Gå til innhold

Deodorant og "minitopp" til 10åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette ok? Er en del rigide mødre i klassen som tidligere har reagert med å involvere lærer og samtaler i klassen pga at to av entene hadde brukt sminke på skolen. Den ser jeg at det ble reagert på, reagerte selv i mitt stille sinn da jeg hørte om det. Gjaldt ikke min datter. Men nå har hun sourt om å få bruke minitopp, ala bikinitopp under klærne og deodorant. Men kvier meg litt for å la henne ha det med/bruke det i gymtimen pga frykt for reaksjoner fra disse rigide mødrene på 50+ som fikk sine barn da de var 45.. Ja det er faktisk sant :) føler det blir litt kræsj i foreldregruppa når jeg som ung mor. (30) møter holdningene til disse rigide og trangsynte mødrene som vokste opp på slutten av 50-tallet. Vil nødig at det skal bli duskusjon om at min datter bruker minitopp og deodorant.. De hadde som sagt involvert læreren og hadde samtaler med klassen pga at 2 av jentene brukte mascara og lipgloss. Har også hørt rykter om at en hadde reagert på at en jente møtte opp i støvletter (uten hæler) og en skinnjakke for barn... Så hva gjør jeg? Lsr disse diregere meg eller gir jeg faen? Dette gjelder kun om jeg skal la henne bruke det i gymnen. Resten av uka ser jo ikke de andre at hun bruker dette. Har mest lyst å fremme miniskjørt og bomull i bhen kun for å provosere litt, blir så forbanna, men gjør det jo selvsagt ikke. Men synes det blir galt når to foreldre skal bruke det faktum at ungene vokser til som et reddkap for å generalisere om seksualisering av barn! For det er det ikke , de jentene som brukte sminke er ikke utfordrende kledd, ikke min datter heller...

Uff, blir helt matt! Måtte bare få ut lutt frustrasjon her samtidig som jeg stilte et spm!

Anonymous poster hash: 37ac0...6a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun ikke har pupper (jo, enkelte tiåringer er i puberteten), ser jeg ikke vitsen med topp under? Skjønner at hun vil være "voksen" og da på en måte. Det er litt vanskelig. Det er jo ikke seksualisering, det er ikke sminke heller.

Jeg kommer sikkert til å være imot sånt når jeg har en tiåring, så vet ikke helt hva jeg skal svare :P

Anonymous poster hash: 480a9...754

• Liker 1
Skrevet
Så hva gjør jeg? Lsr disse diregere meg eller gir jeg faen?

Du gir faen såklart!

Det berører ikke andre nevneverdig om din datter bruker deo og "minitopp". Mulig andre jenter som ser det får lyst på det selv, men det er jo såpass uskyldige, og etterhvert vanlige ting (samtlige jenter i 12-13årsalderen som jeg vet om bruker både deo, "minitopper" og enkel sminke) så ser ikke problemet.

• Liker 8
Skrevet

Noen foreldre har bare ikke evnen til å holde den minste meningen for seg selv.

Jeg husker jeg fikk sånn bomullstopp og matchende truse med blomster på til jul da jeg var liten, og jeg synes det var kjempestas, men hadde den ikke ofte på siden den var litt irriterende :) Hvis hun har den på en gang i gymmen, kan jeg nesten garantere at hun ikke gidder å ta den på neste gang.

Forstår heller ikke hvorfor skinnjakke for barn er et et problem(?). Er jo kjempetøfft og søtt på barn :)

Sminke er jeg derimot ikke for. Utenom disse lepomadene med cola og jordbærsmak o.l. kan jo være artige :)

• Liker 4
Skrevet

Som ved mye annet når det gjelder unger; ved behov.

Er det behov for deo? Ja, da bruker man det. Er det ikke behov så er det jo helt teit. Samme med øvebh.

• Liker 11
Skrevet

Er det behov for deo? Ja, da bruker man det. Er det ikke behov så er det jo helt teit. Samme med øvebh.

Er vel ikke så farlig om jenta har lyst til å ha på seg bomullstopp. De har jo bikini som regel om sommeren. Det er jo kjempestas. Er veldig lite sannsynlig for at hun gidder å bruke den hver dag.

Jenter er jo nysjerrige og går gjerne med mammaen sine(alt for store) finsko med hæler og sniker i skapet med alle kjolene.

• Liker 4
Skrevet

Det er da ingenting galt i å bruke minitopp og deo. For noen gale kjerringer. Hva har de med å legge seg opp i hva andre jenter har på seg? Og undertøy til og med? Helt sinnsykt!

• Liker 9
Skrevet

Joa, forsåvidt. Men uansett så er det HI som får ta den avgjørelsen overfor sin datter, og ikke disse andre mødrene.

Skrevet

Er vel ikke så farlig om jenta har lyst til å ha på seg bomullstopp. De har jo bikini som regel om sommeren. Det er jo kjempestas. Er veldig lite sannsynlig for at hun gidder å bruke den hver dag.

Jenter er jo nysjerrige og går gjerne med mammaen sine(alt for store) finsko med hæler og sniker i skapet med alle kjolene.

Farlig? Nei, det er ikke FARLIG.

Men det er heller ikke behov. Min 8-åring bruker ikke bikinitopp. Det er ikke behov og jeg nekter å være med på å støtte en industri som lager brystvorteskjulere til småbarn.

Jeg hadde aldri giddet å legge meg opp i hva andres barn bruker, men min innstilling er altså ved behov.

Og det å smøre kjemikalier på kroppen når det ikke er nødvendig, det er heller ikke farlig, men temmelig idiotisk.

• Liker 8
Skrevet

Jeg syns DU skal avgjøre hva din datter får lov til. Helt horribelt at to andre mødre skal bestemme hva som er akseptabel påkleding, at det ikke er lov med sminke osv! Reagerer også på at dette ble tatt opp på skolen, som om dette er et alvorlig lovbrudd. Helt ok og diskutere det hvis det er ønskelig og ta det opp, MEN det er ikke to stk som skal sette reglement som alle 'må' følge!

Er helt klart enig i at barn skal være barn og ikke mini-teens, men det må være opp til hver enkelt å avgjøre hvor grensene skal settes.

Min datter ville også begynne med roll-on ved 10årsalderen, hun fikk ikke lov til det da pga at hun ikke trengte det.(ikke pga hva andre måtte mene om det, men syns det er greit og utsette å bruke 'kjemikalier' så lenge som mulig, begynte vel når hun var ca 11-12)

Blås en lang marsj i hva de 2 klagekjerringene mener!! Gjør det som føles rett for deg og din datter ifht dine meninger og grenser!

• Liker 1
Skrevet

Vel, min lillesøster er også 10 år (vi er halvsøstre, så er noen år i mellom oss). Denne sommeren har hun begynt å få pupper. Ikke veldig store enda, men hun har iallefall spurt mamma om en minitopp. Noe mamma selvfølgelig sa ja til.

Tror ikke hun svetter så mye enda, så deo er vel ikke nødvendig så vidt jeg vet. Men hun hadde nok fått det og hadde hun spurt. Forøvrig hadde jeg vært med og funnet både deo (trenger jo ikke ha med sterkt lukt) og minitopp om det hadde vært ønskelig :)

Så drit i dem TS!

• Liker 2
Skrevet

Mi jente fikk mensen i en alder av 11 år. Dvs hun plagest med stram svettelukt når hun kom i pubertetetn. Så da er det vel naturlig å bruke deodorant? Så fikk hun også litt pupper før mensen brøt ut.

Så ser ikke helt problemet med en bomulstopp under en genser uavhengig om de har pupper eller ei. Ikke deodorant heller.

Nå er hun tenåring. Men søstra på 12 år, som enda ikke har fått mensen bruker deodorant, topp under genser(ikke alltid, men av og til) og bruker sminke. (ho eldste bruker enda ikke sminke, for hun er ikke den typen) Men klassa til ho på 12 der er omtrent alle jentene som henne. Jeg ser faktisk ikke problemet.

Jeg er selv ung mor ;)

Anonymous poster hash: bd522...ffd
  • Liker 3
Skrevet

Hvis du skal kjøpe deo til henne, så kjøp en uten aluminiumsklorid på apoteket. Ikke vits i å stappe kroppen full av gift så tidlig. Den fra la roche-posay er god, men den koster litt. Og minitopp burde ikke være noe problem, jeg husker det var mange jenter som brukte både det og bh da jeg var ti. Hva disse andre mødrene sier får du bare ikke bry deg om.

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet er vel om hun har BEHOV for topp og deodorant? Om behovet faktisk er der (begynt å utvikle bryster og plages med svettelukt) så skal du selvsagt sette din datters behov foran hva disse mødrene måtte mene, men om hun ikke trenger noen av delene (noe jeg tviler på at hun gjør) så mener iallfall jeg at det er unødvendig å la henne bruke det. La barn være barn så lenge de kan.

Anonymous poster hash: a9815...017
  • Liker 5
Skrevet

Jeg personlig har ingenting til overs for sminke på tiåringer, og topp/deo har ikke jenta mi fått før det har vært et reelt behov. Så mulig jeg er en rigid mor selv (dog ikke 50+)... Derimot skjønner jeg ikke hvorfor dette gjøres til et stort tema der alle må følge et regelsett bestemt av noen få. Kan ikke de bestemme over sine døtre, så bestemmer du over din? Det ville jeg ha foreslått hvis diskusjonen fortsetter :)

Skrevet

Jeg kom tidlig i puberteten og hadde fullt utviklede bryster i fjerde klasse. Skolen hadde i reglementet at det ikke var lov med BH, miniskjørt, sminke, høye heler og utringede topper. Så i gymmen måtte jeg hoppe og sprette med puppene over hver skulder. Det gjorde drit vondt! Så gi henne en BH om hun trenger det!

Anonymous poster hash: 68b7f...a2c

• Liker 3
Skrevet

datteren min kom tidlig i puberteten og begynte med minitopp og deodorant.

Hva skal de gjøre med det? er ikke min eller barnets feil at puberteten kommer tidlig.

Anonymous poster hash: 51f5b...ca7
Skrevet

Jeg kom tidlig i puberteten og hadde fullt utviklede bryster i fjerde klasse. Skolen hadde i reglementet at det ikke var lov med BH, miniskjørt, sminke, høye heler og utringede topper. Så i gymmen måtte jeg hoppe og sprette med puppene over hver skulder. Det gjorde drit vondt! Så gi henne en BH om hun trenger det! Anonymous poster hash: 68b7f...a2c

Hvorfor i alle dager protesterte ikke foreldrene dine på det?
  • Liker 2
Skrevet

La nå barna bruke topp og deodorant om de vil det.

Skrevet

Hvorfor i alle dager protesterte ikke foreldrene dine på det?

Det gjorde det, men skolen og kommunen trenerte og trenerte. Så innen de fikk kommet noen vei med saken var jeg begynt i 6. klasse hvor det var lov med BH.

Anonymous poster hash: 68b7f...a2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...