Gå til innhold

Hamstrer litt for sikkerhets skyld (streiken)

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle782504.ece

Har du hamstra noe pga streiken? Jeg har kjøpt en pakke med toalettpapir, men den åpner vi om et par dager uansett, så er ikke akkurat hamstring.

Jeg forstår at småbarnsfamilier kjøper bleier etc.

Men det jeg ikke forstår er eldre mennesker som sikkert har frysern full av mat, hamstrer alt mulig rart. Spesielt når ikke alle butikker er rammet av streiken. Føler at omtrent eneste grunnen til at butikker begynner å bli tomme for enkelte varer er fordi folk hamstrer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Føler at omtrent eneste grunnen til at butikker begynner å bli tomme for enkelte varer er fordi folk hamstrer

Så enig, hadde folk fulgt vanlige kjøpevaner hadde sikkert ikke butikkene blitt merkart tomme på lenge. De dummeste med hamstringen er at det er mange butikker som ikke rammes av streiken. Alle coop butikkene (og de er det mange av) og så har noen hvisket meg i øret at ikke bunnpris vil bli tomme med det første heller.

Skrevet

Har ikke hamstret noe.

Tror heller ikke jeg har vært i en matvarebutikk siden streiken startet :ler:

Så kanksje jeg har hamstret tidligere - opp gjennom uker :ler:

(Eller kanksje ikke) :wink:

Skrevet

Vi hamstrer ingenting og har egentlig ikke merket at det har vært tomt for noe som helst i butikken, annet enn egg, men det er jo lett å få kjøpt andre steder uansett.

Skrevet

Hamstrer ikke.

Kjøper kanskje inn en ekstra pakke dopapir hvis jeg husker på det.

Det er så kjedelig å være tom. :sjarmor:

Skrevet

Jobber i butikk ved siden av studiene, og kan skrive under på at det er mange, spesielt eldre, som hamstrer inn til alt fra toalettpapir, tørkepapir, til kaffe, frossenmat og tørvarer som mel osv.

Det er tydeligvis ikke alle som forstår at staten vil gripe inn med tvungen lønnsnemd lenge før alle i Norge tørker seg med avispapir eller må ut i skogen for å leite etter noe å spise.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Hamstrer selvsagt ikke. Ingen av Coop-butikkene rammes av streiken, og har derfor varer som normalt. Hvorfor hamstre da?

Gjest Malama
Skrevet

Hamstrer ikke noe.

Ja, kjøpte en pakke toalettpapir, men det var fordi jeg hadde tatt den siste rullen av den forrige posen. Kjøpte en pakke hvetemel, fordi den forrige var nesten helt tom (og sambo baker av og til litt, og vi lager pizza hver uke, så vi har alltid litt mel i skapet) Nye servietter har jeg også kjøpt, fordi vi hadde brukt opp de andre.

Nei, jeg hamster ikke noe. Bor forøvrig på vestlandet da, så her er vi jo egentlig ikke rammet nevneverdig. Men som det sies, coop streiker da ikke, og vi klarer oss fint et par dager uten egg om det er problemstillingen, og har egentlig nok mat i fryseren til å klare oss ei uke i alle fall (men handler nå litt innimellom for å få variasjon da... Det hamstrende andre ikke har tømt hyllene for da)

Problemet er uten tvil at folk hamstrer, for når jeg opplever tomme hyller på butikkene, så er det IKKE pga streiken...

Skrevet

Nesj.. Samboern kjøpte en ekstra pakke toalettpapir og jeg en pakke mel... Mat får vi alltids tak i... :-)

Skrevet

Har ikke hamstret noe.. kommer ikke til å gjøre det heller. :)

Skrevet

Jeg blir så sint!

Sint på alle de som står i kø på butikken med bugnende handlevogner for tenk om butikken går tom og Norge står uten mat!

Det de ikke skjønner er at det er når folk hamstrer og får panikk, det er da det går tomt!

Allerede første streikedag var det et innlegg i lokalavisa fra ei som var fra seg av bekymring for hun syntes streiken allerder var gått på helsa løs, og ikke kunne forstå at Bomdevik ikke hadde grepet inn!

Det er sikkert slike som henne som hamstrer.... :roll:

Skrevet

Erna Solberg sier:

- Smertegrensen går ved bleier og morsmelkerstatning. Det er livsnødvendige varer. Uteblir disse varene, er det fare for liv og helse, slår hun fast.

:o Kan være med på at morsmelkerstatning er livsnødvendige varer, men bleier??? Det går da vel ikke på helsa løs om man ikke får tak i det vel? Ok, hverdagen sklir lettere når man har bleier på poden, men livsnødvendig er det da vel ikke?

Forøvrig, nei, vi har ikke hamstret noe under streiken.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Men så lenge Coop har bleier, så blir det vel ikke tomt???

Skrevet

Det er ikke alle som bor i nærheten av en coop-butikk etc da.

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=225177

Ifølge Granum er det særlig eldre kunder som har stått for storhandlingen den siste uken.

- De har jo opplevd krig og kriser før og handler deretter. Sånn er det hver gang det er streik. Da handler eldre kunder mer, sier han.

Skrevet

Erna Solberg sier:

:o Kan være med på at morsmelkerstatning er livsnødvendige varer, men bleier??? Det går da vel ikke på helsa løs om man ikke får tak i det vel? Ok, hverdagen sklir lettere når man har bleier på poden, men livsnødvendig er det da vel ikke?

Forøvrig, nei, vi har ikke hamstret noe under streiken.

Er så enig med deg. Det er ikke helsefarlig å leve uten bleier og morsmelkerstatning. Selvsagt litt mer jobb med tanken på bleiene, men folk har da levd uten disse to tingene mye lenger enn vi har levd med de. Det skulle heller ikke forundre meg om Erna mener man må avblåse streiken straks hun finner ut at et par kiwibutikker på landsbasis er tom for bleier.

Syns vi faktisk nesten har godt av å ikke ha så stort utvalg som vi er vant til her i Norge. Her tenker vi: "Hva skal vi ha til middag i dag?" mens for mange er spørsmålet: "Får vi noe mat i dag?"

Nei, dette har vi bare godt av!

Skrevet

Hamstrer ingenting. Hadde nok vurdert å kjøpe en pakke dopapir ekstra om jeg var mer enn halvveis i en pakke. Som noen sa, kjedelig å være uten... Men tviler på at det kan oppstå problemer, ettersom det er butikker i fleng rundt oss!

Amarone

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...