AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #1 Skrevet 21. september 2013 Man må ha vekt på minst 15% under det som er forventet for å kunne få diagnosen anoreksi. Diagnosen atypisk anoreksi får man dersom et eller flere diagnosekriterier mangler. Er det noen som vet om dette med 15% undervekt kan være et av de manglende kriteriene? Anonymous poster hash: 9a58c...6ec
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #2 Skrevet 21. september 2013 Tror de har droppet det med undervekt nå, eventuelt at det ikke er like standhaftig at man må være undervektig. De fleste har begynt å anerkjenne at man ikke nødvendigvis er undervektig når man har anoreksi. Anonymous poster hash: 10e91...a98 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #3 Skrevet 21. september 2013 Tror de har droppet det med undervekt nå, eventuelt at det ikke er like standhaftig at man må være undervektig. De fleste har begynt å anerkjenne at man ikke nødvendigvis er undervektig når man har anoreksi. Anonymous poster hash: 10e91...a98 Dette står i ICD-10, som blir brukt for å fastsette diagnoser: Følgende kreves for at en sikker diagnose skal kunne stilles: (a) Kroppsvekten holdes minst 15 % under forventet vekt (enten ved vekttap eller ved manglende vektøkning), eller Quetelets kroppsmasseindeks1) er 17,5 eller mindre. Prepubertale pasienter kan vise manglende evne til å nå forventet vektøkning i vekstperioden. Under 50.1 Atypisk anoreksi står det:Kategorien skal brukes for individer som mangler ett eller flere av de mest sentrale kjennetegnene ved anorexia nervosa (F50.0), som amenorré eller betydelig vekttap, men som på annen måte har et ganske typisk klinisk bilde. Jeg er usikker på om det er disse 15% og undervekten det er snakk om her. Anonymous poster hash: 9a58c...6ec
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #4 Skrevet 21. september 2013 Er det forresten noen som vet hva forventet vekt er? Det har jeg aldri forstått...Anonymous poster hash: 53109...bb7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #5 Skrevet 22. september 2013 Jeg tenkte først at det var normal BMI som var forventet vekt, men 15% under BMI på 18,5 er ganske mye, så det kan vel ikke stemme - i alle fall ikke i og med at de også har nevnt 17,5 som en grense? Anonymous poster hash: 9a58c...6ec
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #6 Skrevet 22. september 2013 Bump? Anonymous poster hash: 9a58c...6ec
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #7 Skrevet 22. september 2013 Jeg hadde diagnosen atypisk anoreksi, da hadde jeg gått ned enormt mage kilo på kort tid, men ikke blitt undervektig enda. De går litt bort ifra undervekt som kriterie, fordi en kan være veldig syk uten å ha "rukket" å bli undervektig enda. Så ja, i følge helsevesenet kan en ha anoreksi uten å være undervektig. Anonymous poster hash: f2332...ac1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #8 Skrevet 22. september 2013 Jeg hadde diagnosen atypisk anoreksi, da hadde jeg gått ned enormt mage kilo på kort tid, men ikke blitt undervektig enda. De går litt bort ifra undervekt som kriterie, fordi en kan være veldig syk uten å ha "rukket" å bli undervektig enda. Så ja, i følge helsevesenet kan en ha anoreksi uten å være undervektig. Anonymous poster hash: f2332...ac1 Tusen takk! Anonymous poster hash: 9a58c...6ec
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #9 Skrevet 22. september 2013 Tusen takk! Anonymous poster hash: 9a58c...6ec Lykke til, dersom det er deg selv det er snakk om. Ta imot all hjelp, det er verdt det. Anonymous poster hash: f2332...ac1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2013 #10 Skrevet 22. september 2013 Lykke til, dersom det er deg selv det er snakk om. Ta imot all hjelp, det er verdt det. Anonymous poster hash: f2332...ac1 Jeg har en udiagnostisert spiseforstyrrelse, og er litt usikker på om jeg kan få diagnosen atypisk anoreksi, eller om det bare er EDNOS som er aktuelt i mitt tilfelle. Anonymous poster hash: 9a58c...6ec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå