Gå til innhold

Kuene eller kyr?


Gjest ms_kwang

Anbefalte innlegg

jada, ser du maser om det der. Men tviler på det alltid har Vært slik. Vi fikk ikke lov å skrive kuene på barne og ungdomsskolen ihvertfall.

Lurer på om det har bitt et tillat ord siden flesteparten ikke har orket å lære seg den skikkelige flertallsformen. Trist, i så fall

Synes jeg husker noe på nettby for flere år tilbake, min bror grunnla ei gruppe som het "Vi som sier Kuene istedefor Kyr"

Den gruppa var ei stund på 2-3 toppliste med medlemmer da Nettby var på topp xD

Vet ikke om det var en gang på den tiden det ble tillat å bruke kuene/kuer..

Men gikk jo ett program på tv om språket vårt og om det er mer enn 1/3 som sier ord som ikke er vanlig eller i bokmål/nynorsk. Så kan man sende en søknad og om den blir innvilget så har man plutselig ett NYTT norsk ord...yuuhei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit det, da syns du jeg høres gammel ut og jeg syns du høres barnslig ut.

Livet går videre !

Hahaha, det var da volsomt til reaksjon da du - var ikke vondt ment, bare forteller deg at verken ditt eller mitt synspunkt er noen fasit. Fasiten har jeg allerede nevnt et par ganger i tråden her, og det er at begge deler er helt godkjent av de som man ser på som det norske "Språkpolitiet". Så får nå folk bare krangle hit og dit om hva de selv mener er riktig, og kalle andre mentalt tilbakestående på bakgrunn av at de sier ting på en annen måte enn de selv gjør - men allikevel helt klart innenfor det som er godkjent.

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det kan jeg forstå at man synes, om man selv bare er vant til å høre kyr og kyra.

Da er jeg ganske sikker på at du akkurat nå forteller en svært stor andel av den norske befolkningen at de høres ut som et barn, eller en med mental alder som et barn. Det er ikke så uvanlig som dere later til å tro, at man sier kuer og kuene.

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

Er fra Nord Norge.

Der jeg er ifra er jeg vant til å høre "kveg" x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

At det ikke alltid har vært slik, er da vel ikke noe godt argument, er det vel? Det har jo ikke alltid vært slik at Oslo het Oslo, eller at man skrev "sa", fordi man skrev "sagde" isteden osv. Hvis språket aldri skulle utviklet seg, hadde ikke du og jeg skrevet til hverandre på den måten vi gjør nå.

Det har blitt et tillatt ord fordi det på ingen måte er ulogisk å si kuer og kuene. Ei ku, kua, flere kuer, alle kuene. Ikke merkelig overhodet, faktisk veldig logisk.

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

OM det har blitt et tillat ord pga folks giddaløshet, så har jeg vel lov å si at det er trist at utviklingen går det veien? Det har da skjedd før.

Ser for øvrig nå at det er tillatt i bokmålsordlisten, ikke nynorsk. Siden jeg kommer fra nynorskland, blir det derfor "kyr" som blir riktig for meg. Altså ikke særlig rart at jeg forbinder kuene med 4-åringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det kan jeg forstå at man synes, om man selv bare er vant til å høre kyr og kyra.

Da er jeg ganske sikker på at du akkurat nå forteller en svært stor andel av den norske befolkningen at de høres ut som et barn, eller en med mental alder som et barn. Det er ikke så uvanlig som dere later til å tro, at man sier kuer og kuene.

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

Jaja, bare ikke bli for lei deg, det er ikke personlig ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Nord Norge.

Der jeg er ifra er jeg vant til å høre "kveg" x)

Men kveg er vel ikke bare kuer/kyr, det gjelder alt storfe?

For meg høres både kyr/kyra og kuer/kuene helt greit ut, har ingen problemer med noen av de :)

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, bare ikke bli for lei deg, det er ikke personlig ment.

Hahaha, jeg kunne ikke brydd meg mindre. Men syns det er trist for deg, at du har den typen fordommer mot en stor del av den norske befolkningen ;)

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, det var da volsomt til reaksjon da du - var ikke vondt ment, bare forteller deg at verken ditt eller mitt synspunkt er noen fasit. Fasiten har jeg allerede nevnt et par ganger i tråden her, og det er at begge deler er helt godkjent av de som man ser på som det norske "Språkpolitiet". Så får nå folk bare krangle hit og dit om hva de selv mener er riktig, og kalle andre mentalt tilbakestående på bakgrunn av at de sier ting på en annen måte enn de selv gjør - men allikevel helt klart innenfor det som er godkjent.

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

Voldsom reaksjon? Tror du leser litt mer i det jeg skriver enn det jeg legger i det ;)

Det var sagt med et smil for å si det slik. Ikke noe jeg henger meg oppi, derfor "livet går videre".

Men joda, jeg syns fortsatt det høres barnslig ut.

Alle voksne jeg kjenner sier kyr, mens ungene som går i barnehagen jeg jobber i sier kuene, så det har nok en sammenheng der hvorfor jeg tenker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM det har blitt et tillat ord pga folks giddaløshet, så har jeg vel lov å si at det er trist at utviklingen går det veien? Det har da skjedd før.

Ser for øvrig nå at det er tillatt i bokmålsordlisten, ikke nynorsk. Siden jeg kommer fra nynorskland, blir det derfor "kyr" som blir riktig for meg. Altså ikke særlig rart at jeg forbinder kuene med 4-åringer

Vel, nå er det jo ingen av oss som vet hvorfor det har blitt tillatt å si kuer/kuene, så å ta utgangspunkt i at det er pga folks giddasløshet er jo rimelig fordomsfullt. (Det er forøvrig et ord som overhodet ikke eksisterer norsk språkråds ordbøker, verken som "giddasløshet" eller "giddesløshet", så snakk om å kaste stein i glasshus ;) )

Det er greit nok, at det handler om en målforms-forskjell :)

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsom reaksjon? Tror du leser litt mer i det jeg skriver enn det jeg legger i det ;)

Det var sagt med et smil for å si det slik. Ikke noe jeg henger meg oppi, derfor "livet går videre".

Men joda, jeg syns fortsatt det høres barnslig ut.

Alle voksne jeg kjenner sier kyr, mens ungene som går i barnehagen jeg jobber i sier kuene, så det har nok en sammenheng der hvorfor jeg tenker slik.

Okei :) Uten et smilefjes bak "livet går videre" fikk jeg inntrykk av at du var grinete, men da skjønner jeg :)

Det er også en helt annen greie, å si at man er vant til at kun barn sier kuer og kuene. Noe helt annet er når enkelte her gir inntrykk av at voksne mennesker som sier kuer/kuene høres mentalt tilbakestående ut. Da blir jeg ikke imponert ;)

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Vel, nå er det jo ingen av oss som vet hvorfor det har blitt tillatt å si kuer/kuene, så å ta utgangspunkt i at det er pga folks giddasløshet er jo rimelig fordomsfullt. (Det er forøvrig et ord som overhodet ikke eksisterer norsk språkråds ordbøker, verken som "giddasløshet" eller "giddesløshet", så snakk om å kaste stein i glasshus ;) )

Det er greit nok, at det handler om en målforms-forskjell :)

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

vel, nå diskuteres det kyr/kuene, ikke giddasløshet, så det får du ta opp i egen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, nå diskuteres det kyr/kuene, ikke giddasløshet, så det får du ta opp i egen tråd :)

Hehe, det gidder jeg ikke, men syns ikke det er off topic å fortelle deg at du bruker et ord som ikke eksisterer, i en tråd der du rakker ned på folk som sier ord som faktisk gjør det :)

Uansett, ha en fin lørdag!

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg kunne ikke brydd meg mindre. Men syns det er trist for deg, at du har den typen fordommer mot en stor del av den norske befolkningen ;)

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

Åh dette med kuer/kyr er bare en av mine ti tusen fordommer for folk flest. Skal vi begynne på de så må vi opprette ny tråd og mest sannsynlig leie inn et kriseteam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vokst opp på gård med kuer, og jeg sier, ja nettopp, "kuer".



Anonymous poster hash: 3079b...2e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende det er en dialektisk forskjell som gjør at noen sier kuer og andre sier kyr?



Anonymous poster hash: 1aa74...962
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Hehe, det gidder jeg ikke, men syns ikke det er off topic å fortelle deg at du bruker et ord som ikke eksisterer, i en tråd der du rakker ned på folk som sier ord som faktisk gjør det :)

Uansett, ha en fin lørdag!

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

jeg holder meg ihvertfall for god for å begynne å diskutere andre ting enn saken, kun for å "vinne" :)

At jeg trodde det kun var uvitende 4-åringer som sa kuene, er en helt ærlig sak. Vi ble nektet å skrive kuene fordi det var feil

håper du føler deg stor, ha en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

vel, du vet hvordan jeg liker det :P

*tar med seg en steinbit og kommer på besøk*

Men seriøst, "alle" bergensere sier kuer. Hvordan overlever du. :nigo:

Endret av Silfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...