Gå til innhold

Nærmer seg gastroskopi..


Mb26

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har i 6 år vært plaget med av og på kvalme, vondt i magen og nedsatt almenntilstand. Kjennes ut som det er noe som presser helt øverst i magen, og jeg føler meg på en måte bilsyk. Også har jeg mye vondt på venstre side av navlen.

Legene finner ikke ut av hva dette er så nå har jeg fått time hos gastroskopi som skal skje før 4. November. Jeg gruer meg noe innmari! Men gleder meg til å finne ut hva det er som plager meg.

Er det noen her som har gjenomført en gastroskopi undersøkelse eller vet om noen som har gjort det? Er det helt forjævelig, eller er det overkommelig?

Anbefaler dere meg narkose eller skal jeg kjøre på uten? Jeg skal få en beroligende tablett før undersøkelsen, men det er vel det. Noen med erfaringer? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er absolutt overkommelig. Ville gjort det uten narkose. Jeg fikk kun bedøvelsesspray i svelget, men det var nok til at jeg klarte meg. Var også overbevist om at jeg måtte ha enten narkose eller i det minste en beroligende tablett, men klarte det uten.

Selve undersøkelsen er mer sær enn vond. Selvfølgelig bittelitt ubehagelig, men mest fordi man ikke har følelse i munnen, og sikler ukontrollert.. :fnise: Fort overstått, fem, maks ti minutter. Lykke til! Ville ikke brukt altfor mye energi på å grue meg! :)



Anonymous poster hash: 10411...ca4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt overkommelig. Ville gjort det uten narkose. Jeg fikk kun bedøvelsesspray i svelget, men det var nok til at jeg klarte meg. Var også overbevist om at jeg måtte ha enten narkose eller i det minste en beroligende tablett, men klarte det uten.

Selve undersøkelsen er mer sær enn vond. Selvfølgelig bittelitt ubehagelig, men mest fordi man ikke har følelse i munnen, og sikler ukontrollert.. :fnise: Fort overstått, fem, maks ti minutter. Lykke til! Ville ikke brukt altfor mye energi på å grue meg! :)

Anonymous poster hash: 10411...ca4

Tusen takk for et kjempe fint svar! Det hjalp masse! Mye bedre å få det gjort på 5-10 min enn å gå å være kvalm hele tiden, DET er en fæl følelse det! :-(

Men da får vi håpe på det beste å satse på at de finner feilen så jeg kan bli frisk igjen, og at undersøkelsen blir fort overstått!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært på gastroskopi. Kom meg jo gjennom det, og glad for det, men for meg var det en grusom opplevelse. Jeg brakk meg konstant og følte jeg ble kvalt. Det viste seg at jeg hadde et veldig følsomt svelg, jeg reagerte derfor mer enn de fleste, så statistikken tilsier at du ikke vil kjenne like mye som meg! :) De fleste kjenner bare når slangen går ned i svelget, jeg kjente den absolutt hele tiden. Kom veldig rare lyder fra meg, og følte det kom opp masse magesyre.

Jeg fikk bedøvelsesspray i halsen, vil ikke tenke på hvordan det hadde vært uten. Men angrer på at jeg ikke sto på mitt og insisterte på å få noe beroligende. De klarte dessverre å snakke meg fra det, sadistene.

Skal jeg ta gastroskopi igjen vil jeg insistere på beroligende, får jeg det ikke kommer jeg bare til å dra hjem. Ikke søren at jeg går gjennom det der en gang til når jeg vet hva jeg går til. De argumenterte med at jeg ødela hele dagen om jeg fikk beroligende, for kom til å bli så sløv. Vel, dagen ble ødelagt uansett. Fikk veldig sår hals og ble helt utslått, sovnet på sofaen og sov i 6 timer da jeg kom hjem, likevel ikke noe problem å sovne til natta igjen. Jeg følte jo at jeg hadde kjempet for livet..

Men på tross av min traumatiske opplevelse, så tror jeg jeg kunne gjort det igjen med forutsetning om at jeg fikk både bedøvelse og beroligende, og vil anbefale deg begge deler i grunn..narkose er nok bare nødvendig i noen få tilfeller. Men det fins leger som kun gjør det i narkose, så det har ingenting med å være pyse å gjøre, men noen kan reagere på narkose, så en bør bruke det så sjeldent som mulig.

På den positive siden tok det ikke mer enn 5 min, som lovet. Kjæresten som var med tror kanskje de løy litt og bare ga seg etter tre min, for han syntes nedtellinga gikk veldig fort. Kanskje speeda de litt opp på grunn av reaksjonene mine. Det var uansett lenge nok.

Og de fant ingenting galt, og det er vel bra å få utelukket en del. Jeg hadde samme problemer som deg.



Anonymous poster hash: 9ce69...a85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt gastroskopi to ganger. Den ene gangen i utlandet og en gang i Norge. For å si det sånn, vær glad du skal ta det i Norge! :) Det er ubehagelig å få slangen ned i svelget. Jeg brakk meg mange ganger, noe som er ubehagelig i seg selv men når det dras en slange ned samtidig som du brekker deg er det ikke særlig behagelig. Men når slangen er nede og de romsterer nede i magen din er det bare en veldig merkelig opplevelse men likevel litt ubehagelig, hvor du kjenner det beveger seg i magen. Merkelig greie :P Men undersøkelsen er jo ikke så lang og den kan vel ikke klassifiseres som spesiell vond, bare ubehagelig.

Jeg tror jeg opplevde det verre enn det var også. Etter som jeg hadde tatt den i ett annet land hvor alt ble veldig kaotisk og stressende. Så tror ikke jeg klarte å slappe av ordentlig og hadde vel mer panikk enn man ellers hadde hatt :) Går nok så bra så :)



Anonymous poster hash: 915f4...484
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært på gastroskopi. Kom meg jo gjennom det, og glad for det, men for meg var det en grusom opplevelse. Jeg brakk meg konstant og følte jeg ble kvalt. Det viste seg at jeg hadde et veldig følsomt svelg, jeg reagerte derfor mer enn de fleste, så statistikken tilsier at du ikke vil kjenne like mye som meg! :) De fleste kjenner bare når slangen går ned i svelget, jeg kjente den absolutt hele tiden. Kom veldig rare lyder fra meg, og følte det kom opp masse magesyre.

Jeg fikk bedøvelsesspray i halsen, vil ikke tenke på hvordan det hadde vært uten. Men angrer på at jeg ikke sto på mitt og insisterte på å få noe beroligende. De klarte dessverre å snakke meg fra det, sadistene.

Skal jeg ta gastroskopi igjen vil jeg insistere på beroligende, får jeg det ikke kommer jeg bare til å dra hjem. Ikke søren at jeg går gjennom det der en gang til når jeg vet hva jeg går til. De argumenterte med at jeg ødela hele dagen om jeg fikk beroligende, for kom til å bli så sløv. Vel, dagen ble ødelagt uansett. Fikk veldig sår hals og ble helt utslått, sovnet på sofaen og sov i 6 timer da jeg kom hjem, likevel ikke noe problem å sovne til natta igjen. Jeg følte jo at jeg hadde kjempet for livet..

Men på tross av min traumatiske opplevelse, så tror jeg jeg kunne gjort det igjen med forutsetning om at jeg fikk både bedøvelse og beroligende, og vil anbefale deg begge deler i grunn..narkose er nok bare nødvendig i noen få tilfeller. Men det fins leger som kun gjør det i narkose, så det har ingenting med å være pyse å gjøre, men noen kan reagere på narkose, så en bør bruke det så sjeldent som mulig.

På den positive siden tok det ikke mer enn 5 min, som lovet. Kjæresten som var med tror kanskje de løy litt og bare ga seg etter tre min, for han syntes nedtellinga gikk veldig fort. Kanskje speeda de litt opp på grunn av reaksjonene mine. Det var uansett lenge nok.

Og de fant ingenting galt, og det er vel bra å få utelukket en del. Jeg hadde samme problemer som deg.

Anonymous poster hash: 9ce69...a85

Uff, det hørtes virkelig ikke noe gøy ut! Om du må ta det igjen får du bare stå på ditt og kjøre på med beroligende. Men hva skjer når man får beroligende? På hvilken måte hjelper det?

Uansett jeg synes du er kjempe tøff som fullførte og kom deg gjennom det til tross for plagene du hadde underveis! :-)

Men hva skjer videre når de ikke fant ut noe? Er veldig redd for at de ikke skal finne noe galt med meg også, hva skjer da liksom?! Huff :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt gastroskopi to ganger. Den ene gangen i utlandet og en gang i Norge. For å si det sånn, vær glad du skal ta det i Norge! :) Det er ubehagelig å få slangen ned i svelget. Jeg brakk meg mange ganger, noe som er ubehagelig i seg selv men når det dras en slange ned samtidig som du brekker deg er det ikke særlig behagelig. Men når slangen er nede og de romsterer nede i magen din er det bare en veldig merkelig opplevelse men likevel litt ubehagelig, hvor du kjenner det beveger seg i magen. Merkelig greie :P Men undersøkelsen er jo ikke så lang og den kan vel ikke klassifiseres som spesiell vond, bare ubehagelig.

Jeg tror jeg opplevde det verre enn det var også. Etter som jeg hadde tatt den i ett annet land hvor alt ble veldig kaotisk og stressende. Så tror ikke jeg klarte å slappe av ordentlig og hadde vel mer panikk enn man ellers hadde hatt :) Går nok så bra så :)

Anonymous poster hash: 915f4...484

Uff, jeg skjønner at det ikke var like greit når du var i utlandet, fremmed språk, fremmede leger og fremmed kultur, alt var nok veldig anderledes! Veldig glad jeg skal gjøre det i Norge ja! :-)

Men så fint at du kom deg gjennom det! fant de ut hva som var problemet også? :-) er litt nærvøs for at de ikke skal finne ut hva som er galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke gastroskopi er spesielt ubehagelig. Det er selvsagt ikke moro, men det er fort overstått og for min del gikk det helt greit. Det verste for min del var egentlig å måtte faste frem til undersøkelsen, da jeg fungerer utrolig dårlig uten frokost - så jeg følte meg ør og rar. Men det er jo en helt annen sak :fnise:

Ikke verdt å grue seg til. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tatt en gastroskopi for en stund siden, og jeg hadde grua meg veldig! Brekker meg veldig fort så så for meg at dette blir fæle greier!

Snakket med sykepleieren om dette, og hun ville gi meg beroligende, men jeg valgte å ta det uten, for å få det fort overstått.

Å jada, det er ubehagelig, men ikke vondt. Ble jo endel brekkninger, spesielt når slangen er på tur ned.. Men hør på sykepleieren å prøv å pust rolig gjennom nesen så er det over ganske kjapt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ganske ubehagelig ut, har sett på noen (som student). Om du gir sterkt uttrykk for det, kan du få noe mer beroligende en kun den pillen, sånn at du nesten er i narkose. De vil jo gjerne ha minst mulig "styr" med pasientene, så her må man si fra tydelig. Gi tydelig beskjed god tid i forveien, ellers blir du nektet det, for de må planlegge antall personell til stede, medikamenter m,m. Jeg ville absolutt bedt om å få noe å sove på, om det hadde vært meg. Alternativt en kort narkose.

Aldri om jeg hadde gjort det i våken tilstand, personlig sett. Men noen takler det fint, andre ikke. Jeg har lett for å brekke meg og har lav smerteterskel, og har man det, har man ofte problemer med den undersøkelsen.

Anonymous poster hash: 95cef...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt gastroskopi to ganger. Ja det er ubehagelig men fort overstått. Fikk bare så mye luft i magen etterpå og gikk og rapte i flere timer etterpå . :fnise: Tok ingen tabletter i forveien. Eneste jeg kjente var når de tok prøver nede i magen, da kjente jeg litt rykninger der men ikke vondt. Det går kjempebra, du klarer den. Man gruer seg som regel til ting som er ukjent.



Anonymous poster hash: 70987...4c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bedøvelsemiddel og avslappende middel. Det var helt greit, men på slutten var det litt vondt når han dro slangen opp igjen. Jeg tror ikke det avslappende middelet funket før han var ferdig, jeg stakk meg selv ved øyet med fingeren sånn at jeg fikk sår :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på gastroskopi, litt med de samme plagene som deg faktisk. Vanligvis har jeg veldig god kontroll på brekningsrefleksen, brekker meg så og si aldri og kan nærmest dra i drøvelen, men under gastroskopien brakk jeg meg en god del.

Jeg hadde også et veldig trangt spiserør enn det som var vanlig, så legen slet veldig med å få den ned, dette syntes jeg gjorde veldig vondt. Om jeg skal gjøre det igjen skal jeg gjøre det uten bedøvelse, men med beroligende. Bedøvelsen virket raskt og jeg syntes det var skikkelig skummelt, fikk nesten litt panikk, føltes ikke ut som jeg klarte å svelge eller noe så jeg ble bare mer panisk og panisk fordi jeg ikke klarte å svelge, og nå heller ikke klarte å la være å svelge. Men, ironisk nok, så sluttet bedøvelsen å fungere nesten med en gang, når slangen skulle presses ned var bedøvelsen alt borte. Har ikke hørt at dette har vært et problem for så mange andre.

Selve undersøkelsen var grei nok i starten, men jeg holdt på i over 15 min, opp og ned og masse biopsier og luftblåsing, og brekking osv. Første 5 min gikk veldig greit, men jeg følte meg mer og mer hjelpesløs så jeg syntes det var veldig forferdelig. Opp igjen brakk jeg meg litt, men da var jeg så glad for å få den ut så jeg brydde meg ikke noe om det.

Man sikler helt ekstremt mye da.. haha!

Dette innlegget var ikke ment for å skremme deg altså. Legen var flink og forklarte hele tiden underveis når han så at jeg fulgte med på skjermen. Er veldig nysgjerrig av meg, så selv om jeg syntes det var skikkelig ille klarte jeg likevel å følge med på skjermen hele tiden. Sykepleieren var også veldig flink og støttende når jeg trengte det.

Tror litt av den verste følelsen for meg var at kroppen fikk panikk men det ikke var noe jeg kunne gjøre. Måtte bare ligger der å vente og vente. Det eneste som gjorde direkte vondt var biopsiene i spiserøret, sterk stikkende sviende følelse som bredte seg i brystet, i magesekken og tolvfingertarmen så merket jeg ikke noe. Spennende å se på at de faktisk river ut deler av meg og det begynner å blø, men at jeg selv ikke kjenner noe men ser på det på skjermen liksom :P



Anonymous poster hash: c43d5...fa5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarte meg fint med kun bedøvelse i svelget. Er legen flink, ber han deg å trekke pusten dypt et par ganger etter at bedøvelsen har startet å fungere, for å vise deg at du er i stand til å puste :)

Starter du å svelge begynner du å brekke deg, men det er ikke krise. Det går helt fint. Puste så godt du kan, jeg klarte å hente meg inn igjen :)

Dette klarer du kjempegreit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det selv, men hvis det er til noe trøst ser jeg mange mennesker komme ut som har gjort det hver uke og jeg har kun sett 2 som har blitt dårlige (svimle og kvalme) og noen som bare er litt hese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen ble gastroskopert i juni og han fortalte at han ikke opplevde det å svelge slangen som noe problem. Litt brekkning, men slangen var så fort nede at han tok seg i å vente på mer.

For hans del gjorde det vondt å blåse opp på det irriterte området i tarmen, men igjen var det fort overstått.

Hele undersøkelsen inkl biopsi tok under 10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det hørtes virkelig ikke noe gøy ut! Om du må ta det igjen får du bare stå på ditt og kjøre på med beroligende. Men hva skjer når man får beroligende? På hvilken måte hjelper det?

Uansett jeg synes du er kjempe tøff som fullførte og kom deg gjennom det til tross for plagene du hadde underveis! :-)

Men hva skjer videre når de ikke fant ut noe? Er veldig redd for at de ikke skal finne noe galt med meg også, hva skjer da liksom?! Huff :-(

Takk for det :)

Det hjelper vel på den måten at man ikke får panikk, vil jeg tro. Det er nok mye det psykiske det går på, det strider jo mot overlevelsesinstinket å få noe tredd ned gjennom halsen. De jeg kjenner som har fått det har liksom blitt så borte at de ikke fikk med seg særlig, og ikke husket så mye av undersøkelsen. Og jeg skulle gjerne glemt at kjæresten fikk sett meg slik :P Jeg kjenner ennå følelsen av slangen i halsen når jeg tenker på det, så jeg tror absolutt det hadde gjort ting mye bedre.

Ja, jeg har litt den tanken selv. Det er jo fint at de da kan utelukke en del alvorlige ting, men samtidig føler jeg at jeg er tilbake til start. Har slitt lenge og tatt mange prøver, og de finner ikke ut av noe..jeg fikk nettopp svar på vevsprøvene de tok (de sjekket for betennelse og cøliaki) og har ikke vært hos legen igjen etter det. Men jeg håper de har noen andre idéer..har du prøvd syrenøytraliserende? Jeg fikk det, men hjalp ikke hos meg. Eventuelt må jeg kanskje begynne på en elimineringsdiett og se om det kan være noe jeg reagerer på, mat eller medisiner. Jeg har vært nødt til å komme opp med flere mulige alternativer, for å liksom hjelpe legene litt på vei. Så om de ikke finner noe, prøv å tenk på mulige årsaker.

Uansett, lykke til, får håpe at de finner noe men at det ikke er noe alvorlig :)

Anonymous poster hash: 9ce69...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg skjønner at det ikke var like greit når du var i utlandet, fremmed språk, fremmede leger og fremmed kultur, alt var nok veldig anderledes! Veldig glad jeg skal gjøre det i Norge ja! :-)

Men så fint at du kom deg gjennom det! fant de ut hva som var problemet også? :-) er litt nærvøs for at de ikke skal finne ut hva som er galt..

Magesår og polypper fant de hos meg..

Anonymous poster hash: 915f4...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo, som du ser, veldig forskjellig fra person til person. Jeg har angst for spy så for meg var det virkelig ikke aktuellt å gjøre det uten narkose. Og da gikk undersøkelsen kjempe greit! Jeg kommer nok aldri til å klare å gjøre det uten narkose, pga panikkangst. Prøvene på cølliaki var negative så nå, etter maaaange år med mageplager har jeg endelig fått meg til å ta en privat matintoleransetest og venter på svar! Spent!!:)

Pappaen min tok også gastroskopi og som mann, var det selvfølgelig NULL STRESS! Han synes det var bare kjempe spennende.

Men hvis du føler litt angst nå er det kanskje en idee å ringe legen som skal utføre det og snakke litt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...