Gjest GreenSky Skrevet 28. april 2004 #21 Del Skrevet 28. april 2004 Nei, glem det foresten, nå skjønte jeg hva du mente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. april 2004 #22 Del Skrevet 28. april 2004 :-) Handel og Kontor sin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 28. april 2004 #23 Del Skrevet 28. april 2004 ok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #24 Del Skrevet 28. april 2004 Fagforeningene beveger seg ut på tynn is når de fraviker fra prinsippet om lik lønn for likt arbeid. Når vi er kommet dithen at de ikke lenger kjemper for lønnen til egne organiserte(som de faktisk har fått gjennomslag for), men for å hindre at de andre får det samme som dem selv, anser jeg sjansene for fagorganisasjonenes eksistens i nåværende form som tvilsom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 28. april 2004 #25 Del Skrevet 28. april 2004 Fagforeningene beveger seg ut på tynn is når de fraviker fra prinsippet om lik lønn for likt arbeid. Fagforeningen beveger seg ikke fra dette prinsippet. De taler for sine medlemmer, uorganiserte får tale for seg selv. At de fraviker fra prinsippet er ikke riktig. Når vi er kommet dithen at de ikke lenger kjemper for lønnen til egne organiserte(som de faktisk har fått gjennomslag for), men for å hindre at de andre får det samme som dem selv, anser jeg sjansene for fagorganisasjonenes eksistens i nåværende form som tvilsom Fagforeningen kjemper for begge deler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 28. april 2004 #26 Del Skrevet 28. april 2004 Fagforeningen beveger seg ikke fra dette prinsippet. De taler for sine medlemmer, uorganiserte får tale for seg selv. At de fraviker fra prinsippet er ikke riktig. Men har jeg missforstått jeg da? Det fagforeningen ikke vil ha noe av er at de som ikke er organiserte får samme lønn som de organiserte får etter forhandlingene. Vår bedrift gir automatisk alle som ikke er orgnaisert samme lønnsforhøyelse etter lønnsforhanlingene. Er det ikke det de vil stoppe? (klønete spurt - sorry) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #27 Del Skrevet 28. april 2004 Fagforeningen beveger seg ikke fra dette prinsippet. De taler for sine medlemmer, uorganiserte får tale for seg selv. At de fraviker fra prinsippet er ikke riktig. Korriger meg om jeg tar feil her - men gjelder ikke streiken at fagorganiserte skal få et tillegg forbeholdt dem? Altså gjelder kampen ikke at de fagorganiserte skal få mer lønn, men at de som ikke er fagorganiserte ikke skal få det tillegget de fagorganiserte får. Dermed blitt "kampen" noe slik som Vi vet at vi selv vil få tillegg i lønn, men vi ønsker å kjempe for at alle de som ikke er fagorganiserte ikke får det samme tillegget. Om det hadde vært arbeidsgiver som hadde kommet med et slikt utsagn hadde det vært forståelig - men fra en fagforening er det ikke det. Om det stemmer at det er slik er man gått bort fra prinsippet om lik lønn for likt arbeide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. april 2004 #28 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg er helt enig. Det virker rett og slett usolidarisk av fagforeningene å komme med et slikt krav. Og er det ikke solidaritet som skal være "fagforeningsordet" da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 28. april 2004 #29 Del Skrevet 28. april 2004 Men har jeg missforstått jeg da? Det fagforeningen ikke vil ha noe av er at de som ikke er organiserte får samme lønn som de organiserte får etter forhandlingene. Vår bedrift gir automatisk alle som ikke er orgnaisert samme lønnsforhøyelse etter lønnsforhanlingene. Er det ikke det de vil stoppe? (klønete spurt - sorry) Jeg er veldig spent på hva som skjer med det forslaget. Det gjelder ikke "min" fagforening, så jeg har ærlig talt ikke satt meg så mye inn i hva det går ut på. Det "min" fagforening ønsker, er at de uorganiserte skal forhandle fram lønn på egenhånd, i stedet for at bedriften følger tariffen. Jeg har begynt i et nytt firma nå, og er faktisk ikke fagorganisert lenger. :o Jeg har forhandla frem en lønn som er bedre en tarifflønna (det er fult mulig) men jeg mister jo da mange av de andre forelene det vil si å være medlem av en fagforening, så jeg vurderer å melde meg inn igjen. Da vil jeg sannsynligvis gå ned i lønn igjen, men det er greit, det veier opp i opp med det "sikkerhetsnettet" som fagforeningen gir, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 28. april 2004 #30 Del Skrevet 28. april 2004 Korriger meg om jeg tar feil her - men gjelder ikke streiken at fagorganiserte skal få et tillegg forbeholdt dem? Altså gjelder kampen ikke at de fagorganiserte skal få mer lønn, men at de som ikke er fagorganiserte ikke skal få det tillegget de fagorganiserte får. Dermed blitt "kampen" noe slik som Vi vet at vi selv vil få tillegg i lønn, men vi ønsker å kjempe for at alle de som ikke er fagorganiserte ikke får det samme tillegget. Om det hadde vært arbeidsgiver som hadde kommet med et slikt utsagn hadde det vært forståelig - men fra en fagforening er det ikke det. Om det stemmer at det er slik er man gått bort fra prinsippet om lik lønn for likt arbeide. Som jeg sa tidligere i denne debatten, jeg er ikke for et virkemiddel som vil gi de organiserte et tillegg, men jeg skjønner tanken bak forsalget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 28. april 2004 #31 Del Skrevet 28. april 2004 Ja, jeg er også spent, for jeg ser ikke hvordan det skal kunne gjonnomføres. Har en på jobben som synes det er dårlig gjort at alle fikk den 5. ferieuka. Det blir jo litt samme prinsippet ikke sant? Hun mener bare de fagorganiserte skulle hatt den, men bedriften må jo få lov å gi de ansatte det de vil. Man kan jo ikke nekte de det. Synes jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #32 Del Skrevet 28. april 2004 Greensky skreiv over her at det burde gå an at arb.givar sto fritt til å bestemme kor mykje han vil gi i lønn til dei uorganiserte mens dei organiserte får tariff. Eg diskuterte dette med min sjef her ein dag, og da sa han at ja, da hadde han gitt nøyaktig det samme til dei uorganiserte som til dei organiserte..... Å vere organisert har jo fleire goder enn berre tarifflønn, f.eks. forsikringar og hjelp og støtte ved konflikter og oppsigelar. Denne hjelpa har ikkje dei uorganiserte, fordi dei ikkje er villige til å betale for den. Dersom dei organiserte vil betale for dette, må dei jo ta det av si eiga lomme, ikkje kreve at arb.givar skal gjere det for dei (som det jo i praksis blir om streikarane får det som dei vil) Det er ikkje berre snakk om lønn her. Det skal vere lik lønn for likt arbeid her i landet. At dei organisert vel å bruke deler av lønna si til organisasjons-kontingent, får dei stå for sjølv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. april 2004 #33 Del Skrevet 28. april 2004 Å, jeg er så enig med deg, gjest... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 28. april 2004 #34 Del Skrevet 28. april 2004 Greensky skreiv over her at det burde gå an at arb.givar sto fritt til å bestemme kor mykje han vil gi i lønn til dei uorganiserte mens dei organiserte får tariff. Eg diskuterte dette med min sjef her ein dag' date=' og da sa han at ja, da hadde han gitt nøyaktig det samme til dei uorganiserte som til dei organiserte..... [/quote'] Det er det her jeg tenker på også, for hvordan skal de kunne nekte arbeidsgiver å gi uorganiserte mer i lønn.. Eller er det det at bedrifter har tariffavtaler de vil ha slutt på? Over så mange organisert så gjelder oppgjørene for alle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 28. april 2004 #35 Del Skrevet 28. april 2004 Greensky skreiv over her at det burde gå an at arb.givar sto fritt til å bestemme kor mykje han vil gi i lønn til dei uorganiserte mens dei organiserte får tariff. Eg diskuterte dette med min sjef her ein dag, og da sa han at ja, da hadde han gitt nøyaktig det samme til dei uorganiserte som til dei organiserte..... Ok. Det varierer nok fra bedrift til bedrift. Selv har jeg altså forhandlet fram en bedre lønn en tariffen, men jeg vil likevel anbefale folk å organisere seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #36 Del Skrevet 28. april 2004 Ja, i mi bedrift har vi også bedre lønn enn tariffen tilsei, både dei organiserte og dei uorganiserte, det vil alltid vere mogleg å forhandle seg fram til ei bedre lønn sjølv. Det vil det ikkje bli forrandring på uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrållan - ikke innlogget Skrevet 29. april 2004 #37 Del Skrevet 29. april 2004 Ingen som streiker får min støtte........... Den dagen "min" fagforening går ut i streik - så har de hvertfall ett medlem mindre! De fleste fagforeninger har vedtekter som sier at man ikke kan melde seg ut så lenge forbundet er i arbeidskamp, bare så du er klar over det. Da må du i tilfelle være med på streiken for så å melde deg ut i etterkant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonchild i.i. Skrevet 29. april 2004 #38 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg syns det er grunnleggende usolidarisk å kreve mer lønn bare fordi man er fagorganisert. Det er et poeng at det ikke bare er tarifflønn som er fordelen med fagorganisering, (bl.a. rettshjelp i forbindelse med oppsigelser). Jeg er selv fagorganisert, men støtter alle som benytter sin organisasjonsfrihet til ikke å organisere seg. Heia HSH! Jeg håper det er de som holder ut en dag lenger enn transportarbeiderene, i alle fall i denne saken. (Jeg er tilhenger av streik som arbeidskampmiddel, men IKKE i denne saken!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mannen Skrevet 30. april 2004 #39 Del Skrevet 30. april 2004 Det man krever er organisasjonstvang, ellers så vil man ikke få samme lønn, og i et demokrati hører ikke det noensteds hjemme. Man hevder at det er de organiserte som forhandler frem gode lønnsvilkår og andre avtaler, og at det da er greit med lønnsforskjeller for organiserte og uorganiserte. For en arbeidsgiver spiller det vel ingen rolle om noen velger å betale en kontigent for å være med i en organisasjon? Det gjør man da helt frivilig og det er da ikke arbeidsgiverens ansvar å betale for at man har meldt seg inn og sakt ja til å betale denne kontigenten? Arbeidgiveren måler sine ansatte ut i fra den jobben hver enkelt arbeidstaker gjør, og om hun/han er medlem i en organisasjon eller ikke er ubetydlig. Dessuten, om man åpner opp for at fagorganiserte skal få høyere lønn enn andre, hva gjør de da den dagen de uorganiserte får forhandlet frem høyere lønn til seg selv? Hver av disse kan jo når som helst inngå egne avtaler med arbeidsgiver om lønn og få bedre betalt enn de som er organisert. Er dette greit? Tviler på det for da kommer fagorganisasjonene løpende og krever LIK LØNN FOR LIKT ARBEID!!! Jammen snakket man om å møte seg selv i døra...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kakedødaren Skrevet 30. april 2004 #40 Del Skrevet 30. april 2004 Ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå