miramis Skrevet 29. september 2013 #61 Del Skrevet 29. september 2013 Institusjonen Norsk Språkråd da eller? Merkelig så mange som mener å inneha fasiten på hva som er greit å si her i landet Anonymous poster hash: 4290e...3f6 Språkrådet er komplett inkompetent, de godtar til og med skriftlig bruk av "ordet" funke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #62 Del Skrevet 30. september 2013 Språkrådet er komplett inkompetent Dummeste jeg har hørt. Anonymous poster hash: 3079b...2e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miramis Skrevet 30. september 2013 #63 Del Skrevet 30. september 2013 Dummeste jeg har hørt.Anonymous poster hash: 3079b...2e4 Er det en spesiell person som kommenterer slik i drøsser av tråder hele tiden? Gjesp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #64 Del Skrevet 11. mai 2016 Den 2013-09-21 at 14.47, ms_kwang skrev: men kuer/kuene høres så feil ut :fniser: Jeg får det bare ikke til å stemme o.o Selvom det er riktig Halleluja sier jeg. Hva er det som ikke stemmer? Er litt undrende om du er oppvokst på gård, for måten du går fram på er rett ut sagt barnslig. Nå er det faktisk sånn at folk er forskjellige og de får du bare akseptere. Håper bare ikke du kommer med en sånn uttalelse till noen som holder kuer. Anonymkode: 135b8...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 12. mai 2016 #65 Del Skrevet 12. mai 2016 (endret) Den 29.9.2013 at 23.30, miramis skrev: Språkrådet er komplett inkompetent, de godtar til og med skriftlig bruk av "ordet" funke. Har du mer kunnskap, kanskje? Funke (substantiv) er et annet ord for gnist. Å funke (verb) betyr å virke, fungere. Nå så jeg at tråden er fra 2013. Endret 12. mai 2016 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #66 Del Skrevet 12. mai 2016 Ser også at tråden er gammel. Men uansett er vel ikke spørsmålet om man sier kuene eller kyr? Spørsmålet må vel være kuer vs kyr, samt kuene vs kyrne? Kuene og kyr er jo forskjellige klasser. (Jeg kommer forøvrig også fra bygda, og alle under 50 sier kuene. På dialekten vår blir det "ku'an".) Anonymkode: 9e938...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 12. mai 2016 #67 Del Skrevet 12. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser også at tråden er gammel. Men uansett er vel ikke spørsmålet om man sier kuene eller kyr? Spørsmålet må vel være kuer vs kyr, samt kuene vs kyrne? Kuene og kyr er jo forskjellige klasser. (Jeg kommer forøvrig også fra bygda, og alle under 50 sier kuene. På dialekten vår blir det "ku'an".) Anonymkode: 9e938...6cb Hva mener du med forskjellige klasser? Kuer/ kyr står i ubestemt form, kuene/kyrne i bestemt form. Kyr står bare i flertall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #68 Del Skrevet 12. mai 2016 Er også fra bygda, men med mange innflyttere fra Bergen, så her holder "kuene" på å få overtak. De av oss som er flergenerasjonsbygdinger og holder på dialekta sier enten "kyrena/kyrna" eller "kydna". Kan aldri minnes å ha hørt noen si "kuer" om ubestemt flertal av ku, der tror jeg at "kyr" står sterkere. Anonymkode: a8047...ea4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 12. mai 2016 #69 Del Skrevet 12. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er også fra bygda, men med mange innflyttere fra Bergen, så her holder "kuene" på å få overtak. De av oss som er flergenerasjonsbygdinger og holder på dialekta sier enten "kyrena/kyrna" eller "kydna". Kan aldri minnes å ha hørt noen si "kuer" om ubestemt flertal av ku, der tror jeg at "kyr" står sterkere. Anonymkode: a8047...ea4 Der jeg vokste opp (bygd), sa folk kuer og kuene. Enkelte sa kyr/kyra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arktis Skrevet 12. mai 2016 #70 Del Skrevet 12. mai 2016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 12. mai 2016 #71 Del Skrevet 12. mai 2016 11 minutter siden, Arktis skrev: Denne var festlig . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå