AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #1 Skrevet 21. september 2013 Jeg er en mor til en 14 år gammel jente. Jeg spør henne om hun kan gjøre husarbeid, F.eks støvsuge, hun ignorerer meg hver gang helt til jeg har spurt den 4-5 gangen og begynner å bli irritert. Da smeller hun til med:"Ååå vær no still!" Før hun bare går sin vei. Hun er også hele tiden på mobilen, når vi ser på tv på lørdagen for eksempel, såg nesten aldri opp fra mobilen. Jeg syns det er svært irriterende...Og viss hun ikke er på mobilen så er hun ute sent. Kanskje ett, hun bryr seg ikke om hun ikke får lov, jeg er ikke hjemme og faren er ganske slapp når det gjelder oppdragelse og disiplin. Jeg har gjemt ting som mobil og iPad før men hun bryr seg ikke, det lengste jeg har gjemt dem er rundt en måned, da fann hun mobilen tydeligvis. Føler hun bare blir værre og værre! Hun har kalt meg ting som eksempel dum, da sier jeg bare hold kjeft til henne for jeg blir sint. Vi har egentlig aldri hatt ett godt forhold, hun har bedre forhold med faren for han vil alltid være kompis. Gi hun alt hun vil ha(Temmelig bortskjemt) sier aldri at hun må gjør husarbeid osv.. Hun gjør også ting for å irritere meg. Hun er på grensen til lubben, og jeg sier til henne at hun må spise mer sunt og litt mindre, hva gjør hun? Spiser kanskje 10 knekkebrød eller 3 skiver, eller hun får penger av faren og kjøper iste, hveteboller, nudler eller noe! Er hun bare fjortis eller er dette fordi hun overhode ikke liker meg? Anonymous poster hash: c0a26...da5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #2 Skrevet 21. september 2013 Du høres ut som en dårlig mor så jeg skjønner godt at hun ikke liker deg. Anonymous poster hash: a6200...f97 8
Gjest Conradine Skrevet 21. september 2013 #3 Skrevet 21. september 2013 Jeg er en mor til en 14 år gammel jente. Jeg spør henne om hun kan gjøre husarbeid, F.eks støvsuge, hun ignorerer meg hver gang helt til jeg har spurt den 4-5 gangen og begynner å bli irritert. Da smeller hun til med:"Ååå vær no still!" Før hun bare går sin vei. Hun er også hele tiden på mobilen, når vi ser på tv på lørdagen for eksempel, såg nesten aldri opp fra mobilen. Jeg syns det er svært irriterende...Og viss hun ikke er på mobilen så er hun ute sent. Kanskje ett, hun bryr seg ikke om hun ikke får lov, jeg er ikke hjemme og faren er ganske slapp når det gjelder oppdragelse og disiplin. Jeg har gjemt ting som mobil og iPad før men hun bryr seg ikke, det lengste jeg har gjemt dem er rundt en måned, da fann hun mobilen tydeligvis. Føler hun bare blir værre og værre! Hun har kalt meg ting som eksempel dum, da sier jeg bare hold kjeft til henne for jeg blir sint. Vi har egentlig aldri hatt ett godt forhold, hun har bedre forhold med faren for han vil alltid være kompis. Gi hun alt hun vil ha(Temmelig bortskjemt) sier aldri at hun må gjør husarbeid osv.. Hun gjør også ting for å irritere meg. Hun er på grensen til lubben, og jeg sier til henne at hun må spise mer sunt og litt mindre, hva gjør hun? Spiser kanskje 10 knekkebrød eller 3 skiver, eller hun får penger av faren og kjøper iste, hveteboller, nudler eller noe! Er hun bare fjortis eller er dette fordi hun overhode ikke liker meg? Anonymous poster hash: c0a26...da5 Det høres ut som om du har et elendig forhold til datteren din. For å få et godt forhold til barna våre må vi vise dem oppriktig interesse for hva de gjør på, hva de tenker på, hvor de holder seg og med hvem. Bruker vi ikke tid på barna i oppveksten så vil vi gå glipp av det som er grunnsteinen for et godt forhold. Og det er for meg langt viktigere enn om de støvsuger når jeg ber om det .. 5
levelivet Skrevet 21. september 2013 #4 Skrevet 21. september 2013 WOW! Hva er dette for en setning å lire av seg? Skam deg! Til TS: Du høres ikke ut som en dårlig mor, men det høres ut som du har en jente midt i puberteten! Du høres ut som en dårlig mor så jeg skjønner godt at hun ikke liker deg. Anonymous poster hash: a6200...f97 2
Gjest Tinkerbell Skrevet 21. september 2013 #5 Skrevet 21. september 2013 (endret) Tenåringer er altid vanskelig å ha med å gjøre, men din taktikk med å få henne til å høre på deg er ganske så feil. Jeg synes det er sunt er foreldre er foreldre, men at de også kan føles som venner, for da åpner barn seg bedre. Så forholdet hun har til sin far er egentlig ikke så galt, men han må også vite sin rolle som far når det trengs, og ikke bare være kompis. Men at du ber henne å spise mindre på den måten er ikke ok, virker ikke som om du helt har skjønt hvordan du skal kommunisere med henne. Endret 21. september 2013 av Tinkerbell 1
Mafalda Skrevet 21. september 2013 #6 Skrevet 21. september 2013 (endret) Mine personlige oppfatninger er omtrent sånn: 1. Det er ikke OK at en 14-åring er ute til klokka ett om natta (spesielt ikke uten å få lov) 2. Det er ikke OK at hun sitter og fikler med mobilen under hele middagen 3. Det er ikke OK hvis hun ikke gidder å løfte en finger i huset. Så langt skjønner jeg godt at du er frustrert, og at jenta oppleves som vanskelig. Men- slik jeg leser innlegget (nå er det vel sikkert skrevet i frustrasjon, men likevel) så er det ikke mye konstruktiv kommunikasjon å spore, tar jeg feil? Jeg får inntrykk av at det er samme maset om igjen og om igjen, hun blir sur og tverr og går sin vei, og du kjefter og gjemmer mobil og iPad. Begge blir irriterte på hverandre, rinse and repeat... Vet ikke om dette overhodet har noe for seg, for familier og vaner er så forskjellige, men jeg tenker: - bli enige om noen mobilfrie soner, som måltider/visse tidspunkter (så kan hun gjerne dille med den etterpå, og da skal ikke du kjefte eller kommentere det) - bli enige om et par oppgaver hun skal gjøre på faste dager. Mye bedre at hun er klar over at badet skal vaskes lørdag og stua støvsuges torsdag, og that's it, enn at dere skal krangle om enkeltoppgaver på nytt og på nytt. - du og mannen din må bli enige om hva dere synes om innetider og legge en felles strategi. Kanskje dere må møtes på halvveien, men uten å ha en felles front og stå sammen, blir det vanskelig for jenta å forholde seg til hva som gjelder. Og hun kan bruke uenigheten mellom dere som et "rom" til å gjøre hva hun vil. Alt dette må nødvendigvis skje når været er godt, så å si, og med saklige argumenter for hvorfor det må være sånn og slik. Ting endres sjelden over natten, men med noen etablerte kjøreregler er dere godt på vei til å minske frustrasjonsnivået hos alle, og det blir mindre kjeft og surmuling. At hun spiser galt i dine øyne er jo noe du kan nevne, og det har du gjort. Heretter synes jeg du skal ligge unna. Hvis hun ikke har noe problem med at hun er lubben, må det være forferdelig irriterende at mamma kommenterer at "nå spiser du boller igjen!"... det blir mer vann på mølla hos henne, og enda en opplevelse av at mamma bare maser. La jenta bestemme selv. Noe av hele clouet med å beholde et godt forhold til tenåringene sine, er å velge sine kamper. Innlegget ditt ramser liksom opp alt som irriterer deg, og selv om jeg skjønner at du er irritert (og har grunn til å være det!), håper jeg det var et frustrasjonsinnlegg og ikke sånn du forholder deg til henne irl. Det virket veldig kjeftete. Vet ikke om dette var til hjelp, men håper uansett dere kommer over i et mer positivt spor! Endret 21. september 2013 av Mafalda 8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #7 Skrevet 21. september 2013 Hun er ekstremt viljesterk og sta, det er et problem... Vi snakker ikke så mye da jeg ikke er ofte hjemme og når jeg er hjemme så er ikke hun det, er vi begge hjemme svarer hun surt på alt jeg sier. "Har du gjort lekser?" "JA!" Får eg irritert tilbake. Så sier jeg at jeg ikke vil se 2ere og 3ere på karakterboken hennes, så svarer hun alltid:"Slutt å klag du som er kassedame!" Hun er alltid så sur mot meg, det sårer til slutt... Vi har årlige turer til byer vi vil til, bare vi to, da pleier jeg å være hyggelig mot henne. Det er sånn st viss jeg ikke maser om ting, ikke spør så mye så er hun heller ikke sur. Men det er kun henne jeg kan spør, meg og min mann er ikke det spor greie mot hverandre. Han løfter ikke en finger så jeg må gjør ALT viss hun ikke hjelper til Anonymous poster hash: c0a26...da5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #8 Skrevet 21. september 2013 Vær veldig veldig veldig forsiktig med å kjefte på en 14 år gammel jente om vekta hennes. Anonymous poster hash: 057fc...ca4 10
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #9 Skrevet 21. september 2013 Du høres ut som en dårlig mor så jeg skjønner godt at hun ikke liker deg.Anonymous poster hash: a6200...f97 Vil du prøve kanskje? -TS Anonymous poster hash: c0a26...da5 1
Gjest slettetbruker Skrevet 21. september 2013 #10 Skrevet 21. september 2013 Mamma er dette deg? Har du endelig lært deg hvordan internett fungerer? Stoltadæ.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #11 Skrevet 21. september 2013 Hun er ekstremt viljesterk og sta, det er et problem... Vi snakker ikke så mye da jeg ikke er ofte hjemme og når jeg er hjemme så er ikke hun det, er vi begge hjemme svarer hun surt på alt jeg sier. "Har du gjort lekser?" "JA!" Får eg irritert tilbake. Så sier jeg at jeg ikke vil se 2ere og 3ere på karakterboken hennes, så svarer hun alltid:"Slutt å klag du som er kassedame!" Hun er alltid så sur mot meg, det sårer til slutt... Vi har årlige turer til byer vi vil til, bare vi to, da pleier jeg å være hyggelig mot henne. Det er sånn st viss jeg ikke maser om ting, ikke spør så mye så er hun heller ikke sur. Men det er kun henne jeg kan spør, meg og min mann er ikke det spor greie mot hverandre. Han løfter ikke en finger så jeg må gjør ALT viss hun ikke hjelper til Anonymous poster hash: c0a26...da5 Når hun har sett dere to dag inn og dag i årevis ut kjefte og skrike til hverandre, så kan det umulig være noe sjokk at hun etterhvert oppfører seg på samme måte som rollemodellene hennes gjør? Anonymous poster hash: 057fc...ca4
Gjest Belle âme Skrevet 21. september 2013 #12 Skrevet 21. september 2013 Mamma er dette deg? Har du endelig lært deg hvordan internett fungerer? Stoltadæ. Lurte på det samme :O Du er prikk lik morra mi, eg er 14 år og kan snakke for datteren din! Ho like deg ikkje, eg liker ikkje mor Mo for ho klager på vekta mi, bare at eg spiser ikkje når ho er heime, spiser no 2 måltider daglig of det er på grunn av ho, får lyst å dø av anoreksia elns bare for å straffe ho faktisk! Ho klager på lekser, klager på forholdet mellom meg og pappa, han kaller meg Iallefall ikkje feit som ho gjer. Eg er ute med folk som forstår meg, på mobilen er det mykje gøyere enn å snakke med ein pissur mor som ikkje babler om anna enn trening!!!!! Når eg ser barn som kysser mammaen sin får eg alltid vondt inni meg. Eg veit ikkje kordan det er å være ordentlig glad i mora mi
Gjest slettetbruker Skrevet 21. september 2013 #13 Skrevet 21. september 2013 Lurte på det samme :O Du er prikk lik morra mi, eg er 14 år og kan snakke for datteren din! Ho like deg ikkje, eg liker ikkje mor Mo for ho klager på vekta mi, bare at eg spiser ikkje når ho er heime, spiser no 2 måltider daglig of det er på grunn av ho, får lyst å dø av anoreksia elns bare for å straffe ho faktisk! Ho klager på lekser, klager på forholdet mellom meg og pappa, han kaller meg Iallefall ikkje feit som ho gjer. Eg er ute med folk som forstår meg, på mobilen er det mykje gøyere enn å snakke med ein pissur mor som ikkje babler om anna enn trening!!!!! Når eg ser barn som kysser mammaen sin får eg alltid vondt inni meg. Eg veit ikkje kordan det er å være ordentlig glad i mora mi Omg har vi samme mamma!!!????!??!?!?!??!??!?!?!?!?!?!
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #14 Skrevet 21. september 2013 Hun er ekstremt viljesterk og sta, det er et problem... Vi snakker ikke så mye da jeg ikke er ofte hjemme og når jeg er hjemme så er ikke hun det, er vi begge hjemme svarer hun surt på alt jeg sier. "Har du gjort lekser?" "JA!" Får eg irritert tilbake. Så sier jeg at jeg ikke vil se 2ere og 3ere på karakterboken hennes, så svarer hun alltid:"Slutt å klag du som er kassedame!" Hun er alltid så sur mot meg, det sårer til slutt... Vi har årlige turer til byer vi vil til, bare vi to, da pleier jeg å være hyggelig mot henne. Det er sånn st viss jeg ikke maser om ting, ikke spør så mye så er hun heller ikke sur. Men det er kun henne jeg kan spør, meg og min mann er ikke det spor greie mot hverandre. Han løfter ikke en finger så jeg må gjør ALT viss hun ikke hjelper til Anonymous poster hash: c0a26...da5 Det første du kan gjøre er å kvitte deg med den ubrukelige mannen du har. Du sier at om du ikke får hjelp av datteren din så må du gjør alt i huset. Jeg er enig i at en ungdom skal hjelpe til, men du kan da ikke lempe ansvaret over på henne. Hadde blitt steik forbanna jeg også om jeg var datteren din. Datteren din trenger en oppstramming, men det er en annen person du må ta skikkelig i ørene først. Hvorfor gidder du å ha et sånt bedritent liv? Anonymous poster hash: 78c17...ddc 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #15 Skrevet 21. september 2013 Lurte på det samme :O Du er prikk lik morra mi, eg er 14 år og kan snakke for datteren din! Ho like deg ikkje, eg liker ikkje mor Mo for ho klager på vekta mi, bare at eg spiser ikkje når ho er heime, spiser no 2 måltider daglig of det er på grunn av ho, får lyst å dø av anoreksia elns bare for å straffe ho faktisk! Ho klager på lekser, klager på forholdet mellom meg og pappa, han kaller meg Iallefall ikkje feit som ho gjer. Eg er ute med folk som forstår meg, på mobilen er det mykje gøyere enn å snakke med ein pissur mor som ikkje babler om anna enn trening!!!!! Når eg ser barn som kysser mammaen sin får eg alltid vondt inni meg. Eg veit ikkje kordan det er å være ordentlig glad i mora mi Dette må du snakke med helsesøster på skolen om. Anonymous poster hash: 78c17...ddc
Gjest Belle âme Skrevet 21. september 2013 #16 Skrevet 21. september 2013 Omg har vi samme mamma!!!????!??!?!?!??!??!?!?!?!?!?! Har vi?!?!?????!!?!!?!!?!!?
Gjest Belle âme Skrevet 21. september 2013 #17 Skrevet 21. september 2013 Dette må du snakke med helsesøster på skolen om.Anonymous poster hash: 78c17...ddc Vi har ikkje det
Gjest slettetbruker Skrevet 21. september 2013 #18 Skrevet 21. september 2013 Har vi?!?!?????!!?!!?!!?!!? Det virker nesten sånn, moren din minner meg hvertfall veldig mye om min. Det eneste som er litt annerledes er at hun ikke snakker så mye om trening, men kalorier og karbohydrater. Men omg, forstår deg kjempe godt! Om du trenger å snakke så kan du snakke med meg, det er jævlig deprimerende å ha en sånn mor. 75% av grunnene til hvorfor jeg har selvmordstanker er på grunn av mamma.
Gjest Belle âme Skrevet 21. september 2013 #19 Skrevet 21. september 2013 Det virker nesten sånn, moren din minner meg hvertfall veldig mye om min. Det eneste som er litt annerledes er at hun ikke snakker så mye om trening, men kalorier og karbohydrater. Men omg, forstår deg kjempe godt! Om du trenger å snakke så kan du snakke med meg, det er jævlig deprimerende å ha en sånn mor. 75% av grunnene til hvorfor jeg har selvmordstanker er på grunn av mamma. mamma snakker ikke om karbohydrater...Jo...Ho rakker ned på overvektige, stygge, utlendinger, arbeidsløse...Eg kan godt snakke med deg, du virker grei
Gjest slettetbruker Skrevet 21. september 2013 #20 Skrevet 21. september 2013 mamma snakker ikke om karbohydrater...Jo...Ho rakker ned på overvektige, stygge, utlendinger, arbeidsløse...Eg kan godt snakke med deg, du virker grei Mamma er sånn karbofreak, alt skal være sunt og uugggh! Send meg melding hvis du vil snakke, du <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå