Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får alle hjemmebesøk av helsesøster etter fødsel? Hvor lenge ca ett fødsel pleier de å komme på hjemmebesøk i såfall? :)

Gruer meg ikke, bare lurer, er en stund til nest gang jeg skal på svangerskapskontroll med tanke på å spørre da.

Anonymous poster hash: 5d172...814

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kommer helsesøster som regel på besøk etter ca 7-10 dager.

Jeg har satt pris på det begge gangene. Deilig å slippe å dra ut i starten, spessielt med vinterbaby:)

Men hvet også at noen bydeler skal spare penger, og kun drar på hjemmebesøk hos førstegangsmødre.

Anonymous poster hash: ed906...a5e
Skrevet

Alle skal få tilbud om hjemmebesøk, men det er selvfølgelig frivillig, og jeg har også hørt at noen steder er det bare førstegangsfødende som får det. I så fall er det bare å ringe og be om det. De kommer mellom 1 og 2 uker etter fødsel, så snart de har tid (det kan jo være helligdager og ting i veien).

Skrevet

Jeg er førstegangs, takk for svar :) Sier ikke nei til hjemmebesøk for er sikkert godt å slippe å dra ut

Skrevet

I vår bydel kan vi velge. De tilbyr i hvert fall å komme til alle.

Kanskje jeg hadde takket ja hvis jeg var førstegangs, men jeg syntes det var deiligere å slippe besøk (rydde, støvsuge, kaffe...) :fnise:

Første kontroll foregår i løpet av leveuke 1-2 her.

Skrevet

Hadde det med første, for min del var det bare tull. Tror det var etter en uke eller to. Sa nei takk de neste gangene.

Skrevet

Får alle hjemmebesøk av helsesøster etter fødsel? Hvor lenge ca ett fødsel pleier de å komme på hjemmebesøk i såfall? :)

Gruer meg ikke, bare lurer, er en stund til nest gang jeg skal på svangerskapskontroll med tanke på å spørre da.

Barnet mitt er født midt på sommeren så selv om jeg er førstegangsføddende, skulle jeg møte opp på helsestasjon fordi det var ikke nok bemanning i ferieperioden.

Anonymous poster hash: 87c94...d61

Skrevet

Er ikke ferietid eller helligdager når jeg føder i oktober :)

Skrevet

Kanskje jeg hadde takket ja hvis jeg var førstegangs, men jeg syntes det var deiligere å slippe besøk (rydde, støvsuge, kaffe...) :fnise:

Første kontroll foregår i løpet av leveuke 1-2 her.

Eg har ikkje rydda før besøk av helsesøsrer, og har heller ikkje tilbydd noko å ete/drikke. (Mulig det sto ein vannkaraffel på border, men that's it!)

Helsesøster kjem heim fordi mor og baby skal slippe ut, ho kjem ikkje for å 'undersøke heimen'.

Me har fått og tatt imot helsesøster etter begge jentene, og reknar med å få besøk om ei veke igjen. Syns det er ein fin rutine.

Skrevet

Vi fikk først besøk av jordmor, ca ei uke etter fødsel, så ei uke etter det kom helsesøster.

Trodde det var vanlig jeg...? Har dere bare hatt besøk av helsesøster?

Skrevet

Vi fikk først besøk av jordmor, ca ei uke etter fødsel, så ei uke etter det kom helsesøster.

Aldri høyrt at jordmor kjem heim nei. Reiste du tidlig frå barsel?

Var det jordmor frå helsestasjonen eller fødeavdeling?

Skrevet

Hvis helsesøster forventer kaffe så kommer hun til å bli skuffet hos oss :P Jeg drikker ikke kaffe og kan ikke lage kaffe med den spesielle kaffemaskinen samboer har. Ryddig har vi det hele tiden men blir sikkert litt rot med en baby men det får hun bare tåle, er vel naturlig det? :) Det er jo ikke ølflasker og sneiper vi slenger rundt oss :fnise:

Takk for alle svar!

TS

Skrevet

Bare hatt besøk av helsesøster ja, ca 1 1/2- 2 uker etter fødsel. Har bodd i forskjellige kommuner etter mine fødsler og hjemmebesøk av jordmor har ikke vært vanlig noen av stedene. Bortsett fra da vi bodde i Bergen. Der har man jo jordmor hjem tilbudet om man reiser tidlig hjem fra barsel, det gjorde jeg, men bodde akkurat utenfor sonen til at jeg kunne få tilbudet. Men det gikk nå helt fint allikevel.

Skrevet

Fullt klar over at ikke helsesøster går rundt og kikker i skapene, altså, og at hun helt sikkert har sett litt av hvert når hun drar på besøk til familier med fersk baby.

Men jeg er nå sånn skrudd sammen at jeg synes det er lite avslappende å få folk inn hjemme når ting er litt på halv tolv. Derimot er det null stress å ta med babyen ut, om det nå er med bil eller kollektivtransport. Andres tenker omvendt. Så da er det jo fint at man kan velge det som passer en best :)

• Liker 2
Skrevet

Aldri høyrt at jordmor kjem heim nei. Reiste du tidlig frå barsel?

Var det jordmor frå helsestasjonen eller fødeavdeling?

Var jordmor fra helsestasjonen. Var på sykehuset ei uke.

Hun spurte om fødselen, kjente på magen min osv. (egentlig det samme som skjedde på utreisesamtale på sykehuset men..) Hun sa det var sånn de gjorde det her i bygda..

Gjest pysepusen
Skrevet

Hun ringte til oss da hun hadde fått fødselsmelding (en liten uke etter fødsel). Første gang takket vi ja, andre gangen dro jeg heller til helsestasjonen. Jeg er også sånn skrudd sammen at det må være ryddig og fint når vi får besøk ;)

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende og har ikke hatt hjemmebesøk :)

Skrevet

Jeg hadde besøk hjemme første gangen. Denne jordmoren var i overkant spesiell. Hun gikk faktisk å kikket seg rundt i leiligheten min. Jeg fikk til ammingen på første forsøk å barnet var friskt. Hun kom 6 dager etter fødsel. Jeg lå 2 dager på sykehuset å sov ikke i det hele tatt der selv etter fødsel. Lå på rom med 3 andre sutrete damer.

Hun spurte meg når meg og barnet sto opp. Da sa jeg kl 10.00 å da sa hun at jeg måtte begynne å stå opp 08.00 med barnet????????????? Jeg regarte veldig på dette. Jeg sa ikke noe da, men jeg var bare 21 år. På enden av visen endte det med at min mor ringte å klaget på helsestasjonen for dette Å sa at de aldri hadde tilatt seg selv å oppføre seg slikt med en dame som hadde 2 barn, mann og eget hus.

Uansett. Jeg fortsatte å gå på kontroller hos samme helsesøster. Det gikk fint. Takker gjerne til hjemmebesøk denne gangen også, men i dag vet jeg at det ikke er normalt å gå rundt å snoke eller diktere!

Anonymous poster hash: ba05a...e69
Skrevet

Ups, en del skrivefeil i inlegget mitt over. Beklager!

Anonymous poster hash: ba05a...e69
Skrevet

Jeg er førstegangsfødende og har ikke hatt hjemmebesøk :)

Har helsestasjonen vært i kontakt med deg i det hele tatt? Hvis ikke kan det vært lurt å ringe og sjekke at barnet faktisk er registrert. Jeg flyttet da jeg var gravid med første barnet, og sykehuset klarte å sende fødemelding til min gamle helsestasjon. Det er jo også en mulighet at ting blir borte i posten.

(antok nå at du har født relativt nylig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...