Gå til innhold

Kuene eller kyr?

Gjest ms_kwang

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som blir irritert over folk som skriver "kuene"? Er jo landsdekkende aviser som skriver "kuene".

For meg blir det helt feil o.o
Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=kuer&begge=+&ordbok=begge

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=kyr&begge=+&ordbok=begge

Begge deler er greit iflg Norsk Språkråd. Sånn. Nå kan du bruke energien din på noe annet :)

Anonymous poster hash: 4290e...3f6

Jojo, jeg vet jo det, men det har ikke vært slik bestandig :P

I mine gamle ordbøker så finner jeg ikke kuene under kyr....Så Kuene må jo da ha kommet nylig? (de siste 15-20årene.......?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jojo, jeg vet jo det, men det har ikke vært slik bestandig :P

I mine gamle ordbøker så finner jeg ikke kuene under kyr....Så Kuene må jo da ha kommet nylig? (de siste 15-20årene.......?)

Aner ikke når det kom jeg, men det er helt på G å bruke det, og dermed litt fånyttes å bruke energi på å irritere seg over ;)

Det fikk meg forresten til å tenke på et ord som ligner, nemlig "duene". Enda godt man ikke skal kalle disse for "dyr", for da ville det blitt stor forvirring :fniser:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det bare var 4-åringer som ikke visste bedre som sa kuene..

Isåfall jobber det i Språkrået bare 4-åringer som ikke vet bedre :rolleyes:

http://www.nob-ordbo...= &ordbok=begge

Begge deler er greit iflg Norsk Språkråd. Sånn. Nå kan du bruke energien din på noe annet :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har norsk som annetspråk, så vil jeg gå ut i fra at du bor på institusjon om du sier "kuene".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på landet mellom fjøs og jorder, men ordet "kyr" er allikevel ikke brukt av folk under 60 på disse kanter. For meg er, og blir, ku i flertall "kuene".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har norsk som annetspråk, så vil jeg gå ut i fra at du bor på institusjon om du sier "kuene".

Institusjonen Norsk Språkråd da eller? Merkelig så mange som mener å inneha fasiten på hva som er greit å si her i landet :rolleyes:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier også kyr, og syns kuer og kuene høres barnslig ut.

Mens jeg syns kyr høres gammlmodig ut (og jeg er snart 40)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Isåfall jobber det i Språkrået bare 4-åringer som ikke vet bedre :rolleyes:

jada, ser du maser om det der. Men tviler på det alltid har Vært slik. Vi fikk ikke lov å skrive kuene på barne og ungdomsskolen ihvertfall.

Lurer på om det har bitt et tillat ord siden flesteparten ikke har orket å lære seg den skikkelige flertallsformen. Trist, i så fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke når det kom jeg, men det er helt på G å bruke det, og dermed litt fånyttes å bruke energi på å irritere seg over ;)

Det fikk meg forresten til å tenke på et ord som ligner, nemlig "duene". Enda godt man ikke skal kalle disse for "dyr", for da ville det blitt stor forvirring :fniser:

men kuer/kuene høres så feil ut :fniser:

Jeg får det bare ikke til å stemme o.o Selvom det er riktig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Institusjonen Norsk Språkråd da eller? Merkelig så mange som mener å inneha fasiten på hva som er greit å si her i landet :rolleyes:

Man kan godt insistere på at det er LOV til å si "kuene", men uansett hva norsk språkråd sier, så vil du høres ut som enten et barn eller en med mental alder som et barn.

Om man har norsk som annetspråk, blir det så klart noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada, ser du maser om det der. Men tviler på det alltid har Vært slik. Vi fikk ikke lov å skrive kuene på barne og ungdomsskolen ihvertfall.

Lurer på om det har bitt et tillat ord siden flesteparten ikke har orket å lære seg den skikkelige flertallsformen. Trist, i så fall

At det ikke alltid har vært slik, er da vel ikke noe godt argument, er det vel? Det har jo ikke alltid vært slik at Oslo het Oslo, eller at man skrev "sa", fordi man skrev "sagde" isteden osv. Hvis språket aldri skulle utviklet seg, hadde ikke du og jeg skrevet til hverandre på den måten vi gjør nå.

Det har blitt et tillatt ord fordi det på ingen måte er ulogisk å si kuer og kuene. Ei ku, kua, flere kuer, alle kuene. Ikke merkelig overhodet, faktisk veldig logisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg syns kyr høres gammlmodig ut (og jeg er snart 40)

Greit det, da syns du jeg høres gammel ut og jeg syns du høres barnslig ut.

Livet går videre !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kuer/kuene høres så feil ut :fniser:

Jeg får det bare ikke til å stemme o.o Selvom det er riktig :P

Hehe, det kan jeg forstå at man synes, om man selv bare er vant til å høre kyr og kyra.

Man kan godt insistere på at det er LOV til å si "kuene", men uansett hva norsk språkråd sier, så vil du høres ut som enten et barn eller en med mental alder som et barn.

Om man har norsk som annetspråk, blir det så klart noe annet.

Da er jeg ganske sikker på at du akkurat nå forteller en svært stor andel av den norske befolkningen at de høres ut som et barn, eller en med mental alder som et barn. Det er ikke så uvanlig som dere later til å tro, at man sier kuer og kuene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...