Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå sykemeldt 50%. Jeg jobber som før, men med mindre arbeidsoppgaver.

Siden jeg jobber natt, har jeg et par tillegg, bla for vasking. Siden jeg nå ikke vasker, og noen av de andre kollegaene må ta seg av det, ønsker de å få dette tillegget. Dette forstår jeg kjempegodt, og det gir jo mening, men jeg vil jo tape ganske mye penger på dette, og jeg trodde man hadde rett på full lønn under sykdom?

Er det noen som er inne på disse reglene her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden jeg jobber natt, har jeg et par tillegg, bla for vasking. Siden jeg nå ikke vasker, og noen av de andre kollegaene må ta seg av det, ønsker de å få dette tillegget. Dette forstår jeg kjempegodt, og det gir jo mening, men jeg vil jo tape ganske mye penger på dette, og jeg trodde man hadde rett på full lønn under sykdom?

Jeg tror du har rett på full lønn, med tilleggene + at de som må ta de arbeidsoppgavene for deg også har krav på det.

Anonymous poster hash: 754c1...f39

• Liker 2
Skrevet

Tviler på om du får tillegg for vasking når du ikke gjør den jobben, høres jo litt ulogisk ut.

Anonymous poster hash: a91e1...58f

• Liker 1
Skrevet

Nordmenn og den trangen til å kreve penger for ting man ikke gjør.. Det begynner å gå litt vel langt nå, synes jeg.

Anonymous poster hash: 3dc3f...507
  • Liker 5
Skrevet

du får grunnlønnen men ikke tilleggene

Skrevet

Du høres helvettes grådig ut som vil ha tillegg for ting du ikke gjør

Anonymous poster hash: fdfc5...a9d
Skrevet

Det er vanlig at tillegg utbetales når de faktisk er grunn til det. Jeg får ikke nattillegg som sykemeldt når jeg ikke jobber natt. Tilleggene gjør at dårlige lønner i helsevesenet føles mer normale, men det er allikevel tillegg. Det er en kompensasjon for noe du gjør i jobben, om enn det er å tørke spy som stuepike eller å jobbe natt som sykepleier. Det utbetales ikke når du faktisk ikke utsettes for ubehaget tillegget skal dekke.

Anonymous poster hash: 487cd...77f
Skrevet

I HK får du i alle fall bare grunnlønn som sykemeldt, og ikke tillegg.

Anonymous poster hash: 4e644...614
Skrevet

Kun grunnlønnen som er der når du er sykemeldt. Tilleggene får du jo pga spesifike oppgaver og evt ubekvem arbeidstid, når du er syk utfører du da ikke disse oppgavene og får ikke tilleggene deretter.

Skrevet

Jeg krever ingenting, og jeg er ikke grådig. Jeg bare stiller et spørsmål, og har som sagt fullstendig forstålse for at man ikke får tillegg for ting man ikke gjør. Men jeg visste ikke reglene så jeg spurte. Takk til alle som kom med et seriøst svar.

Skrevet

Min forståelse av reglene er at du får det du ellers skulle ha fått. Feks hvis du normalt sett hadde jobbet et nattskift med vaskeansvar og tillegg for det i følge skiftplanen. Så skal du også få utbetalt det som normalt.

Så si at du i løpet av de siste 12 mnd kan dokumentere at du har jobbet nattskift hver tredje uke, da skal du også ha natttillegg / turnustillegg som normalt for den tiden.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Kun grunnlønnen som er der når du er sykemeldt. Tilleggene får du jo pga spesifike oppgaver og evt ubekvem arbeidstid, når du er syk utfører du da ikke disse oppgavene og får ikke tilleggene deretter.

Om jeg blir syk og ikke kan jobbe planlagt vakt 1.juledag, så får jeg tilleggene alikevel, så det du sier kan ikke stemme.

• Liker 1
Skrevet

Røde dager er ikke det samme som tilleggene for ubekvem arbeidstid o.l. Hvis du jobber i en butikk som har UB tillegg, og du er sykemeldt, så har de all rett til å ikke gi deg de tilleggene, men altså, du kan være heldig!

Gjest Blondie65
Skrevet

Min forståelse av reglene er at du får det du ellers skulle ha fått. Feks hvis du normalt sett hadde jobbet et nattskift med vaskeansvar og tillegg for det i følge skiftplanen. Så skal du også få utbetalt det som normalt.

Så si at du i løpet av de siste 12 mnd kan dokumentere at du har jobbet nattskift hver tredje uke, da skal du også ha natttillegg / turnustillegg som normalt for den tiden.

Finnes det dokumentasjon for dette? For min erfaring er at denne praksisen eksisterer ikke i virkeligheten.

Skrevet

Finnes det dokumentasjon for dette? For min erfaring er at denne praksisen eksisterer ikke i virkeligheten.

Ingen anelse egentlig. :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Røde dager er ikke det samme som tilleggene for ubekvem arbeidstid o.l. Hvis du jobber i en butikk som har UB tillegg, og du er sykemeldt, så har de all rett til å ikke gi deg de tilleggene, men altså, du kan være heldig!

Jo. Om jeg skulle jobbet kveldsvakt, men er syk, så får jeg alikevel tilleggene for Ubekvem arbeidstid.

Skrevet

Jeg fikk bare gunnpenger da jeg var sykemeldt i allefall. Ikke noe mer enn det. Man kan vel ikke forvente å få tilleggene å

Anonymous poster hash: 0178d...432
  • Liker 1
Skrevet

Jo. Om jeg skulle jobbet kveldsvakt, men er syk, så får jeg alikevel tilleggene for Ubekvem arbeidstid.

Da er du heldig. Det er ikke lovpålagt. Har selv spurt handel og kontor.

Skrevet

Her var det mange kunnskapsløse svar. Det er ikke noe å synse om hva gjelder beregning av sykepenger, reglene er som følger:

Ytelsene beregnes etter reglene i folketrygdlovens §§ 8-28 - 8-30. Grunnlaget fastsettes etter en beregnet aktu- ell ukeinntekt. Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten per uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før arbeidstakeren ble arbeidsufør (beregnings- perioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden.

Beregningsperioden fastsettes slik:
a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.
b) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.
c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.
d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.

e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

Inntekter som inngår i beregningen

Lønnsinntekt og andre godtgjørelser (bl.a. provisjon, serveringspenger og lignende) som er resultat av arbeidstake- rens egen arbeidsinnsats, tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med. Godtgjørelser som helt eller delvis skal dekke utgifter i forbindelse med utførelsen av arbeidet, tas ikke med.

Lønn for overtid tas ikke med. Overtidslønn skal likevel tas med når overtiden er pålagt i arbeidsavtalen som fast overtid og dette ikke er i strid med lovbestemmelser om arbeidstid.

Feriepenger tas ikke med. Det samme gjelder godtgjørelse for 1. og 17. mai og bevegelige helligdager som arbeids- takeren opparbeider som et tillegg pr. arbeidstime. Naturalytelser tas ikke med dersom arbeidstakeren også mottar ytelsene under sykefravær. Fra det tidspunkt arbeidstaker ikke lenger mottar ytelsene, tas de med ved beregningen med den verdi som nyttes ved forskuddstrekk av skatt.

Og sånn er det med den saken.

Anonymous poster hash: c484f...ab7
  • Liker 1
Skrevet

Man skal ikke tape på å være syk. Det er nå bare en gang slik det funker i velferdsstaten.

Anonymous poster hash: c484f...ab7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...