper å få svar på fra noen som har gått der!
Kanko Skrevet 22. september 2013 #17 Skrevet 22. september 2013 Hun studerer i Krakow. Kom på at jeg også har en nabo som tok medisinutdannelsen sin i Krakow for en 10-12 år siden. Anonymous poster hash: cd16c...abf Vet du noe om hvordan de opplevde studiet i Polen?
Kanko Skrevet 22. september 2013 #18 Skrevet 22. september 2013 Er tante til en jente som snart er ferdig i Polen, hun studerer i Poznan. Hva mener hun om å studere der nede? Trives hun? Hvordan er det med prøver og eksamener? Er det bra miljø? Har hun savnet hjem?
Grønt blad Skrevet 22. september 2013 #19 Skrevet 22. september 2013 Hvis du skal studere medisin i utlandet, ville jeg heller studert i Tyskland. 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #20 Skrevet 22. september 2013 Det finnes jo et eller annet forum for de som studerer medisin i utlandet. Husker at jeg leste det for noen år siden. Kan det ha vært på Diskusjon.no mon tro? Anonymous poster hash: cd16c...abf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå