Gå til innhold

Deodorant og "minitopp" til 10åring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det går vel ikke an å nekte noen med pupper å bruke BH??? Hjelpes...

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gir faen såklart!

Det berører ikke andre nevneverdig om din datter bruker deo og "minitopp". Mulig andre jenter som ser det får lyst på det selv, men det er jo såpass uskyldige, og etterhvert vanlige ting (samtlige jenter i 12-13årsalderen som jeg vet om bruker både deo, "minitopper" og enkel sminke) så ser ikke problemet.

Altså; de aller fleste begynner vel med BH en god stund før de fyller 13. I klassen min var det helt vanlig å begynne med BH da vi fikk pupper (selvsagt sånn A65) og jeg fikk pupper da jeg var 10 (var en del andre i klassen som også gjorde det) og det var ingen som reagerte på at vi brukte BH.

Selvsagt må man bruke deo når man er kommet i puberteten også, og jeg begynte vel med det også i 5-6 klasse.

Virker som om at mange foreldre er redde for at barna skal komme i puberteten, for da begynner de å bli voksne. Men det er absolutt ikke unormalt å komme i puberteten i 10-årsalderen.

Anonymous poster hash: 8b475...687

Skrevet

Det gjorde det, men skolen og kommunen trenerte og trenerte. Så innen de fikk kommet noen vei med saken var jeg begynt i 6. klasse hvor det var lov med BH.

Anonymous poster hash: 68b7f...a2c

Fy søren. Om jeg hadde vært foreldrene til et barn som hadde det som deg, så hadde jeg hatt på ungen BH og gitt faen i hva lærerne synes om det. Sånn går bare ikke an. Stakkars deg.

Anonymous poster hash: 8b475...687

• Liker 3
Skrevet

Min datter på 10 har brukt deodorant lenge for hun trenger det.

Hun har tre topper, men bruker de svært sjelden.

Kviser har hun også begynt å få så hun er nok tidlig i puberteten, heldigvis ingen tegn til menstruasjon ennå, men de gangene hun sier hun har vondt i magen så tenker jeg mitt, selv om jeg ønsker at den skal komme mye senere.

Anonymous poster hash: 7c4dc...9d8

Gjest småhjerte
Skrevet

Regner med at slike topper brukes mer fordi man har blitt såpass gammel at man føler "puppene" blir mer private. At man ønsker å skjule det området litt. Men ikke nødvendigvis fordi man har pupper. For det er det vel få 10åringer som har.

Kjøp både topp og deodorant til din datter du! Ikke tenk på hva disse andre mødrene sier. Er dere flere mødre som synes disse mødrene blander seg opp i for mye når det gjelder andres påkledning osv? Skulle de klage på din datters bruk av topp og deodorant eller noe ved de andre barna, så kan jo kanskje flere av dere gå i mot (på en voksen måte) å få lagt frem at dere ikke synes det er greit at de legger seg opp (negativt) i hva andre barn går i og bruker.

• Liker 1
Skrevet

Det gjorde det, men skolen og kommunen trenerte og trenerte. Så innen de fikk kommet noen vei med saken var jeg begynt i 6. klasse hvor det var lov med BH.

Anonymous poster hash: 68b7f...a2c

Her hadde jeg ordnet bh til jenten min, selv om det ikke var lov. Snakk om å utøve sovjet-stat..

Til HI så kommer det an på om jenta har behov, eller om hun vil "leke stor". Altså, ikke bry deg med andre foreldres mening, vurder ut ifra om det er bra for din datter, eller om det er litt tidlig og hun prøver å selv sette fokus på kropp prematurt. Der ville jeg holdt igjen, barn må få være barn lengst mulig. Jeg begynte vel selv med slike topper i 5.-6. klasse såvidt jeg husker.

Skrevet

La barn være barn.

Skrevet

Dette må være kødd. Nekte en 10 åring deodorant pga. noen gamle burugler.

Hvis jenta går rundt å lukter svette er det den sikre veien til mobbing.

Skrevet

Du kan jo gå kjerringene i næringa og ta dette opp selv på neste foreldremøte. Si at din datter har behov for å bruke topp og deo, hun har kommet i den alderen. Men at hun opplever klassemiljøet så rigid at hun kvier seg for å bruke dette. Hva kan dere som foreldre gjøre for å lage et mer inkluderende miljø?

All støtte til deg. Har selv vært ung mor i et "fint" strøk, der klassens øvrige mødre var nærmere min mor enn meg i alder. De er jo så dannede at de ser jo ikke ned på noen, det er bare denne stakkars unge moren som ikke har snøring. :himle:

Merker stor forskjell på de yngre barna (med meg som tilsvarende eldre).

Gjest navnelapp
Skrevet

Men altså: Det er vel ikkje eit poeng å bruke deo viss ein ikkje luktar svette? Og dei fleste luktar jo ikkje svette før dei kjem i puberteten. Har ho blitt "aromatisk", som læraren i sønnen min si klasse så poetisk uttrykker det, så skal ho sjølvsagt få bruke deo. Eg må le litt av dette, eg måtte verkeleg jobbe for å få mi datter til å bruke deo. Eg vaska toppane og blusane hennar kvar ganske unødvendig etter mitt syn, fordi ho ikkje gadd å ta på deo. No har ho heldigvis sett lyset, og det blir mindre klesvask. :)

Skrevet

Ser da aldeles ingenting galt i å bruke minitopp når man er 10år, spesielt deodorant. Om man svetter når man er 10 år er det helt greit å bruke deodorant? Var til og med folk som hadde megastore pupper i en alder av 11 og brukte selvfølgelig bh, mener å huske at nesten alle brukte minitopp i alderen 10-11..

Jeg ser heller egentlig ikke noe galt i å nekte barna i å bruke sminke, greit de er kanskje litt ung men jeg ville aldri nektet barnet mitt i å bruke sminke om hun ikke brukte alt for mye(f.eks bare et lag med mascara)

Anonymous poster hash: fe3db...735
Skrevet

Selvsagt skal jenter som har behov for BH få bruke det, og også minitopp i starten når de får sine første "myggestikk". Men jeg tør fremdeles påstå, når jeg sitter og blar gjennom skolekatalogene for de siste ti årene (har en pen samling, ja :ler:) at de fleste jenter i tiårsalderen er flate som pannekaker og et godt stykke unna puberteten. Ikke alle. Men de fleste. Når de kommer opp på 7.-8. trinn begynner de fleste å bli små damer, men før det er de aller fleste jentunger, med lange tynne bein og armer og svære fortenner ;)

Som tidligere nevnt synes jeg det aller greieste er at folk bestemmer over sine egne barn. Hvis man synes sminke i femte klasse er greit, så kan vel barnet få lov til det uten at de andre foreldrene trenger å blande seg i det.

Det jeg stusser litt over, er at nesten ingen ser ut til å være enige i at det ikke er uvanlig for småjenter å ønske å være litt større enn de egentlig er. Og at det da ikke skader for oss foreldre å holde bittelitt igjen, for tiden kommer fort nok da de virkelig blir fanget i utseende-sminke-klær-styret.

Og mht at det bare er gamle, rigide burugler (som meg, selv om jeg bare er i midten av 30-årene) som reagerer på tiåringer med sminke: jeg spurte for moro skyld min eldste datter (som bruker både BH og sminke, med god grunn) om hva hun synes om tiåringer med sminke, og hun anla en diplomatisk tone: "Altså, det er jo helt unødvendig, de ser ut som de prøver å være fjortiser uten å være det, men det er jo deres egen sak." OK, så hvis lillesøster får lyst til å sminke seg og gå med topp om et par års tid, så er det greit? "NEI! Skal hun liksom gå rundt og se ut som en tulling?!? Da setter jeg foten ned altså."

Som sagt: har jentene et behov for deodorant og topp, så er det klart de skal ha det. Men jeg for min del synes det er greit å utsette sminke- og seksualiseringsstyret så lenge som mulig. Det er ikke så veldig lenge- et par-tre år maks- for da kommer det med full styrke. Jentene våre er utsatt for et enormt press på dette med utseende fra alle kanter, og da gjør det meg ingenting å være kjip burugle og holde litt igjen innen rimelighetens grenser.

• Liker 1
Skrevet

Med mindre minitopp betyr push up bh med innlegg, ser jeg virkelig ikke problemet. Men nå er det vel ilke oppstått et problem heller, bare en forutanelse om at noen kan finne på å ha en mening?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...