Gå til innhold

Kuene eller kyr?

Gjest ms_kwang

Anbefalte innlegg

Institusjonen Norsk Språkråd da eller? Merkelig så mange som mener å inneha fasiten på hva som er greit å si her i landet :rolleyes:

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

Språkrådet er komplett inkompetent, de godtar til og med skriftlig bruk av "ordet" funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dummeste jeg har hørt.

Anonymous poster hash: 3079b...2e4

Er det en spesiell person som kommenterer slik i drøsser av tråder hele tiden? Gjesp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker
Den ‎2013‎-‎09‎-‎21 at 14.47, ms_kwang skrev:

men kuer/kuene høres så feil ut :fniser:

Jeg får det bare ikke til å stemme o.o Selvom det er riktig :P

Halleluja sier jeg. Hva er det som ikke stemmer? Er litt undrende om du er oppvokst på gård, for måten du går fram på er rett ut sagt barnslig. Nå er det faktisk sånn at folk er forskjellige og de får du bare akseptere. Håper bare ikke du kommer med en sånn uttalelse till noen som holder kuer.

Anonymkode: 135b8...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.9.2013 at 23.30, miramis skrev:

Språkrådet er komplett inkompetent, de godtar til og med skriftlig bruk av "ordet" funke.

Har du mer kunnskap, kanskje? Funke (substantiv) er et annet ord for gnist. Å funke (verb) betyr å virke, fungere.

Nå så jeg at tråden er fra 2013. :fnise:

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser også at tråden er gammel. Men uansett er vel ikke spørsmålet om man sier kuene eller kyr? Spørsmålet må vel være kuer vs kyr, samt kuene vs kyrne? Kuene og kyr er jo forskjellige klasser. 

(Jeg kommer forøvrig også fra bygda, og alle under 50 sier kuene. På dialekten vår blir det "ku'an".)

Anonymkode: 9e938...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser også at tråden er gammel. Men uansett er vel ikke spørsmålet om man sier kuene eller kyr? Spørsmålet må vel være kuer vs kyr, samt kuene vs kyrne? Kuene og kyr er jo forskjellige klasser. 

(Jeg kommer forøvrig også fra bygda, og alle under 50 sier kuene. På dialekten vår blir det "ku'an".)

Anonymkode: 9e938...6cb

Hva mener du med forskjellige klasser? Kuer/ kyr står i ubestemt form, kuene/kyrne i bestemt form. Kyr står bare i flertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er også fra bygda, men med mange innflyttere fra Bergen, så her holder "kuene" på å få overtak. De av oss som er flergenerasjonsbygdinger og holder på dialekta sier enten "kyrena/kyrna" eller "kydna".

Kan aldri minnes å ha hørt noen si "kuer" om ubestemt flertal av ku, der tror jeg at "kyr" står sterkere.

Anonymkode: a8047...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er også fra bygda, men med mange innflyttere fra Bergen, så her holder "kuene" på å få overtak. De av oss som er flergenerasjonsbygdinger og holder på dialekta sier enten "kyrena/kyrna" eller "kydna".

Kan aldri minnes å ha hørt noen si "kuer" om ubestemt flertal av ku, der tror jeg at "kyr" står sterkere.

Anonymkode: a8047...ea4

Der jeg vokste opp (bygd), sa folk kuer og kuene. Enkelte sa kyr/kyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...