Gjest RompeRusk Skrevet 21. september 2013 #41 Skrevet 21. september 2013 (endret) *tar med seg en steinbit og kommer på besøk* Men seriøst, "alle" bergensere sier kuer. Hvordan overlever du. nå er det ikke SÅ ofte ordet dukker opp, er litt mangelvare på KYR her i bergen Endret 21. september 2013 av RompeRusk
AnonymBruker Skrevet 21. september 2013 #42 Skrevet 21. september 2013 Ja, det var kun derfor jeg nevnte det, for å vinne. Føler meg gigantisk og uovervinnelig! Anonymous poster hash: 4290e...3f6 1
Silfen Skrevet 21. september 2013 #43 Skrevet 21. september 2013 nå er det ikke SÅ ofte ordet dukker opp, er litt mangelvare på KYR her i bergen : Jeg syns jeg ser mange kuer, jeg. Men du er jo på feil side av BYN til å se noe særlig grønt.
Gjest RompeRusk Skrevet 21. september 2013 #44 Skrevet 21. september 2013 (endret) Jeg syns jeg ser mange kuer, jeg. Men du er jo på feil side av BYN til å se noe særlig grønt. har en stor gressfjell utenfor leiligheten jeg, på rundt 20 kvadrat! Masse dyreliv der, både katter og kråker, men ingen kyr edit: gressflekk kanskje.. Endret 21. september 2013 av RompeRusk
Gjest Eurodice Skrevet 21. september 2013 #45 Skrevet 21. september 2013 (endret) Vel, nå er det jo ingen av oss som vet hvorfor det har blitt tillatt å si kuer/kuene, så å ta utgangspunkt i at det er pga folks giddasløshet er jo rimelig fordomsfullt. (Det er forøvrig et ord som overhodet ikke eksisterer norsk språkråds ordbøker, verken som "giddasløshet" eller "giddesløshet", så snakk om å kaste stein i glasshus ) Det er greit nok, at det handler om en målforms-forskjell Anonymous poster hash: 4290e...3f6 Har det noen gang IKKE vært tillatt å si og skrive kuer/kuene? Der jeg vokste opp og gikk på skole en gang i forrige årtusen, var det ingen som snakket om kyr, såvidt jeg kan huske. Vi var vel på 4-årsstadiet og mentalt tilbakestående alle som én av store barn og alle voksne . I mine ordbøker (bokmål) er både kuer og kyr tillatte skrivemåter. Endret 21. september 2013 av Arabella 3
Silfen Skrevet 21. september 2013 #46 Skrevet 21. september 2013 har en stor gressfjell utenfor leiligheten jeg, på rundt 20 kvadrat! Masse dyreliv der, både katter og kråker, men ingen kyr edit: gressflekk kanskje.. Og rotter, ikke glem rottene.
Gjest RompeRusk Skrevet 21. september 2013 #47 Skrevet 21. september 2013 Og rotter, ikke glem rottene. har faktisk ikke sett en eneste rotte på alle mine 3 år i bergen! *bank i bordet*
Nephthys Skrevet 21. september 2013 #48 Skrevet 21. september 2013 For min del (i mitt hode) syns jeg at om man velger å bruke "kyr" tenker man på kuene som noe som er der for melkeproduksjonens skyld, ikke et dyr man er glad i, men bruker for økonomisk gevinst. "Kuer" er derimot for et nært forhold til dyrene, der de blir sett på som individer med verdi. Derfor er "kuer" for meg et mye hyggeligere ord å bruke. (Jada, dette er slik JEG tenker, og sikkert helt tullete for andre! ) 2
Gjest Eurodice Skrevet 21. september 2013 #49 Skrevet 21. september 2013 Jojo, jeg vet jo det, men det har ikke vært slik bestandig I mine gamle ordbøker så finner jeg ikke kuene under kyr....Så Kuene må jo da ha kommet nylig? (de siste 15-20årene.......?) Du må ha eldgamle ordbøker hvis "kyr" står som oppslagsord 1
Gjest ms_kwang Skrevet 21. september 2013 #50 Skrevet 21. september 2013 har faktisk ikke sett en eneste rotte på alle mine 3 år i bergen! *bank i bordet* JEG har o.O rett ved finnegans (Altså på andre siden av veien hvor det sto mye søppel på kanten og DER satt det ei rotte o.o)
Silfen Skrevet 21. september 2013 #51 Skrevet 21. september 2013 har faktisk ikke sett en eneste rotte på alle mine 3 år i bergen! *bank i bordet* At du ikke ser de, betyr ikke at de ikke er der. Spesielt i ditt område. De elsker nemlig Haukeland og de kryr i nærmiljøet.
Gjest RompeRusk Skrevet 21. september 2013 #52 Skrevet 21. september 2013 JEG har o.O rett ved finnegans (Altså på andre siden av veien hvor det sto mye søppel på kanten og DER satt det ei rotte o.o) æsj!! Glad jeg ikke har møtt på en, selv om mitt andre hjem har Vært finnegans
Gjest ms_kwang Skrevet 21. september 2013 #53 Skrevet 21. september 2013 Du må ha eldgamle ordbøker hvis "kyr" står som oppslagsord Jaja KU da '97/98 tror jeg x) (Ekke sååå gammelt....o.o)
Gjest RompeRusk Skrevet 21. september 2013 #54 Skrevet 21. september 2013 At du ikke ser de, betyr ikke at de ikke er der. Spesielt i ditt område. De elsker nemlig Haukeland og de kryr i nærmiljøet. Joho. Ser jeg de ikke, finnes de ikke :D
Silfen Skrevet 21. september 2013 #55 Skrevet 21. september 2013 Joho. Ser jeg de ikke, finnes de ikke :D Og du kaller oss som sier kuer for fireåringer. Dustopat! 1
Gjest RompeRusk Skrevet 21. september 2013 #56 Skrevet 21. september 2013 Og du kaller oss som sier kuer for fireåringer. Dustopat! og hva skal du gjøre med det? Skal du, pp og singha spanke meg med brokkolien din?
Silfen Skrevet 21. september 2013 #57 Skrevet 21. september 2013 og hva skal du gjøre med det? Skal du, pp og singha spanke meg med brokkolien din? Det kunne jo vært et interessant scenario.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2013 #58 Skrevet 23. september 2013 Jeg sier: kuan Anonymous poster hash: f545b...c8c
Gjest crazycatlady Skrevet 29. september 2013 #60 Skrevet 29. september 2013 En ku, kua, flere kuer alle kuene. Sådetså! Syns kyr høres bondsk ut, så for meg er er kuer mer naturlig å si. Men jeg er jo bare fire år da. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå