Gå til innhold

Atypisk anoreksi


Fremhevede innlegg

Skrevet

Man må ha vekt på minst 15% under det som er forventet for å kunne få diagnosen anoreksi. Diagnosen atypisk anoreksi får man dersom et eller flere diagnosekriterier mangler. Er det noen som vet om dette med 15% undervekt kan være et av de manglende kriteriene?



Anonymous poster hash: 9a58c...6ec
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de har droppet det med undervekt nå, eventuelt at det ikke er like standhaftig at man må være undervektig. De fleste har begynt å anerkjenne at man ikke nødvendigvis er undervektig når man har anoreksi.



Anonymous poster hash: 10e91...a98
  • Liker 1
Skrevet

Tror de har droppet det med undervekt nå, eventuelt at det ikke er like standhaftig at man må være undervektig. De fleste har begynt å anerkjenne at man ikke nødvendigvis er undervektig når man har anoreksi.

Anonymous poster hash: 10e91...a98

Dette står i ICD-10, som blir brukt for å fastsette diagnoser:

Følgende kreves for at en sikker diagnose skal kunne stilles:
(a) Kroppsvekten holdes minst 15 % under forventet vekt (enten ved
vekttap eller ved manglende vektøkning), eller Quetelets kroppsmasseindeks1)
er 17,5 eller mindre. Prepubertale pasienter kan vise
manglende evne til å nå forventet vektøkning i vekstperioden.
Under 50.1 Atypisk anoreksi står det:

Kategorien skal brukes for individer som mangler ett eller flere av de
mest sentrale kjennetegnene ved anorexia nervosa (F50.0), som amenorré
eller betydelig vekttap, men som på annen måte har et ganske typisk
klinisk bilde.
Jeg er usikker på om det er disse 15% og undervekten det er snakk om her.

Anonymous poster hash: 9a58c...6ec

Skrevet

Er det forresten noen som vet hva forventet vekt er? Det har jeg aldri forstått...

Anonymous poster hash: 53109...bb7

Skrevet

Jeg tenkte først at det var normal BMI som var forventet vekt, men 15% under BMI på 18,5 er ganske mye, så det kan vel ikke stemme - i alle fall ikke i og med at de også har nevnt 17,5 som en grense?



Anonymous poster hash: 9a58c...6ec
Skrevet

Bump?



Anonymous poster hash: 9a58c...6ec
Skrevet

Jeg hadde diagnosen atypisk anoreksi, da hadde jeg gått ned enormt mage kilo på kort tid, men ikke blitt undervektig enda.

De går litt bort ifra undervekt som kriterie, fordi en kan være veldig syk uten å ha "rukket" å bli undervektig enda.

Så ja, i følge helsevesenet kan en ha anoreksi uten å være undervektig.



Anonymous poster hash: f2332...ac1
Skrevet

Jeg hadde diagnosen atypisk anoreksi, da hadde jeg gått ned enormt mage kilo på kort tid, men ikke blitt undervektig enda.

De går litt bort ifra undervekt som kriterie, fordi en kan være veldig syk uten å ha "rukket" å bli undervektig enda.

Så ja, i følge helsevesenet kan en ha anoreksi uten å være undervektig.

Anonymous poster hash: f2332...ac1

Tusen takk!

Anonymous poster hash: 9a58c...6ec

Skrevet

Tusen takk!

Anonymous poster hash: 9a58c...6ec

Lykke til, dersom det er deg selv det er snakk om. Ta imot all hjelp, det er verdt det.

Anonymous poster hash: f2332...ac1

Skrevet

Lykke til, dersom det er deg selv det er snakk om. Ta imot all hjelp, det er verdt det.

Anonymous poster hash: f2332...ac1

Jeg har en udiagnostisert spiseforstyrrelse, og er litt usikker på om jeg kan få diagnosen atypisk anoreksi, eller om det bare er EDNOS som er aktuelt i mitt tilfelle.

Anonymous poster hash: 9a58c...6ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...