Gå til innhold

Hjertesukkenes bro

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har dere insekthotell? 

:lillesky:

insekthotell.jpg

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 20.11.2016 den 13.15, Frøkensina skrev:

De kulene var kjempesøte :jepp: Men det er mulig det ikke er noen norsk art. 

Stilig :blomst: 

Takk for det! Ja,det var igrunnen ganske enkelt og stilig på samme tid. Igår var jeg ute og samlet einerkvister og mose igjen. Prøver å lage en slik nisse med einerskjørt og kule til nese. Men strever med skjegget, hehe, mulig jeg tar av skjegget på en gammel julenissemaske og bruker det. :nissevink:

Nå blei det mye jul her altså, det er ikke for å stresse noen opp, men bare forteller hva jeg holder på med og kanskje noen kan få ideer. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, hjertesukka skrev:

Takk for det! Ja,det var igrunnen ganske enkelt og stilig på samme tid. Igår var jeg ute og samlet einerkvister og mose igjen. Prøver å lage en slik nisse med einerskjørt og kule til nese. Men strever med skjegget, hehe, mulig jeg tar av skjegget på en gammel julenissemaske og bruker det. :nissevink:

Nå blei det mye jul her altså, det er ikke for å stresse noen opp, men bare forteller hva jeg holder på med og kanskje noen kan få ideer. 

Så gøy :laugh: Håper vi får se når den er ferdig! :jepp: 

Kanksje du kan bruke sånn hvit mose som de selger på hagesentre til skjegget? Hvis du vil ta det så langt da :ler: 

På 19.11.2016 den 22.07, hjertesukka skrev:

Sånn:

Dårlig bilde,  men det er mye, mye finere in real life. :pasha:

Mosepose.JPG

Så fint :rodmer: Sånn mose har jeg i hagen også - og litt av hvert annet, merkelig det der, hvor mange varianter det er hvis man først begynner å se skikkelig etter :Nikke: 

På 21.11.2016 den 13.42, hjertesukka skrev:

Har dere insekthotell? 

:lillesky:

insekthotell.jpg

Så koselig :rodmer: 

Jeg har ikke, men jeg jeg har så mye rusk og rask overlat i denne villnisshagen min, så jeg tror ikke de har særlig behov for flere steder å gjemme seg :ler: Men, har tent på det - da spesielt ett som er tilpasset marihøne/sommerfugler, for de trives jo ikke her hos meg :sukk: 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Rumle skrev:

Så gøy :laugh: Håper vi får se når den er ferdig! :jepp: 

Kanksje du kan bruke sånn hvit mose som de selger på hagesentre til skjegget? Hvis du vil ta det så langt da :ler: 

Så fint :rodmer: Sånn mose har jeg i hagen også - og litt av hvert annet, merkelig det der, hvor mange varianter det er hvis man først begynner å se skikkelig etter :Nikke: 

Så koselig :rodmer: 

Jeg har ikke, men jeg jeg har så mye rusk og rask overlat i denne villnisshagen min, så jeg tror ikke de har særlig behov for flere steder å gjemme seg :ler: Men, har tent på det - da spesielt ett som er tilpasset marihøne/sommerfugler, for de trives jo ikke her hos meg :sukk: 

Så koselig med sommerfugl/marihøne- hotell! Har du sett det noe sted? 

Når det gjelder nissen min, så må jeg lime litt, men jeg har altså skrelt en gammel nissemaske for både øyenbryn og skjegg nå, haha. Ja, kommer kanskje bilde om en stund, jeg må flikke litt til på den.:xpb_knuddel:

• Liker 2
Skrevet

Mens vi venter på nissen, så må jeg vise min vakre Caroline av Monaco-rose, som fremdeles har knopper! Bildet er tatt i dag. Så jeg er jo fristet til å ta de inn i en vase, men er redd de bare visner.

Caroline av Monaco nov.JPG

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, hjertesukka skrev:

Så koselig med sommerfugl/marihøne- hotell! Har du sett det noe sted? 

Når det gjelder nissen min, så må jeg lime litt, men jeg har altså skrelt en gammel nissemaske for både øyenbryn og skjegg nå, haha. Ja, kommer kanskje bilde om en stund, jeg må flikke litt til på den.:xpb_knuddel:

Ja, det har jeg sett, men bare på nett :jepp: 

WA23.jpg

Sommerfuglene trenger slike tynne avlange hull for å komme inn

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, hjertesukka skrev:

Mens vi venter på nissen, så må jeg vise min vakre Caroline av Monaco-rose, som fremdeles har knopper! Bildet er tatt i dag. Så jeg er jo fristet til å ta de inn i en vase, men er redd de bare visner.

Caroline av Monaco nov.JPG

:rodmer: 

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk med meg en liten haug fine poteter inn i går :ler: Hadde helt glemt å sjekke den siste plastsekken. Fikk også fine bladbeteblader, grønnkål og masse persille. Veldig artig å se hva som klarer seg igjennom en del minusgrader :jepp: 

• Liker 2
Skrevet

Ja, det har jeg sett, men bare på nett :jepp: 

WA23.jpg

Sommerfuglene trenger slike tynne avlange hull for å komme inn

Aha!! Takk for tips og inspirasjon! Har sett både marihøne og har en del sommerfugler her, men skulle gjerne hatt flere. :rodmer:

Skrevet

Jeg fikk med meg en liten haug fine poteter inn i går :ler: Hadde helt glemt å sjekke den siste plastsekken. Fikk også fine bladbeteblader, grønnkål og masse persille. Veldig artig å se hva som klarer seg igjennom en del minusgrader :jepp: 

Å, poteter! :danse: Neste år skal jeg sette mye mye mer poteter!. Ser ut som de greier seg uansett, liksom. Tenkte å bruke en del av de flytteplastboksene mine (som nå bare står i veien stort sett)- lage hull i bånn, fylle på jord og ha såpoteter oppi. Håper det er en god idè! - Men kjøper du "ordentlige" settepoteter? :wink:

Min persille og timian greier seg fint ennå, ser jeg. Og sommerlavendelen også. Deilig med mildvær!

• Liker 1
Skrevet (endret)

En liten runde i hagen, ikke så prangende, men vi er tross alt i slutten av november: (og ja, gjerdet skal males til våren/sommeren!) :)

Fra hagen nå to.JPG

Fra hagen nå en.JPG

Fra hagen nå fire.JPG

Fra hagen nå tre.JPG

Endret av hjertesukka
  • Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, hjertesukka skrev:

Å, poteter! :danse: Neste år skal jeg sette mye mye mer poteter!. Ser ut som de greier seg uansett, liksom. Tenkte å bruke en del av de flytteplastboksene mine (som nå bare står i veien stort sett)- lage hull i bånn, fylle på jord og ha såpoteter oppi. Håper det er en god idè! - Men kjøper du "ordentlige" settepoteter? :wink:

Min persille og timian greier seg fint ennå, ser jeg. Og sommerlavendelen også. Deilig med mildvær!

I år er jo første året jeg har prøvd med på poteter, da kjøpte jeg settepoteter, ja :jepp: Disse som jeg gravde frem nå, hadde jeg plantet i en svær plantesekk ala de store ikea-baggene :jepp: Tror sikkert de flytteplastboksene kan brukes om du lager skikkelig drenering.

Veldig deilig med mildvær, men det kan godt slutte å regne, jeg har mer hvitløk å plante! :ler: 

5 minutter siden, hjertesukka skrev:

En liten runde i hagen, ikke så prangende, men vi er tross alt i slutten av november: (og ja, gjerdet skal males til våren/sommeren!) :)

Fra hagen nå to.JPG

Fra hagen nå en.JPG

Fra hagen nå fire.JPG

Fra hagen nå tre.JPG

Så mye fint stadig :rodmer: 

Min timian har tatt kvelden, ser det ut som - den som var så fin. Pleier din å overleve vinteren?

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Rumle skrev:

I år er jo første året jeg har prøvd med på poteter, da kjøpte jeg settepoteter, ja :jepp: Disse som jeg gravde frem nå, hadde jeg plantet i en svær plantesekk ala de store ikea-baggene :jepp: Tror sikkert de flytteplastboksene kan brukes om du lager skikkelig drenering.

Veldig deilig med mildvær, men det kan godt slutte å regne, jeg har mer hvitløk å plante! :ler: 

Så mye fint stadig :rodmer: 

Min timian har tatt kvelden, ser det ut som - den som var så fin. Pleier din å overleve vinteren?

Da satser jeg på masse poteter i flytteboksene, og så skal jeg spandere på meg skikkelige settepoteter. (er vel strengt tatt ikke lov med sånne man har til overs i kjøleskapet).

Når det gjelder timian, så er jeg ikke sikker. Husker ikke om dette er en som overvintret eller om det var en jeg kjøpte, går litt i surr. Men tenkte den og persillen kunne stå der i vinter. :) Mulig jeg setter dem lenger inn, bak et vindu.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, hjertesukka skrev:

Da satser jeg på masse poteter i flytteboksene, og så skal jeg spandere på meg skikkelige settepoteter. (er vel strengt tatt ikke lov med sånne man har til overs i kjøleskapet).

Når det gjelder timian, så er jeg ikke sikker. Husker ikke om dette er en som overvintret eller om det var en jeg kjøpte, går litt i surr. Men tenkte den og persillen kunne stå der i vinter. :) Mulig jeg setter dem lenger inn, bak et vindu.

Får håpe de klarer seg :Nikke: Persille pleier å tåle mye, men jeg pleier å så det hvert år likevel, er veldig lett å få til fra frø, om du ikke har prøvd det? Jeg er avhengig av å gå å "gresse" på bladpersille hele sommeren igjennom, mens jeg jobber i hagen, så jeg har det sådd nesten overalt :laugh:

• Liker 1
Skrevet

Pynter du til jul i hagen din? Jeg pleier å gjøre det, i alle fall på terrassen. Men, vet ikke om jeg orker i år. Må få hengt opp noen lys i alle fall, det hjelper litt på humøret :) 

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, Rumle skrev:

Pynter du til jul i hagen din? Jeg pleier å gjøre det, i alle fall på terrassen. Men, vet ikke om jeg orker i år. Må få hengt opp noen lys i alle fall, det hjelper litt på humøret :) 

Ja, har litt her og der, mest i inngangen siden der er tak over.- Ja og så lys da. Men strever med å holde batteriene vanntette! Nå har jeg pakka batterier inn i isopor, tape og plast til slutt, men tror du det hjelper? Blinker litt sånn av og til da,hehe.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sånn pynter jeg til jul! :fnise:

Endret av hjertesukka
korttidsbilde
  • Liker 2
Skrevet

Men, skal lys med batteri brukes ute da? :klo: 

Jeg synes nå uansett de er vanskelige å ha med å gjære det batteridrevne, selv inne! De er jo nesten alltid utladet på null komma niks :sukk: 

• Liker 1
Skrevet

Hehe, stil ja, i Operaen! (og det er faktisk undertegnede, mulig jeg fjerner det om en stund....) :ler:

Når det gjelder batterier, så løper jeg som en strikkball ut og inn. Kjøpte to like lyslenker med batteri og "timer" tilogmed- den ene har jeg ute og den andre inne! Den som er inne, oppfører seg som den skal, slår seg på kvart på seks hver dag, og slukker seg selv i 24 tiden- men den ute, arghhh.....så du har nok rett! :Nikke:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...