AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #1 Skrevet 18. september 2013 Jeg er dårlig i mattematikk og jeg har alltid vært det. Med det sagt etter intens jobbing klarte jeg å bestå eksamen min med en tre'er og jeg følte at jeg ble flinkere. Jeg har ennå ikke begynt å studere, men jeg tenker på hvilken mastergrad jeg vil ta. Den jeg håper å få opptak til krever bestått emnet Statistikk. Alle universiteter krever dette emnet. Høyskolene har ikke det emnet (de jeg har sett på ), men jeg føler at master på en høyskolen er for generell... Derfor vil jeg vite om det er helt umulig for meg å faktisk bli god på statistikk? Er det såååå vanskelig? eksempel på eksamensoppgave: http://www.uv.uio.no/isp/studier/ressurser/tidligereeksamensoppgaver/sped4010s.pdf http://www.ntnu.no/documents/147070/0/H12+-+Semesteroppgaver+PED3008.pdf Anonymous poster hash: 7bd25...6a6
LionQueen Skrevet 18. september 2013 #2 Skrevet 18. september 2013 (endret) Jeg er dårlig i mattematikk og jeg har alltid vært det. Med det sagt etter intens jobbing klarte jeg å bestå eksamen min med en tre'er og jeg følte at jeg ble flinkere. Jeg har ennå ikke begynt å studere, men jeg tenker på hvilken mastergrad jeg vil ta. Den jeg håper å få opptak til krever bestått emnet Statistikk. Alle universiteter krever dette emnet. Høyskolene har ikke det emnet (de jeg har sett på ), men jeg føler at master på en høyskolen er for generell... Derfor vil jeg vite om det er helt umulig for meg å faktisk bli god på statistikk? Er det såååå vanskelig? eksempel på eksamensoppgave: http://www.uv.uio.no/isp/studier/ressurser/tidligereeksamensoppgaver/sped4010s.pdf http://www.ntnu.no/documents/147070/0/H12+-+Semesteroppgaver+PED3008.pdf Anonymous poster hash: 7bd25...6a6 edit Endret 18. september 2013 av LionQueen
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #3 Skrevet 18. september 2013 feil lenke: http://www.ntnu.no/documents/147070/0/Eksamensoppgave+i+PED3001+H12.pdf ts Anonymous poster hash: 7bd25...6a6
Gjest Ciegus Skrevet 18. september 2013 #4 Skrevet 18. september 2013 Kommer an på. Er hjelpemidler tillatt? Greier du å bruke en ferdig formel og sette inn de riktige tallene i den? Jeg synes ikke statistikk er veldig matematikk-preget hvertfall, jeg elsker matte, men synes statistikk er tragisk kjedelig. På mitt studie slet mange med matten, men veldig få slet med statistikken.
Silfen Skrevet 18. september 2013 #5 Skrevet 18. september 2013 Det lille jeg har hatt av statistikk er iallfall ikke vanskelig for en som er elendig i matte.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #6 Skrevet 18. september 2013 Kommer an på. Jeg brukte 3 forsøk på å bestå matte på vgs, men fikk C på statistikken på universitetet(og det var IKKE takket være foreleser, hun var helt på jordet). Men det krever jo selvsagt en del jobbing da. Men har du blitt utredet for lærevanske, mer spesifikt dyskalkuli? Jeg fant ut jeg hadde det, men det var ikke før jeg var 25 og da var det "for sent." For i så fall kan du få eksamen mer tilrettelagt:) Anonymous poster hash: c1b8b...863
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #7 Skrevet 18. september 2013 Kommer an på. Er hjelpemidler tillatt? Greier du å bruke en ferdig formel og sette inn de riktige tallene i den? Jeg synes ikke statistikk er veldig matematikk-preget hvertfall, jeg elsker matte, men synes statistikk er tragisk kjedelig. På mitt studie slet mange med matten, men veldig få slet med statistikken. Ja, ved UiO og NTNU er hjelpemidler tillatt Jeg greier selvfølgelig å bruke formler, fordi jeg har erfaring med dette fra videregående. Jeg vet at grunnen til at jeg får så angst når jeg tenker på det er fordi jeg ikke kan noe nå, men jeg husker også den følelsen da jeg gikk på vgs og plutselig var det ikke så skummelt da jeg lærte meg det ts Anonymous poster hash: 7bd25...6a6
Gjest navnelapp Skrevet 18. september 2013 #8 Skrevet 18. september 2013 Denne typen matte er ikkje uoverkomeleg. Det er mykje begrep som du skal forstå innhaldet av, men når du har forstått det er det lett å svare. Grunnen til at du skal kunne dette er at du skal skrive ei masteroppgåve på eit eller anna tidspunkt, og då brukar ein ofte statistisk metode. Det finst masse hjelpestoff til dette og, så eg trur du kjem til å klare dette heilt fint. Eg hadde også tre på vidaregåande, og om eg ikkje hadde matteangst så hadde eg iallfall mattevegring. men no jobbar eg med excel og tallanalyser rett som det er, og det går veldig fint.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2013 #9 Skrevet 18. september 2013 Kommer an på. Jeg brukte 3 forsøk på å bestå matte på vgs, men fikk C på statistikken på universitetet(og det var IKKE takket være foreleser, hun var helt på jordet). Men det krever jo selvsagt en del jobbing da. Men har du blitt utredet for lærevanske, mer spesifikt dyskalkuli? Jeg fant ut jeg hadde det, men det var ikke før jeg var 25 og da var det "for sent." For i så fall kan du få eksamen mer tilrettelagt:) Anonymous poster hash: c1b8b...863 Wow! Det er jo kjempe bra! Jeg tror jeg har dyskalkuli, men en veldig mild form for det. Jeg strøk matteeksamen 3 ganger (men jeg ga heller ikke 100 %. Leste kanskje 2 mnd. før eksamen. Ikke engang hver dag.) men på mitt fjerde forsøk fikk jeg som sagt 3 og da jobbet jeg VELDIG med faget. Fikk mer håp av å høre dette :D ts Anonymous poster hash: 7bd25...6a6
Noteknekk Skrevet 18. september 2013 #10 Skrevet 18. september 2013 Det er absolutt ikke uoverkommelig, jobber du hardt og ber om hjelp når du trenger det så skal det nok gå greit. Jeg er ikke glad i matte og har nok gjerne litt sånn matteangst. Det er kjekt når jeg får det til, men jeg sliter veldig med å ta inn over meg mye nytt, og når det blir for mye nytt så mister jeg helt motet og gir opp. Har hatt både matte og statistikk på høyere nivå og begge ganger så falt jeg ut fra undervisningen fordi jeg ikke hang med og det ble for overveldende til at jeg verken klarte å sette meg inn i det, eller turte å spørre foreleser om hjelp fordi jeg følte jeg hang så langt bak at det ble flaut. Det som reddet meg var at jeg fant noen som var villige til å sette seg ned med meg og forklare meg alt basic, regne gjennom det sammen med meg, svare på spørsmål og forklare og jobbe oss gjennom gamle eksamensoppgaver. Slik endte jeg med D på matten og B på statistikken. Men jeg vil ikke si at jeg anbefaler min metode, den er veldig stressende og skikkelig skippertak, men jeg forstår deg veldig godt. Mitt råd er å møte på alle undervisninger, delta i gruppetimer, og bruk både lærer og medstudenter for virkelig å forstå det og sitt også hjemme med det og øv på det. Vi hadde forresten åpen bok i matteeksamen (kunne ha med alt av matte og kladdebøker) og i statistikken fikk vi ha med ett A4-ark som vi kunne skrive alt vi fikk plass til.
Gjest Badabing Skrevet 19. september 2013 #11 Skrevet 19. september 2013 Jeg er ikke akkurat supergod i matte fordi jeg er skippertaksmenneske, og det jo funker dårlig i matte.. Men den eksamenen der ser ganske basic ut. Du må jobbe med det over litt tid fordi det er så mange begreper, men det er ikke noe hokus pokus. Formlene ser ganske hinsides ut i starten, men plukker man dem fra hverandre er de ikke ille. Og på mange måter synes jeg det er mer praktisk matte enn en del man hadde på videregående. Søsteren min var enda dårligere i matte enn meg på vgs, men hun kom seg fint gjennom statistikk på enda høyere nivå enn meg, tror hun hadde 2 eller 3 i matte på vgs. Så alt i alt tror jeg du vil greie det veldig fint om du bare bruker litt tid på det.
Løvetanten Skrevet 19. september 2013 #12 Skrevet 19. september 2013 Basic statistikk handler like mye å skjønne hva du skal regne ut som å faktisk regne det ut. Det er tankegangen og egentlig ikke matten du skal lære deg. Du har formler for alt, så det er jo bare å vite hvilken formel du skal bruke. Det er ingen regnetekniske utfordringer utover litt bokstavregning og noen e´er.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #13 Skrevet 19. september 2013 Har aldri hatt statistikk selv men det der ser ikke spesielt vanskelig ut nei. Ganske sikker på at jeg skulle ha klart å komme meg i gjennom den eksamenen med en 2-3 ukers forberedelsestid og litt undervisning. Anonymous poster hash: 827d1...366
AnonymBruker Skrevet 19. september 2013 #14 Skrevet 19. september 2013 Jeg er ikke akkurat supergod i matte fordi jeg er skippertaksmenneske, og det jo funker dårlig i matte.. Det har da ingenting med saken gjøre. Jeg er skippertaksmenneske, og har master i matematikk. Anonymous poster hash: 500ec...8f6 1
Gjest Badabing Skrevet 20. september 2013 #15 Skrevet 20. september 2013 Det har da ingenting med saken gjøre. Jeg er skippertaksmenneske, og har master i matematikk. Anonymous poster hash: 500ec...8f6 Ok, jeg må i alle fall jobbe mer over tid med matte og statistikk, mens jeg kan pugge til andre eksamener på en uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå