Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal på jobbintervju i morgen, håper på å avansere opp i systemet ;)

Nå har jeg lagt i to netter og kvernet på spørsmålene jeg kommer til å få, og jeg har alltid problemer med de samme to:

Hvorfor søker du denne jobben?

og

Hvorfor skal vi velge deg?

Jeg vet jo svarene i hodet mitt, men klarer bare ikke å få dem ut. Dessuten blir jeg bekymret over at kanskje svarene jeg vil gi er helt absurde (føles sånn) og jeg er på villspor med en gang.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget jeg, jeg er bare så himla nervøs for det der intervjuet. Føles som muntlig eksamen, jeg blir fysisk dårlig av sånt som dette.

Kanskje jeg bare ikke skal gå? Hmmmm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvilken jobb du søker, men det som jeg foretrekker er de som viser at de har undersøkt markedet, og firmaet de søker på, og kan uttale seg konkret om dette.

Her er noen spm du kan stille deg selv for å hjelpe deg å finne svarene.

Hvorfor søker du denne jobben:

Har firmaet gjort noen spennende prosjekter du ville være med på?

Hva jobber de med som du finner interessant?

Har de markert seg med noe spesiellt i det siste?

Har de noen fagpersoner som det vil være interessant å jobbe sammen med?

Hvorfor skal vi velge deg:

Bør gjerne sees i sammenheng med punktet over. Hva kan du tilføre bedriften? Har de prosjekter på gang der du kan være en ressursperson? Har du et nettverk de kan dra nytte av?

Har du ekspert-kunnskaper i ditt felt?

Trekk i tillegg frem dine positive egenskaper og forklar hvordan de kan dra nytte av de. Ikke bare si at du lærer fort, men si at du lærer fort slik at du fort kan bli en ressursperson innen et område i firmaet.

Vis at du kan trekke sammenhenger mellom hva du kan tilføre samtidig som du har gjort deg opp en formening om hva kansje bedriften trenger.

Lykke til!

Skrevet

Takk for flott svar.

Det er en avdelingslederstilling i samme bedrift som jeg jobber i nå, men i en avdeling som snart vil starte opp.

Jeg vet jo egentlig alt jeg ønsker å si, men har så problemer med å få fram sånne ting i en intervjusituasjon. Merkelig egentlig, ettersom jeg til vanlig er ganske flink til å snakke for meg :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...