SummerJoy Skrevet 19. september 2013 #21 Skrevet 19. september 2013 Har begynt med ull til mine nå. Syns selv det er guffent ute, og de små er jo mye mer ute enn meg i barnehagen.
Nektarin Skrevet 19. september 2013 #22 Skrevet 19. september 2013 Vi begynte med tynn ull i starten av måneden. Tynn body og strømpis eller bukse. Gutten er passe varm da, og barnehagen har bytta ull med ull.
Vera Vinge Skrevet 19. september 2013 #23 Skrevet 19. september 2013 (endret) Jeg har begynt å bruke ull selv. Synes det er deilig, og så lenge ullen er tynn synes jeg ikke jeg blir for varm. For min del synes jeg regelen om at man ikke skal kle på ungene mer enn man kler på seg selv er litt rar. De små kroppene fryser vel fortere enn voksne kropper gjør? Jeg mener ikke at man skal stappe på ungene altså, men det er vel littegranne forskjell?Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt. Jeg tenker dessuten heller litt andre veien, at barna ofte kan ha mindre klær på enn oss voksne hvis vi skal være ute sammen like lenge. De er gjerne mer aktive enn oss voksne, så ser hvertfall ingen grunn til at de skal ha på mer klær. Om de bare sitter i sandkassa er jo saken en annen, men mange barn gjør jo ikke det. Jeg ser heller ikke hvorfor en liten kropp i seg selv skal fryse mer enn en stor? (Men forventer selvsagt at barnehagen kler på barnet mitt mer når han skal være ute i flere timer enn det jeg kler på meg selv for å gå noen få minutter fra bilen til jobben, men det jo ikke helt sammenlignbart.) Endret 19. september 2013 av Vera Vinge 1
Stinelin Skrevet 19. september 2013 #24 Skrevet 19. september 2013 Vår ettåring bruker tynn ull inne både hjemme og i barnehagen.
Gjest pysepusen Skrevet 19. september 2013 #25 Skrevet 19. september 2013 Jeg ville spart ulla til den virkelig kalde årstida. Her bruker vi langermet tynn bomullsgenser, og en collegegenser eller fleece utenpå, som gjerne blir tatt av i løpet av dagen. En grei regel er vel at man ikke skal kle på ungene mer enn man ville kledd på seg selv, og jeg ville i hvert fall ikke gått med ull nå.Anonymous poster hash: 00152...fdf Spare på ulla? Nå er det jo vått og kaldt. Tenk så kalde de blir om de tar seg en svømmetur i en sølepytt da om de har bomull på seg. Begge barna mine går i ett lag ull nå, til vinteren blir det flere. 3
^^Belle^^ Skrevet 20. september 2013 #26 Skrevet 20. september 2013 For våre unger er det for tidlig med ull enda. Har noen stråleovner av noen unger, minsten svetter faktisk om vi tar på henne bare ullstrømpis (har prøvd, fordi det er litt kaldt på golvet), og hun gjør ikke annet enn å spinne rundt på gulvet.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2013 #27 Skrevet 20. september 2013 Jeg ville spart ulla til den virkelig kalde årstida. Her bruker vi langermet tynn bomullsgenser, og en collegegenser eller fleece utenpå, som gjerne blir tatt av i løpet av dagen. En grei regel er vel at man ikke skal kle på ungene mer enn man ville kledd på seg selv, og jeg ville i hvert fall ikke gått med ull nå. Anonymous poster hash: 00152...fdf [/acronym Haddde jeg ikke vert høygravid og ikke får på meg noe, så hadde jeg selv begynt med ull nå Men er generellt varmere i graviditeten også, så det går greit enda Her har vi vert ned i 6 grader og det er veldig vått og surt. Datteren min bruker ull, og hovedgrunnen er faktisk i forhold til å bli våt når de er ute. (Hun er 2 år og liker såklart søledammene ) Bomull trekker til seg vannet og man blir våt langt oppover bein og armer, mens ulla bare blir våt ytterst i kantene. Ulla varmer i tillegg når den er våt, det gjør ikke bomullen. Så her er det bare tynn ull nå, veldig sjelden bomull på i barnehagen. Hun bruker også bare ull utenpå den tynne ulla når de er ute, har en tynn janusulldress nå, og bytter til tykkere hjemmestikkede plagg når temperaturene synker enda litt mer. Hun er varm av seg, men blir ikke så klam med ull på seg som hun blir om hun har bommull med fleece utenpå! (Fleece er tross alt laget av resirkulert PLAST!) Ull er Gull Anonymous poster hash: 8f3f6...c95
Mohair Skrevet 20. september 2013 #28 Skrevet 20. september 2013 Min gutt har hatt på seg ull denne uka. Hvis han blir varm så er det bare å kle av et lag.
Teriyaki Skrevet 21. september 2013 #29 Skrevet 21. september 2013 Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt. Jeg tenker dessuten heller litt andre veien, at barna ofte kan ha mindre klær på enn oss voksne hvis vi skal være ute sammen like lenge. De er gjerne mer aktive enn oss voksne, så ser hvertfall ingen grunn til at de skal ha på mer klær. Om de bare sitter i sandkassa er jo saken en annen, men mange barn gjør jo ikke det. Jeg ser heller ikke hvorfor en liten kropp i seg selv skal fryse mer enn en stor? (Men forventer selvsagt at barnehagen kler på barnet mitt mer når han skal være ute i flere timer enn det jeg kler på meg selv for å gå noen få minutter fra bilen til jobben, men det jo ikke helt sammenlignbart.) Små barn har en større overflate i forhold til størrelse enn oss voksne, derfor er varmetapet større. Så å kle litt ekstra på er ikke dumt, men man trenger ikke overdrive heller. og så klart, hvis man vet barnet blir veldig aktiv, så trenger man neppe å kle mer på barnet. 1
Gjest Magdalene Skrevet 21. september 2013 #30 Skrevet 21. september 2013 Jeg har begynt å bruke ull selv. Synes det er deilig, og så lenge ullen er tynn synes jeg ikke jeg blir for varm. For min del synes jeg regelen om at man ikke skal kle på ungene mer enn man kler på seg selv er litt rar. De små kroppene fryser vel fortere enn voksne kropper gjør? Jeg mener ikke at man skal stappe på ungene altså, men det er vel littegranne forskjell? Hvorfor fryser de fortere? Mine unger er mye mer aktive enn meg, og mye varmere.
MsPaddington Skrevet 22. september 2013 #31 Skrevet 22. september 2013 Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt. Jeg tenker dessuten heller litt andre veien, at barna ofte kan ha mindre klær på enn oss voksne hvis vi skal være ute sammen like lenge. De er gjerne mer aktive enn oss voksne, så ser hvertfall ingen grunn til at de skal ha på mer klær. Om de bare sitter i sandkassa er jo saken en annen, men mange barn gjør jo ikke det. Jeg ser heller ikke hvorfor en liten kropp i seg selv skal fryse mer enn en stor? (Men forventer selvsagt at barnehagen kler på barnet mitt mer når han skal være ute i flere timer enn det jeg kler på meg selv for å gå noen få minutter fra bilen til jobben, men det jo ikke helt sammenlignbart.) Hvorfor fryser de fortere? Mine unger er mye mer aktive enn meg, og mye varmere. Ja, det kommer jo selvfølgelig an på hvor aktive de er. Jeg har jo en unge som ikke er så veldig aktiv enda, og da tenker jeg jo sånn at jeg kler på han litt mer enn jeg gjør på meg selv. Men jeg synes nå ull er ok hvis man er veldig aktiv også jeg da, med tanke på at den ikke blir våt sånn som bomull (bruker ofte ull når jeg er ute og løper), men har jo skjønt at her er folk veldig forskjellige!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå