Gå til innhold

Private skoler du IKKE vil anbefale?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du gått på privat skole?

Eks: Sonans, traider eller annet? Hva er din erfaring. Fikk du utdannelse/jobb?

Anonymous poster hash: b247a...036
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akademiet - DÅRLIG SKOLE

Anonymous poster hash: c768c...f50
  • Liker 1
Skrevet

TS, du må nesten skille mellom vgs og høyere nivå. Er ikke meningen at vgs skal gi deg jobb.

Anonymous poster hash: ce4e3...5ff
  • Liker 5
Skrevet

For å være helt ærlig vil jeg ikke anbefale privat utdannelse innen Norge i det hele tatt. Jeg kjenner noen som har gått på enkelte private skoler og jeg kunne ikke tro hva slags nivå de fullførte med..

Norge har ikke tradisjon for privat utdannelse og de beste skolene i landet er fortsatt offentlige. Det er mulig det kan endre seg med tiden, men for nå er det slik det er. Hvis du drar til England eller Frankrike er ting annerledes, men de private skolene i Norge ligger hakket under resten og det reflekteres nok i arbeidsgiveres syn på søknader.

Det er selvsagt unntak for alt og dersom en har god arbeidserfaring, et godt nettverk og andre kvaliteter, så vil nok ikke en under-middels skole ødelegge.

Anonymous poster hash: 900bb...4ba
  • Liker 3
Skrevet

Bjørknes. Ikke rullestoltilpasset enda de lovet det.

Anonymous poster hash: a1902...8e3

• Liker 1
Skrevet

Så først nå at dette gjaldt vgs. Holder fortsatt ved det samme - de private er lavere kvalitet.

Når det er sagt, kan du i etterkant likevel komme inn på et godt universitet, og når du har en grad er det ingen som lenger spør om vgs.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kun erfaring med Akademiet. Altså vanlig videregående der. Jeg var hvertfall veldig fornøyd. Det var tre tøffe år faglig sett, for det ble stilt høye krav til oss. Men for de av oss som var villig til å legge ned en innsats, så var det mye å få igjen for det. I forhold til de vennene mine som gikk på offentlig skole, føler jeg at den utdannelsen jeg fikk var flere hakk høyere kvalitetsmessig.

Samtidig bør du gjerne tenke litt på hva du forventer av skolen. Er du en av dem som forventer at du får utsatt en innlevering fordi du følte deg litt snufsen noen dager, eller ikke klarer å motta kritiske tilbakemeldinger på arbeidet ditt, så ville jeg styrt unna.

Når det er sagt, så har jeg inntrykk av at kvaliteten på Akademiet-skolene varierer veldig i henhold til hvor du går. Bergen, Drammen og Ålesund har jeg veldig godt inntrykk av, mens Oslo har jeg hørt veldig mye negativt om.

Anonymous poster hash: fe3ea...9cc
Skrevet

For å være helt ærlig vil jeg ikke anbefale privat utdannelse innen Norge i det hele tatt. Jeg kjenner noen som har gått på enkelte private skoler og jeg kunne ikke tro hva slags nivå de fullførte med..

Norge har ikke tradisjon for privat utdannelse og de beste skolene i landet er fortsatt offentlige. Det er mulig det kan endre seg med tiden, men for nå er det slik det er. Hvis du drar til England eller Frankrike er ting annerledes, men de private skolene i Norge ligger hakket under resten og det reflekteres nok i arbeidsgiveres syn på søknader.

Det er selvsagt unntak for alt og dersom en har god arbeidserfaring, et godt nettverk og andre kvaliteter, så vil nok ikke en under-middels skole ødelegge.

Det er ikke gitt at alle som går på en privatskole kun får toppkarakter i alle fag selv om man går på den aktuelle skolen. Jeg har gått på en privat vgs. Da jeg gikk i første klasse det året var russekullet "mitt" (de som var russ når jeg gikk i 1.) plassert som den tredje beste skolen ift karakterer landsmessig det året. Dette er ikke noe som har blitt "opprettholdt" de siste årene, selv om svært mange i mitt kull også var svært flinke. Poenget mitt er bare at dette med det at noen ganger er off. skoler øverst på landsgj.snittet et år, andre ganger er det en privat skole. Private skoler er med på å skape arbeidsplasser for de som får være ansatt der, så det er jo bare positivt.

Anonymous poster hash: 48cdd...7bc

Skrevet

Sonans i Trondheim. SVÆRT fornøyd utenom en lærer i ett fag. For min del syntes jeg det var så mye bedre en vanlig skole at jeg har nesten ikke ord.

Mattelæreren var på ett helt annet nivå og klarte virkelig å lære bort matte på en effektiv måte. Ting som virkelig stod fast i hodet mitt tidligere var bare sånn "knips" med fingrene så var ting jeg hadde slitt med siden ungdomsskolen blitt historie.

Norsklærer som mer eller mindre snakket flytende norrønt og brenner for faget, var litt usikker på ham i starten men aldri hatt en norsklærer som en gang kom i nærheten av å være like flink som denne karen. Samt at han virkelig hadde gode teknikker for å få oss i gjennom sidemålsdelen av faget!

Historielæreren var i en klasse for seg selv, skikkelig drilloinspirert trønder som hele tiden klarer å ha 100% fokus blandt alle i klassen. Vi hadde 2 timer undervisning for hver 7'ende man skal ha i vanlig skole og han dro oss i gjennom det med glans. Med andre ord det som tar 2 uker å gå igjennom i vanlig skole gikk vi i gjennom på 2 timer, og vi lærte sannsynligvis mer av det og!

Samfunnsfag var samme som historielæreren så det som står ovenfor gjelder på dette faget og.

Naturfag, svært flink og stødig lærer. Uten at det trenger å utdypes noe særlig.

Engelsk, her var læreren litt uerfaren og brukte tiden ganske dårlig. Men kom seg veldig mot slutten pluss at eksamensforberedelsene var veldig gode. Så fikk en 6'er her og.

Forøvrig fikk jeg 6 i alle fag (hist, eng, samf, nat, norsk sidemål+muntlig, mat 1t) utenom 2 (mat r1 og norsk skriftlig). På ungdomsskolen og vgs varierte karaktersnittet mitt veldig fra 3.2 til 5.2.

Anonymous poster hash: b53ea...ef4
Skrevet

Jeg gikk på Treider for ca 15 år siden, og var ihvertfall svært skuffet. Nivået i klassen var veldig lavt, og det var mye bråk. Klasserommene var også knøttsmå. Men den største grunnen til at jeg misstrivdes var at de ikke klarte å koordinere det faglige med dansetimene, slik de hadde lovet. Timer/prøver ble lagt oppå hverandre og de to skolene pratet ikke sammen i det hele tatt. Det eneste positive jeg husker fra skolen var veldig bra datarom som alltid hadde ledige maskiner i pausene. Jeg sluttet etter første året på vgs.

Skrevet

akademiet vgs i oslo - nei, nei, nei.

Lærerne på akademiet vgs er de beste jeg noensinne har hatt. Virkelig. Elevene som gikk der var umotivere og bråkete pakistanere. Læringsmiljøet var forferdelig. Ingen gjorde noe som helst.

Jeg ser potensialet til skolen, men de må gjøre noe med inntaket.

Anonymous poster hash: 5f975...27a
Skrevet

Spørs litt hvilket nivå du snakker om. På grunnskolenivå scoret St. Sunniva i Oslo best i hele landet i et utall år på rad, og det til tross for en veldig høy andel annengenerasjons innvandrere, noe som (erkjenn det eller ikke) vanligvis trekker ned gjennomsnittsnivået.

Anonymous poster hash: 50615...50e

• Liker 1
Skrevet

Spørs litt hvilket nivå du snakker om. På grunnskolenivå scoret St. Sunniva i Oslo best i hele landet i et utall år på rad, og det til tross for en veldig høy andel annengenerasjons innvandrere, noe som (erkjenn det eller ikke) vanligvis trekker ned gjennomsnittsnivået.Anonymous poster hash: 50615...50e

Erkjenn det eller ikke men de fleste annengenerasjons innvandrere søker seg til høye yrker...de som faller utenfor og er kriminelle er innvandrere som har kommet hit i den senere tid som flykninger/asylsøkere/på lykkejakt.

Skrevet (endret)

.

Endret av Andreas H

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...