Gjest LoisLane - uinnlogget Skrevet 28. april 2004 #1 Del Skrevet 28. april 2004 Vi har for mange kirker, og for få som går i dem. Derfor har dept'et foreslått å legge ned, til og med rive kirker. Jeg synes det er galskap å rive en kirke! Det er et kulturbygg, med stor symbolverdi for folk, særlig på bygda. Kunne jo være interessant å høre om dere har kreative forslag til alternativ bruk av kirkene våre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 28. april 2004 #2 Del Skrevet 28. april 2004 Det å rive kirker, er litt drøyt, ja. Det er som du sier, et kulturbygg. Jeg tror ikke det vil bli noen kirkeriving på bygdene, det er vel helst storbyene som f.eks Oslo, hvor det kan være flere kirker pr. bydel det er snakk om. Og da kirker av nyere dato. Men ja - tanken på å rive en kirke liker heller ikke jeg. Blir litt helligbrøde, liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #3 Del Skrevet 28. april 2004 Rart ikkw kirkene skjønner problemet selv? Det er for alvorlig i våre kirker. Se på usa og tilstrømmingen til kirkene. Kan det ikke være et gledens hus istedenfor det alvoret de står der og forkynner. Jeg har vert i gudstjeneste i forbindelse med dåp og det er et trist syn. Hadde det ikke vert for dåpsfølge så er det ikke folk der. Det er da en grunn til å holde seg borte. Nå har de yngre prestene begynt å endre seg, men de er i mindretall. Hva er gj.snitt på en gudstjeneste? 11 personer eller noe sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 28. april 2004 #4 Del Skrevet 28. april 2004 Det er sant. Tenk om det hadde vært kult/gøy å gå på gudstjeneste? Da hadde jeg også gått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marigull Skrevet 28. april 2004 #5 Del Skrevet 28. april 2004 Kanskje man kunne brukt noen av de nye kirkene som noe slags kulturhus? Kanskje kristene ungdomsforeninger kunne hatt brukt for dem?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 28. april 2004 #6 Del Skrevet 28. april 2004 Hvis man skal rive kirker (noe jeg er helt mot), bør man i alle fall sørge for å bevare noen fra hver tidsepoke. Man kan kanskje gjøre flere om til kulturkirker à la Jakob kirke i Oslo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 28. april 2004 #7 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg leste en artikkel om dette i Aftenposten, hvor en prest sa at han syntes at kirker som ikke ble brukt, kunne brukes til andre ting som f.eks. ungdomsklubber. Det synes jeg er en god ide. En annen side av saken er at kirken bør gjøre mere for å spille en rolle i folks liv, sånn at flere begynner å gå i kirken. Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnie Darko Skrevet 28. april 2004 #8 Del Skrevet 28. april 2004 Riv dem ned.. Jeg bryr meg lite om kirkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Betty Skrevet 28. april 2004 #9 Del Skrevet 28. april 2004 Bryr meg vel egenlig lite om kirkens innhold, og ville nok ikke gått uansett gudstjenesteform, men har stor sans for selve kirkebyggene. Kanskje vært OK som gallerier, meditasjonsrom, biblioteker? Synes ihvertfall ikke at "overflødige" skal rives! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 28. april 2004 #10 Del Skrevet 28. april 2004 Kanskje man kunne brukt noen av de nye kirkene som noe slags kulturhus? Kanskje kristene ungdomsforeninger kunne hatt brukt for dem?? Det gjøres!!! Stort sett er de nye kirkene som bygges arbeidskirker som er ment til et mer allsidig bruk. Ofte er det en møtesal i tilknytnig til kirkebygget og det gjør det straks mer anvendelig. Men det er klart mer tungvindt med ei vanlig kirke. Jeg tror ikke kirka kommer til å bli hverken hotell eller kafe. Da tror jeg det vil bli ville protester også fra de som aldri går i kirken. Det er jo en stor og flott kulturskatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #11 Del Skrevet 28. april 2004 Det er jo en stor og flott kulturskatt! Kulturskatt? :o Nei, kirkebyggene representerer en svært negativ del av vår kultur som jeg skulle ønske vi hadde vert foruten! Kjempeflott om kirkene ikke lenger blir brukt som kirker (eller til annet kristent formål). Men det er nå likevel litt sløseri å rive dem, så det hadde vert greit om en hadde funnet andre og bedre måter å bruke byggene på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #12 Del Skrevet 29. april 2004 Enkelte steder i bibelbeltet på Sørlandet/i Rogaland har man prøvd å følge prinsippet om "en kirke pr. innbygger." I Egersund har dette etter siste folketelling medført at man faktisk må rive omtrent 120 gudshus av ulik slag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 29. april 2004 #13 Del Skrevet 29. april 2004 Enkelte steder i bibelbeltet på Sørlandet/i Rogaland har man prøvd å følge prinsippet om "en kirke pr. innbygger." I Egersund har dette etter siste folketelling medført at man faktisk må rive omtrent 120 gudshus av ulik slag... måtte le litt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 29. april 2004 #14 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg leste en artikkel om dette i Aftenposten, hvor en prest sa at han syntes at kirker som ikke ble brukt, kunne brukes til andre ting som f.eks. ungdomsklubber. Det synes jeg er en god ide. Dette synest jeg er en god ide ogsaa!! Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 29. april 2004 #15 Del Skrevet 29. april 2004 Dette synest jeg er en god ide ogsaa!! Clea Men det vil jo koste like mye å holde de ved like... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest La de forfalle Skrevet 29. april 2004 #16 Del Skrevet 29. april 2004 Synes kirkene tar unødige penger av vår skatt. Jeg liker ikke at alle vi som ikke liker gud og kristendom/religion må sponse de troende og all altervinen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsLarsere Skrevet 5. mai 2004 #17 Del Skrevet 5. mai 2004 Synes kirkene tar unødige penger av vår skatt. Jeg liker ikke at alle vi som ikke liker gud og kristendom/religion må sponse de troende og all altervinen. Japp. Om jeg har forstått rktig får kjerka cash for antall medlemmer, så det er jo bare å melde seg ut. Stat/politikk og relgion burde vert adksilt, synes jeg. Når det gjelder altervinen kan vel Jesus komme med en hjelpende hånd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 5. mai 2004 #18 Del Skrevet 5. mai 2004 Var det Petter Stordalen som foreslo at de kunne bygges til hotell e.l? Synes det var en god ide, jeg...... Da blir de bevart, samtidlig som kirkene kan brukes til noe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2004 #19 Del Skrevet 5. mai 2004 Japp. Om jeg har forstått rktig får kjerka cash for antall medlemmer, så det er jo bare å melde seg ut. Husk samtidig å melde deg inn i noe annet, ellers får kirka penga allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 5. mai 2004 #20 Del Skrevet 5. mai 2004 Jeg synes det er galskap å rive en kirke! Helt enig i dette! En kirke er mer enn bare et byggverk - og man river ikke en kirke. Både den arkitektoniske, symbolske, religiøse og kulturelle verdien en kirke har, gjør at den må holdes ved like og tas vare på for ettertiden. På nyhetene hørte jeg det var flere forslag til alternativ bruk, både som konsertlokale og hotell. Begge deler synes jeg var ganske gode ideer. Jeg regner med en kirke som skal brukes slik må av-vigsles (eller hva det heter) først. Jeg antar at man ikke driver hotell og business i Guds hus? Andre løsninger som jeg kommer på i forhold til disse "utryddingstruede" kirkene: Kunstgalleri Museum/turistattraksjon Private eiere (enten firma/næringsliv eller sinnsykt rike privatpersoner) Utenlandsk eie ("adopter en norsk kirke idag!") med bestemte betingelser så de ikke kan gjøre hva de vil.. Har ikke lest hele tråden her så tilgi meg hvis jeg skriver akkurat det samme som alle andre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå