Usikker Skrevet 30. april 2004 #41 Del Skrevet 30. april 2004 De fleste fagforeninger har vedtekter som sier at man ikke kan melde seg ut så lenge forbundet er i arbeidskamp, bare så du er klar over det. Da må du i tilfelle være med på streiken for så å melde deg ut i etterkant. Det er jeg klar over. Melder meg ut med en gang det blir klart at det blir streik....... så de "tillitsvalgte" får klar beskjed om hvor jeg står. Er klar over at jeg må gjøre "min del" av streikearbeidet........... dessverre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 30. april 2004 #42 Del Skrevet 30. april 2004 men jeg mister jo da mange av de andre forelene det vil si å være medlem av en fagforening, så jeg vurderer å melde meg inn igjen. Da vil jeg sannsynligvis gå ned i lønn igjen, men det er greit, det veier opp i opp med det "sikkerhetsnettet" som fagforeningen gir, synes jeg. Nettopp. Å være ortganisert gir rettigheter man ikke får som uorganisert, er ikke det gevinst nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steggen Skrevet 3. mai 2004 #43 Del Skrevet 3. mai 2004 Eg støttar ikkje streiken. Alle må kunne forhandle på den måten dei meiner dei er beste tente med. Dei organiserte har valgt å forhandle saman om si lønn og andre goder. Dei uorganiserte må kunne forhandle om si lønn og andre goder. Som tidlegare statstilsett og uorganisert fekk eg aldri tilbodet om å forhandle. Eg vart påtvunge det dei organiserte hadde kome fram til. Er det rett? Kvifor fekk ikkje eg forhandla meg fram til mine vilkår sjølv om dei kanskje kunne vorte betre enn det dei organiserte hadde fått? Sjølvsagt er det enklast å la alle ha same vilkår og då er et greitt å bruke det dei organiserte har kome fram til også på dei uorganiserte, men er det prinsippielt rett? Korleis skulle det gå dersom lønnsavtala skulle innehalde ein klausul: "Arbeidstakaren skal tene xxx kr meir pr time enn andre tilsette i bedrifta"? Dersom 2 eller fleire har ein slik klausul vil det bli ein evig lønnsauke som gjer at alle tener for lite etter avtala. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilla1 Skrevet 3. mai 2004 #44 Del Skrevet 3. mai 2004 Jeg støtter streiken, og er veldig enig med det GreenSky skriver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 4. mai 2004 #45 Del Skrevet 4. mai 2004 Hei hei! Ja,jeg er helt for streiken!Selvom det skal være lik lønn for likt arbeid blir det urettferdig for de organiserte som forhandler fram avtaler, at de urogansierte skal nyte godt av dette. De uorganisrte har faktisk valgt å stå utenfor, men alikevel får de nyte godt av hva man forhandler fram mellom arbeidsgiver og organisasjonene. Da er de faktisk gratis passsasjerer!Det er urettferdig at de organiserte skal betale flere tusen kroner i året for å være organisert, hadde de ikke vært for organisasjonene hadde man antagelig ikke hatt alle disse avtalene i det hele tatt! En arbeidsgiver er faktisk ikke så snill og sier:"vær så god, nå skal du få gode avtaler av meg!"..Derfor er jeg for streiken! Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. mai 2004 #46 Del Skrevet 4. mai 2004 Som mange andre tidligere i denne tråden har påpekt: Det er ikke bare lønnsnivå de organiserte har som fordel. De har mange andre fordeler også, som i seg selv burde være verdt kontingenten. I samme tanke: Er det ikke urettferdig at en som har vært fagforeningsmedlem i tre måneder får akkurat de samme fordelene som en som har vært medlem i 30 år? Den som har vært medlem i 30 år har jo vitterlig betalt mer i kontingent, og burde dermed få mer igjen for pengene sine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 4. mai 2004 #47 Del Skrevet 4. mai 2004 Kanskje,men de organsierte står sammen og skal sammen støtte opp under avtalen sammen. Selvom man har vært organisert i 30 år har man fått være med på andre avtaler, fått andre goder i tideligere tider enn de som de som har vært organisert i 3 mnd. Hvis man skal få folk til å organisere seg må man ha likt til alle, det må jo være lønnsomt å være organsiert. Men slik transportarbeiderne har det i dag, eller innen mange andre yrker, er det ikke slik. Der får de uorgansierte de samme godene som organiserte har forhandlet fram gjennom tariffoppgjør. Og det er helt riktig at man ikke bare forhandler fram lønn, det er nemlig ett tariffoppgjør, som dreier seg om forhandlinger om lønnsvilkår(arb.tid, pensjon osv) mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Hilsen en engansjert 17 åring med mor som sitter som styremedlem av Fagforbundet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 4. mai 2004 #48 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg har ikke lest tråden, men jeg gir min fulle støtte til de streikende. Som datter av en fagforeningsleder, med eget lønnstillegg fordi jeg er organisert, er jeg absolutt enig i at gratispassasjerer burde betale sin egen billett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mossa Skrevet 4. mai 2004 #49 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg har ikke lest tråden' date=' men jeg gir min fulle støtte til de streikende. Som datter av en fagforeningsleder, med eget lønnstillegg fordi jeg er organisert, er jeg absolutt enig i at gratispassasjerer burde betale sin egen billett.[/quote'] :enig_animasjon: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helter Skelter Skrevet 4. mai 2004 #50 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg støtter ikke streiken. Greit å jobbe med dette, men å streike for dette - det er misbruk av streikeretten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steggen Skrevet 4. mai 2004 #51 Del Skrevet 4. mai 2004 Den uorganiserte er ikkje utan vidare gratispassasjer. Mange goder får ein som medlem i ein organisasjon. Desse godene får ikkje den uorganiserte. Lønna vert i dei fleste tilfella diktert av dei organiserte. Dei uorganiserte må berre godta den lønna dei organiserte har fått. Dei får ikkje ein gong tilbod om eigne drøftingar og fastsetting av lønn og andre forhold rundt arbeidet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frodo Skrevet 5. mai 2004 #52 Del Skrevet 5. mai 2004 Jeg støtter absolutt ikke streiken. Jeg er selv organisert, og er for å streike for høyere lønn, men å streike for at andre skal ha lavere lønn enn en selv er mildt sagt idiotisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 6. mai 2004 #53 Del Skrevet 6. mai 2004 Den uorganiserte er ikkje utan vidare gratispassasjer. Mange goder får ein som medlem i ein organisasjon. Desse godene får ikkje den uorganiserte. Lønna vert i dei fleste tilfella diktert av dei organiserte. Dei uorganiserte må berre godta den lønna dei organiserte har fått. Dei får ikkje ein gong tilbod om eigne drøftingar og fastsetting av lønn og andre forhold rundt arbeidet. Må jo spørre deg om du virkelig tror at en uorganisert i det hele tatt ville klart å skaffe seg bedre enn en organisert? Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. mai 2004 #54 Del Skrevet 6. mai 2004 Ja, hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 6. mai 2004 #55 Del Skrevet 6. mai 2004 I samme tanke: Er det ikke urettferdig at en som har vært fagforeningsmedlem i tre måneder får akkurat de samme fordelene som en som har vært medlem i 30 år? Den som har vært medlem i 30 år har jo vitterlig betalt mer i kontingent, og burde dermed få mer igjen for pengene sine? De har faktisk lagt inn en seks måneders karantene tid hos oss nå. Man må ha vært medlem i seks måneder for å få hjelp ved arbeidskonflikter. Man kan heller ikke ta konflikter med seg inn i HK. Ikke store forskjellen, men ett stykke på vei kanskje? Liten avsporing fra ikke-organiserte Arwen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 6. mai 2004 #56 Del Skrevet 6. mai 2004 Ja' date=' hvorfor ikke?[/quote'] Til opplysning er det svært vanskelig å forhandle seg til avtaler selv, da må du være svært god til å argumentere for deg selv. Jo fler man er jo desto større press er det. Organisasjonene er også pressgrupper som hever lønnsvilkårene og ellers. Hadde du klart å forhandle fram alene den pensjonsavtalen Oslo kommune har(beste i hele landet, ser man bort fra private pensjonsordninger)?Tror du virkelig arbeidsgiveren sier til deg "værsågod, her har du en fin pensjonsavtale"?! Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 6. mai 2004 #57 Del Skrevet 6. mai 2004 Det er eit sikkert vårteikn når folk tek på seg streikevakt-refleksvesten og set seg ned. Dersom ein er misfornøgd med løna si og motparten ikkje er villig til å setja ho opp er det ikkje noko anna å gjera enn å streika for å få viljen sin. Det er berre synd at alle dei som er organiserte må dra lasset for alle dei uorganiserte. Eg er sjølv organisert og prøver å få alle andre i firmaet med, slik at om det vert ein ueinighet, står me alle på same side. Dersom alle sjåførane hadde vore organiserte og streikande hadde det ikkje vore noko grunnlag for å danne "lockout" heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 6. mai 2004 #58 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg støtter ikke streiken. og det rammer bestandig en uskyldig part. Som meg og hundrevis av andre i landet som nå er permittert UTEN lønn som en uskyldig tredjepart. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 7. mai 2004 #59 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg støtter ikke streiken. Som meg og hundrevis av andre i landet som nå er permittert UTEN lønn som en uskyldig tredjepart. :evil: Joda, det er synd du mister lønna di, men det har du valgt selv! Hadde du vært organisert hadde du fått full lønn uansett om du hadde blitt tatt ut i permisjon pga streiken til transportarbeiderne eller ikke! Det er en av de fine godene man får fra å være permitert Men du burde jo ha råd til det, du har jo spart pengene dine i stedenfor å betale en viss sum for å være organisert. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2004 #60 Del Skrevet 7. mai 2004 Støtter ikke streik! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå