Gå til innhold

Feriepenger i inneværende år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta ut feriepengene i inneværende år. Slutter mest sannsynlig i jobben min i november.

Vet at jeg må skatte av dem, men får jeg igjen pengene på skatteoppgjøret 2014? Eller betaler jeg mindre skatt i 2014 hvis jeg skatter av feriepengene nå?

Sagt på en annen måte, "taper" jeg noe på å ta dem ut i inneværende år (2013)?



Anonymous poster hash: 5d8c7...d7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg har forstått det kan du fint ta de ut i år uten å "tape" på det. Skatten din blir jo beregnet på grunnlag av inntekt, og det du skatter over det - får du jo igjen neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke skal jobbe til neste år, så lønner det seg at de blir utbetalt da. Det kommer an på marginalskatten din de to årene. Om du forventer omtrent samme lønnsnivå til neste år, så blir det ett fett.



Anonymous poster hash: e0839...2c7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepengene blir (og skal bli) utbetalt på siste lønnskjøring når du slutter i en jobb. Å utsette utbetalingen av feriepenger til neste år er altså ikke noe du bør kunne velge. Noen arbeidsgivere er litt snåle på det her, men det riktige er at du får dem med på siste lønnslipp.



Anonymous poster hash: be90e...3b1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får antakelig skattepengene for inneværende år på siste lønn/sluttoppgjør. Da betaler du dessverre 36% skatt av dette, men om du har betalt for mye skatt, så vil du jo få dette igjen neste år. Det vil jo legges på inntekten din enten i år eller neste år uansett.

Jeg sluttet i en jobb 30.august, og får sluttoppgjøret mitt nå. Veldig kjipt å betale så mye skatt av feriepengene, men det resulterer i at jeg får nesten 40 000kr tilbake på skatten neste år! Jegjubler!! :))



Anonymous poster hash: 87f6c...ff4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å være klar over at det er i skatteoppgjøret 2014 tilbakebetalingen skjer. Dette kommer først i 2015.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tuppesjura

Det er greit å være klar over at det er i skatteoppgjøret 2014 tilbakebetalingen skjer. Dette kommer først i 2015.

Det stemmer ikke om pengene blir utbetalt dette året! Da innberettes de som inntekt i 2013, og en evt. tilbakebetaling av skatt skjer i 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke om pengene blir utbetalt dette året! Da innberettes de som inntekt i 2013, og en evt. tilbakebetaling av skatt skjer i 2014.

Nope.

Feriepenger er ikke skattefrie, men trekkfrie dersom de utbetales i ferieåret (året etter opptjeningsåret). Skattetrekket for det året er beregnet høyt nok til å dekke skatt på feriepengene.

Når feriepengene utbetales i opptjeningsåret, trekkes det skatt av disse. Dersom det ikke hadde blitt gjort, hadde arbeidstakeren fått en skattekreditt av staten, og det vil ikke staten ha noe av. :-)

I opptjeningsåret, som da også er utbetalingsåret, vil det derfor være samsvar mellom skatt og ytelse (vel og merke under forutsetning av at skattetrekket forøvrig er riktig)

Året etter, i det som skulle vært utbetalingsåret, er likevel systemet sånn at skattetrekket beregnes som om feriepenger skal utbetales. Dette skjer jo ikke, og dermed blir innbetalt skatt for høy. For mye innbetalt skatt i 2014 tilbakebetales i 2015.

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepengene blir (og skal bli) utbetalt på siste lønnskjøring når du slutter i en jobb. Å utsette utbetalingen av feriepenger til neste år er altså ikke noe du bør kunne velge. Noen arbeidsgivere er litt snåle på det her, men det riktige er at du får dem med på siste lønnslipp.

Anonymous poster hash: be90e...3b1

Det er jeg klar over, men det var heller ikke poenget :)

Er enda ikke sikker på om jeg skal si opp, men det er uavhengig av det jeg lurer på dette ang. feriepenger.

Takk for svar, dere!

Anonymous poster hash: 5d8c7...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

Feriepengene blir (og skal bli) utbetalt på siste lønnskjøring når du slutter i en jobb. Å utsette utbetalingen av feriepenger til neste år er altså ikke noe du bør kunne velge. Noen arbeidsgivere er litt snåle på det her, men det riktige er at du får dem med på siste lønnslipp.

Anonymous poster hash: be90e...3b1

Hvor finner jeg regler rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Nope.

Feriepenger er ikke skattefrie, men trekkfrie dersom de utbetales i ferieåret (året etter opptjeningsåret). Skattetrekket for det året er beregnet høyt nok til å dekke skatt på feriepengene.

Når feriepengene utbetales i opptjeningsåret, trekkes det skatt av disse. Dersom det ikke hadde blitt gjort, hadde arbeidstakeren fått en skattekreditt av staten, og det vil ikke staten ha noe av. :-)

I opptjeningsåret, som da også er utbetalingsåret, vil det derfor være samsvar mellom skatt og ytelse (vel og merke under forutsetning av at skattetrekket forøvrig er riktig)

Året etter, i det som skulle vært utbetalingsåret, er likevel systemet sånn at skattetrekket beregnes som om feriepenger skal utbetales. Dette skjer jo ikke, og dermed blir innbetalt skatt for høy. For mye innbetalt skatt i 2014 tilbakebetales i 2015.

Jo, det jeg sier stemmer. Jeg kan ta meg selv som et eksempel. Jeg sluttet i jobben min 31.august. Får da utbetalt feriepenger for inneværende år nå på sluttoppgjøret. Dette skatter jeg av i år, dvs at jeg trekkes 36% skatt av denne utbetalingen, og det registreres som inntekt på inneværende år. Dersom jeg har betalt for mye skatt som følge av dette og evt. andre ting, så får jeg dette tilbake neste år, ikke i 2015.

Er forøvrig fullstendig klar over at feriepengene er skattepliktige uansett når du får dem, men at dersom du får dem i ferieåret er de trekkfrie.

Hvorvidt jeg betaler for mye skatt neste år, kommer jo helt an på hva jeg registrerer at jeg kommer til å tjene når/om jeg sender inn en endring av skattekort.

Endret av tuppesjura
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg regler rundt dette?

Ferieloven?

De fleste arbeidsgivere er fleksible på om de betaler ut opptjente feriepenger ved sluttoppgjøret, eller om de betaler de ut over nyttår etter ønske fra arbeidstaker. Mao kan du bestemme dette selv i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

Ferieloven?

De fleste arbeidsgivere er fleksible på om de betaler ut opptjente feriepenger ved sluttoppgjøret, eller om de betaler de ut over nyttår etter ønske fra arbeidstaker. Mao kan du bestemme dette selv i de aller fleste tilfeller.

Hehe. Jeg trenger nøyaktig svar på hvor det står at man SKAL betale det utpå siste lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

§ 11. Utbetaling av feriepenger

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

Ferieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

§ 11. Utbetaling av feriepenger

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

Ferieloven.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det jeg sier stemmer. Jeg kan ta meg selv som et eksempel. Jeg sluttet i jobben min 31.august. Får da utbetalt feriepenger for inneværende år nå på sluttoppgjøret. Dette skatter jeg av i år, dvs at jeg trekkes 36% skatt av denne utbetalingen, og det registreres som inntekt på inneværende år. Dersom jeg har betalt for mye skatt som følge av dette og evt. andre ting, så får jeg dette tilbake neste år, ikke i 2015.

Er forøvrig fullstendig klar over at feriepengene er skattepliktige uansett når du får dem, men at dersom du får dem i ferieåret er de trekkfrie.

Hvorvidt jeg betaler for mye skatt neste år, kommer jo helt an på hva jeg registrerer at jeg kommer til å tjene når/om jeg sender inn en endring av skattekort.

Hvorfor mener du at du skal få dette utbetalt i 2014? Med mindre skatteprosenten din generelt er for høy er det jo ikke noe misforhold mellom ytelse og trukket skatt.

Ditt normale skattetrekk dekker all lønn samt feriepenger utbetalt sommeren 2013. I tillegg er det trukket skatt av feriepengene for 2014, siden disse ikke er skattlagt på annet vis.

Du får selvsagt igjen dersom 36% er for høyt, men utover dette må du nok vente til 2015.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tuppesjura

Hvorfor mener du at du skal få dette utbetalt i 2014? Med mindre skatteprosenten din generelt er for høy er det jo ikke noe misforhold mellom ytelse og trukket skatt.

Ditt normale skattetrekk dekker all lønn samt feriepenger utbetalt sommeren 2013. I tillegg er det trukket skatt av feriepengene for 2014, siden disse ikke er skattlagt på annet vis.

Du får selvsagt igjen dersom 36% er for høyt, men utover dette må du nok vente til 2015.

Som jeg skrev, "dersom jeg har betalt for mye skatt som følge av dette, og evt. andre ting, så får jeg dette tilbake neste år, og ikke i 2015". Du sier egentlig det samme som meg, du bare skjønner ikke hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, "dersom jeg har betalt for mye skatt som følge av dette, og evt. andre ting, så får jeg dette tilbake neste år, og ikke i 2015". Du sier egentlig det samme som meg, du bare skjønner ikke hva jeg mener.

At du evt får igjen penger på skatten i 2013 (utbetales i 2014) er fullstendig irrelevant i denne sammenhengen. Det det refereres til i diskusjoner om utbetaling av feriepenger i opptjeningsåret, er når trekken som fortetas av feriepengen (som som nevnt er trekkfrie i ferieåret) "tilbakebetales".

Jeg bruker hermetegn fordi det foretas ingen direkte tilbakebetaling.

Som jeg har skrevet tidligere får man, dersom skattetrekken forøvrig er riktig, i praksis i en tilbakebetaling i skatteoppgjøret året etter (som vil være to år etter feriepengenes utbetaling) Dette skyldes, som jeg også har skrevet, at skattetrekket i ferieåret tar høyde for en trekkfri utbetaling av feriepenger som ikke kommer. Dermed blir trukket skatt for høyt ift utbetalt lønn, og man får dermed igjen på skatten. Dette skjer i 2015.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det jeg sier stemmer. Jeg kan ta meg selv som et eksempel. Jeg sluttet i jobben min 31.august. Får da utbetalt feriepenger for inneværende år nå på sluttoppgjøret. Dette skatter jeg av i år, dvs at jeg trekkes 36% skatt av denne utbetalingen, og det registreres som inntekt på inneværende år. Dersom jeg har betalt for mye skatt som følge av dette og evt. andre ting, så får jeg dette tilbake neste år, ikke i 2015.

Er forøvrig fullstendig klar over at feriepengene er skattepliktige uansett når du får dem, men at dersom du får dem i ferieåret er de trekkfrie.

Hvorvidt jeg betaler for mye skatt neste år, kommer jo helt an på hva jeg registrerer at jeg kommer til å tjene når/om jeg sender inn en endring av skattekort.

Jeg vil anbefale deg å ikke planlegge økonomien din neste år ut i fra denne teorien.

Det gjorde nemlig jeg i år og det ble en meget mager juni måned for å si det slik. Jeg sluttet i forrige jobben i august 2012 og regnet meg frem til at jeg da skulle få 15 000 igjen på skatten i år da jeg fikk feriepengene utbetalt da jeg sluttet. Jeg endte opp med en skattesmell på 5000.

Neste år derimot, altså to år etter jeg sluttet, kommer jeg til å få ekstra igjen på skatten på bakgrunn av hva som ble betalt for feriepengene i 2012.

Så ja, Eliza Doalot har rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Jeg vil anbefale deg å ikke planlegge økonomien din neste år ut i fra denne teorien.

Det gjorde nemlig jeg i år og det ble en meget mager juni måned for å si det slik. Jeg sluttet i forrige jobben i august 2012 og regnet meg frem til at jeg da skulle få 15 000 igjen på skatten i år da jeg fikk feriepengene utbetalt da jeg sluttet. Jeg endte opp med en skattesmell på 5000.

Neste år derimot, altså to år etter jeg sluttet, kommer jeg til å få ekstra igjen på skatten på bakgrunn av hva som ble betalt for feriepengene i 2012.

Så ja, Eliza Doalot har rett.

Nei, det blir feil! Om jeg betaler ekstra skatt (som jeg gjør når det trekkes skatt av feriepenger da jeg ikke har så høyt skattetrekk i utgangspunktet). Denne ekstra skatten betaler jeg i år, og feriepengene mine legges på inntekten min DETTE året. Det betyr at når jeg får skatteoppgjøret for 2013, så er disse pengene med der, og såfremst jeg ikke har et altfor lavt skattetrekk, så vil jeg få igjen det jeg har betalt for mye i 2014.

Selvfølgelig vil en få igjen noe i 2015 også, men da er det fordi en har lavere inntekt det året fordi en ikke har opptjent ferie hos ny arbeidsgiver og må ta ut ferie uten lønn, og betalt skatt ut fra at en skulle få fulle feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...