Gå til innhold

Forandret oppførsel på en katt


Liveurlife

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har to katter. En gutt og en jente. Jenten har nylig blitt sterilisert og fått på seg body så hun ikke slikker på såret. Guttepusen (broren) freser til henne hele tiden og jager henne. Noen som har erfaring? Hvorfor begynner katten plutselig å være hissig mot søsteren sin? De var beste venner før, men nå tåler de nesten ikke trynet på hverandre. Jenten søker kontakt mens han bare freser og vil klore henne. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd noe lignende. Da min hunnkatt kom hjem fra dyrlegen så tok min ellers så sindige hannkatt og angrep henne. Direkte angrep - kastet seg over ryggen på henne og bet.

Jeg vet ikke helt hvorfor de gjør det. Luke ut svake individer? Usikker pga den fremmede dyrlegelukten?

Uansett ville jeg holdt dem adskilt frem til hunnkatten er helt restituert. Det kan være det går over av seg selv når hun er normal i oppførselen, kvikk og rask og ikke lenger "lukter rart". Det gjorde det hos meg.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun lukter nok annerledes tenker jeg.

Da kattemoren til det kullet vi fikk minsten fra ble kastrert, ble siste kattungen hennes helt krakilsk mot henne, og da var kattungen bare 15 uker gammel. Mor luktet åpenbart helt feil etter at hun hadde vært i narkose og kattungen freste og herjet noe voldsomt hver gang kattemoren prøvde å vaske henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg håper virkelig at det er narkosen som gjør at hun lukter "rart". Er litt trist at det er sånn nå for søsteren vil gjerne leke eller sove i lag med han som hun pleide men han jager henne bare vekk. Synes så synd på henne :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS her. Problemet her var at vi var totalt uforberedt på dette fordi de er bare 4 mnd gamle og skal i utgangspunktet ikke begynne med "sånne" ting før de er litt eldre, med engang vi merket at hun har fått løpetid ringte vi inn til dyrelegen og da anbefalte de å ta jenten først. Så tar vi gutten på neste lønning :P He he. Vi trodde de var for unge til å kastreres/steriliseres. Men de var tydeligvis tidlig i utviklingen. Eller jentepusen begynte tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen katter kommer i "puberteten" ganske tidlig, så tidlig som ved 4,5 mnd, selv om det vanligste er ved 6-8mnd. Så snart hannkatten blir kastrert også, vil det nok roe seg litt igjen. Kastrering av hannkatt er ikke like dyrt som for hunnkatter, så ta det så fort som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...